Kerst vroeger en nu
zondag 7 december 2014 om 12:26
Ik ben eens benieuwd hoe anderen Kerst vieren en hoe het vroeger ging.
Vroeger (kindertijd), vierden we het altijd met een klein clubje. Met mijn ouders, opa, oma en oom. We deden ook altijd pakjes. Tot mijn 8e jaar vierden we 1e Kerst altijd bij opa en oma. Dit omdat oma kanker had en slecht uit de kant kon. 's Avonds aten we dan koude schotel. Op Tweede Kerst was het altijd gourmetten, alleen met mijn ouders.
Nadat mijn oma gestorven was (op mijn 8e) kwamen opa en mijn oom altijd naar ons. Eerste Kerstdag altijd een 4-gangen diner met in elk geval kalkoen en aardappelkroketten.
Tweede Kerst gourmetten of fondue.
En op school natuurlijk Kerstmusicals. Dit alles bij elkaar gaf een warme sfeer. Als kind vond ik Kerst echt een feest. Heel de avond spelen met de cadeautjes en lang opblijven. Een tijd waar ik graag op terug kijk.
Nu. Ik heb inmiddels geen opa's en oma's meer. Sinds 4 jaar hebben er een grotere familie bij. Doordat mijn moeder bij haar nieuwe man woont. Met hem kan ik goed opschieten. Maar de aanhang krijg je er ook bij. Nu zijn we met 15. De verkeringen van kleinkinderen meegerekend. En dat vind ik een stuk minder gezellig. Het is te druk voor mij.
Op 1e Kerst deden we altijd een 5 gangen diner bij zijn oudste dochter. Daar hebben we geen goede band mee en we zijn niet de enige. Zij en haar zus gaan ook niet goed samen. Eten was lekker, maar te uitgebreid en ze eten daar altijd erg laat. Bovendien zit er qua leeftijd net tussen en heb dan niemand om leuk mee te praten. Dus ik zat er maar een beetje bij, mijn tijd uitzitten. Was altijd overprikkeld als ik daar vandaan kwam. Vorig jaar was de laatste keer dat ik het daar gevierd heb.
Maar 2e Kerst is wel gezellig. Dan is het alleen moeder, stiefvader en oom. Dat vind ik nog het gezelligst. Dan doen we altijd iets van gourmetten, fondue of pizzarette. Dat is een stuk rustiger. Zij kijken niet raar op als ik even op mezelf wil zijn. Dat doe je ergens anders niet gauw als volwassene. Maar bij hun kan dat gewoon. Na het eten doen we een spelletje.
Nu vieren het niet meer met die dochter. Stiefvader ziet dat ook niet meer zitten, omdat ze elkaar bijna nooit zien. Hij vind het ook een gespannen sfeer daar. Dat hoort niet, Kerst moet gezellig zijn.
Maar dit jaar organiseert mijn oom iets op 1e Kerst voor mensen die alleen zijn. En daar ga ik aan meedoen. Het is de 1e keer dat ze zoiets doen. Een keer iets anders, misschien best leuk.
Vroeger (kindertijd), vierden we het altijd met een klein clubje. Met mijn ouders, opa, oma en oom. We deden ook altijd pakjes. Tot mijn 8e jaar vierden we 1e Kerst altijd bij opa en oma. Dit omdat oma kanker had en slecht uit de kant kon. 's Avonds aten we dan koude schotel. Op Tweede Kerst was het altijd gourmetten, alleen met mijn ouders.
Nadat mijn oma gestorven was (op mijn 8e) kwamen opa en mijn oom altijd naar ons. Eerste Kerstdag altijd een 4-gangen diner met in elk geval kalkoen en aardappelkroketten.
Tweede Kerst gourmetten of fondue.
En op school natuurlijk Kerstmusicals. Dit alles bij elkaar gaf een warme sfeer. Als kind vond ik Kerst echt een feest. Heel de avond spelen met de cadeautjes en lang opblijven. Een tijd waar ik graag op terug kijk.
Nu. Ik heb inmiddels geen opa's en oma's meer. Sinds 4 jaar hebben er een grotere familie bij. Doordat mijn moeder bij haar nieuwe man woont. Met hem kan ik goed opschieten. Maar de aanhang krijg je er ook bij. Nu zijn we met 15. De verkeringen van kleinkinderen meegerekend. En dat vind ik een stuk minder gezellig. Het is te druk voor mij.
Op 1e Kerst deden we altijd een 5 gangen diner bij zijn oudste dochter. Daar hebben we geen goede band mee en we zijn niet de enige. Zij en haar zus gaan ook niet goed samen. Eten was lekker, maar te uitgebreid en ze eten daar altijd erg laat. Bovendien zit er qua leeftijd net tussen en heb dan niemand om leuk mee te praten. Dus ik zat er maar een beetje bij, mijn tijd uitzitten. Was altijd overprikkeld als ik daar vandaan kwam. Vorig jaar was de laatste keer dat ik het daar gevierd heb.
Maar 2e Kerst is wel gezellig. Dan is het alleen moeder, stiefvader en oom. Dat vind ik nog het gezelligst. Dan doen we altijd iets van gourmetten, fondue of pizzarette. Dat is een stuk rustiger. Zij kijken niet raar op als ik even op mezelf wil zijn. Dat doe je ergens anders niet gauw als volwassene. Maar bij hun kan dat gewoon. Na het eten doen we een spelletje.
Nu vieren het niet meer met die dochter. Stiefvader ziet dat ook niet meer zitten, omdat ze elkaar bijna nooit zien. Hij vind het ook een gespannen sfeer daar. Dat hoort niet, Kerst moet gezellig zijn.
Maar dit jaar organiseert mijn oom iets op 1e Kerst voor mensen die alleen zijn. En daar ga ik aan meedoen. Het is de 1e keer dat ze zoiets doen. Een keer iets anders, misschien best leuk.
zondag 7 december 2014 om 15:06
Vroeger hetzelfde als nu: iedereen die wil aanschuiven komt gezellig langs. Zo deed mijn moeder het, zo doen mijn zussen en ik het, enige is dat de locatie ieder jaar verandert.
Hoeft niet de hele dag, wanneer je maar wil en hoelang je maar wil en wil je niet, dan is het ook goed.
Iedereen neemt ook zelf wat mee, zodat er geen stress is van te weinig of teveel voedsel.
De samenstelling verandert ieder jaar, de gezelligheid niet.
Geen opzitten, wel veel drank, veel eten, veel films, veel spelletjes, familie en vrienden.
Hoeft niet de hele dag, wanneer je maar wil en hoelang je maar wil en wil je niet, dan is het ook goed.
Iedereen neemt ook zelf wat mee, zodat er geen stress is van te weinig of teveel voedsel.
De samenstelling verandert ieder jaar, de gezelligheid niet.
Geen opzitten, wel veel drank, veel eten, veel films, veel spelletjes, familie en vrienden.
zondag 7 december 2014 om 15:15
zondag 7 december 2014 om 16:33
Ik vond kerst als kind heerlijk en ik vind kerst nu heerlijk. Van vroeger herinner ik me dat mijn moeder zich na de kerstborrel (met toostjes met garnalen) terugtrok in de keuken om uitgebreid te koken. Deur dicht, niemand mocht haar storen. Menukaartjes op tafel en het mooie servies, messenleggers, ieder z'n eigen kaarsje. O ja, en 's ochtends ontbeten we met wit brood, roomboter en luxe vleeswaren... Weer eens iets anders dan de standaard bruine boterhammen met pindakaas, smeerworst of kaas. We vierden 't meestal thuis met ons gezin. Soms kwamen opa en oma. Aan cadeautjes deden we niet. Daarvoor hadden we Sinterklaas.
Tegenwoordig heb ik zelf een gezin. Onze kinderen zijn gelukkig al net zo dol op kerst als ik vroeger. Nog steeds geen cadeautjes, maar wel zoveel mogelijk vrienden en familie om ons heen. Niet opgeprikt maar wel feestelijk en warm. We vieren ook al jaren 'derde kerstdag' met vrienden. Ik vind het heerlijk om al weken van tevoren over menu's na te denken (maar ga niet, zoals mijn moeder vroeger, in mijn eentje in de keuken staan......).
Tegenwoordig heb ik zelf een gezin. Onze kinderen zijn gelukkig al net zo dol op kerst als ik vroeger. Nog steeds geen cadeautjes, maar wel zoveel mogelijk vrienden en familie om ons heen. Niet opgeprikt maar wel feestelijk en warm. We vieren ook al jaren 'derde kerstdag' met vrienden. Ik vind het heerlijk om al weken van tevoren over menu's na te denken (maar ga niet, zoals mijn moeder vroeger, in mijn eentje in de keuken staan......).
zondag 7 december 2014 om 16:50
Altijd m'n ouders en vroeger 1 dag met opa/oma bij het eten en bij de andere opa/oma gingen we een ochtend of middag langs (die hadden 9 kinderen, dus te druk om iets met eten af te spreken)
Ik zou afhaken bij zo'n drukke familiebijeenkomst zoals jij in je OP aangeeft, TO. Vind kleinschalig met 'n paar mensen (volwassenen) gezellig, maar als het meer dan 5-6 man wordt, dan vind ik het geen ontspanning meer. Zou dan gewoon op 'n ander tijdstip wat afspreken waarop ze geen andere gasten ontvangen of ze als koppel bij jou uitnodigen zonder al die andere aanhang.
Ik zou afhaken bij zo'n drukke familiebijeenkomst zoals jij in je OP aangeeft, TO. Vind kleinschalig met 'n paar mensen (volwassenen) gezellig, maar als het meer dan 5-6 man wordt, dan vind ik het geen ontspanning meer. Zou dan gewoon op 'n ander tijdstip wat afspreken waarop ze geen andere gasten ontvangen of ze als koppel bij jou uitnodigen zonder al die andere aanhang.
zondag 7 december 2014 om 16:59
Vroeger: kerstavond: naar de kerk, 1e kerstdag, weer naar de kerk. Meestal opa en oma op bezoek. Standaard aten we rollade, aardappel kroketjes, stoofpeer e.d. 2e kerstdag, meestal even wandelenmofzo en gourmetten.
Tegenwoordig: mijn familie haat kerst, tot mijn moeder aan toe. Mijn kinderen vinden het heerlijk. Kerstavond gaan we naar de kerk. 1e kerstdag vier ik het bij vrienden, al jaren. Heeeeel fijn en gezellig. Lekker samen koken, muziek maken en spelletjes doen. En dat met mensen die er zin in hebben. Echt fantastisch. Tweede kerstdag nodig ik zelf wat 'overgebleven' mensen uit om bij ons te komen eten. Iedereen neemt wat mee.
Een leuke kerst daar moet je zelf voor zorgen vind ik. Is het niet leuk met je familie? Gewoon niet gaan en wat leukers gaan doen.
Tegenwoordig: mijn familie haat kerst, tot mijn moeder aan toe. Mijn kinderen vinden het heerlijk. Kerstavond gaan we naar de kerk. 1e kerstdag vier ik het bij vrienden, al jaren. Heeeeel fijn en gezellig. Lekker samen koken, muziek maken en spelletjes doen. En dat met mensen die er zin in hebben. Echt fantastisch. Tweede kerstdag nodig ik zelf wat 'overgebleven' mensen uit om bij ons te komen eten. Iedereen neemt wat mee.
Een leuke kerst daar moet je zelf voor zorgen vind ik. Is het niet leuk met je familie? Gewoon niet gaan en wat leukers gaan doen.
zondag 7 december 2014 om 18:56
zondag 7 december 2014 om 20:52
Vroeger deden we er niet zo veel aan qua cadeau's. M'n opa had een groentewinkel en kreeg vaak van die frutsels van z'n leveranciers, die lagen dan vervolgens onder andere bij ons onder de boom. Naarmate we ouder werden werd Sinterklaas minder belangrijk en deden we vaker wat Kerstcadeautjes.
We eten sowieso gezamenlijk ontbijt en gaan 's avonds gourmetten. En dat vind ik echt heerlijk. Ik hoef geen luxe diner oid.
We keken volgens mij altijd Home Alone, Beethoven deel zoveel en misschien ook Mrs Doubtfire.
Nu doen we met het gezin + mijn vriend kerstpakketen voor elkaar, omdat Sinterklaas vieren niet meer lukt, aangezien dan iedereen tenminste vrij is en tijd heeft om samen te komen. Het is net als surprises eigenlijk, je loot iemand, bedenkt een thema voor het kerstpakket en dan pak je die samen uit. En dan wederom gourmetten.
De grote verandering mbt vroeger is dat ik nu ook bij mijn schoonouders langs moet en dat we dus wat meer moeten plannen. We hebben geen auto en met het OV is het zo'n 3-4 uur reizen.
We eten sowieso gezamenlijk ontbijt en gaan 's avonds gourmetten. En dat vind ik echt heerlijk. Ik hoef geen luxe diner oid.
We keken volgens mij altijd Home Alone, Beethoven deel zoveel en misschien ook Mrs Doubtfire.
Nu doen we met het gezin + mijn vriend kerstpakketen voor elkaar, omdat Sinterklaas vieren niet meer lukt, aangezien dan iedereen tenminste vrij is en tijd heeft om samen te komen. Het is net als surprises eigenlijk, je loot iemand, bedenkt een thema voor het kerstpakket en dan pak je die samen uit. En dan wederom gourmetten.
De grote verandering mbt vroeger is dat ik nu ook bij mijn schoonouders langs moet en dat we dus wat meer moeten plannen. We hebben geen auto en met het OV is het zo'n 3-4 uur reizen.
maandag 8 december 2014 om 11:32
maandag 8 december 2014 om 12:43
Karsmis deur de jare
Kerstmis door de jaren
Karsmis ba ons groêtmóe thuis
Kerstmis bij mijn grootmoeder thuis
was drij kiêre nör de kaerk oep iênen dag
was drie keer naar de kerk op één dag
karsmis ba ons groêtmóe thuis
kerstmis bij mijn grootmoeder thuis
was altijd bidde da was ginne lach
was altijd bidden dat was geen lach
toeng mocht nog ni wa nau allemol mag
toen mocht nog niet wat nu allemaal mag
toeng docht niemand on geschenke
toen dacht niemand aan geschenken
toeng must iederiên nog denke
toen moest iedereen nog denken
on da kinneke daar in diê kouwe stal
aan dat kindje daar in die koude stal
toeng dierf niemand nog ni spreke
toen durfde niemand nog niet spreken
over toert, konijn of kieke
over taart, konijn of kip
alles draaiden oem et kind en da was al
alles draaide om het kind en dat was al
Karsmis ba mijn ouwers thuis
Kerstmis bij mijn ouders thuis
't was oem ter iêsten in de nachtmis zijn
het was om ter eerste in de nachtmis zijn
karsmis ba mijn ouwers thuis
kerstmis bij mijn ouders thuis
da was e stukske toert, e gloske wijn
dat was een stukje taart, een glaasje wijn
was ba et ete soems al is konijn
was bij het eten soms al eens konijn
der stoeng ne karsboêm en e stalleke
er stond een kerstboom en een stalletje
meh bougiekes en e kribbeke
met kaarsjes en een kribbetje
en mijn móeder zoeng dan altijd Stille Nacht
en mijn moeder zong dan altijd Stille Nacht
tussendeur dan dochte wij toch
tussendoor dan dachten wij toch
on da kinneke van God nog
aan dat kindje van God nog
da Maria oep de wereld ee' gebrocht
dat Maria op de wereld heeft gebracht
Karsmis ba mijn eige thuis
Kerstmis bij mij thuis
is zing wa da' de karsman ee' gebrocht
is zien wat de kerstman heeft gebracht
karsmis ba mijn eige thuis
kerstmis bij mij thuis
da' zen mijn kinderen oep kadokesjacht
dat zijn mijn kinderen op cadeautjesjacht
kerstmis bij mij thuis
on 't bidde wörd dan iêmol ni' gedocht
aan het bidden wordt dan helemaal niet gedacht
wel on drinken en on ete
wel aan drinken en aan eten
ik zou beter zegge: frête
ik zou beter zeggen: vreten
rosbuf, toert, kalkoeng
rosbief, taart, kalkoen
kouwe pla en kreêmgelas
koude schotel en roomijs
as ek spreek van de verlosser
als ik spreek van de verlosser
vraagd m'ne zöng: is da nen bokser
vraagt mijn zoon: is dat een bokser
dad is karsmis in de modernen tijd
dat is kerstmis in de moderne tijd
ja dad is karsmis in de modernen tijd
ja dat is kerstmis in de moderne tijd
Kerstmis door de jaren
Karsmis ba ons groêtmóe thuis
Kerstmis bij mijn grootmoeder thuis
was drij kiêre nör de kaerk oep iênen dag
was drie keer naar de kerk op één dag
was altijd bidde da was ginne lach
was altijd bidden dat was geen lach
toeng mocht nog ni wa nau allemol mag
toen mocht nog niet wat nu allemaal mag
toeng docht niemand on geschenke
toen dacht niemand aan geschenken
toeng must iederiên nog denke
toen moest iedereen nog denken
on da kinneke daar in diê kouwe stal
aan dat kindje daar in die koude stal
toeng dierf niemand nog ni spreke
toen durfde niemand nog niet spreken
over toert, konijn of kieke
over taart, konijn of kip
alles draaiden oem et kind en da was al
alles draaide om het kind en dat was al
Karsmis ba mijn ouwers thuis
Kerstmis bij mijn ouders thuis
't was oem ter iêsten in de nachtmis zijn
het was om ter eerste in de nachtmis zijn
da was e stukske toert, e gloske wijn
dat was een stukje taart, een glaasje wijn
was ba et ete soems al is konijn
was bij het eten soms al eens konijn
der stoeng ne karsboêm en e stalleke
er stond een kerstboom en een stalletje
meh bougiekes en e kribbeke
met kaarsjes en een kribbetje
en mijn móeder zoeng dan altijd Stille Nacht
en mijn moeder zong dan altijd Stille Nacht
tussendeur dan dochte wij toch
tussendoor dan dachten wij toch
on da kinneke van God nog
aan dat kindje van God nog
da Maria oep de wereld ee' gebrocht
dat Maria op de wereld heeft gebracht
Karsmis ba mijn eige thuis
Kerstmis bij mij thuis
is zing wa da' de karsman ee' gebrocht
is zien wat de kerstman heeft gebracht
kerstmis bij mij thuis
da' zen mijn kinderen oep kadokesjacht
dat zijn mijn kinderen op cadeautjesjacht
kerstmis bij mij thuis
on 't bidde wörd dan iêmol ni' gedocht
aan het bidden wordt dan helemaal niet gedacht
wel on drinken en on ete
wel aan drinken en aan eten
ik zou beter zegge: frête
ik zou beter zeggen: vreten
rosbuf, toert, kalkoeng
rosbief, taart, kalkoen
kouwe pla en kreêmgelas
koude schotel en roomijs
as ek spreek van de verlosser
als ik spreek van de verlosser
vraagd m'ne zöng: is da nen bokser
vraagt mijn zoon: is dat een bokser
dad is karsmis in de modernen tijd
dat is kerstmis in de moderne tijd
ja dad is karsmis in de modernen tijd
ja dat is kerstmis in de moderne tijd
maandag 8 december 2014 om 12:57
Vroeger: Op eerste kerstdag naar de kerk, waar ook een uitgebreide brunch was. 's Avonds met familie van moeders kant. Dan werden er ook cadeautjes uitgewisseld. Tweede kerstdag uitgebreid ontbijten en 's avonds gewoon gourmetten met het gezin. Mijn moeder versierde het huis ruim van tevoren met allerlei kerstversieringen, ook van die papieren klokken enzo. Ik mocht helpen met de kerstboom, maar de dure/breekbare versieringen mocht ik niet aanraken.
Nu: Dit is mijn tweede kerst sinds ik uit huis ben. En ik heb al een mooie collectie kerstversieringen gespaard al zeg ik het zelf De boom staat al. Met mijn moeder ga ik naar de kerstmarkt in Keulen en met mijn vader naar de Messiah van Händel. Met kerst zelf ga ik niet meer naar de kerk. Eerste kerstdag bij mijn moeder thuis, met cadeautjes. Tweede kerstdag bij de ouders van mijn vriend. En geen gourmetten meer tegenwoordig, wat ik stiekem best jammer vind!
Nu: Dit is mijn tweede kerst sinds ik uit huis ben. En ik heb al een mooie collectie kerstversieringen gespaard al zeg ik het zelf De boom staat al. Met mijn moeder ga ik naar de kerstmarkt in Keulen en met mijn vader naar de Messiah van Händel. Met kerst zelf ga ik niet meer naar de kerk. Eerste kerstdag bij mijn moeder thuis, met cadeautjes. Tweede kerstdag bij de ouders van mijn vriend. En geen gourmetten meer tegenwoordig, wat ik stiekem best jammer vind!
maandag 8 december 2014 om 14:43
maandag 8 december 2014 om 15:46
Vroeger:
Mijn moeder had 11 broers en zussen en mijn oma wisselde van gezin per eerste kerstdag, pasen en pinksteren. De tweede kerstdag, paasdag en pinksterdag was ze thuis. Dus of oma was bij ons op de eerste of we gingen naar oma op de tweede. Mijn opa woonde bij ons in huis dus die was er standaard. Mijn moeder was altijd perfectionistisch en psychisch wat zwak. Mijn ouders hadden al ruzie tijdens de aanschaf van de boom (takken, volheid, rechtheid) en dat werd er niet beter op tijdens het ophangen van de ballen in de boom. Wij mochten niet helpen dit was precisie werk. Er moest ieder jaar wel een nieuwe set ballen of piek worden aangeschaft omdat mijn vader die andere had stukgegooid uit frustratie. Er werd natuurlijk ook een kerstmaal bereid met allerlei lekkere dingen, mijn moeder raakte daar zo van in de stress dat ze standaard aan het kerstdiner flauwviel.
Later kwam de ziekte van mijn moeder aan het licht en werd ze echt lichamelijk beperkt. Wij tuigden de boom op en maakte stamppot boerenkool. Dat kon ze makkelijk wegeten. Dat waren eigenlijk nog de gezelligste jaren. Niet complex.
Nu:
Ik tuig samen met mijn kinderen de boom op. Die staat vrij snel omdat het mij niet boeit of de ballen wel in evenwicht hangen. We houden altijd 1 dag voor onszelf. Man werkt ook altijd een dag dus die dag houden we dan voor ons zelf of ik ga nog ergens met de kinderen ergens koffie drinken. Mijn vader heeft een nieuwe vriendin waar hij altijd is. Hij neemt niet de moeite om naar ons te rijden en hij heeft ook nooit sfeer in huis qua boom. De kinderen hebben daar ook niks te doen en vervelen zich al snel. Tevens is het nogal ver rijden. Dus die heb ik eigenlijk de laatste jaren niet met kerst gezien. Mijn schoonouders zijn gescheiden dus we kijken altijd hoe we eea verdelen. Dit jaar hebben we schoonmoeder bij ons uitgenodigd, maar ik ben geen keukenprinses en we gaan lekker met zijn allen naar de chinees.
Doordat bij mij thuis vroeger alles zo precies was...heb ik daar helemaal geen zin in. Perfectie brengt geen gezelligheid.
Mijn moeder had 11 broers en zussen en mijn oma wisselde van gezin per eerste kerstdag, pasen en pinksteren. De tweede kerstdag, paasdag en pinksterdag was ze thuis. Dus of oma was bij ons op de eerste of we gingen naar oma op de tweede. Mijn opa woonde bij ons in huis dus die was er standaard. Mijn moeder was altijd perfectionistisch en psychisch wat zwak. Mijn ouders hadden al ruzie tijdens de aanschaf van de boom (takken, volheid, rechtheid) en dat werd er niet beter op tijdens het ophangen van de ballen in de boom. Wij mochten niet helpen dit was precisie werk. Er moest ieder jaar wel een nieuwe set ballen of piek worden aangeschaft omdat mijn vader die andere had stukgegooid uit frustratie. Er werd natuurlijk ook een kerstmaal bereid met allerlei lekkere dingen, mijn moeder raakte daar zo van in de stress dat ze standaard aan het kerstdiner flauwviel.
Later kwam de ziekte van mijn moeder aan het licht en werd ze echt lichamelijk beperkt. Wij tuigden de boom op en maakte stamppot boerenkool. Dat kon ze makkelijk wegeten. Dat waren eigenlijk nog de gezelligste jaren. Niet complex.
Nu:
Ik tuig samen met mijn kinderen de boom op. Die staat vrij snel omdat het mij niet boeit of de ballen wel in evenwicht hangen. We houden altijd 1 dag voor onszelf. Man werkt ook altijd een dag dus die dag houden we dan voor ons zelf of ik ga nog ergens met de kinderen ergens koffie drinken. Mijn vader heeft een nieuwe vriendin waar hij altijd is. Hij neemt niet de moeite om naar ons te rijden en hij heeft ook nooit sfeer in huis qua boom. De kinderen hebben daar ook niks te doen en vervelen zich al snel. Tevens is het nogal ver rijden. Dus die heb ik eigenlijk de laatste jaren niet met kerst gezien. Mijn schoonouders zijn gescheiden dus we kijken altijd hoe we eea verdelen. Dit jaar hebben we schoonmoeder bij ons uitgenodigd, maar ik ben geen keukenprinses en we gaan lekker met zijn allen naar de chinees.
Doordat bij mij thuis vroeger alles zo precies was...heb ik daar helemaal geen zin in. Perfectie brengt geen gezelligheid.