Hond eet niet uit bak

09-01-2015 12:48 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Sinds maandag hebben we een hond uit het asiel,

Hij eet alleen heel moeilijk.

Hij eet alleen uit onze handen en niet uit zijn bak.

We geven hem het voer dat hij in het asiel ook had.

Mijn vriend zegt: gewoon het eten in de bak laten zitten want hij krijgt vanzelf honger.

Dat vind ik dus zielig.

hebben jullie misschien tips?

groeten
Sommige honden vinden een ijzeren glimmende bak 'eng' om uit te eten.

Dus je zou een plastic bak (broodtrommeltje, koelkastdoos) kunnen proberen.

Of gewoon wat brokken op de grond strooien.

Realiseer je dat de hond aan alles moet wennen sinds zijn verhuizing.

Geef hem die tijd. Uit de hand voeren, dat kan, maar misschien kom je er nooit meer van af...

Een hond kan heel lang zonder eten, niet zonder drinken.
Mijn hond heeft dat bij vlagen, de ene keer eet ze uit haar bak, de andere keer moet ik haar voeren, ik heb zelf de indruk dat ze dat het toppunt van gezellige verwennerij vindt, ze komt hevig kwispelend aanlopen als ze ziet dat ik haar bak pak en dan gaat ze tegen me aanhangen als ik haar ga voeren. De volgende dag eet ze weer heel normaal.
verba volant, scripta manent.
Wij hebben al een plastic bak (uit 1 deel 2 bakjes aan elkaar) drinken doet hij wel gewoon uit die bak, dus ik denk niet dat hij bang is voor de bak.

ik ben dus ook bang dat ik hem verwen als ik hem uit de hand laat eten.
Misschien vind hij het geluid van de brokjes in de bak eng.

Kun je zijn eten uit je hand geven met het bakje erbij, daarna het bakje steeds dichterbij, hand (met voer) in bakje en tot slot af en toe wat brokjes in het bakje laten vallen. Hij moet een positieve associatie bij het bakje krijgen. Wat vindt hij echt geweldig lekker? Dat kun je ook in het bakje leggen. Gewoon zomaar, eventueel zonder dat hij het ziet. Als hij dan bij zijn bak komt, ziet hij dat lekkers en dat is weer positief.
Van het asiel verhuizen naar een 'echt' thuis is natuurlijk een enorme verandering voor een hond. Wellicht is het beestje gestresst?

Zou hem af en toe wat uit de hand aanbieden en bak vol brokken laten staan. Misschien iets extra lekkers bij in zijn bak met brokken doen? At hij in het asiel wel goed?

Als het niet eten te lang duurt even contact opnemen met de dierenarts.

Succes en wat super fijn dat de hond wen plekje bij jullie heeft gekregen!
Gewoon zo laten:alles uit de hand. Als filosofie: de hond moet altijd werken voor zijn eten, en wordt dus beloond met voer. Tijdens het spelen, bij het uitlaten, als hij HIER komt: elke keer handje voer.

Niet laten volvreten uit de bak, worden ze alleen maar lui van. Of dik, als je daarna gaat belonen met extras tijdens de training.
quote:solanum schreef op 09 januari 2015 @ 12:59:

Wij hebben al een plastic bak (uit 1 deel 2 bakjes aan elkaar) drinken doet hij wel gewoon uit die bak, dus ik denk niet dat hij bang is voor de bak.

ik ben dus ook bang dat ik hem verwen als ik hem uit de hand laat eten.Dat doe je ook maar altijd nog beter verwend dan verwaarloosd.
verba volant, scripta manent.
quote:hejda schreef op 09 januari 2015 @ 13:11:

Gewoon zo laten:alles uit de hand. Als filosofie: de hond moet altijd werken voor zijn eten, en wordt dus beloond met voer. Tijdens het spelen, bij het uitlaten, als hij HIER komt: elke keer handje voer.

Niet laten volvreten uit de bak, worden ze alleen maar lui van. Of dik, als je daarna gaat belonen met extras tijdens de training.

Wat een idioot antwoord. Dan moet je de rest van dat beest zijn leven hem blijven voeren.

Gewoon voer in de bak, als hij echt honger heeft komt hij vanzelf wel eten. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Wat een idioot antwoord. Dan moet je de rest van dat beest zijn leven hem blijven voeren.

Gewoon voer in de bak, als hij echt honger heeft komt hij vanzelf wel eten. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Verder, stop iets in die bak dat iedere hond echt lekker vind, een beetje af en toe, kaas, worst, vlees, maakt niet uit, dan went hij vanzelf aan die bak.

Niet laten volvreten uit de bak, worden ze alleen maar lui van. Of dik, als je daarna gaat belonen met extras tijdens de training.Mijn hond krijgt vandaag kalkoenrugstuk, ik zie mezelf al lopen met een stuk karkas in mijn handen
Wat dacht je van er naast gaan zitten brokje voor brokje uit de bak pakken en geven en dan steeds dichter bij de bak geven?

Beest heeft misschien wel hele nare ervaringen met z'n neus in een bak steken. Gewoon even geduld. Op het laatst je hand in de bak laten etc. Komt vanzelf goed als je je daar even voor inzet.
quote:markovic schreef op 09 januari 2015 @ 13:13:

[...]

Gewoon voer in de bak, als hij echt honger heeft komt hij vanzelf wel eten. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.Is niet altijd waar. Er zijn honden die zo'n nare ervaring hebben dat ze liever verhongeren dan uit die bak eten.
quote:nina1966 schreef op 09 januari 2015 @ 13:21:

[...]

Is niet altijd waar. Er zijn honden die zo'n nare ervaring hebben dat ze liever verhongeren dan uit die bak eten.Lijkt me uiterst zeldzaam en onwaarschijnlijk. Die hond kwam uit een asiel, daar kreeg hij voer, wat hij neem ik aan at, uit een bak, zoals dat gaat.
Bel als eerste eens het asiel. At hij daar in het begin ook slecht? Hadden ze onbeperkt eten tot hun beschikking of vaste voertijden met een beperkte hoeveelheid? Enz, enz.

Wat ik denk: waarschijnlijk voelt de hond zich nog niet zo veilig en op zijn gemak bij je in huis. Dat geeft niet, dat heeft tijd nodig. Vaak veel meer tijd dan je denkt. Onze asielhond was naar mijn mening pas na een jaar echt 'thuis'.

Staat het eten nu in de keuken of op een andere plek waar de hond nog niet zo aan gewend is? Dat kan dan nog best een enge plek voor hem zijn en als hij zich niet veilig voelt zal hij daar dan ook niet zo snel gaan eten. Drinken heeft ook voor een hond wat meer prioriteit en zal hij dus sneller doen, ook op een plek waar hij zich wellicht nog niet zo op zijn gemak voelt. Uiteindelijk wint de lichamelijke drang het namelijk van het onveilige gevoel. En een hond heeft nu eenmaal net als een mens eerder nood aan vocht dan aan eten.

Persoonlijk zou ik er denk ik voor kiezen de etensbak tijdelijk te plaatsen op een plek waar de hond zich het meest op zijn gemak voelt. Let goed op hem: heeft hij al een plekje voor zichzelf? Een hoekje in de woonkamer waar hij al graag ligt? Zet de etensbak dan daar eens in de buurt en geef het wat tijd. En laat het uit de hand voeren gewoon een dagje achterwege om te kijken wat dat doet. Een hond kan prima een dag vasten.

Als je hond meer gewend is en makkelijk uit de bak eet kun je hem alsnog prima verplaatsen.
quote:markovic schreef op 09 januari 2015 @ 13:15:

[...]

Verder, stop iets in die bak dat iedere hond echt lekker vind, een beetje af en toe, kaas, worst, vlees, maakt niet uit, dan went hij vanzelf aan die bak.Zachte heelmeesters? Een hond voeren zonder hem te laten werken, dat vind ik slecht. Gewoon: alleen voer als hij luistert en goed meewerkt. Goed om gedrag aan te leten en te versterken, te belonen, en hem te laten komen als je roept. Iedere keer 1 handje brokken. Tsja, een hondeleven lang. Maar het kost niet meer tijd dan gewoon uitlaten, en je actieveert de hond geestelijk uitdagend, en je versterkt de baas/hond relatie. Dus: onze hond heeft niet eens een etensbak! Ik geloof er echt in. (Wel vers water natuurlijk, dat wel. ) en niet kvv voeren😉
quote:nerdopviva schreef op 09 januari 2015 @ 13:18:

[...]

Mijn hond krijgt vandaag kalkoenrugstuk, ik zie mezelf al lopen met een stuk karkas in mijn handen Wedden dat dan hij heeeel mooi aan de voet loopt?
quote:hejda schreef op 09 januari 2015 @ 14:24:

[...]

Zachte heelmeesters? Een hond voeren zonder hem te laten werken, dat vind ik slecht. Gewoon: alleen voer als hij luistert en goed meewerkt. Goed om gedrag aan te leten en te versterken, te belonen, en hem te laten komen als je roept. Iedere keer 1 handje brokken. Tsja, een hondeleven lang. Maar het kost niet meer tijd dan gewoon uitlaten, en je actieveert de hond geestelijk uitdagend, en je versterkt de baas/hond relatie. Dus: onze hond heeft niet eens een etensbak! Ik geloof er echt in. (Wel vers water natuurlijk, dat wel. ) en niet kvv voeren😉

Mijn hond krijgt vlees, een soort gehakt-achtige substantie dus dat lijkt me dan wel erg moeilijk.

We laten haar tussendoor echt wel voldoende "werken": allerlei dingetjes met haar oefenen en dan krijgt ze een brokje als beloning.

on topic: vind hij het voer wel lekker? Ik gaf onze hond dezelfde brokjes als ze bij de fokker kreeg, maar na een heleboel getob, bleek dat ze gewoon niet zo'n brokken-eter is. Vlees gaat zonder problemen achter elkaar naar binnen.
vriend heeft gelijk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Staat de bak wel op de juiste hoogte?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Probeer hem uit een standaard te laten eten, zelfs kleine honden zouden van de vloer áf moeten eten, het is beter voor rug, poten en spijsverteringskanaal.

Met de hand eten geven is echt getrut. Hij moet gewoon nog even wennen waarschijnlijk. De posters die schrijven dat een hond zichzelf verhongert.. mja, hebben jullie dat echt écht wel eens in real live meegemaakt?

Ik niet eigenlijk. En ik heb toch jarenlang met honden gewerkt.
Jouw "zielig" bewijst dat je geen benul hebt van zijn wereld. Je zal je je toch daarin moeten verdiepen om geen mishandelaar te worden.

Je vriend heeft overigens gedeeltelijk gelijk. Je biedt hem het voer aan, en dan een of twee keer per dag, je zet het neer en loopt meteen weg als teken dat jij er geen aanspraak op maakt en als hij het na een paar minuten nog niet heeft aangeroerd dan haal je het weg.

Normaal blijft voer nooit staan, dat is volslagen abnormaal.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wat leuk dat jullie voor een hond uit het asiel gekozen hebben
quote:hejda schreef op 09 januari 2015 @ 14:24:

[...]

Zachte heelmeesters? Een hond voeren zonder hem te laten werken, dat vind ik slecht. Gewoon: alleen voer als hij luistert en goed meewerkt. Goed om gedrag aan te leten en te versterken, te belonen, en hem te laten komen als je roept. Iedere keer 1 handje brokken. Tsja, een hondeleven lang. Maar het kost niet meer tijd dan gewoon uitlaten, en je actieveert de hond geestelijk uitdagend, en je versterkt de baas/hond relatie. Dus: onze hond heeft niet eens een etensbak! Ik geloof er echt in. (Wel vers water natuurlijk, dat wel. ) en niet kvv voeren😉

Vreemd.

Ik kan je filosofie wel een tikje snappen, eerst werken, dan eten. Maar door de dag heen steeds handjes voer, dat is toch volstrekt tegennatuurlijk? Een maaltijd na een stuk hollen lijkt me veel logischer.
het is vaak het geluid van een bak die over de tegels glijdt dat sommige honden afschrikt. Ik heb plastic voerbakken, want ik heb één hond erbij zitten die terugschrikt als een metalen of aardenwerken bak over de grond glijdt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven