Passie of geborgenheid

28-07-2008 17:56 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
quote:Phiep schreef op 28 juli 2008 @ 17:56:

Normaal gesproken sta ik nooit voor deze keuze, maar nu voor het eerst wel. Een jongen was ik smoorverliefd op, heb ik een hele korte heftige flirt mee gehad, maar heeft niet lang geduurd omdat hij te jong en niet klaar was voor een relatie (veel jonger dan ik). Als ik hem niet zie, gaat het goed, maar zodra ik hem zie begint alles weer te kriebelen.

Daarnaast is er een jongen die ik leuk vind, maar geen kriebels nog bij voel. Ik ken hem nog niet heel goed, maar hij lijkt een 'goede match'. Voldoet aan mij 'eisen' en ik denk dat ik wel wat voor hem zou kunnen gaan voelen.

Het probleem is nu alleen dat dat heel lastig is, zolang mijn gevoelens voor die ander nog zo sterk zijn. Ik voel me sterk tot die ander aangetrokken en er is geen optie dat ik hem niet meer zie. Rationeel weet ik alleen wel dat de kansen met hem minimaal zijn en mijn kansen met die ander veel groter. Gevoelsmatig vind ik het heel moeilijk om hem los te laten en 'direct' door te gaan met een ander.

Herkent iemand de situatie? Wat zouden jullie doen?

Ik weet dat het een zogenaamd luxe probleem is, maar ik ben benieuwd wat anderen vinden.

Het lijkt me puur fysiek, wat je met die eerste jongen had. Je zegt zelf al dat het kansloos is. Beschouw het dan ook alleen als flirt en geniet van de herinnering.

Ik zou gewoon met meneer twee gaan daten en zien of je gevoelens voor hem krijgt....is dat niet zo, dan mocht het niet zo zijn. Je hebt niets te verliezen.
Zijn dit je enige opties? Ik zou nooit op basis van ratio een "relatiekeuze" maken. Je hebt kriebels bij de een (enjoy it!) en bij de ander voel je geborgenheid maar kennelijk weinig tot geen aantrekkingskracht. Als je dat in het begin al niet eens voelt....

Kortom, houd de ene voor lol, de ander voor vriendschap maar knoop met geen van beiden een relatie aan. Want je kunt het namelijk ook allebei hebben in een partner, alleen moet je die dan nog even tegenkomen. Waarom zou je nu een van deze twee heren moeten kiezen?
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Als ik het goed begrijp heb je voor kandidaat nog geen gevoelens maar denk je dat die gevoelens op termijn zouden kunnen ontstaan. Kandidaat 1 valt af omdat hij niet geschikt is.

Met andere woorden: kandidaat 1 valt sowieso af en kandidaat 2 ken je onvoldoende. De enige optie lijkt dan te zijn kandidaat 2 op je gemak beter leren kennen.
.
quote:Phiep schreef op 28 juli 2008 @ 19:18:

maar waar ik bang voor ben is dat kandidaat 1 tzt toch een optie wordt Allicht zal hij op een zeker moment volwassener en meer ervaren zijn, dat is een kwestie van geduld. Maar de kans dat hij binnen twee jaar de achterstand die jij noemt heeft ingelopen is nihil, toch?
jemig, wat een luxe! En kandidaat nummer 1 aanhouden als 'sex-maatje'? Als het dan serieus wordt met kandidaat nummer 2 delft hij het onderspit, maar dan heb je wel lol gehad van hem...

Maar goed, ik ben van mening dat je moet luisteren naar je gevoel en je gevoel zegt je nog niet zoveel over kandidaat nummer 2. Ik ben een enorm gevoelsmens en zou zeker niet gaan voor kandidaat 2. Dat zou bij mij toch niets worden.
Ik zou niks doen. Volgens mij vind je beide mannen ongeschikt voor een relatie.
Jaren geleden heb ik ook in een soortgelijke situatie gezeten. Diegene met de passie heeft toen gewonnen. Het was leuk, fantastisch, wild en avontuurlijk maar ik was niet de enigste, mijnheer had er nog 1 als ik ziek of weg was.

Deze relatie heeft niet lang geduurd. Na verloop van tijd kwam ik iemand tegen met wie ik goed kon praten.We hadden dezelfde interesses maar geen sexuele klik.

Na een paar weken ging het heel slecht met mij en hij was er voor mij. Hij trooste me, luisterde, gaf steun en bovenal: ik mocht zijn wie ik op dat moment was. Hij gaf mij de geborgenheid die ik al jaren miste.

Daarna kwam de passie ook.

Wij zijn al een paar jaar een stel en ik ben nog nooit zo gelukkig geweest.
Ik zou nog liever sterven dan mijn leven te moeten delen met iemand waarbij van passie geen sprake is...

Zinnen als 'ik voel geen kriebels, voldoet aan mijn eisen' etc. vind ik zinnen waar ik behoorlijke jeuk van krijg als je werkelijk nadenkt over een relatie... Nogmaals, mijn mening is dit niet.

Natuurlijk zullen er vast genoeg mensen zijn die niet die passie delen en omdat ze 'elkaar aardig vinden en ze aan elkaars eisen voldoen' een relatie opbouwen. Heel fijn dat er mensen zijn bij wie dat eventueel werkt. Maar het idee dat er geen passie is, geen fysieke aantrekkingskracht, ik kan er niet eens over nadenken, het zou voor mij een hel zijn..
DTEEZ!
quote:Djoels schreef op 29 juli 2008 @ 17:06:

Ik zou nog liever sterven dan mijn leven te moeten delen met iemand waarbij van passie geen sprake is...

Zinnen als 'ik voel geen kriebels, voldoet aan mijn eisen' etc. vind ik zinnen waar ik behoorlijke jeuk van krijg als je werkelijk nadenkt over een relatie... Nogmaals, mijn mening is dit niet.

Natuurlijk zullen er vast genoeg mensen zijn die niet die passie delen en omdat ze 'elkaar aardig vinden en ze aan elkaars eisen voldoen' een relatie opbouwen. Heel fijn dat er mensen zijn bij wie dat eventueel werkt. Maar het idee dat er geen passie is, geen fysieke aantrekkingskracht, ik kan er niet eens over nadenken, het zou voor mij een hel zijn..Deels deel ik je mening. Maar geloof je niet dat de passie kan komen als je iemand beter leert kennen? Ik vind hem zeker niet fysiek onaantrekkelijk, maar om te weten of er passie kan zijn, moet ik iemand toch wel wat beter kennen.
quote:wanda_p schreef op 29 juli 2008 @ 13:42:

Ik zou niks doen. Volgens mij vind je beide mannen ongeschikt voor een relatie.Eens. Allebei laten gaan voor nu.
Clowns to the left of me..
quote:Phiep schreef op 29 juli 2008 @ 19:24:

[...]

Deels deel ik je mening. Maar geloof je niet dat de passie kan komen als je iemand beter leert kennen? Ik vind hem zeker niet fysiek onaantrekkelijk, maar om te weten of er passie kan zijn, moet ik iemand toch wel wat beter kennen.Ik weet uit eigen ervaring dat het soms even duurt voordat de ware passie opbloeit. En dan...
Psiesssss
Ik weet zelf sinds een paar dagen dat ik zeker zou kiezen voor geborgenheid. Ik ben namelijk een paar maanden geleden tot over mijn oren verliefd geworden op een jongen en hij vond mij ook aantrekkelijk, maar hij nam me volledig in beslag. Niet door zijn aanwezigheid, maar doordat ik mezelf totaal kwijtraakte door hem. En men zegt dan wel dat dat erbij hoort, maar ik voelde me daar toch eigenlijk niet zo goed bij.

Toen ook nog bleek dat hij tijdens een periode in het buitenland een ander meisje had gehad, we hadden geen relatie, maar toch, toen werd voor mij langzaam duidelijk dat die passie ook niet het allerbelangrijkste is.

Voordat ik deze jongen kende ging ik al langer goed om met een vriend van mijn huisgenoten. Ik wist alleen nooit wat hij voor mij voelde. Woensdag vroeg hij mij echter om mee te gaan stappen en sinds gister heb ik wel het vermoeden dat hij mij wel leuk vindt. En ik voel me zo goed bij hem, maar laatme niet helemaal gaan. Bij hem kan ik mezelf zijn, heb ik niet het gevoel dat ik me constant moet bewijzen. Dus misschien is het allemaal wat minder spannend, maar ik denk dat ik mijn pijlen toch maar ga richten op deze ontzettend lieve jongen. Want ik kan die eerste dan nog zo geweldig vinden, ik denk dat een leven met hem mij alleen maar zou uitputten.
Sofietje, ik denk dat dat precies ook mijn dilemma is. Maar denk je dat je je wel bij hem kunt laten gaan? Ondanks je gevoelens voor die ander?
Hoi Phiep,

lastig om een keuze te maken tussen beide heren. Maar waarom moet er van een keuze al sprake zijn? Geeft heer 1 of 2 jou het idee dat het al zo serieus is dat jullie geen anderen meer zien?

Ik krijg zo het idee dat heer 2 meer duidelijkheid wil en heer 1 een lekker tussendoortje is...just guessing.

Enige wat je hoeft te doen lijkt me, is heer 2 vertellen wat je hier ook schrijft: dat je hem graag beter wil leren kennen. Als hij echt zo'n relatie material is dan zal hij ook geduld met je hebben. Je merkt vanzelf als je klaar bent voor een keuze. Maar iemad kiezen omdat die een 'verstandige keuze' is, lijkt mij de aanzet tot een saaie en 'sleurrijke' relatie.
Wijs_uiltje, het is voor mij zeker niet de een of de ander. Geen van beide is ook een prima keuze. Het enige waar ik mee zit is dat ik als ik heer 1 niet was tegengekomen, de kans groot was geweest dat ik me in een relatie met heer 2 had gestort. Nu er ook een heer 1 in beeld is realiseer ik me opeens het verschil (passie of geborgenheid) en het dilemma, wat ik nooit eerder heb gehad. Het is kiezen tussen twee heel verschillende dingen.

Daarbij moet ik wel zeggen dat ik het nu niet voor het kiezen heb. Kans is ook dat heer 1 en 2 mij allebei niet moeten, maar dan blijft het een interessant dilemma.
Ik denk toch echt dat die passie die je in films ziet in het echte leven niet helemaal reeël is. De mannen die je zo het hoofd op hol brengen, zijn vaak toch niet degene waar je uiteindelijk gelukkig mee wordt. Want ze zijn zo bijzonder omdat je tegen ze op kijkt, en dat is naar mijn idee niet de basis voor een evenwichtige relatie.

Wat ik voor de tweede jongen voel moet ik nog even uitzoeken, ik ken hem tenslotte ook eigenlijk als vriend en begin pas de laatste tijd echt gevoelens voor hem te krijgen. Maar soms fantaseer ik er over en dan denk ik dat hij mij heel gelukkig kan maken en dat hier ook sprake is van een reeële situatie. De tijd zal het leren!

Oh ja, en dat wat je zegt herken ik ook: als ik persoon 1 niet was tegengekomen was ik gegaan voor een relatie met persoon 2. Ik denk daar alleen telkens bij: wat jammer eigenlijk dat ik persoon 1 tegengekomen ben! ;P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven