Gezondheid alle pijlers

Af en toe hevige kiespijn boven en onder

27-11-2014 19:05 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of iemand het volgende herkent:

Af en toe heb ik ineens een aantal minuten tot soms wel een kwartier of langer stekende kiespijn aan één kant van mijn mond en dan zowel boven en onder. Het zit niet op één plek en lijkt een beetje te schuiven van kies naar kies.

Soms gebeurt het wanneer ik ga eten of drinken, maar vaker zit ik gewoon op de bank of lig ik in bed en schiet het er gewoon in en na een poosje verdwijnt het dan weer net zo plotseling.

Tandarts kan niets vinden, ik heb geen gaatjes. Wel een lichte tandvleesontsteking, maar volgens haar kon dat de oorzaak niet zijn?

Het is nu een aantal weken (of maanden?) weg geweest en ineens speelt het nu weer op, heel irritant!

Is er iemand die dit herkent en weet waar dit vandaan zou kunnen komen? Vind het vooral vreemd dat het gelijktijdig boven én onder zit. Als het een ontstoken wortelkanaal oid was, zou dat toch niet logisch zijn...
Ik herken het wel, bij mij komt het door knarstanden en onbewust mijn kaken op elkaar drukken, heb er in periodes van veel stress vooral last van.
Ik heb niet echt veel stress momenteel, al ben ik wel ongesteld.. zou het iets hormonaals kunnen zijn?
Normaal lees ik alleen mee, maar omdat ik zelf nogal een kiespijndrama heb meegemaakt (en opgelost!) toch even een reactie.

Bij mij kwam en ging de kiespijn en ook en hij 'danste' door m'n mond: dan weer onder, dan weer boven, wel altijd aan één kant. Langs meerdere tandartsen en huisartsen geweest en het algehele advies was "probeer te ontspannen". Bij mij kwam het duidelijk wel door stress (het zou kunnen dat je onbewust gestrest bent). Het werd zo erg dat normale pijnstillers niet meer hielpen en ik morfine heb gekregen voor 's nachts van de huisartsenpost. Diezelfde avond heeft een bevriende fysio m'n nek en rug gemasseerd en na drie weken klachten was ik de volgende ochtend ineens kiespijnvrij. De ergste pijn was toen iig voorbij en een paar dagen voelde ik helemaal geen pijn. Omdat de stress bij mij nog niet weg was, kwam de pijn (in mindere mate) wel weer terug. Weer een paar keer laten masseren en uiteindelijk terecht gekomen bij een speciale kaakfysio die mij masseert en ook oefeningen meegeeft. Nu, hoewel de stress er op de achtergrond nog steeds is, gaat het al weken goed, eigenlijk nergens last van.

Ik weet natuurlijk niet of jij hetzelfde hebt, maar ik heb me in het hele proces wel afgevraagd "hoe doen mensen dat die geen bevriende fysio hebben die even goed hun nek masseert?" Omdat alle professionals hier blijkbaar niet op kwamen.

Mijn advies is dus om je nek en schouders goed en professioneel los te laten masseren (bij een fysio of bijv. een Thaise masseuse die je goed instrueert) en/of naar een kaakfysio te gaan. En kijken of het helpt natuurlijk.
'Kiespijn' kan naast een soort spierpijn zoals hierboven beschreven ook vanuit je holtes komen. Als je verkouden bent en je holtes zitten vol of zijn zelfs ontstoken kun je daar ook een soort kiespijn gevoel bij krijgen. Meestal niet echt stekend geloof ik maar iedereen ervaart pijn anders.
Ik heb trigeminus neuralgie oftewel aangezichtszenuwpijn. Echt huilend bij de tandarts gestaan. Uiteindelijk via kaakchirurg, kno arts bij de neuroloog beland. Ik heb aanvallen als ik stress geb. of bij kaakklemmen (s nachts). Jouw klachten lijken op die van mij. Google maar eens.
Lijkt me toch een sluimerende tandvleesontsteking waartegen je lichaam dapper vecht. Dan zijn steekjes/pijntjes echt niet vreemd hoor. Dentasticks en flossen is het devies.
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet
Hmm.. verschillende opties dus! Ik heb er vanavond echt heel veel last van gehad, het blijft maar hangen.

@ MiniMe, Ik kan me haast niet voorstellen dat het vanuit mijn nek zou kunnen komen, maar toch wel opvallend dat jij het ook zowel boven als onder aan één kant hebt. Misschien moet ik toch eens langs de huisarts.

Het voelt wel alsof het 'klemt' oid, maar dan meer de kiezen tegen elkaar (ipv op elkaar).

Aan de ene kant hoop ik dat het toch 'gewoon' een ontsteking is (of twee dus, boven en onder?), dan is er tenminste wat aan te doen. Al zie ik dan wel weer op tegen de behandeling.

Ik vind het zoiets raars! Vooral omdat het toch ook heel erg lang weg is geweest en dan nu ineens weer terugkomt. Zoveel stress heb ik nu niet, ik heb verder niks geks gedaan, ben niet verkouden oid.

Nou ja, ik ga eerst de tandarts nog eens bellen en daarna de huisarts oid.

Bedankt in elk geval!
Oef wat klinkt het hetzelfde als bij mij. Maanden kan het weg zijn en dan opeens is het er weer. Alcohol is ook een trigger, als ik dat drink kan ik het ook krijgen. Is het ook precies tot de helft van je lip? Bij mij is de pijn inmiddels zo hevig tijdens zo een aanval dat ik dan aan de tramadol zit (lichte morfine). Na een aanval zeurt het nog een tijdje op de achtergrond door.
Ik snap dat het gek klinkt, en de huisarts en tandarts geloofden het bij mij ook niet, maar zodra die bevriende fysio helemaal bovenaan mijn nek (zo achter je kaak en onder het begin van je schedel zeg maar) begon te masseren, voelde ik meteen dat de pijn daar vandaan kwam.

Maar goed, het zou idd ook een ontsteking of iets anders kunnen zijn: ik ben geen tandarts! Ik kan je wel sowieso aanraden om als je bij de tandarts bent eens te informeren naar de kaakfysio. Die kan vaak helpen bij dit soort 'vage' klachten.

@ wolkie: ook ik heb tramadol voorgeschreven gekregen maar in de 'piek' van de pijn werkte dat niet eens, of maar heel even. Dat het erger wordt bij het drinken van alcohol zou ook kunnen komen doordat al die suikers je toch al onder druk staande tandzenuwen extra triggeren en dan pijn gaan doen.
quote:Elmira schreef op 27 november 2014 @ 20:26:

'Kiespijn' kan naast een soort spierpijn zoals hierboven beschreven ook vanuit je holtes komen. Als je verkouden bent en je holtes zitten vol of zijn zelfs ontstoken kun je daar ook een soort kiespijn gevoel bij krijgen. Meestal niet echt stekend geloof ik maar iedereen ervaart pijn anders.

Dit!

Ik kan ook soms zomaar ineens, van uit het niets, enorme kiespijn krijgen. Altijd aan 1 kant.

Vooral als ik rustig zit of lig.

En dan hoef ik niet eens snotverkouden te zijn.

Neusspray (of oplossing zout water) werkt dan prima.
@wolkie bij mij zit de pijn vooral aan de achterkant, bij mijn laatste kiezen. Aangezichtspijn heb ik even gegoogeld, bepaalde dingen herken ik wel. Ik hoop niet dat dat het is, want daar schijnt weinig aan te doen te zijn...?

@minime Ik heb nu gemerkt dat het eigenlijk juíst ontstaat als ik zit en dat ik er geen of minder last van heb als ik beweeg. 's nachts en 's morgens heb ik er helemaal geen last van. Dus misschien is het toch een verkeerde zithouding waardoor mijn kaak raar belast wordt of zoiets. Jouw verhaal klinkt in elk geval wel het meest herkenbaar en als een massage zou kunnen helpen zou dat best ideaal zijn (in plaats van een pijnlijke wortelkanaalbehandeling oid waar ik eerst bang voor was ). Ik heb de laatste tijd ook wat slaapproblemen (slaap pas heel laat in), dus misschien hangt het daar toch mee samen.

@horenzienenzwijgen, Ik las dat je bij sinusitis voornamelijk last van de bovenkaak zou hebben en bij mij zit het echt onder en boven tegelijk. Denk zelf dat dit het niet is.

Op dit moment is het weer even weg, al voelt ik het nog wel een beetje zitten. Een beetje zoals bij kuitkramp die net gestopt is.

Wel fijn om hier herkenning te lezen, kiespijn is echt zo naar! Jullie ook sterkte ermee..
Klopt er is weinig aan te doen helaas. Sommige mensen hebben baat bij kaakfysio, sommige bij tramadol etc. Ik weet nog niet precies wat bij mij werkt. Tramadol haalt de scherpte weg maar af en toe vliegt het er doorheen. En dan is de pijn echt gekmakend (sommige mensen hebben dit 7/24 en daarvan pleegt uiteindelijk 50% zelfmoord)

@minime3 de trigger van alcohol is bij mij niet de suikers (ik kan de zoetste drankjes of snaaiwerk drinken/eten en nergens last van) maar van alcohol zwellen je bloedvaten beetje op en dat tikt dan tegen de zenuw aan wat een aanval veroorzaakt. Ik voel het ook in mijn kaak maar vooral mijn hele wang en lip doet verschrikkelijk zeer. Het is dus echt een zenuw in mijn wang en hoofd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven