Lengte hanglamp

07-11-2014 17:13 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi!

Wij staan op het punt om een hanglamp voor boven de eettafel te kopen.

We willen er sowieso één in deze stijl:

We zijn alleen heel erg aan het twijfelen over welke grootte we moeten hebben.

Onze tafel is 220 cm lang. We hebben nu lampen gevonden van 130, 140 en 170 cm (en 100 maar dat leek ons sowieso te klein)

Op internet heb ik het volgende gevonden:

De meest optimale grote van een hanglamp boven de eettafel is als de hanglamp 40 cm aan beide zijde van de eettafel valt. Voor een optimale verhouding dienen de meeste hanglampen tussen 70 en 80 cm boven het eettafelblad te hangen. Minimalistische hanglampen mogen tot 10 cm van beide zijden van het eettafelblad hangen (denk aan glasplaten en transparante hanglampen), terwijl bij volumineuze hanglampen de voorkeur uitgaat naar minimaal 60 cm aan beide zijde (denk aan stoffen lampenkappen en stalen kappen).

Betekent dit dat hij optimaal 140 (220 - 2*40) cm moet zijn en maximaal 200 (220 - 2*10) cm?

En heeft er iemand toevallig ervaring een soortgelijk type lamp?
Je berekening klopt. Ik zou overigens eerder de kortere versie kiezen. Als je aan de kopse kant van de tafel staat en iets wil pakken of op tafel wil zetten, kom je anders steevast tegen de lamp aan.

Maar deze lamp zou ik nooit kopen
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Ik heb een dergelijk type lamp overwogen voor onze (grote) eettafel. De reden dat ik er uiteindelijk van af heb gezien, is het feit dat dit soort LED lamp voornamelijk licht naar beneden straalt. Fijn voor de tafel, maar de rest van de kamer valt dan relatief donker uit. Oftewel, dan zouden we nog een of andere andere lamp moeten gaan verzinnen en ergens (waar?) ophangen, op te zorgen dat de hele ruimte licht genoeg is 's avonds.
Ik denk dat je eten er lekkerder uitziet in halogeenlicht.
Ik heb bijna dezelfde lamp als op je plaatje en bij mij is het verschil tussen tafel en lamp in totaal zo'n 75cm. Dat vind ik een mooie afmeting. In jouw geval zou ik dus voor de 140 gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven