Werk & Studie alle pijlers

school advies

24-12-2014 18:35 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
beste leden

Wie heeft een kind in groep 8 en heeft een school advies gekregen van school waar jij als ouder niet achter staat..

Hoe ga jij hier mee om?

en accepteer jij de keuze
quote:watbestaatniet schreef op 24 december 2014 @ 19:13:

dank voor antwoorden ik reageer even in t algemeen,

ik ben het niet eens met advies van school omdat mijn kind met hele goeie resultaten thuis komt, rapport is prima.

ik weet ook dat ze meer kan dan het advies dat ik nu krijg.

ik ga na de vakantie intelligentie test aanvragen en ik zal mij zeker neerleggen als blijkt dat uitslag gelijk is aan het advies van school, maar ik ga daar niet vanuitJe dochter kan meer ? Waarom laat ze dan niet zien op school. Dan zouden haar resultaten toch ook goed moeten zijn. Hoe is haar werkhouding ?
Ik werk in het voortgezet onderwijs en zie teveel leerlingen die op een te hoog niveau starten. Er is niets zo vervelend voor een kind dan een jaar lang op de tenen te moeten lopen om daarna op een niveau lager verder te moeten, of erger nog, van school af te moeten omdat het geen brede school is. Ook ik krijg jeuk van ouders die de BS niet vertrouwen terwijl zij al 8 jaar lang je kind volgen.

Denk ajb aan het welzijn van je kind, niet alleen aan prestaties. IQ alleen zegt weinig over de leermogelijkheden van een kind.

Vergeet niet dat het VO meer vraagt van leerlingen. Het werktempo ligt hoger dan op de BS, meer huiswerk, moeilijkere stof, meer zelfstandig werken, meer samenwerken, grotere zelfstandigheid en zelfredzaamheid, veel veranderingen wat betreft docenten, vakken, gebouw, sociale contacten die steeds belangrijker worden, puberteit etc. Hoe verder het kind komt in de leerjaren, hoe losser dat handje wordt gelaten. En in de bovenbouw wordt er een beroep gedaan op je inzicht. Dan kom je er echt niet meer met alleen maar goed kunnen leren. Kun je verbanden leggen? Theorie in de praktijk brengen? Kun je de verdieping in?

Wil je een gelukkig kind of wil je er eentje die denkt dat ze faalt omdat het niet kan voldoen haar de verwachtingen van haar ouders?

Ik hoor regelmatig: 'Hoe komt het dat ik zoveel onvoldoendes haal? Iedereen zegt dat ik zo slim ben!', en dat hoor ik van onze hoogbegaafde leerlingen. Ja, zij met een IQ van 130 en daarboven. De faalangst groeit met de dag bij de ene en bij de andere zakt de motivatie.
Helemaal mee eens, Mywickedlife. Er zijn natuurlijk uitzonderingen (kinderen die het wel aankunnen, ondanks het lagere schooladvies), maar ik zie ook veel ouders van wie het kind zo nodig naar het VWO moet omdat de Havo niet goed genoeg is voor hen.

Mijn dochter zit nog niet in groep 8, maar is geen VWO-kind, ondanks haar goede cijfers. Dit geldt ook voor mijn stiefdochter (wel groep 8), maar haar moeder vindt dat ze per de naar het VWO moet. Gelukkig ziet de school het wel en heeft haar Havo-advies gegeven, maar daar is moeders het dus niet mee eens. Terwijl ze niet eens heel goede cijfers heeft. Ik kan er echt heel slecht tegen, want ze geeft haar dochter nu het idee dat ze niet goed genoeg is als ze niet naar het VWO kan.

Laat mijn dochter (ook vanwege werkhouding) maar liever de Havo doen, niks mis mee. Andere dochter is wel duidelijk een VWO-leerling, die snapt alles uit zichzelf al en ligt ver voor op haar klas. Haar hele houding is ook anders, ze wil alles leren en is geïnteresseerd in wetenschap etc.
Weet je TO, als je dochter echt zo goed is als jullie denken, dan valt dat wel op en kan ze altijd nog opstromen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:suzyqfive schreef op 29 december 2014 @ 10:00:

Weet je TO, als je dochter echt zo goed is als jullie denken, dan valt dat wel op en kan ze altijd nog opstromen.

Scholen houden niet van opstromen, die zien liever een 8 op een te laag niveau dan een 6 op een passender niveau. Dat staat namelijk leuker voor de Dronkerslijst en de schoolinspectie.....

http://www.volkskrant.nl/dossier-de-beste-scholen/
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Lastig hoor TO heb je al aan je dochter gevraagd hoe die er over denkt?

Ik ben vanuit de bs naar het gymnasium gegaan, school resultaten waren prima,hoge cito score maar toch compleet vast gelopen op het vo. Zo vastgelopen dat na 2 gym het advies van school was om me in 3 vmbo te zetten. Ik had gewoon nooit geleerd om te leren. Ben uiteindelijk in een 3 havo/vwo klas terecht gekomen en doorgestroomd naar 4 vwo. De nieuwe school was strenger en duidelijker over hun verwachtingen en ik bloeide helemaal op.

Aan de andere kant heb ik nu een kind dat rete slim is, maar ik ben nu in discussie met de juf of groep drie volgend jaar wel zo verstandig is. Hij heeft naar alle waarschijnlijkheid ASS en is een vroege leerling. Hoewel hij nu al in de plusklas van school zit denk ik dat volgende jaar groep drie wel eens te veel kan zijn voor hem. Juf vind het ook een moeilijke keuze. Kortom wat een kind intelectueel aan kan zegt maar deels iets over welk school niveau een kind aan kan.
Ik wil alleen zeggen 'denk goed na over je keuze!' Ik heb ook een kind en zou graag zien dat ze een goede opleiding gaat volgen, maar een kind kan hartstikke slim zijn, maar nog niet klaar zijn voor een bepaalde studiedruk, of gewoon andere interesses hebben en zijn hersenens simpelweg niet gebruiken .

Ik werd zelf tegen het advies van de school naar het gymnasium gestuurd, maar heb uiteindelijk de havo gedaan (wat door de school geadviseerd werd). Uiteindelijk heb ik hbo en vervolgens universiteit gedaan, dus ik denk dat ik het gymnasium wel aan had gekund, maar ik was er op 12-jarige leeftijd nog niet klaar voor ofzo.

Ik denk wel dat het voor een kind fijner is om zich omhoog te werken, dan om steeds een niveau te zakken. Wat niet wegneemt dat een kind natuurlijk niet onder zijn niveau moet werken. Kortom, het is lastig, maar vertrouw ook op de onderwijzers. Zij zien het kind zo'n 30 uur per week en in principe zou je op hun advies toch wel moeten kunnen vertrouwen.
Count your blessings...
quote:Snoesje666 schreef op 29 december 2014 @ 10:14:

[...]

Scholen houden niet van opstromen, die zien liever een 8 op een te laag niveau dan een 6 op een passender niveau. Dat staat namelijk leuker voor de Dronkerslijst en de schoolinspectie.....

http://www.volkskrant.nl/dossier-de-beste-scholen/

De scholen waar ik gewerkt heb en werk hebben echt geen problemen met opstormers. Afstromers, zittenblijvers en zakkers vormen een probleem. Dan heb je geen goede doorstroming en een te laag rendement, dat is wat de onderwijsinspectie als probleem ziet.

Over mogelijke opstromers wordt goed vergaderd. Zo moet je op de meeste scholen een 7,5 gemiddeld per vak hebben om een niveau hoger te gaan. Voor een hoger niveau mag je wel een punt aftrekken van het huidige cijfer, dan sta je met een 6,5 gemiddeld nog sterk. Vooral Engels, wiskunde en Nederlands zijn belangrijk.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:mywickedlife schreef op 29 december 2014 @ 09:02:

Ik hoor regelmatig: 'Hoe komt het dat ik zoveel onvoldoendes haal? Iedereen zegt dat ik zo slim ben!', en dat hoor ik van onze hoogbegaafde leerlingen. Ja, zij met een IQ van 130 en daarboven. De faalangst groeit met de dag bij de ene en bij de andere zakt de motivatie.

En dat ligt aan de ouders die per se willen dat hun bloedjes vwo gaan doen?

Basisscholen zijn niet toegerust op leerlingen die boven het gemiddelde uitsteken. Derhalve zitten de slimmerds, en zeker de kinderen met een IQ van 130 en hoger, 8 jaar lang uit hun neus te eten en hebben geen flauw idee hoe ze moeten leren en plannen, of ze raken al veel eerder gedemotiveerd en voeren geen klap uit.

Eenmaal op het vwo wordt van ze verwacht dat ze weten hoe ze moeten leren, dat ze kunnen plannen, dat ze zelfstandig kunnen werken en van een beetje huiswerk, wat opdrachten in een plusklas, levelwerk en wat dies meer zij(als dat al aangeboden wordt op de basisschool, vaak niet eens) worden ze ineens overspoeld door huiswerk, SO's, proefwerken en opdrachten waarin ze samen moeten werken zonder enige hulp van docenten, terwijl ze op de basisschool aan het handje werden geleid.

Je zou van minder faalangstig worden.

De overgang is te groot, ze worden er niet of nauwelijks op voorbereid. Een aantal kinderen uit de klassen van mijn zoons kwamen zelfs op school zonder ooit Engels te hebben gehad op de basisschool, terwijl de stof op de middelbare school daar wel op toegespitst was. Die kinderen beginnen dus al met een achterstand.

Laat basisscholen en vo-scholen die hiaat maar eens onder de loep nemen.

Daarnaast houden scholen in het algemeen niet zo van opstromen. Liever hoge cijfers op een lager niveau dat wat lagere cijfers op een hoger niveau, dat staat een stuk beter in de statistieken uiteraard.

*Edit, wat Snoesje schrijft dus*.
quote:mariatesselschade schreef op 29 december 2014 @ 10:24:

Lastig hoor TO heb je al aan je dochter gevraagd hoe die er over denkt?

Ik ben vanuit de bs naar het gymnasium gegaan, school resultaten waren prima,hoge cito score maar toch compleet vast gelopen op het vo. Zo vastgelopen dat na 2 gym het advies van school was om me in 3 vmbo te zetten. Ik had gewoon nooit geleerd om te leren. Ben uiteindelijk in een 3 havo/vwo klas terecht gekomen en doorgestroomd naar 4 vwo. De nieuwe school was strenger en duidelijker over hun verwachtingen en ik bloeide helemaal op.

Aan de andere kant heb ik nu een kind dat rete slim is, maar ik ben nu in discussie met de juf of groep drie volgend jaar wel zo verstandig is. Hij heeft naar alle waarschijnlijkheid ASS en is een vroege leerling. Hoewel hij nu al in de plusklas van school zit denk ik dat volgende jaar groep drie wel eens te veel kan zijn voor hem. Juf vind het ook een moeilijke keuze. Kortom wat een kind intelectueel aan kan zegt maar deels iets over welk school niveau een kind aan kan.

Die twijfel hadden wij ook met onze dochter die nu in groep drie zit. Maar ze waren er erg duidelijk in. Cognitief had ze niks meer te zoeken in de kleuterklas. Een extra jaar kleuteren zou alleen maar verveling meebrengen. En nu?. Het gaat hardstikke goed in groep drie. Er is veel meer structuur, hierdoor doet ze het gewoon veel beter. Een kleuterklas is geordend chaotisch, dat is in groep drie niet zo.

Overigens had ik zelf een langere weg nodig, ik heb eerst mavo gedaan daarna havo, ik was ontzettend faalangstig en ik had gewoon het zelfvertrouwen nodig om door te kunnen. Op de mavo zag ik dat ik een goede leerling was, en ging zonder problemen naar de havo (ik zat wel in een brede brugklas, het was dan ook een teleurstelling dat ik niet naar de havo mocht, achteraf een goede beslissing van de docenten) Op het hbo bleek dat ik hoogbegaafd ben, ik zou prima een universitaire studie kunnen doen, qua intellect. Maar ik vind het niet zo leuk om alleen maar met theorie bezig te zijn, op een bepaalde manier artikelen moeten schrijven enz. Daarom pas ik niet in het WO. Ik doe wel cursussen van universiteiten, die duren hoogstens een paar maanden en dat is overzichtelijk.
quote:Lughnasadh schreef op 29 december 2014 @ 10:39:

[...]

Basisscholen zijn niet toegerust op leerlingen die boven het gemiddelde uitsteken. Derhalve zitten de slimmerds, en zeker de kinderen met een IQ van 130 en hoger, 8 jaar lang uit hun neus te eten en hebben geen flauw idee hoe ze moeten leren en plannen, of ze raken al veel eerder gedemotiveerd en voeren geen klap uit.

Eenmaal op het vwo wordt van ze verwacht dat ze weten hoe ze moeten leren, dat ze kunnen plannen, dat ze zelfstandig kunnen werken en van een beetje huiswerk, wat opdrachten in een plusklas, levelwerk en wat dies meer zij(als dat al aangeboden wordt op de basisschool, vaak niet eens) worden ze ineens overspoeld door huiswerk, SO's, proefwerken en opdrachten waarin ze samen moeten werken zonder enige hulp van docenten, terwijl ze op de basisschool aan het handje werden geleid.

De overgang is te groot, ze worden er niet of nauwelijks op voorbereid. Een aantal kinderen uit de klassen van mijn zoons kwamen zelfs op school zonder ooit Engels te hebben gehad op de basisschool, terwijl de stof op de middelbare school daar wel op toegespitst was. Die kinderen beginnen dus al met een achterstand.

Daarnaast houden scholen in het algemeen niet zo van opstromen. Liever hoge cijfers op een lager niveau dat wat lagere cijfers op een hoger niveau, dat staat een stuk beter in de statistieken uiteraard.

*Edit, wat Snoesje schrijft dus*.Deels eens, er zijn basisscholen die slecht voorbereiden op het VO, die denken dat het slimme kind het ook wel redt. En er zijn VO scholen die er vanuitgaan dat ze het leren niet meer hoeven aan te leren. Mijn zoon zit op een VO school waar dat zo is. Maar hij heeft in het BO nooit iets hoeven doen, heeft add en dyslectie en heeft daar hulp bij nodig, de school heeft letterlijk gezegd: wij zijn een havo/vwo school en wij verwachten van leerlingen dat ze dat zelf kunnen... waardoor wij nu genoodzaakt zijn óf zelf dure hulp in te schakelen of hem naar een andere school te laten gaan, want op deze school gaat hij geen diploma halen.

[...]

De overgang is te groot, ze worden er niet of nauwelijks op voorbereid.

Dit is exact waar mijn brugklasser nu tegenaan loopt. Vreselijk vind ik het. Brugklasser heeft eigen dromen en ambities, en daar wist de basisschool al geen raad mee. Werd vast ingefluisterd/opgedrongen door de ouders en niemand kwam op het idee om het eens aan het kind zelf te vragen. De orthopedagoog waar school ons heen verwees toen er een conflict over het advies dreigde te ontstaan was van mening dat de motivatie van ons kind om voor een bepaalde vorm van onderwijs te kiezen heel erg zuiver was en dat hij door de ouders gesteund maar niet gestuurd werd. Rapport, incl intelligentietest die naadloos aansloot op de schoolwens van kind, werd door basisschool naar de prullenbak verwezen. Kind kreeg ook geen hulp op gebied van leren plannen, leren leren, verdieping etc etc.

Nu op de school van zijn keus (die zich gelukkig wel openstelde voor het rapport van de ortho) loopt hij tegen problemen aan met plannen en met het opnemen van informatie/kennis verwerven. Huiswerkbegeleiding helpt, maar toen kind hoorde dat een huiswerklast van 1,5 tot 2 uur per schooldag de norm is bekende hij schoorvoetend dat hij na drie kwartier echt wel klaar is en dan niet weet wat hij nog meer kan doen. Terwijl zijn cijfers kelderen op dit moment.

Dus wordt zijn huiswerk nu nageplozen, wordt er stap voor stap met hem doorgenomen wat hij gedaan heeft, had kunnen doen en nog zou moeten doen. En iedere keer weer ziet hij water branden, heeft hij geen benul, geen besef dat DAT huiswerk maken is. Kind is hoogintelligent en heeft een ambitie die bij zijn intelligentie past en daar keihard voor wil werken. Maar ondanks bijna wekelijkse gesprekken van ons, zijn ouders, met de basisschool is er nooit enige aandacht aan besteed aan HOE hij zou moeten werken. Kennelijk moet het intelligente kinderen allemaal maar aan komen waaien, anders raken ze gestresst, burnt out, psychisch in de knel. Idioterie. Als een 10-jarig kind leuk kan voetballen en aangeeft de nieuwe Messi te willen worden, dan staan de mensen in de rij om hem aan te moedigen als hij extra trainingen gaat doen om dat doel te bereiken. Als een 10-jarig kind een beetje intelligent is en aangeeft een bepaalde universitaire studie te willen gaan doen en daarom extra werk wil verzetten, dan moet dat vooral tegengehouden worden.
Probleem met opstromen is ook dat kinderen daar zelf ook niet op zitten te wachten omdat ze liever bij hun vrienden en vriendinnen willen blijven. Ze zien het belang van een goede opleiding nog niet. Dus doen ze gewoon weinig meer aan hun huiswerk en passen zich naadloos aan aan de heersende zesjes en zevens cultuur en ziet niemand meer dat ze eigenlijk beter kunnen.

Ouders die zeggen zelf ook via mavo, havo, hbo uiteindelijk op wo niveau zijn terechtgrkomen vergeten een ding.

De studiefinanciering wordt steeds minder. Straks is het misschien niet meer te betalen om zo lang naar school te gaan.

[...]

Je zou van minder faalangstig worden.

*Edit, wat Snoesje schrijft dus*.

Nee niet altijd. Deze ouders vergeten wel vaak dat een hoog geen garantie geeft op succes en dat het niet zaligmakend is. Klopt dat veel van deze leerlingen zich op de bs verveeld hebben en nooit hebben leren leren want dat hebben ze nooit gehoeven. Dat laatste is dan ook vaak een probleem. In de onderbouw redden ze het dan nog wel maar in de bovenbouw stranden er veel. Hier komt ook het plannen en structureren bij kijken wat voor alle pubers moeilijk is maar als je dat nooit hebt hoeven doen, is het helemaal lastig. Naast het feit dat leerlingen hun zaakjes niet altijd op orde hebben, zie ik ook veel onderpresteerders. Zij komen uiteindelijk vaak wel op de plek waar ze willen komen maar soms echt met een omweg, ondanks hun intelligentie.

Bs en vo hebben regelmatig overleg in de samenwerkingsverbanden maar de kloof lijkt nog niet veel kleiner te worden. Er zit veel verschil in basisscholen en inderdaad, soms hebben leerlingen geen Engels gehad of nog nooit huiswerk hoeven maken. De overstap is soms echt te groot. Zet je een leerling dus op een niveau waar hij/zij op de toppen van haar/zijn kunnen moet presteren, icm de kloof tussen bs en vo dan overvraag je zo'n kind met alle gevolgen van dien.
Maar dat overvragen is dan niet de schuld van de ouders die hun kind zonodig op het vwo willen hebben, maar het gevolg van het niet-aansluiten van het basisonderwijs met het vo. "Deze ouders" hebben vaak jaren lopen leuren bij de basisschool om hun kind uitdagingen te bieden, om ze niet al neuspeuterend door de basisschool te laten gaan en weten over het algemeen juist heel goed wat hun kind kan en wat niet.

Terwijl het kind heel goed de capaciteiten kan hebben en het prima zou kunnen doen als die aansluiting er wel zou zijn en er wat meer ingespeeld zou worden op de behoeften van het kind.

Beetje de omgekeerde wereld.

Daarnaast wat Sugarmiss al schreef; in deze tijd is het niet zo makkelijk meer om je stapje voor stapje omhoog te werken in het vo, want de studiefinanciering die wij vroeger hadden is er niet meer.

Je snijdt jezelf behoorlijk in de vingers als je op een dergelijke manier op het vwo moet komen en nog een studie van vier tot zes jaar wilt voltooien terwijl je de capaciteiten wel hebt, maar de omstandigheden, waar je zelf niets aan kunt doen, tegen hebt.
Ik loop weer met mijn kind bij de psycholoog, die absoluut een VWO'er ziet.

Helaas ook dyslexie, daarom zijn wij als ouders al blij als de Havo met goed fatsoen kan worden gedaan.

Hij wil geen uitzondering zijn. Dankzij de psycholoog ziet hij nu het nut er van in dat hij toch van de voorzieningen gebruik moet gaan maken.

Dus nee, geen pushende ouders. Wel een goede psycholoog, die hem nu helpt zijn schoolzaken op orde te krijgen.

Treurig dat het op deze manier moet......
De studiefinanciering is volgens mij inmiddels zo laag dat het administreren ervan meer kost dan de studiefinanciering zelf. We sparen voor school (brugklas al een "vrijwillige" bijdrage van ruim 200 euro) en we hopen het te kunnen blijven betalen.

Snoezeman stamt nog uit het platina studiefinancieringstijdperk.

Ik zat op zilver, die stomme OV jaarkaart kostte me zestig gulden, terwijl ik naast school woonde.

Nu is studiefinanciering oud ijzer, geloof ik.
@mariatesselschade, ik heb een kind met pdd-nos (McDD) dat nu in groep 7 zit. In groep 1 en 2 wisten ze niet wat ze met hem aanmoesten. Hij zat onder de tafel, wilde alleen maar kleien, zat te zingen in de kring als de juf aan het voorlezen was. Hij is gewoon naar groep 3 gegaan en dat ging heel goed. Hij vond lezen geweldig, rekenen ook. Zit met alles in het hoogste groepje (zonlijn, 3 sterren).

Qua voortgezet onderwijs vind ik de keuze zo moeilijk, vooral ook door zijn autisme (en adhd heeft ie ook nog). De juf heeft al gezegd dat we het vmbo kunnen overslaan in het bezoeken van open dagen. Dus het zal wel een havo/vwo-brugklas worden. Maar welke?! Voor rec 4 zal hij niet in aanmerking komen maar ik ben zo bang dat hij op het reguliere vo verzuipt en zo druk is met zich aanpassen dat hij niet meer aan leren toekomt. Hij zit nu in een superklas waarin hij geaccepteerd wordt zoals hij is.
@daantje75: dit is zeker een lastige keuze. Aangezien het mijn werk is om deze leerlingen binnen onze school te begeleiden, heb ik deze vraag al 100x gekregen. Er zit veel verschil in scholen. Nu met passend onderwijs moet elke school voldoen aan een basisarrangement van ondersteuning en elke school beslist voor zichzelf welke extra ondersteuning ze voor deze groep kinderen bieden. Ga dus praten bij elke school die mogelijk past bij je zoon. REC 4 bestaat niet meer sinds de invoering van passend onderwijs en scholen zijn verplicht om alle leerlingen tot op zekere hoogte ondersteuning te bieden. Daar krijgen ze nog steeds geld voor. Hoe deze gelden te besteden, bepalen ze dus zelf. Hierbij is het essentieel dat jullie als ouders open kaart spelen en een team vormen met de school. Dit kan het maken of breken. Kijk ook even bij het samenwerkingsverband van jullie regio. Zij hebben, als het goed is, de ondersteuningsprofielen van alle aangesloten scholen op de website staan. En anders kun je ze altijd even bellen voor advies. Elke school is aangesloten bij een samenwerkingsverband.

Veel leerlingen met een stoornis in het autistisch spectrum hebben een zware start. Over het algemeen zie ik dat ze het op school nog wel goed doen (plannen en het overzicht houden is wel erg lastig) maar dat thuis de bommetjes barsten en dat ouders hun handen vol hebben dat eerste half jaar om hun kind overeind te houden. Ik wil je geen schrik aanjagen, helemaal niet, maar ondanks extra ondersteuning is het zwaar voor ze. Ik heb elk jaar minimaal twee leerlingen die ik in overleg met ouders vervroegd vakantie geef zo voor de kerst, gewoon omdat ze helemaal op zijn. Zoek een school die de leerlingen een time-out kan geven (rustige ruimte waar hij zich even op mag laden), een vertrouwenspersoon voor je zoon naast de mentor en dan wel eentje die veel en makkelijk bereikbaar is. Mijn ervaring is inmiddels dat ze de eerste twee jaar nog wel doorkomen maar dat het daarna lastiger wordt omdat de eisen omhoog gaan. Deze leerlingen moeten dubbel zo hard werken.

Dit is het even in een notendop wat ik je zo mee kan geven. Als je vragen hebt, stuur me dan gerust even een PB.
@Bij zonder.

Mijn dochter verging het net zo. In de brugklas (gelukkig mavo-havo combi) hoefde ze nog steeds niet veel te doen, het mavo niveau deed ze op haar sloffen en ze liet niet zien dat er havo in zat. De tweede klas (ook nog een combi) was het eerste trimester nog hetzelfde. Terwijl ik zag dat ze thuis niks deed maar wel beweerde naar de havo te willen. Toen ben ik haar gaan helpen. Lang leve Magister.

We zijn elke dag gaan kijken. Wat heb je voor huiswerk? Wanneer heb je welke toets. Wat moet je daarvoor leren? Wanneer leren we welk deel? We maakten samen een schema. Maandag eerst aardrijkskunde huiswerk maken, dan de begrippen voor de toets van volgende week een keer doornemen. Niet van buiten leren, alleen duidelijk doornemen. Daarna engels huiswerk en de eerste 50 woordjes van dat hoofdstuk leren. Ook als er nog geen toets voor stond (ze komen toch wel ). Daarna maken van dit, maken van dat. En oh, geschiedenisproefwerk morgen? Dan hadden we dat hoofdstuk al dagelijks een keer doorgelezen, begrippen geleerd en volstond een schematisch overzicht, dat ze de dag van te voren dan maakte.

Woordjes stampen was ook zoiets. Als we dat samen doen, moet ze haar hoofd erbij houden. In een kwartiertje leert ze zonder problemen een lijst van 100 stuks. Moet ze het alleen doen, kan ze 2 uur lang ernaar kijken en er hooguit 4 weten.

Na een trimester van heel intensief begeleiden, heeft ze alsnog havo-advies gekregen en help ik nu nog alleen maar als ze er om vraagt. Vaak komt ze voor het woordjes stampen nog steeds en help ik haar tijdens het koken. Ze vindt samen leren gezelliger dan alleen.

(En ik moet toegeven; zij weet ze dan de dag erna nog, bij mij is meer dan de helft weer foetsie )
Mijn dochter kreeg in onze (en haar eigen) ogen ook een te laag advies. Na een gesprek met haar leerkracht werd duidelijk dat dit voortkwam uit de gemiddelden van groep 6-7-8. Ze had voorgaande jaren moeite met begrijpend lezen en had dan ook een 5 op haar rapport. Ze heeft echter in groep 7 (met hulp) hard gewerkt om dit op te halen, met als gevolg dat ze nu een 8 op haar rapport had. Maar vanwege het gemiddelde viel het advies toch lager uit (kader i.p.v. theoretisch).

We hebben toch besloten om haar straks toch aan te melden bij theoretisch, ook omdat zij zelf aangegeven heeft dit graag te willen. En dat telt voor ons het zwaarst. En we zijn er van overtuigd dat ze het kan.
Bloem, het verschil tussen kader en theoretisch is voor sommige vakken ook niet zo heel groot, met name bij de zaakvakken. Mijn ervaring is dat een k/TL leerlingen die weet hoe ze voor school moet werken het meestal wel redt.

Ook ik ben leerlingbegeleider en heb momenteel vooral ass kinderen in begeleiding. Kijk of er in de omgeving een school is waar ze kinderen in kleine klassen kunnen opvangen, zonder dat het speciaal onderwijs is. Zo is er een Groningen de Harm Jan zondag, onderdeel van een groter scholengemeenschap. Hier worden kinderen intensiever begeleid naar hun diploma in kleine klassen van 16 leerlingen, ook op havo niveau. Trap vooral niet in de mooie verkooppraatjes van de scholen tijdens open dagen maar vraag of jullie een keer mogen kijken als de school in zijn gewone doen is. Praat met ouders over de begeleiding op school, vooral ouders die ook een kind met ass hebben.
Advies van leraren klopt wel vaker niet. Zowel mijn broertje, zusje en ik kregen een Mavo/VMBO advies. Uiteindelijk allemaal een cito score gehaald die uitkwam op het Atheneum en Gymnasium (en afgerond!). Sindsdien ben ik sowieso erg sceptisch over de adviezen die op de basisschool worden uitgedeeld.

Volgens mij is het advies wat de leerkracht toch ook helemaal niet bindend? Bij ons werd er in ieder geval ook veel waarde gehecht aan de Cito.
SuzyQ, Daantje en MyWicketlife bedankt voor jullie reacties ook al is dit niet mijn topic hahahaha. Heb er wel veel aan dus bedankt.

het zal de komende jaren denk ik van belang zijn dat we een midden weg vinden tussen wat zijn IQ wil en zijn EQ aan kan. Gelukkig zit hij op een kleine beetje dorpse school waar er nog genoeg ruimte is voor 1 op 1 aandacht.

Jammer dat TO hier niet meer is wezen buurten!
@mywickedlife, dank voor je uitgebreide reactie. Hier zit nog wel een rec 4 VSO, gespecialiseerd in autisme, 13 km van ons huis. Afgelopen schooljaar is er een leerkracht van die school bij zoon in de klas geweest, om de stagiaire te observeren. De leraar van mijn zoon heeft toen tegen haar gezegd dat mijn zoon pdd-nos en adhd heeft en zij heeft hem toen ook even geobserveerd en een praatje met hem gemaakt. Ze zei tegen de leraar dat ze hem wel op haar school zag, en tegen zoon zei ze dat ze het leuk zou vinden als hij een keer zou komen kijken met zijn moeder. Dat gaan we dus zeker ook doen, ook al zal hij er waarschijnlijk niet terechtkunnen omdat hij 'te goed' is. De IBer is trouwens ook hard bezig om samen met mij een goede plek voor zoon te vinden, na de vakantie hebben we weer een gesprek. Overigens ben ik zelf ook autistisch en bij mij is het inderdaad fout gegaan op het VO. Ten eerste omdat ik op de mavo terechtkwam terwijl ik altijd tienen haalde en er op mijn rapport in de derde klas stond 'zorg je dat de professor wakker blijft'. Slim en dromerig was ik dus. Mavo was natuurlijk veel te makkelijk en ik werd gepest omdat ik 'anders' was en niet bij de groep wilde horen. Gecombineerd met mishandeling thuis was dat geen leuke tijd. Dat wil ik koste wat kost voorkomen bij mijn zoon. Dank voor je tips!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven