Schimmel in huis.

28-11-2014 15:04 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een week of 3 gaat hier de verwarming weer aan. 19 graden. We zijn niet zo'n koukleumen. Nu vind ik het sinds deze tijd in huis ruiken naar natte hond.

Gisteren heb ik dochters gordijnen afgehaald om te wassen en meteen ook haar raam een beurt te geven. Blijkt er schimmel op het raam te zitten! Niet veel. En ik moest goed kijken. Maar toch. Op de kitranden zit veel meer.

Ik ben mijn hele huis afgegaan en in de keuken zit het ook. Deze ramen heb ik voordat de Sint kwam nog gewassen (voor de slingers, ja ik ben erg) dus het is echt iets van de laatste weken.

In mijn slaapkamer blijken de hoekjes van de kozijnen helemaal verstopt te zitten met schimmel (deze heeft als enige ruimte enkel glas).

Ik woon hier nu 5 jaar en dit is nog nooit voorgekomen. Het enige dat is veranderd is mijn nieuwe badkamer sinds een maand. Hierbij hebben ze het afzuigsysteem uitgezet en de schakelaar niet meer teruggeplaatst. Dit heb ik aangegeven.

Maar die afzuiginstallatie werkt echt niet tot aan mijn slaapkamer. Hoe kan dit plots gebeuren? Hoe gevaarlijk is dit? Wat kan ik voor nu het beste doen? Maandag bel ik meteen de woningbouwvereniging.
Hm, balen zeg. Ik zou vooral de ramen goed open houden, koude lucht houdt bacterien onder de duim. Dus goed ventileren en daarnaast stoken. Iets duurder dan normaal misschien maar hopelijk afdoende. Het is een vochtige tijd geweest, de laatste dagen/weken, dus ik vind het ook niet echt heel raar. Gelukkig heb ik een droog huis
Ja mijn eerste ingeving is dat al dat vocht vanuit de badkamer al die douche dampen enzo toch ergens heen moeten waardoor het in het hele huis vochtiger wordt als je geen afzuiger meer hebt in je badkamer.
Poeh nou wij hebben ook al 2 jaar schimmel, dat is bij ons niet weg te krijgen. Qua gevaarlijk, het is niet gezond nee. Maar ach wij leven nog haha.

Misschien als tijdelijke oplossing met HG schimmel verwijderaar wat wegpoetsen. Doen wij thuis ook alleen komt het toch weer thuis.
Live your life
Het ligt waarschijnlijk wel aan die afzuiger. Al dat vocht van je douche kan gewoon nergens heen en verspreid zich door de rest van je huis.

Voorlopig dagelijks luchten na het douchen en zorgen dat iemand je afzuiger gaat repareren.
Lionlilly: ik ben echt een oen hierin. Voor mijn gevoel komt het juist door het stoken. Maar jij zegt dat na het luchten juist gestookt moet worden?

GrumpyCat: ook ik vind het te toevallig. Al is mijn slaapkamer aan de andere kant en staat elke dag het raam open. Wel heb ik elke dag liters condens op het raam.

Evaa: balen inderdaad. Ik vind het gewoon vreemd nu ineens. Vier jaar nooit problemen gehad.
quote:jo12345 schreef op 28 november 2014 @ 15:57:

Het ligt waarschijnlijk wel aan die afzuiger. Al dat vocht van je douche kan gewoon nergens heen en verspreid zich door de rest van je huis.

Voorlopig dagelijks luchten na het douchen en zorgen dat iemand je afzuiger gaat repareren.

Maandag bel ik meteen!

Heb nu de verwarming uit en de meeste ramen open.
Ja die condens verplaatst zich door het hele huis moet jij maar eens kijken wat een wasem er van een hete douche af komt. Als dat vocht allemaal je badkamer uit ontsnapt kan ik me voorstellen dat je huis vochtig wordt. Al ben ik geen expert he dit is puur wat ik met mijn boerenverstand redeneer.
quote:apestaartje30 schreef op 28 november 2014 @ 15:57:

Lionlilly: ik ben echt een oen hierin. Voor mijn gevoel komt het juist door het stoken. Maar jij zegt dat na het luchten juist gestookt moet worden?

Schimmel ontstaat door vocht. Dat moet je dus in 'evenwicht' zien te krijgen. NIet te veel, dan krijg je schimmel, niet te weinig, dan krijg je gehoest en kapotte neuzen van de droge lucht. Dus luchten voor de frisse lucht (tegen huisstof bijv op de slaapkamer) en het vocht van buiten en om de condens eruit te laten en daarnaast stoken om het minder vochtig te krijgen, zodat het vocht nergens indringt. Dat heeft mijn moeder mij zo geleerd
Regelmatig ventileren en daartussenin goed stoken. En zeker die afzuiger weer aansluiten. Of het daar nou door komt of niet, het is hoe dan ook verstandig de badkamer goed te ventileren want zonder wordt je huis zeker niet droger.

Wij hebben soms ook wat schimmel in huis. Oud en soms wat vochtig huis (vooral als het langdurig regent), we houden van altijd de ramen open boven en we houden niet van de verwarming op 20 graden (meestal beneden op 17-18 graden, boven liever helemaal niet aan). En dan steekt het soms de kop op. Inspuiten met HG-schimmelreiniger (of met een chloorsopje in een spuitbus), dan ben je die plekken in ieder geval al kwijt. En regelmatig checken of het niet weer ergens anders de kop op steekt. Toen we hier kwamen wonen zat het in een slaapkamer, daar hebben we het nooit meer teruggezien. Paar jaar geleden ineens op een woonkamermuur. En dit jaar hadden we een klein plekje in de eetkamer. Gewoon regelmatig checken, meteen behandelen en zorgen voor de goede balans tussen ventileren en drogen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven