bevalling en ruggeprik
vrijdag 2 januari 2015 om 23:24
Ik ben 38 wkn zwanger, hopelijk duurt het niet al te lang meer voor wij ons meisje mogen vast houden. Ik heb al twee kinderen, dus ik weet wel wat een bevalling inhoud. De eerste is geboren dmv(infuus)inleiding,weeenstorm,vacuum.....best pittig. Vier uur later lag hij op mijn buik.De tweede was 21 dgn te vroeg, afgevoerd in ambu door heel veel bloedverlies, is in anderhalf uur tijd geboren.....heel veel paniek. Ik weet ook niet veel meer van die bevalling. Ik heb dus nu med indicatie. En de mogelijkheid om met een ruggeprik te gaan bevallen, geeft iets van rust. Gewoon dat die mogelijkheid er is.
Maar nu lig ik te piekeren, is het verstandig? Wanneer mag je weer naar huis? Hoelang duurt zo.n verdoving? Ik heb wel gesprek in zh gehad hierover maar merk dat ik niet alles heb gevraagd, stom!!! Iemand ervaring met de ruggeprik?
Maar nu lig ik te piekeren, is het verstandig? Wanneer mag je weer naar huis? Hoelang duurt zo.n verdoving? Ik heb wel gesprek in zh gehad hierover maar merk dat ik niet alles heb gevraagd, stom!!! Iemand ervaring met de ruggeprik?
Pluk de dag voor je in een vaas eindigt.
vrijdag 2 januari 2015 om 23:37
Geen ervaring met zwangerschap, wel met ruggenprik. Is me absoluut meegevallen en kreeg van te voren nog een pilletje Dormicum om rustig te worden. Daar wil ik wel een doosje van in huis hebben
Na 3 uur was de verdoving volledig uitgewerkt (was korte ingreep) dus geen idee hoe het gaat als je bevalling langer duurt. Maar denk dat je je daar niet al teveel zorgen over hoeft te maken.
Heb je geen documentatie meegekregen? Had ik wel namelijk, in de informatiefolder kan je alles nog eens op je gemak doorlezen. Vaak hebben de websites van ziekenhuizen die folders er in digitale versie op staan, zou je hem nog kunnen downloaden.
Succes!
Na 3 uur was de verdoving volledig uitgewerkt (was korte ingreep) dus geen idee hoe het gaat als je bevalling langer duurt. Maar denk dat je je daar niet al teveel zorgen over hoeft te maken.
Heb je geen documentatie meegekregen? Had ik wel namelijk, in de informatiefolder kan je alles nog eens op je gemak doorlezen. Vaak hebben de websites van ziekenhuizen die folders er in digitale versie op staan, zou je hem nog kunnen downloaden.
Succes!
vrijdag 2 januari 2015 om 23:39
Ja, ik. En ik zou het denk ik zo weer doen. De eerste keer (ik ben 2 keer bevallen met een ruggenprik) zag ik er erg tegenop. Het inbrengen is niet prettig maar wel te overkomen.
En geen pijn voelen is best prettig moet ik zeggen
. Het scheelt je in vermoeidheid omdat je wellicht even kan slapen en niet continu die pijn voelt. Het pompje van de ruggeprik werd uitgezet toen m'n bevalling begon. Eerste keer was heftiger qua pijn dan bij de tweede; volgens mij hebben ze het toen nog laten doorgaan leek het wel.
Je mag redelijk snel weer naar huis, zodra je zelf een keer op de wc hebt geplast. Dus veel water drinken .
Succes met je keuze.
En geen pijn voelen is best prettig moet ik zeggen
Je mag redelijk snel weer naar huis, zodra je zelf een keer op de wc hebt geplast. Dus veel water drinken .
Succes met je keuze.
vrijdag 2 januari 2015 om 23:46
Ik had een stagnerende ontsluiting en na 16 uur weeen een ruggenprik gekregen. Het was heerlijk dat de pijn weg was maar de weeen stopte ook en toen kreeg ik oxitocine. Een van de mogelijkheid bijwerkingen van de prik is koorts wat ik dus kreeg en mijn kind kreeg uit voorzorg antibiotica toegedient door een infuus. Wij moesten uiteindelijk uit voorzorg 5 dagen in het ZKH blijven. Volgende bevalling ga ik voor het pompje.
vrijdag 2 januari 2015 om 23:48
vrijdag 2 januari 2015 om 23:49
Ruggenprik zetten was op prettige manier routine; elke handeling werd aangekondigd en klopte. Ik was te druk met stilzitten en weeën opvangen, heb braaf stilgezeten en niets gevoeld. Daarna kwam de beloning: pijn werd dragelijk. Pompje spul was bij tweede kind, ik vond de ruggenprik fijner, voelde me niet helder bij het pompje.
Net voor het persen was het infuus op, dus geperst zonder ruggenprik. Bij tweede veel meer gevoeld wat de bedoeling is met persen, en an sich. Toen was ik met terugwerkende kracht die prik dankbaar. Ben beide keren met drie, vier hechtingen klaar geweest.
Voor mij gaf het rust dat het beschikbaar was. Later had ik hem echt nodig.
Net voor het persen was het infuus op, dus geperst zonder ruggenprik. Bij tweede veel meer gevoeld wat de bedoeling is met persen, en an sich. Toen was ik met terugwerkende kracht die prik dankbaar. Ben beide keren met drie, vier hechtingen klaar geweest.
Voor mij gaf het rust dat het beschikbaar was. Later had ik hem echt nodig.
vrijdag 2 januari 2015 om 23:49
Ik ben bevallen met ruggeprik! Ik vond dat erg fijn. Ik vond de weeen een hel! Inbrengen vond ik erg meevallen. Daarna lig je wel vast op bed en kun je niet meer lopen.
Ik mocht ook persen met ruggenprik. Kindje was er met 20min.
TIP: Als ze je gaan temperaturen en je hebt een klein beetje verhoging vraag dan of ze na een paar minuten nogmaals willen tempen. Als je verhoging hebt moet je verplicht 24uur blijven. Bij mij was de temperatuur na 5 min weer normaal.
Ik mocht een paar uur na de bevalling weer naar huis.
Ik mocht ook persen met ruggenprik. Kindje was er met 20min.
TIP: Als ze je gaan temperaturen en je hebt een klein beetje verhoging vraag dan of ze na een paar minuten nogmaals willen tempen. Als je verhoging hebt moet je verplicht 24uur blijven. Bij mij was de temperatuur na 5 min weer normaal.
Ik mocht een paar uur na de bevalling weer naar huis.
anoniem_104454 wijzigde dit bericht op 02-01-2015 23:51
Reden: kleine toevoeging
Reden: kleine toevoeging
% gewijzigd
zaterdag 3 januari 2015 om 00:12
Ik heb ook een ruggeprik gehad ivm stagnerende ontsluiting en baby die het moeilijk had. Zetten was zo gebeurd, toen katheter gekregen.
Binnen een uur had ik volledige ontluiting en mocht ik gaan persen. Infuus is toen stop gezet. Na 10 minuten en 3 persweeën was baby er. Ik heb een knip gehad, en moest dus gehecht worden. Na het hechten heb ik de baby aangelegd, daarna kregen we een ontbijtje. Zodra mijn voeten niet meer natintelden van het infuus mocht ik naar de badkamer om al douchend te plassen. Na het plassen was het aankleden en naar huis. Ik ben overigens niet getemperatuurt.
Tussen de geboorte en het naar huis mogen zat zo'n drie uur.
Ik kreeg hem compleet onverwacht, geen voorlichting of wat dan ook gehad, er was nogal wat haast bij en gyn vond dit de juiste beslissing. Ik heb het niet als een onprettige bevalling ervaren en zou een volgende keer weer de zelfde beslissing nemen. Ik ga het over een week of 6-7 wel weer eerst zelf proberen als alles goed gaat
Binnen een uur had ik volledige ontluiting en mocht ik gaan persen. Infuus is toen stop gezet. Na 10 minuten en 3 persweeën was baby er. Ik heb een knip gehad, en moest dus gehecht worden. Na het hechten heb ik de baby aangelegd, daarna kregen we een ontbijtje. Zodra mijn voeten niet meer natintelden van het infuus mocht ik naar de badkamer om al douchend te plassen. Na het plassen was het aankleden en naar huis. Ik ben overigens niet getemperatuurt.
Tussen de geboorte en het naar huis mogen zat zo'n drie uur.
Ik kreeg hem compleet onverwacht, geen voorlichting of wat dan ook gehad, er was nogal wat haast bij en gyn vond dit de juiste beslissing. Ik heb het niet als een onprettige bevalling ervaren en zou een volgende keer weer de zelfde beslissing nemen. Ik ga het over een week of 6-7 wel weer eerst zelf proberen als alles goed gaat
zaterdag 3 januari 2015 om 00:12
Ik heb genoten van de ruggenprik. Ik had hem wat pijn betreft niet nodig, maar ik was bekaf na 40 uur op (ik kan echt niet slapen na ziekenhuizen), dus met 6 cm heb ik om een ruggenprik gevraagd omdat ik dacht dat ik na nog 4 uur arbeid te moe zou zijn voor de persfase. Ze prikten 4x mis, maar het deed niet echt zeer ofzo. Gewoon een prik, meer niet.
En daarna was het precies wat ik wilde dat het zou doen: rust geven. Vriend heeft geslapen, en ik heb heerlijk sereen in mijn eentje een beetje liggen snoozen en me toen voor het eerst pas ècht beseft dat mijn dochter er bijna was. Persen gewoon vertikaal met ruggenprik gedaan, alleen op het laatst was íe op. Binnen een uur stond ik gewoon weer onder de douche, en twee uur later waren we thuis.
En daarna was het precies wat ik wilde dat het zou doen: rust geven. Vriend heeft geslapen, en ik heb heerlijk sereen in mijn eentje een beetje liggen snoozen en me toen voor het eerst pas ècht beseft dat mijn dochter er bijna was. Persen gewoon vertikaal met ruggenprik gedaan, alleen op het laatst was íe op. Binnen een uur stond ik gewoon weer onder de douche, en twee uur later waren we thuis.
zaterdag 3 januari 2015 om 05:45
Ok! Fijn om te lezen dat het positief is, zo.n prik. Kreeg nl in mijn buurt nogal wat horrorverhalen te horen. " van niet meer kunnen lopen tot het misprikken etc". Bij mijn tweede was ik zo in paniek door de pijn, het bloedverlies en niet de juiste omstandigheden dat ik het nu graag anders wil...rustig door de bevalling heen en zo te lezen moet dat met zo.n prik wel gaan lukken. Thx dames, ben nu wel redelijk gerustgesteld. (Krijg bijna zin in de bevalling ) mijn vk zei nog wel "je bent een snelle bevaller, is te hopen dat er uberhaupt tijd is om de prik te zetten. Ach we zullen het wel zien.
Pluk de dag voor je in een vaas eindigt.
zaterdag 3 januari 2015 om 07:28
4 weken geleden bevallen met ruggenprik.
Bij 10cm werd de verdoving uit gezet. Behoorlijke pijnlijke persweeën kwamen er daardoor weer opzetten. Maar ons meisje is zonder hulpmiddelen geboren.
1 been bleef bij mij tijdje onstabiel door de verdoving. We moesten en nachtje blijven ivm koorts die ik op het einde van de bevalling kreeg.
De volgende dag waren mijn benen ook weer 'normaal' en mochten we naar huis.
Bij 10cm werd de verdoving uit gezet. Behoorlijke pijnlijke persweeën kwamen er daardoor weer opzetten. Maar ons meisje is zonder hulpmiddelen geboren.
1 been bleef bij mij tijdje onstabiel door de verdoving. We moesten en nachtje blijven ivm koorts die ik op het einde van de bevalling kreeg.
De volgende dag waren mijn benen ook weer 'normaal' en mochten we naar huis.
Alles weten maakt niet gelukkig...
zaterdag 3 januari 2015 om 07:47
Ik had een heel heftige bevalling waarbij ik geen ruggenprik kreeg. Eerst was het te vroeg, daarna was het zogenaamd te laat. En dat bij bijna 20 uur heftige buik-, rug-, en beenweeen.
Bij de tweede heb ik dit vooraf heel goed aangekaart en heb de gyn laten beloven dat ik een ruggenprik zou krijgen als ik dat zou willen. Bij het begin van de bevalling hebben ze daarom ook al een infuus geprikt, zodat het geen extra tijd zou kosten. Dat gaf al veel rust. Uiteindelijk heb ik hem helemaal niet nodig gehad, de bevalling was in 1,5 uur gepiept zonder al teveel pijn. Maar het was heel fijn dat we het van tevoren al goed besproken en geregeld hadden.
Bij de tweede heb ik dit vooraf heel goed aangekaart en heb de gyn laten beloven dat ik een ruggenprik zou krijgen als ik dat zou willen. Bij het begin van de bevalling hebben ze daarom ook al een infuus geprikt, zodat het geen extra tijd zou kosten. Dat gaf al veel rust. Uiteindelijk heb ik hem helemaal niet nodig gehad, de bevalling was in 1,5 uur gepiept zonder al teveel pijn. Maar het was heel fijn dat we het van tevoren al goed besproken en geregeld hadden.