Vochtprobleem?

20-11-2014 09:47 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dat was een verrassing vanmorgen... wil ik het vaatwaszout pakken is de hele verpakking slap en nat! Bah! Maandag had ik hetzelfde met een (open) verpakking van wc-blok, leek me toeval maar nu twijfel ik toch. Het rare is dat andere kartonnen verpakkingen niet nat zijn. Van hondenkoekjes, rijst, macaroni en cup-a-soup zijn de verpakkingen normaal.

Ik heb nu alle ramen in huis open staan, al dacht ik dat ik goed ventilerde. Iedere dag staan boven de ramen minimaal 1 uur op de klap, koken doe ik met afzuigkap aan en raampje in de keuken open, het raampje op het toilet staat bijna 24 uur op de klapstand open. De deur van de voorraadkast (waar het pak vaatwaszout in stond) staat de laatste tijd vaak open.

Wat zou dit kunnen zijn? Wat doe ik verkeerd?
Geen idee. Maar ik doe geen van die dingen die jij wel doet en ik heb geen enkel probleem met vochtige verpakkingen. En als het zo lokaal is, is het ook geen algemeen vochtprobleem.

Staat het niet toevallig onder de wasbak?
Pak goed dicht doen.

Dat spul trekt vocht aan uit de lucht.
Niet geschoten is altijd mis
Er zit zout in en zout trekt vocht aan
Het staat niet bij een wasbak of kraan, het was een dichte verpakking.

Whopper, zout trekt vocht aan ja maar door een dichte verpakking?
Jahoor, als de verpakking een kartonnen doos is kan het best zijn dat het vaatwasserzout vocht aantrekt ondanks dat het in een dichte verpakking zit. Vocht gaat gewoon door het karton heen.

Ik heb pas hetzelfde gehad met een pak vaatwasserzout wat in het keukenkastje stond, ook opeens helemaal nat. En er stond een kartonnen doos vaatwasserblokjes langs die nergens last van had.

Enige oplossing die ik kan bedenken is om de inhoud van het pak in een afsluitbare plastic bak te doen ipv in de kartonnen doos, wel een beetje onhandig, maar iets anders weet ik ook niet.
Lastig, maar dat moet ik dan ook maar gaan doen. Nooit last van gehad en nu wel. Grr.

Bedankt!
Heb je niet gewoon lekkage ergens?
Nee matroesjka_ ik heb de voorraadkast al half leeggehaald en nergens was het nat of vochtig.
Zit boven de voorraadkast nog een verdieping? Zo ja, wat zit er letterlijk boven de voorraadkast?

Is de voorraadkast een meterkast?
De voorraadkast zit onder de trap, eigenlijk een trapkast dus. De meterkast zit aan de andere kant van het huis.
Wel goed moment om de te hoge vochtigheid in huis aan te pakken, want die is duidelijk te hoog.
Ik denk dat je inderdaad de te hoge vochtigheid moet aanpakken. Een uurtje per dag een raampje open is denk ik niet genoeg. Ik had het ook, 's morgens waren de raamkozijn helemaal nat. Sinds ik de tochtroosters op een kiertje heb gezet is het weg.

Je red het gewoon niet met een uurtje.

Ook is het opwarmen van een vochtig huis veel duurder.
Inderdaad, de luchtvochtigheid is te hoog. De hele middag de meter in de woonkamer gezet, en daar was het al 67%. Meer luchten dus...

Morgen gooi ik alles een paar uur open, ventilators aan en waaien maar! Hopelijk kan ik het daarna beter bijhouden.
Doet je huisafzuiging het wel?
Huisafzuiging?

Ik heb een afzuigkap, die werkt. De afzuiging in de badkamer ook. Denk dat het echt met ventileren te maken heeft. De muren zijn geïsoleerd en juist daarom is goed ventileren belangrijk. Blijkbaar doen we dat dus niet goed genoeg
Hier ook het probleem van een te hoge vochtigheid in huis.

We kunnen in de woonkamer/keuken maar een klein raampje openzetten, en die staat overdag flink wat uurtjes open en uiteraard bij het koken. Het kan helaas niet echt doorluchten.

Ik merkte het een paar weken terug omdat er veel schimmelvorming was achter een kast en in keukenkastjes.

We hebben nu een vochtvreter in de woonkamer gezet. Ook stoken we het huis iets warmer.

Het lijkt erop dat dit helpt.

Al blijft er bij de lichtkoepel door de condens toch schimmelvorming.
Ik ga ook een vochtvreter in de voorraadkast zetten. En verder luchten en iets om te ventileren zoeken. Vanmorgen boven alles open gezet en zag dat op de waskamer, oei wat genant om te zeggen, schimmel op de vensterbank zat...

Had het kunnen weten, we gebruiken de droger de laatste 3 weken zeker 2x per week en heb daar geen raam open gehad. Stom!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven