Werk & Studie alle pijlers

school advies

24-12-2014 18:35 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
beste leden

Wie heeft een kind in groep 8 en heeft een school advies gekregen van school waar jij als ouder niet achter staat..

Hoe ga jij hier mee om?

en accepteer jij de keuze
Wees ook realistisch. Heb je misschien zelf moeite met het advies? Hoe komt dat dan? Denk je echt dat jouw kind meer kan dan het advies biedt of heb jij als ouder eigenlijk een ander toekomstbeeld dan de realiteit laat zien? Dan moet je wat met jezelf doen en niet jouw zoon vermoeien met toetsen en testen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
dank voor antwoorden ik reageer even in t algemeen,

ik ben het niet eens met advies van school omdat mijn kind met hele goeie resultaten thuis komt, rapport is prima.

ik weet ook dat ze meer kan dan het advies dat ik nu krijg.

ik ga na de vakantie intelligentie test aanvragen en ik zal mij zeker neerleggen als blijkt dat uitslag gelijk is aan het advies van school, maar ik ga daar niet vanuit
Waar is het advies van de school dan op gebaseerd? De Cito-toets? Ik kan er ook slecht tegen als het advies van de school alleen gebaseerd is op Cito-toets, want rapporten zouden inderdaad ook een leidraad moeten zijn.

Edit: ik ben er ook al even uit, maar de Cito toets resultaten zijn toch nog lang niet bekend?
Mijn zoon komt ook altijd met prima resultaten en dito rapporten thuis. Zijn cito's daarentegen, zijn altijd opvallend veel slechter. Hij kan het dus blijkbaar wel, maar heeft toch ergens een probleem. Als ik hem een IQ-test zou laten doen weet ik tamelijk zeker dat daar een hoog getal uit zou komen.

De school komt niet met een vwo-advies denk ik, al zou hij dat intelligentiegewijs wel aan moeten kunnen.

Maar hij is simpelweg geen vwo-kind, zal op de havo veel beter gedijen. En zo wel, dan komt dat in de brugklas wel naar voren en kan hij altijd nog hogerop.

Ik weet van mijn man dat hij het gesteggel van zijn ouders met de school, de bijkomende IQ-test en de uitslag daarvan, waar fors mee geschermd werd, afschuwelijk vond.

Heb je aan je dochter gevraagd wat zij wil? Heeft zij ook een stem in deze?
quote:lenepeen schreef op 24 december 2014 @ 19:20:

Waar is het advies van de school dan op gebaseerd? De Cito-toets? Ik kan er ook slecht tegen als het advies van de school alleen gebaseerd is op Cito-toets, want rapporten zouden inderdaad ook een leidraad moeten zijn.

Edit: ik ben er ook al even uit, maar de Cito toets resultaten zijn toch nog lang niet bekend?Dat mag niet meer met ingang van dit jaar. Scholen mogen zich niet meer alleen op de cito baseren. De eindcito is komend jaar ook pas na het schooladvies. De school baseert zich dus op het leerlingvolgsysteem, de eigen ervaringen en de cito's.
quote:Lady-Voldemort schreef op 24 december 2014 @ 18:43:

De keuze ligt uiteindelijk aan jou en aan het VO, niet aan de basisschool. Als jij bij de VO-school van jouw keuze hard weet te maken dat het advies te laag is hoeft er weinig aan de hand te zijn. Dan zul je trouwens wel met verdomd goeie argumenten moeten komen, want zo erg zitten de VO-scholen tegenwoordig niet meer te springen om leerlingen die 'te hoog' beginnen.De regeling is nogal veranderd dit jaar, oa het loten, de cito die pas ná inschrijving komt en nog meer
Je bent zelf een theepot
mijn dochter heeft zeker haar menig hierover, en ook zij snapt niet dat school met dit advies komt ..

ik ben wel realistisch genoeg om te kijken naar resultaten en of mijn kind hoger niveau aankan of niet, en ik zie dat ze meer kan dan school mij adviseert
quote:Lughnasadh schreef op 24 december 2014 @ 19:24:

[...]

Dat mag niet meer met ingang van dit jaar. Scholen mogen zich niet meer alleen op de cito baseren. De eindcito is komend jaar ook pas na het schooladvies. De school baseert zich dus op het leerlingvolgsysteem, de eigen ervaringen en de cito's.

Dan snap ik al helemaal niet waar het advies van kind in kwestie vandaan komt...

Lijkt me prima dat je er achteraan gaat TO, hopelijk biedt een intelligentietest meer inzicht.
Mijn zoon heeft nog geen advies gekregen, wel al een NIO onderzoek via school gehad.

Wat ik wel weet is dat er naar meer wordt gekeken dan alleen resultaten. Als ik naar mijn zoon z'n resultaten alleen kijk ( cito's van laatste 2 jaar, rapport, NIO) komt er VWO uit. Maar er is ook zoiets als actieve werkhouding, planning, organiseren enz enz. Daar kijken leerkrachten ook naar bij een VO advies, minstens zo belangrijk.

Mijn zoon heeft ADHD waardoor plannen en rustig/netjes werken bijvoorbeeld lastiger is dan bij een gemiddelde leerling. Daarom zou advies lager kunnen uitvallen. Resultaten alleen zegt niet alles.
Wie wind zaait zal storm oogsten
quote:lenepeen schreef op 24 december 2014 @ 19:32:

[...]

Dan snap ik al helemaal niet waar het advies van kind in kwestie vandaan komt...

Lijkt me prima dat je er achteraan gaat TO, hopelijk biedt een intelligentietest meer inzicht.

Nou ja, de school schaalt de dochter van TO blijkbaar lager in dan TO, gebaseerd op dat LVS, de cito's en de ervaringen met dochter. De houding in de klas, leergierigheid en dat soort zaken neemt de school ook mee, niet alleen de cognitieve zaken.

Maar ze kan natuurlijk prima een IQ-test regelen. Is wel een behoorlijk bedrag wat ze zelf moet betalen, wordt nergens vergoedt.
quote:SuzanneSuus schreef op 24 december 2014 @ 19:29:

[...]

De regeling is nogal veranderd dit jaar, oa het loten, de cito die pas ná inschrijving komt en nog meer

Loten gebeurt lang niet overal, en het is ook al niet nieuw. En nog steeds mag een school gewoon een leerling aannemen in een hoger schooltype dan het advies aangeeft, daar is geen wet tegen of zo. Er is alleen bijna geen school meer te vinden die dat zo maar doet, omdat scholen wel worden afgerekend op afstromers.

Het enige verschil ten opzichte van vorig jaar is dat scholen zich bij het aannemen van leerlingen niet meer louter mogen baseren op de eindtoets (vandaar het later afnemen van de eindcito dus inderdaad), maar op het basisschooladvies. En dat basisschooladvies komt inderdaad soms op een wat starre manier tot stand, bijvoorbeeld door alleen het LOVS mee te nemen en niet de algemene indruk. En als je dan een VO treft waar zojuist de dakpanklassen zijn afgeschaft heb je mooi wel een probleem.
quote:watbestaatniet schreef op 24 december 2014 @ 19:13:

dank voor antwoorden ik reageer even in t algemeen,

ik ben het niet eens met advies van school omdat mijn kind met hele goeie resultaten thuis komt, rapport is prima.

ik weet ook dat ze meer kan dan het advies dat ik nu krijg.

ik ga na de vakantie intelligentie test aanvragen en ik zal mij zeker neerleggen als blijkt dat uitslag gelijk is aan het advies van school, maar ik ga daar niet vanuitHelaas geven lang niet alle scholen realistische cijfers op het rapport en creëren zo een fout beeld bij ouders. Heeft je kind ook cito's van bijvoorbeeld het leerlingvolgssyteem? Aan de hand daarvan kun je wel bepalen of het advies onredelijk is of niet, dat kan niet op basis van rapportcijfers.
quote:Franka76 schreef op 24 december 2014 @ 19:34:

Mijn zoon heeft nog geen advies gekregen, wel al een NIO onderzoek via school gehad.

Wat ik wel weet is dat er naar meer wordt gekeken dan alleen resultaten. Als ik naar mijn zoon z'n resultaten alleen kijk ( cito's van laatste 2 jaar, rapport, NIO) komt er VWO uit. Maar er is ook zoiets als actieve werkhouding, planning, organiseren enz enz. Daar kijken leerkrachten ook naar bij een VO advies, minstens zo belangrijk.

Mijn zoon heeft ADHD waardoor plannen en rustig/netjes werken bijvoorbeeld lastiger is dan bij een gemiddelde leerling. Daarom zou advies lager kunnen uitvallen. Resultaten alleen zegt niet alles.Hier ook een ADHD'er met VWO-resultaten en een HAVO-advies. Gelukkig hebben ze hier nog wel dakpanklassen, want ik zie zeker redenen om zoon in ieder geval de kans te geven op het VWO te komen.
quote:watbestaatniet schreef op 24 december 2014 @ 19:30:

mijn dochter heeft zeker haar menig hierover, en ook zij snapt niet dat school met dit advies komt ..

ik ben wel realistisch genoeg om te kijken naar resultaten en of mijn kind hoger niveau aankan of niet, en ik zie dat ze meer kan dan school mij adviseertHe hebt er blijkbaar op school al over gesproken. Wat is de onderbouwing van de leerkracht voor het lagere schooladvies dan haar resultaten zouden doen verwachten?
quote:nimbus schreef op 24 december 2014 @ 19:41:

[...]

Helaas geven lang niet alle scholen realistische cijfers op het rapport en creëren zo een fout beeld bij ouders. Heeft je kind ook cito's van bijvoorbeeld het leerlingvolgssyteem? Aan de hand daarvan kun je wel bepalen of het advies onredelijk is of niet, dat kan niet op basis van rapportcijfers.CITO's zeggen ook niet alles, net zo min als een IQ-test trouwens. Dat maakt het allemaal zo verrekte lastig als de indruk van de ouders belangrijk verschilt van die van de leerkracht. En daarom is in gesprek blijven tot nu toe het beste advies wat ik hier heb gezien.
Lijkt me een goede conclusie lady voldemort!
quote:Lady-Voldemort schreef op 24 december 2014 @ 19:44:

[...]

Hier ook een ADHD'er met VWO-resultaten en een HAVO-advies. Gelukkig hebben ze hier nog wel dakpanklassen, want ik zie zeker redenen om zoon in ieder geval de kans te geven op het VWO te komen.

Zo sta ik er ook in, hier ook dakpanklassen. VO gesprekken kom na de kerstvakantie, maar z'n juffen inschattende denk ik dat er een passend advies komt.

Ik had trouwens begrepen dat als Cito eindtoets hoger uitvalt dan advies van leerkrachten het advies van cito wel leidend is, althans dat is mij tijdens de info avond van groep 8 verteld (als ik het goed heb onthouden)

Andersom weer niet. EindCito lager dan advies dan blijft advies staan
Wie wind zaait zal storm oogsten
quote:patchouli_ schreef op 24 december 2014 @ 19:47:

[...]

He hebt er blijkbaar op school al over gesproken. Wat is de onderbouwing van de leerkracht voor het lagere schooladvies dan haar resultaten zouden doen verwachten?Dat is al eerder gevraagd, maar TO is bepaald niet scheutig met informatie. Ik ben ook benieuwd wat de motivatie van de school is voor dit advies.
Een IQ-test zegt inderdaad niet alles en ik heb het idee(mede doordat ze niet of nauwelijks reageert op ter zake doende vragen) dat TO nu alles aan die test op wil gaan hangen.

Jammer als dat zorgt voor een koude douche, of verwachtingen die het kind niet waar kan maken ondanks dat IQ.
quote:Franka76 schreef op 24 december 2014 @ 19:51:

[...]

Zo sta ik er ook in, hier ook dakpanklassen. VO gesprekken kom na de kerstvakantie, maar z'n juffen inschattende denk ik dat er een passend advies komt.

Ik had trouwens begrepen dat als Cito eindtoets hoger uitvalt dan advies van leerkrachten het advies van cito wel leidend is, althans dat is mij tijdens de info avond van groep 8 verteld (als ik het goed heb onthouden)

Dat is wel de bedoeling van die nieuwe regeling ja. Hier trouwens geen eindcito, wel een IQ-test. Maar die schijnt ie best aardig gemaakt te hebben .

En ik kan ook prima leven met HAVO hoor, als dat beter blijkt. Mijn redenen om toch te kiezen voor een HAVO-VWO klas (als het effe kan) zijn dat zoons werkhouding verbetert naarmate de stof meer uitdaging biedt en dat hij zo verdomde gemotiveerd is. Dus wat mij betreft moet hij wel de kans krijgen en niet bij voorbaat al worden afgeserveerd voor het VWO omdat hij per ongeluk ADHD heeft.
Ik ben al een aantal weken druk met het typen van een verhandeling over ouderparticipatie in het basisonderwijs, over de invloed die ouders moeten hebben, die de ouders vinden dat ze meoten hebben en over hoe leerkrachten daarin staan.

Na veel zoeken, lezen en praten met deskundologen ben ik tot de volgende conclusie gekomen: Ik vind het prima dat ouders wiens kinderen in de reguliere, dertien in een dozijn maatschappij vallen soms met de leerkracht in disscussie gaan over wat de handigste aanpak voor Sophie, Irme of Jaiden is. Ik vind het ronduit befuckinglachelijk dat ouders van diezelfde kinderen in het REC4 denken, omdat ze een zaadje geleverd hebben dan wel een kind un hun buik gedragen te hebben denken dat ze het minstens zo goed dan wel zelfs béter weten dan degenen die er jaren voor gestudeerd hebben.
quote:Lughnasadh schreef op 24 december 2014 @ 19:56:

Een IQ-test zegt inderdaad niet alles en ik heb het idee(mede doordat ze niet of nauwelijks reageert op ter zake doende vragen) dat TO nu alles aan die test op wil gaan hangen.

Jammer als dat zorgt voor een koude douche, of verwachtingen die het kind niet waar kan maken ondanks dat IQ.Dat kan ook nog ja. Mijn dochter is ook reteslim, met een hoger IQ dan zoon zelfs. Maar haar werkhouding is om te huilen, en een academische instelling heeft ze al helemaal niet. Voor haar is de route via het MBO veel geschikter.
Je bedoelt dat deze ouders, met kinderen met stoornissen als autisme, diezelfde discussie voeren als de ouders op het reguliere basisonderwijs, dat je dat geen goede ontwikkeling vindt en de ouders van Sophie, Jaiden of Irme dat wel mogen? Of liggen ze meer dwars?

En waar heeft dat mee te maken dan denk je?
quote:misspoez schreef op 24 december 2014 @ 20:00:

Ik ben al een aantal weken druk met het typen van een verhandeling over ouderparticipatie in het basisonderwijs, over de invloed die ouders moeten hebben, die de ouders vinden dat ze meoten hebben en over hoe leerkrachten daarin staan.

Na veel zoeken, lezen en praten met deskundologen ben ik tot de volgende conclusie gekomen: Ik vind het prima dat ouders wiens kinderen in de reguliere, dertien in een dozijn maatschappij vallen soms met de leerkracht in disscussie gaan over wat de handigste aanpak voor Sophie, Irme of Jaiden is. Ik vind het ronduit befuckinglachelijk dat ouders van diezelfde kinderen in het REC4 denken, omdat ze een zaadje geleverd hebben dan wel een kind un hun buik gedragen te hebben denken dat ze het minstens zo goed dan wel zelfs béter weten dan degenen die er jaren voor gestudeerd hebben.Eh... dus als je een kind in het REC4 hebt moet je gewoon je bek houden en doen wat de deskundologen zeggen? Als ik dat had gedaan had mijn REC4-zoon nu in de dagbesteding gezeten in plaats van in groep 8 met een HAVO-advies (van weer andere deskundologen die ervoor gestudeerd hebben).
Was dat tegen mij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven