Geld & Recht alle pijlers

Is dit eerlijk?

18-11-2014 10:18 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet voldoende, bedankt!
Ik heb er geen verstand van, maar vind jouw verdeelsleutel heel fair klinken.
Ik heb er ook geen verstand van maar ik zou ook beide evenveel terug geven als dat erin is gebracht en de rest 50/50.
Gevoelsmatig vind ik dit ook fair klinken maar als ik heel rationeel kijk, zou je het zo moeten doen:

Huis is 30% in waarde gestegen. Je krijgt dus allebei je eigen inleg + 30% terug. Dan de rest van de overwaarde door 2.

In jullie geval zou dat betekenen dat jij 39 terug krijgt, je man 13 en dan beiden nog 39.

Zou je het doen als in je OP, dan krijgt je man in verhouding meer terug dan jij.
Sorry ik stel het niet goed, het gaat dus om mijn woning van voor ons trouwen, die na herbouw op beider naam komt te staan.
Er is maar een vraag belangrijk.

Ben je getrouwd in gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarden?
Je bent nog steeds onduidelijk.

Je zegt dat je huis nu 100 waard is. Ga je dat geld krijgen van diegene die het huis sloopt of van de gemeente?

Je hebt nu een hypotheek van 60. Moet je die eerst aflossen en wordt er dan samen 130 geleend voor het nieuwe huis?

Of krijg je niets vor je oude huis en is het een fictieve waarde?

Wordt de hypotheek dan opgehoogd of krijg je een nieuwe?
Ook een goede inderdaad wanneer je trouwt in gemeenschap van goederen dan is alles voor de helft van jou en je man. Dus bezittingen en schulden. Dan kan je niet vastleggen dat de een bij een scheiding meer krijgt dan de ander.
Dus als ik het goed begrijp gaan jullie (in dit voorbeeld) samen een huis kopen van 130.000. Dit wordt betaalt van:

60.000 jouw geld

10.000 vriend's geld

60.00 (gezamenlijke? nieuwe?) hypotheek

Wij hebben inderdaad gedaan zoals jij schetst: ieder krijgt eigen inleg terug en wat overblijft 50/50.
To heeft geen 60.000 aan eigen geld als ik het goed begrijp.

Ze heeft een hypotheek van 60.000 die ze denk ik zal moeten aflossen alvorens ze een hypotheek kan nemen op het nieuwe huis. Huidige waarxe is 100.000 dus dan zou ze 40.000 verhouden nadat de hypotheek is betaald om in te brengen.

Ze zullen dan nog 90.000 euro aan hypotheek nodig hebben om het huis voor 130.000 te kopen.

Die 10.000 van vriend is dan extra om huis te verfraaien na oplevering.
De hamvraag is, zoals al aangegeven.

Hoe zijn jullie getrouwd. afhankelijk van het antwoord kun je het regelen of had je voor je ging trouwen beter na moeten denken.
Zou dit niet al geregeld moeten zijn in de huwelijkse voorwaarden?
quote:kerol schreef op 18 november 2014 @ 11:57:

Zou dit niet al geregeld moeten zijn in de huwelijkse voorwaarden?

Als er huwelijkse voorwaarden zijn staat daarin dat het huis van TO is. Een volgend huis kunnen ze samen kopen, dan komt de verdeelsleutel in het koopcontract te staan.

Het is me alleen nog niet duidelijk hoe het nu precies zit met de hypotheek en inbreng eigen geld. De hypotheek wordt 60, jij brengt 60 overwaarde in en je man 10 eigen geld? Kun je het huis niet beter op 1 naam laten staan en je man die 10 teruggeven als jullie uit elkaar zouden gaan?
..
Dan zou ik er denk ik voor kiezen om het percentage waarvoor jullie eigenaar zijn aan te passen, zodat jullie ook naar rato meedelen in over- en onderwaarde.

Dus: jouw deel wordt dan 40 eigen geld, plus 30 hypotheek, plus 35 overwaarde =105.

Zijn deel wordt 10 eigen geld, 30 hypotheek en 35 overwaarde = 75.

Jouw aandeel wordt dan 105/180 = 58%, van je man 75/180 = 42%.

Of overleg eens met een notaris, misschien heeft die nog wel andere opties.
als je nu getrouwd bent in gemeenschap van goederen ben je te laat... alles is nu al 50/50. Bezittingen en schulden. Je kan niet meer spreken van zijn of jouw eigen geld

Testament lijkt me trouwens wel handig als er kinderen uit vorige huwelijk(en) zijn.

Hebben man en ik ook gedaan ivm met huis en erfrecht naar mijn zoon (niet zoon van mijn man).

Zoon is wettelijk mijn erfgenaam, niet handig als je daar niks voor regelt en ik kom te overlijden en mijn man in een koophuis zit waarvan de helft van mijn minderjarige zoon is.

Nu ik er over nadenk, dit hebben wij in een testament laten vastleggen omdat wij toen nog niet getrouwd waren. Weet niet hoe dat precies ligt als je al getrouwd bent qua erfrecht en koopwoning met stiefkinderen
Wie wind zaait zal storm oogsten
Je bent dus gehuwd in gemeenschap van goederen.

Dan heb jij dus geen eigen huis. Zodra je trouwde in gemeenschap van goederen is dat huis jullie gezamenlijke eigendom geworden.

Je man heeft geen 10.000 eigen geld. Dat is van jullie gezamenlijk.

Jij hebt geen 40.000 eigen geld dat is van jullie gezamenlijk.

Jij hebt geen hypotheek van 60.000. Die hypotheek is van jullie samen.

Het maakt geen bal uit of jouw naam alleen op de eigendomsakte van het huis staat.

Het maakt geen bal uit of jouw naam alleen op de hypotheekakte staat.

Het maakt niets uit of een spaarrekening alleen op jouw of op zijn naam staat.

Door jullie huwelijk is al jullie bezit gezamenlijk bezit geworden en alle schulden ook.

Als jij je eigen inleg terug wilde zien dan had je op huwelijkse voorwaarden moeten trouwen. Nu is het te laat.
Wat Sugarmiss zegt. En je kunt nu vast wel afspraken maken waarin je dit vast lijkt te leggen, maar zodra je zou scheiden, en je komt in een vechtscheiding, heb je geen poot meer om op te staan en kun je gewoon fiftyfifty doen.
Natuurlijk niet, als je trouwt zijn de roerende en ontroerende goederen van na je trouwen gezamenlijk. Schuld en bezit van daarvoor is van ieder voor zich.

Mijn woning staat op mijn naam en is van mij bij scheiding en van mijn kinderen bij overlijden. Net zo goed ben ik verantwoordelijk voor mijn hypotheek.

Als we nu een nieuwe woning kopen is die van ons beiden, maar we kunnen een contract afsluiten over de verdeelsleutel. Dat contract is gewoon rechtsgeldig.
Dus het huis was/is van jou van voor het trouwen en jij hebt het alleen betaald tot nu toe? of heeft je man al wat bijgedragen. Want dat maakt natuurlijk wel verschil. Heb je het tot nu toe alleen bekostigt ligt de berekening van wat eerlijk is natuurlijk wat anders.
Nina het maakt totaal niets uit wie wat betaald heeft.

Als je trouwt in gemeenschap van goederen worden alle bezittingen en schulden gezamenlijk bezit.

To wat erg dat jij zo slecht op de hoogte bent.

Je hebt nu zo te lezen onbedoeld een half huis weggegeven.

Je enige hoop is nog dat je het huis geërfd hebt en dat diegene van wie je het geërfd hebt heeft laten vast leggen dat de koude kant nooit mee kan delen in het huis.

Anders is het huis toch echt gezamenlijk eigendom geworden en krijgt je man de helft bij een scheiding.
Ik was en ben de enige die betaalt voor de hypotheek. Maar wanneer we gezamelijk in de nieuwe woning wonen zal hij ook de helft betalen, net zoals we nu de huur delen.

We hebben geen enkele plannen im te gaan scheiden, daarom willen we het nu gewoon goed regelen. Een vechtscheiding hebben we allebei al achter de rug.
quote:yizrael schreef op 18 november 2014 @ 13:19:

Natuurlijk niet, als je trouwt zijn de roerende en ontroerende goederen van na je trouwen gezamenlijk. Schuld en bezit van daarvoor is van ieder voor zich.

Bovenstaande klopt niet hoor

Onderstaande volgens mij wel

Koophuis

Als u geen afspraken heeft vastgelegd in huwelijkse voorwaarden dan is uw huis van u samen. Ook als een van u het huis heeft gekocht voor het huwelijk. Beslis eerst samen of een van u in het huis wil blijven wonen en bekijk met uw hypotheekadviseur of dat financieel mogelijk is. Degene die in het huis blijft wonen moet de ander dan uitkopen. Wilt of kunt u allebei niet in het huis blijven wonen? Dan moet u het huis te koop zetten en de opbrengsten of het verlies samen delen.
Wie wind zaait zal storm oogsten
Sugarmiss ik heb me prima laten voorlichten. Mijn huis is nu gewoon van mij en bij een scheiding nu heeft hij daar geen enkel recht op.

We wonen in het buitenland, mocht dat helpen.
quote:yizrael schreef op 18 november 2014 @ 13:19:

Mijn woning staat op mijn naam en is van mij bij scheiding en van mijn kinderen bij overlijden. Net zo goed ben ik verantwoordelijk voor mijn hypotheek.

Als we nu een nieuwe woning kopen is die van ons beiden, maar we kunnen een contract afsluiten over de verdeelsleutel. Dat contract is gewoon rechtsgeldig.Nee dus. Al jullie bezittingen en schulden zijn gezamenlijk geworden door het huwelijk. Als je dat niet had gewild, dan had je op huwelijkse voorwaarden moeten trouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven