Verhuizen?

22-12-2014 10:38 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allen,

mijn vriend en ik zijn ons nu een klein aantal maanden aan het oriënteren op een nieuwe woning. Ik werk in Utrecht en mijn reistijd is ongeveer 2 uur enkele reis. Hij werkt meer in de buurt. We zijn een aantal maanden geleden gewoon weer eens voor het leuk gaan kijken naar een woning in Rotterdam en we kwamen toen een zeer gave woning tegen. We zijn daar gaan kijken en beiden waren we verkocht. Helaas bleek na het één en ander uit te hebben gezocht (waaronder de taxatie van onze eigen woning), deze woning net iets te hoog gegrepen te zijn en kunnen we hier niet mee verder.

We weten wat we kunnen besteden en we zijn afgelopen vrijdag bij een ander huis gaan kijken. Het gevoel was minder dan bij het eerste huis, maar toch zijn we er erg positief over. We zien de potentie van het huis, de reistijd is een half uur korter (speelt wat mij betreft toch mee), het is in dezelfde buurt als het eerste huis dus aan de locatie ligt het ook niet en het is een huis dat ons zeker aanspreekt. Toch zijn we nog terughoudend. Ik weet ook wel, je koopt een huis niet zoals je dat doet met een pakje boter, dus ergens is het natuurlijk alleen maar goed dat we wat terughoudender zijn. Maar we zitten niet zozeer met de vraag of we hier willen wonen, het is meer de vraag of we wel willen verhuizen.

Hoewel we de maandelijkse lasten makkelijk kunnen betalen, zijn ze toch hoger dan wat we nu betalen en we moeten enkele kleine dingen laten (het is niet zo dat we nie top vakantie kunnen). En we hebben nu ook gewoon een fijn huis in een fijne buurt, alleen missen we een extra kamer (2 personen 1 slaapkamer en geen extra kamer voor rommeltjes e.d.). De vraag is een beetje: hoe beslisten jullie dat jullie wilden verhuizen? Is het gewoon een kwestie van voors en tegens tegenover elkaar te zetten? En er dan voor gaan?
Van 2 uur naar 1.5 uur reistijd ... is nog altijd lang.

Ik zou er zeker niet om staan te springen.

En al helemaal niet als je partner zijn reistijd dan langer wordt.

Ik zou dus nog effe blijven waar je bent en verder rondkijken.

Ofwel toch op zoek gaan naar werk dichterbij.

Hoeft niet "morgen", maar wie weet kom je volgende maand of volgend jaar wel de ideale job tegen op bijvoorbeeld 1 uur reizen. En wordt je ook effectief aangenomen ;).

Ik werk op 1u15 en vindt dat voor mezelf toch echt wel de limiet qua reistijd.

Ik reis met openbaar vervoer en met geregeld vertragingen wordt dat al snel 1u30.

Oftewel 2u30 à 3 uur per dag. Tijd genoeg elke keer dat ik verlies.
Delmikra, met de verwachting dat je nog gaat stijgen in salaris.... Zou het nog uitmaken om 1 of 2 jaar te wachten? Omdat je je dan misschien financieel net iets kunt veroorloven wat nu nog niet kan, maar wel beter aansluit bij je verwachtingen?

Natuurlijk is het een beetje koffiedik kijken, hoeveel je meer gaat verdienen, maar soms kunnen die 1 a 2 jaar toch net het verschil maken. Of misschien in het opzicht dat je over twee jaar wel beter weet waar je qua relatie heen wil en hoe de toekomst er samen uitziet. Dat hoeft zich dan nog niet meteen te voltrekken, maar misschien kom je over een jaar wel tot de conclusie dat je echt samen verder wilt en op de lange termijn samen kinderen wil. Dat soort keuzes hebben soms tijd nodig om te groeien zeg maar...

Hoe dan ook lastig te voorspellen hoor....
Je laatste bericht geeft inderdaad een wat ander beeld dan je OP. Als jullie beiden zeker nog gaan stijgen in salaris is wachten misschien een beter idee. Dan kunnen jullie over een paar jaar misschien iets kopen zoals het eerste huis dat jullie op het oog hadden. Je moet wel het idee hebben dat je nog een tijd zowel praktisch als emotioneel gezien kan blijven zitten, het is geen tijd om na 3-5 jaar je huis weer te willen verkopen. Dus, kan en wil je in het huis dat je op het oog hebt nog minstens 10 jaar vooruit? Zou je na zo'n 2 jaar een huis kunnen betalen dat meer aan jullie wensen voldoet (zoals het eerste huis)?
Ik zou (wetende wat ik nu weet) geen huis kopen met 1 slaapkamer, dat is zelfs voor ons twee niet genoeg ruimte om prettig te leven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven