Aanloopkat

04-12-2014 16:01 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hadden hier een aanloopkat. Hij had eerst uren staan jengelen bij het afgesloten kattenluik van de buurvrouw, die houdt haar katten 's nachts binnen. En toen wij thuiskwamen met de honden, kwam hij ons achterna en liet zich niet meer wegsturen. Het was ook erg koud. Onze katten, we hebben er vier, vonden hem wel leuk maar toch werd het grommen en brommen. Dus lieten we meneer aanloopkat in een slaapkamer die we niet gebruiken, natuurlijk met kattenbak, water en eten. Tja, ik kon hem niet de vrieskou in sturen. Dan zou hij ook blijven jengelen, met overspannen honden als gevolg.

Ik heb hem meteen nagekeken en hij was goed doorvoed en niet gewond. Omdat er een kans was dat hij gewoon uit de buurt kwam, heb ik een A4tje op onze voordeur gehangen met: kat gevonden, met omschrijving. En foto's gemaakt om hem op amivedi te zetten. Toen het asiel om advies gevraagd. Die zitten vol genoeg. Zij adviseerden me hem op amivedi tr zetten en eventueel flyers ophangen in de buurt. En hem natuurlijk naar een dierenarts brengen om zijn chip uit te lezen, als hij die heeft. Ik had alleen geen printerinkt meer.

Ondertussen maakte meneer aanloopkat het zich gemakkelijk. Hele lieve kat die graag geknuffeld wordt. Ik ging af en toe even bij hem zitten. At goed en maakte nauwelijks geluid als ie alleen zat. Vannacht heb ik onze jongste poes bij hem gelaten. Eerst vond ie het niks maar Willy is een kleine flirt en na wat brommen, ging dat goed.

Er zijn nieuwe mensen komen wonen een straat verderop, daar heb ik een briefje in de bus gedaan. En vandaag wilden we net naar de dierenarts gaan om zijn chip uit te lezen en toen stond zijn eigenaar voor de deur! Heel blij. Ze had hem op facebook gezien. Bleek dat hij toch wel wat uit de buurt woont, een halve kilometer verderop. We kregen een chocoladeletter als dank.

Dus hij was heel snel thuis, dankzij amivedi. Het is ook erg koud, ik had niet het hart om hem op straat te zetten zonder te weten of hij zijn weg naar huis wel veilig kon bereiken. Ik ben echtblij dat het zo snel ging, en dat hij nu weer lekker thuis is. Ze hebben dan wel een dikke vacht, mijn katten zitten nu ook meer binnen. Eind goed
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Al goed. Effe te vroeg geklikt.
Wat fijn!
Fijn dat het diertje zo snel weer thuis was, goed gedaan!

En lekker, een chocoladeletter.
Goed he. Ik ben blij dat ik hem niet meteen naar het asiel heb gebracht. Zonde van de tijd en moeite. Hij was gewoon verdwaald. En durfde waarschijnlijk niet langs bepaalde territoria van grotere of ongecastreerde katten. Deze was gecastreerd dus ik had al het idee dat hij niet van ver kwam.
Netjes gedaan, zo zou ik ook handelen. Vooral wanneer het zo koud is, beestje heeft iig een warme nacht gehad en is weer terug thuis . . . . . . . . .
Mooi verhaal! Heerlijk voor de eigenaren en de kat dat ze herenigd zijn.

Als je hem naar het asiel had gebracht zouden ze daar ongetwijfeld zijn chip gecontroleerd hebben.

En als hij die gehad had - en de gegevens klopten - zouden ze eerst moeite hebben gedaan om hem met zijn baasje te herenigen.

Daarom is het ook zo belangrijk om je hond en kat te chippen én te zorgen dat de gegevens kloppen.

http://www.chipnummer.nl/

http://www.ndg.nl/
Ik denk ook dat dat zijn bedoeling was. Toen hij niet naar huis kon/durfde, was het toch wel erg koud ineens! En hij is een slimme kat want de buurvrouw en ik zijn de grootste kattengekken van de straat. Hij had de adressen niet beter kunnen kiezen. Zij wilde hem ook niet wegsturen maar kon hem niet binnenlaten in een klein huis met 8 eigen katten, waarvan sommige ongecastreerd. Wij wonen in een groot antikraakpand dus ruimte zat. En wij hebben 4 gecastreerde katten die het alleen heel interessant vonden. Ik vind het wel knap dat die kat zo bleef jengelen bij onze huizen. Misschien rook hij voer.

Het was onze eerste aanloopkat. Ik zat al te denken, wat nou als niemand hem komt opvragen? Ik doe niet aan katten in asiels stoppen. Dan had ie mogen blijven. Toch hoor je dat wel vaker, dat katten aan komen lopen en dat ze blijven omdat niemand ze komt zoeken. Goed dat er tegenwoordig amivedi is. Ik zou het vreselijk vinden iemand anders zijn geliefde kat af te nemen.
Nou idd beter laat. Toepasselijke naam. Ik moet de chips nog bijwerken, ik heb een ander telefoonnummer. Kost dat nog steeds 5 euro? Dat vind ik wel een beetje jammer, dat dat niet gratis is. Maar goed,als je kat zich verborgen houdt en dat doen veel katten die ver van huis zijn, uit angst, heb je nog niet veel aan die chip. Dus als je je kat kwijt bent, flyeren helpt geweldig. Zo hebben wij onze kat terug gevonden en die was 2 weken weg. Uiteindelijk kwam hij zelf thuis, niet vermagerd dus we vermoeden dat hij ergens vast zat waar hij wel eten kon vinden zoals een schuur of garage. We hebben toenook flyers in brievenbussen gedaan en gevraagd of mensen even in hun schuur wilde kijken. En, naar waarheid, dat hij chronische niesziekte heeft. Je kunt op zo'n flyer ook zetten dat ze medicatie nodig hebben, al is het niet waar. Maar niet iedereen heeft facebook of zelfs internet dus flyers ophangen, kan zeker helpen.

Ik hoop dat ze in de toekomst gps zenders zo klein kunnen maken dat je die samen met de chip onder de huid in kan brengen. Dat kan alleen niet omdat die dingen altijd een batterij nodig hebben. Maar dan zou er nooit meer een dier vermist raken. Je hebt ze wel aan een halsband, ik had er eentje gekocht via marktplaats maar die deed het niet. Was de kleinste in zijn soort, 2 bij 4 cm en 1 cm dik. Echt jammer want ik wilde wel eens zien waar ze allemaal komen.
Je bent een echte dierenvriend!
Ik had hem ook niet buiten gelaten in de kou. Ik vind het raar als mensen dat wél doen en afschuiven als `ik ga niet zorgen voor andermans dieren`. Daar heeft zo´n kat wat aan.

Mooi werk!
Wat lief dat je het beestje opgevangen hebt!
Wat fijn dat de kat weer met zijn baasje is, en inderdaad goed dat je hem bij je binnen een plekje hebt gegeven.

De mijne zijn ook bijna niet meer buiten te vinden, constant in de buurt van de kachel of van ons.

Geniet van je chocoladeletter
Dank allemaal, de chocoladeletter is heerlijk. Ik hoop dat als mijn kat verdwaald is, er ook iemand is die hem binnen laat. Zo te horen zijn er gelukkig meer mensen die net zijn zoals ik. Ik maak het ook nauwelijksmee, vorig jaar wel een hond zonder baas maar toen was er net een agent in de buurt waar we hem aan konden afgeven. Een dier zonder zijn eigenaar, dat vind ik zo sneu.
Ik heb het ook weleens meegemaakt alleen was de kat na een verhuizing naar zijn oude huis gelopen. Baasje was in tranen toen we de kat naar haar brachten, nadat de chip was uitgelezen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Even een vraag tussendoor over die chip...

Kunnen daar ook gegevens op als allergieen enzo? Mijn kater heeft er al 2 op zijn naam staan maar kan dat ook op de chip? voor ze hem volstoppen met wat ie niet mag enzo... Komt wel weer goed, maar duurt even
Wat een mooi verhaal en wat lief van je!

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt, maar dan van de andere kant; toen ik afgelopen zomer terugkwam van vakantie, hingen er flyers in de straat met een foto van één van mijn katten en de vraag: "Van wie is deze kat?" Een heel verhaal erop, dat de kat in kwestie al maanden aan de deur liep te krabbelen en rondhing op een adres verderop in mijn straat. En dit terwijl ik mijn 2 katten door de buren liet verzorgen tijdens de vakantie, dus het was niet zo dat ik ze onverzorgd achter had gelaten ofzo. Ik dus direct het telefoonnr. op die flyer gebeld en me gemeld als rechtmatige eigenaar (voelde me echt een beetje schuldig; "hij heeft het bij ons echt wel goed hoor"!). Nu was de betreffende kat (laat ik hem J noemen) ook altijd wel erg uithuizig en 's nachts sowieso nooit binnen, maar dat ie al maandenlang ergens anders liep te schooien, was wel een verrassing voor me. Tijdens de vakantie was dat alleen maar erger geworden (want niemand thuis) waardoor het net leek alsof J geen baasje had. De mevrouw in kwestie had J af ten toe brokjes gegeven en een doosje met dekentje in het portiek gezet (want J durfde daar niet naar binnen omdat mevrouw zelf 2 katten had).

Nouja, lang verhaal kort; ik heb er een kennis bij in de straat (zo leer je je buurtgenoten nog eens kennen); we houden per whatsapp contact, ik kom af en toe voer brengen en zij zorgt voor 'm als we een paar dagen weg zijn. Je zou dus kunnen zeggen dat we een soort co-kattenschap hebben samen :-)
Nothing happens for a reason
Wat lief van je!

Overigens hebben veel (alle?) dierenartsen ook een chiplezer, dus dat was ook een optie geweest, als dat dichterbij is dan het asiel bedoel ik.

In ieder geval: goeie actie van je!
Het is bijna een kerstverhaal!
@juliet64, wat leuk, zo maak je nog vrienden. En erg handig als een buur voor de katten kan zorgen als je weg bent. Familie of vrienden moeten er meestal voor reizen. Ik zorg wel voor de katten van de zus van mijn vriend maar die woont dichtbij. Zij ook voor die van ons, ze kan insuline prikken en ik heb een kat met diabetes. Het is heel makkelijk maar veel mensen hebben moeite met prikken.

Ik weet niet of je op de chip aan kunt geven dat je kat allergisch is maar ik denk dat je dat beter op een briefje kunt schrijven en aan een halsband hangen. Want deze kat kwam 's avonds laat aanlopen en ik denk dat veel mensen net als ik ze dan eten zullen geven. Ik had een kat met een overactieve schildklier die dieetvoer kreeg. Maar hij had altijd honger en ik dacht, hij zal ook bij de buren kunnen zeuren om eten. Dus heb ik met een rode marker: NIET VOEREN, KRIJGT DIEETVOER, geschreven. Ander voer werd hij ziek van namelijk. Het was alleen zo'n veiligheidsbandje en hij raakte ze steeds kwijt.
@ikbenanoniem, ik dacht ook, dit is een feel-good verhaal wat ik wil delen. Mario, zo heette hij, zit weer lekker bij zijn eigen kachel! Volgens mij was de mevrouw die hem op kwam halen moeder dus ik heb vast kinderen blij gemaakt.

O ik vergeet nog dat ik een paar maanden geleden ook een kat vond in de straat. Dat is alleen geen feel-good verhaal want die was duidelijk blind, doof en zwaar verstandelijk gehandicapt. De eigenaren waren mijn buren. Toen ik haar terugbracht, waren ze heel blij. Alleen dacht ik zelf, waarom laten ze haar eigenlijk in leven. En een paar weken geleden is ze ingeslapen. Het bleek dat ze, al 1 jaar oud, nog nooit een dierenarts had gezien. De eerste adviseerde meteen euthanasie. Toen ik haar op straat vond, was ze erg in de war en zielig. Maar ja, het avontuur met Mario vond ik leuker.
Wij hebben sinds 3 weken ook een aanloopkat. Stond ineens voor het raam 's avonds. We hebben haar de eerste avond weer buiten gezet zonder te voeren maar ze bleef rond het huis mauwen. Dus 's ochtends weer binnen gelaten en voer gegeven.

Geen chip, geen bandje. Rondgevraagd in het dorp, aangemeld bij amivedi en na laten kijken bij de dierenarts. We hebben tot nu toe niks gehoord, als dat zo blijft mag ze blijven
@cellista, wat leuk! Ik denk dat er best wat katten weglopen van huis waar niemand meer naar gaat zoeken. Misschien is het dan beter als ze ergens gaan wonen waar ze wel gewaardeerd worden. Ik wilde Mario ook best een thuis bieden als dat nodig was geweest maar ben toch blij dat er al iemand voor hem zorgt. Ik heb er al 4 dus dat is al veel.
Wat lief van je gladoortje! Wel voeren, wel binnenlaten en voor hem zorgen, maar ook meteen actie ondernemen om de rechtmatige eigenaars te vinden.

Ik wilde maar dat iedereen dat deed... wij zijn onlangs onze kat van anderhalf jaar oud (gechipt, bandje, goed gevoed en verzorgd) vijf weken kwijt geweest. Op amivedi gezet, asiel op de hoogte gesteld, uiteindelijk maar aangenomen dat ie ergens overleden was door een ongeluk ofzo, want deze poes is eigenlijk nooit langer dan een kwartiertje buiten, hij is het liefst binnen. En ineens, na vijf weken dus, stond hij weer voor de deur. Veel dikker dan hij normaal gesproken is. Onze conclusie was dan ook dat hij door andere mensen in huis is genomen en vijf weken lang niet naar buiten is gelaten, waardoor hij dus niet naar huis kon komen. Nu is hij weer een paar weken thuis, laat zijn normale patroon weer zien (af en toe kort naar buiten, verder lekker binnen) dus hij is happy bij ons.

Maar waarom deze mensen niet op amivedi hebben gekeken of zijn chip hebben laten aflezen bij de dierenarts / het asiel? Ben echt boos op ze, zo gemeen om andermans kat af te pakken... ben heel verdrietig geweest in de tijd dat hij kwijt was. Heel fijn te zien dat er mensen zijn zoals jij die heel anders met een vergelijkbare situatie omgaan.
Hallo Gladoortje74,

Ik lees net je verhaal, wat superlief van je dat je die kat opgevangen hebt.

Zoals ik van je lees ben je een echte dierenvriend, Ik ben heel blij te lezen dat er zulke mensen als jou bestaan en dit voor de dieren doen die het nodig hebben. Gelukiig mag ik op het forum vaker die verhalen lezen dat doet me goed. Ik zelf heb ook. 3 katten en zou ze niet willen missen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven