Geld & Recht alle pijlers

Huis na scheiding

12-12-2014 15:21 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de volgende vraag: verleden jaar ben ik gescheiden. Voordat de scheiding officieel was heeft (inmiddels ex) man een huis gekocht. Huis staat alleen op zijn naam, maar we waren officieel nog getrouwd, dus volgens mij valt dat nog in de gemeenschap. We zouden het huis nu via de notaris kunnen splitsen, maar is dat echt noodzakelijk? Met andere woorden, Zijn er nog (juridische) consequenties waar wij rekening mee moeten houden of is dit niet erg?

Er zit geen hypotheek op het huis en we zijn om speaking teams en er niet op uit elkaar een poot uit te draaien.
Wat is daar over afgesproken in de scheiding dan?
Ik zou het aan je advocaat vragen
Internet leert mij:

Huis kopen tijdens echtscheiding

Als u en uw partner hebben besloten om te scheiden, is het vaak moeilijk om in hetzelfde huis te blijven wonen. Daarom willen veel mensen al een huis kopen tijdens de echtscheiding.

Door een nieuwe wet van 2012 is dat een stuk eenvoudiger geworden, omdat uw gemeenschap van goederen nu eindigt op het moment dat het verzoek tot echtscheiding is ingediend bij de rechter en niet pas als de scheiding is uitgesproken. Ook mag u de huwelijkse voorwaarden veranderen zonder toestemming van de rechter.

Het huis is dus alleen van jouw ex. Jij kan geen aanspraak maken.
Dank voor de antwoorden. We hebben geen echtscheidngsconvenant, dus er zijn geen afspraken op papier. Wat mij betreft is het huis van ex, hij heeft het betaald van ons spaargeld en ik heb het gezamenlijk huis gekregen, waar ook geen hypotheek meer op zit. Dat laatste hebben we wel bij de notaris laten vastleggen middels een akte van verdeling.

Ex heeft het huis gekocht voordat de scheiding was aangevraagd, dus wat gatekeeper zegt gaat in ons geval ook niet op. Er zijn verder trouwens helemaal geen problemen, ik wil ook nergens aanspraak op gaan maken. Ik vroeg mij gewoon af of ik iets over het hoofd zie. Bijvoorbeeld bij verkoop van zijn huis. Misschien moet ik dan meetekenen, dat is ook geen punt, maar ik vraag mij af of erdan geen onoverkomelijke problemen ontstaan.
aangezien je aangeeft dat het in de gemeenschap is gevallen neem ik aan dat je in gemeenschap van goederen gehuwd was. In dat geval staat het huis bij het Kadaster wel op zijn naam maar volgens de wet ben jij voor de helft eigenaar van de woning aangezien deze van zijn zijde in de gemeenschap is gevallen. In de toekomst zal je met alles mee moeten tekenen. Eventuele hypotheken, verkopen, of iets dergelijks.

Dit is simpel op te lossen door een akte van verdeling net als bij jullie voormalig echtelijke woning. Gewoon even naar de notaris. Dan ben je er maar vanaf.
Katrien, duidelijk antwoord, bedankt. We waren idd in gemeenschap van goederen getrouwd. Maar als het alleen gaat om meetekenen dan ga ik mijzelf die 600 euro voor de notaris wel besparen, dat geef ik dan liever aan een goed doel. Ik denk dat ex sowieso over een jaar een andere, grotere, woning wil kopen. Als ik met de verkoop dan meeteken ben ik ook overal vanaf, toch?
Ja dat klopt maar bedenk wel dat de helft van de woning (volgens mij, niet 100% zeker) als vermogen wordt gezien in box 3. Dus dat je bij de aangifte daar rekening mee moet houden. En ex ook. Ik zou het persoonlijk niet willen, ik zou los willen zijn. Verder is het zo dat mocht jouw ex komen te overlijden jij de helft van de woning erft. Weet niet of dat de bedoeling is.
Oh dat van die vermogensbelasting ga ik uitzoeken, daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt!
quote:johanna65 schreef op 12 december 2014 @ 15:44:

.... We hebben geen echtscheidngsconvenant, dus er zijn geen afspraken op papier. Wat mij betreft is het huis van ex, hij heeft het betaald van ons spaargeld en ik heb het gezamenlijk huis gekregen, waar ook geen hypotheek meer op zit. Dat laatste hebben we wel bij de notaris laten vastleggen middels een akte van verdeling.

......

Misschien kan die akte van verdeling beschouwd worden als een verzoek om echtscheiding.

Maar anders lijkt het mij voor jouw echtgenoot niet leuk als jij stiekem toch voor de helft eigenaar bent geworden van zijn nieuwe huis, dus zoek het eens netjes uit.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
quote:haarklover schreef op 13 december 2014 @ 01:12:

[...]

Misschien kan die akte van verdeling beschouwd worden als een verzoek om echtscheiding.

Maar anders lijkt het mij voor jouw echtgenoot niet leuk als jij stiekem toch voor de helft eigenaar bent geworden van zijn nieuwe huis, dus zoek het eens netjes uit.Zeker niet stiekem, zo liggen de verhoudingen niet. Ik ben juist bezig het uit te zoeken, terwijl hij dat eigenlijk zelf zou moeten doen. Ik heb hem er in ieder geval op geattendeerd. Maar ik wil dus absoluut niet dat dit in zijn nadeel gaat werken, dus vandaar dat ik nu toch maar het initiatief neem.
quote:johanna65 schreef op 13 december 2014 @ 10:52:

Maar ik wil dus absoluut niet dat dit in zijn nadeel gaat werken, dus vandaar dat ik nu toch maar het initiatief neem.Je pakt het meer dan uitstekend op. En die 600 euro, die gun ik de notaris ook niet uit de goedheid van mijn hart, maar als je het daarmee kunt regelen dan zou ik dat zeker doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven