Gezondheid alle pijlers

Dampen in plaats van roken, gezonder?

05-11-2014 21:52 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 5 dagen gestopt met het roken van sigaretten. Nooit is het me zp lang gelukt maar nu dankzij het dampen wel. Ik heb een ding die je moet opladen en waar je vloeistof voor moet kopen en bijvullen. Er zit 8 mg nicotine in en wil binnenkort die met 0 mg gebruiken en dan helemaal stoppen. Wil daar wel een paar maanden voor nemen. Is dit nou echt gezonder dan het roken van sigaretten ( marlboro) of hou ik mezelf voor de gek? Ik bespaar nu iig wel veel geld dat is een voordeel.
Motto’s Helpen je Niet Als het er echt op Aan Komt
Het is wel gezonder, ja, zeker als je nicotine gaat minderen. Toch lijkt gewoon niet meer verslaafd zijn me prettiger. Ik bedoel, dat is een stuk prettiger, weet ik uit ervaring
ik damp ook, en het is zeker een stuk gezonder
Wees jezelf....
Mij lijkt het zeker fijner om niet meer verslaafd te zijn maar ik doe het in stappen. Ben nu al zo trots op mezelf omdat elke poging tot nu toe niet gelukt is. Heb ook veel gegoogeld en lees verschillende dingen. Dat het nog onzeker is of het wel gezonder dan normaal roken is omdat er weinig onderzoek naar is gedaan. Dan weer verhalen over dat de tabaksindustrie leugens verspreid omdat ze geld verliezen aan dampers.
quote:karinr schreef op 05 november 2014 @ 21:56:

ik damp ook, en het is zeker een stuk gezonderMerk je dat ook lichamelijk?
Ik zou eerder zeggen dat het minder ONgezond is. Dampen, zeker als je nicotinehoudende vullingen gebruikt, is niet gezond.
Het zal indd. Niet geheel onschadelijk zijn. Maar ongezonder dan echte sigaretten kan haast niet.

Er zit in ieder geval geen teer en veel andere gifstoffen in.
Wil je zeker weten geen andere rare en ongezonde stoffen binnen te krijgen dan is stoppen de enige remedie. Maar ik snap dat het heel moeilijk is en dat veel mensen liever gaan dampen dan. Denk dan maar zo iedere sigaret die ik minder rook door dat dampen, is mooi meegenomen. Omdat je toch stukken minder gaat roken, zegt men.

Zelf heb ik gekozen voor stoppen i.p.v. dampen.
Het is zeker gezonder dan roken. Er is wel redelijk wat onderzoek naar gedaan en dampen is voor de damper zelf en de omgeving onschadelijk. Karin Spaink houdt op haar blog een lijst bij van alle nieuwe onderzoeken.

Maar met gewoon boerenverstand kan je ook beredeneren dat dampen gezonder is. In tabak zitten duizenden giftige stoffen, waarvan tientallen carcinogeen zijn. In een e-sigaret zitten hooguit maar een paar stoffen, nicotine en PG of VG en eventueel smaakstoffen. deze stoffen zijn goedgekeurd voor voedingsmiddelen. Dan blijft nicotine over als enige schadelijke stof, maar of nicotine carcinogeen is, daarover zijn de wetenschappers het niet eens.

Wel zou ik je adviseren om niet de eerste de beste vloeistof te gaan dampen. Veel vloeistoffen komen uit China en daar kijken ze niet zo nauw met wat ze erin flikkeren. Zoek naar een webshop waar ze kunnen aantonen wat er in hun e-liquids of cartridges zit en of deze stoffen goedgekeurd zijn en hiervan bewijs kunnen overleggen, desgewenst. Ik damp alleen door de FDA goedgekeurd spul van Amerikaanse herkomst. Daar zijn ze een stuk strenger vanwege lawsuits, etc.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Door blijven dampen dus Ik heb geen idee waar mijn vloeistof vandaan komt, haal het uit een tabakswinkel, voortaan dan toch maar online bestellen. Bedankt!
Ms Stanley waar haal je die en kan je wat merken noemen ?

Las ook dat er asbest soms wordt gebruikt in dampers... Wat zijn de betaalbare goede en betrouwbare ?

Had voor huisgenoot een verstokt roker een joytech oid geloof ik gekocht (straks ff op 't doosje kijken) was even heel fijn maar lekte algauw uit mondstuk klaagt hij, siliconen dopje erin en heel voorzichtig vullen helpt niet. Jammer want leek echt ideaal. Zijn er merken die niet zo gauw lekken ? En dus gegarandeerd zonder asbest ?
volgens mij is het niet helemaal onschadelijk

ik was eerst 10 weken gestopt met roken en had toen ook geen last meer van benauwdheid

daarna ben ik nicotinevrij gaan dampen (omdat ik het toch wel miste) en werd ik opnieuw benauwd

wel minder benauwd dan met roken, maar ik werd wel opnieuw benauwd

inmiddels ben ik ook gestopt met dampen en niet meer benauwd
quote:unuance

Ms Stanley waar haal je die en kan je wat merken noemen ?

Las ook dat er asbest soms wordt gebruikt in dampers... Wat zijn de betaalbare goede en betrouwbare ?

Had voor huisgenoot een verstokt roker een joytech oid geloof ik gekocht (straks ff op 't doosje kijken) was even heel fijn maar lekte algauw uit mondstuk klaagt hij, siliconen dopje erin en heel voorzichtig vullen helpt niet. Jammer want leek echt ideaal. Zijn er merken die niet zo gauw lekken ? En dus gegarandeerd zonder asbest ?

06-11-2014, 05:26

Stan dampt nu al twee jaar met South Beach Smoke. Die koopt ie via E-smoke4u. South Beach Smoke is absoluut niet het goedkoopste merk, maar Stan heeft nog nooit last gehad van lekkages. Kwalitatief is het gewoon een goed product en nog altijd meer dan de helft goedkoper dan roken. Ze verkopen ook losse vloeistoffen als je een Joytech hebt, dan weet je in elk geval dat je geen rotzooi dampt.

Ik dampte eerst alleen af en toe een e-sigaar, maar sinds Brutus dood is, ben ik ook gaan dampen. Ergens baal ik er wel van, maar het is natuurlijk niet zo erg als terugvallen naar sigaretten.

Ik herken dat benauwd worden van dampen trouwens helemaal niet, itsme1973. Sinds mijn dubbele longontsteking zijn mijn longen supergevoelig voor rook, zelfs als mensen buiten staan te roken, maar van dampen heb ik toch echt geen last nu. Ik voel wel die throathit in mijn keel, maar dat geeft juist het gevoel dat je zit te 'roken'.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Gewoon niet roken is nog steeds het gezondste.
Dampen is minder ongezond dan roken en een fijn alternatief om van de rookverslaving af te komen. Ik ben zelf 4 maanden geleden gestopt met roken door te gaan dampen. Kijk eens op dampforum.nu voor allerlei info en reviews over dampen, e-sigaretten, liquids, enz. (daar is Karin Spaink ook regelmatig te vinden) Unuance, de meeste mensen beginnen met een standaard CE4 clearomizer (of soortgelijk) en die lekken inderdaad. Ik ben fan van de Justfog Maxi. Nooit meer geborrel, lekkage of vloeistof in je mond (nee, geen aandelen) Het is wel belangrijk dat je met vullen oplet dat de siliconen ringetjes goed zitten als je het tankje weer dicht draait (en het mondstukje even schoonmaken met een dun wattenstaafje is ook aan te raden)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven