Werk & Studie alle pijlers

Studie geschiedenis

11-01-2015 13:16 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd loop ik een beetje met mijn ziel onder mijn arm. Vanwege verschillende chronische gezondheidsproblemen is het tot nu toe niet gelukt om een hbo of wo studie af te ronden. Beide waren pedagogiek en dat is nog steeds wel mijn droom studie/beroep. Enkel lijkt dit gewoonweg niet haalbaar in mijn situatie en ik moet realistisch blijven. Ik ben nu 26 jaar en wil zo ontzettend graag iets doen en ook afronden. Nu zit ik te denken aan de universitaire studie geschiedenis. Geschiedenis is ook echt een interesse van mij en het lijkt mij dan ook wel een passende studie. Alleen wel een hele andere richting dan ik ooit voor ogen had. Daarnaast ben ik als ik start 27 jaar en met een master pas klaar na mijn 30ste en ben dan ook beetje bang veruit de oudste te zijn naast de 18 jarigen die starten. Heeft iemand hier ervaring met de wo studie geschiedenis? Hoe beviel dat? Is het zwaar/moeilijk? Veel verplichte bijeenkomsten? Wat doe of wil je er uiteindelijk mee gaan doen? Veel vragen en voor mij is dit echt een eerste oriëntatie. Ik wil heel graag maar het moet wel mogelijk zijn. Na vele teleurstellingen vanwege mijn tegenwerkende lichaam wil ik mij echt goed voorbereiden en bewuste keuzes maken. ( Sorry voor de fouten/indeling ik forum mobiel )
Ik heb geen geschiedenis gestudeerd, maar met dit soort studies is het niet per se zo dat iedereen 18 is. Ik heb een andere geesteswetenschappenstudie gedaan en had medestudenten tussen de 19 en 55

Verplichte bijeenkomsten worden steeds populairder, om studievertraging te voorkomen. Tijdens mijn master was elk college verplicht en je mocht per blok max 1 college missen. Verder zou ik goed nadenken wat je er mee wilt gaan doen. De geesteswetenschappen is een tak waarin het moeilijk is om werk te vinden.
@matroesjka: Dankje voor je antwoord. Wat ik er mee zou willen weet ik (nog) niet zo goed. Vanuit de pedagogiek is het nu ook erg lastig maar het is zeker iets om

Mee te nemen in de keuze. Dat verplichte is voor mij echt een probleem waarop ik steeds vastloop. Terwijl ik het zelfstandig echt wel aan zou kunnen. Bij sociale wetenschappen konden ze niets regelen maar misschien zijn ze bij geesteswetenschappen wat flexibeler.
Adeline, jammer dat je niet verder kan met pedagogiek vanwege je gezondheid. Ook niet mogelijk in deeltijd?

Heb je een idee wat je na de studie geschiedenis zou willen doen? De vooruitzichten met deze opleiding zijn, op z'n zachtst gezegd, niet denderend... Er is bijvoorbeeld bij veel lerarenopleidingen geschiedenis zelfs een loting...

Leeftijd lijkt me geen probleem, wat Matroesjka zegt is ook mijn ervaring.
Everytime you make a typo, the errorists win.
quote:Adeline schreef op 11 januari 2015 @ 13:23:

@matroesjka: Dankje voor je antwoord. Wat ik er mee zou willen weet ik (nog) niet zo goed. Vanuit de pedagogiek is het nu ook erg lastig maar het is zeker iets om

Mee te nemen in de keuze. Dat verplichte is voor mij echt een probleem waarop ik steeds vastloop. Terwijl ik het zelfstandig echt wel aan zou kunnen. Bij sociale wetenschappen konden ze niets regelen maar misschien zijn ze bij geesteswetenschappen wat flexibeler.Is deeltijd geen optie voor je?
quote:Adeline schreef op 11 januari 2015 @ 13:23:

Mee te nemen in de keuze. Dat verplichte is voor mij echt een probleem waarop ik steeds vastloop. Terwijl ik het zelfstandig echt wel aan zou kunnen. Bij sociale wetenschappen konden ze niets regelen maar misschien zijn ze bij geesteswetenschappen wat flexibeler.Kun je dan niet beter een studie doen waarmee je later voor jezelf kan beginnen?
Ik denk dat je bij de faculteit zelf even navraag moet doen in hoeverre dingen verplicht zijn. Dat verschilt toch ook per universiteit. Wat anderen hier zeggen klopt wel: de carrièreperspectieven zijn niet erg rooskleurig bij geschiedenis. Dus je zult naast je studie dan toch moeten investeren in andere dingen wil je later een kans maken op de arbeidsmarkt: vrijwilligerswerk, bijbanen, bestuurswerk, etc. Maar de vraag is of je dat fysiek aankunt.
Ja, lastig allemaal. Deeltijd pedagogische wetenschappen is geen mogelijkheid in Utrecht en voor geschiedenis heb ik het nu nagevraagd. Maar ook dan blijft een verplicht karakter wel een moeilijkheid, al zal dat overal blijven. HBO is vanwege de stages en het nog wat meer schoolse karakter geen optie en het ligt mij sowieso ook minder. Arbeidsperspectief ga ik zeker onderzoeken maar docent is geen ambitie van mij.
Als ook in deeltijd de aanwezigheidsplicht een probleem voor je is zou ik me wel gaan afvragen of het wel het geld en de moeite waard is om een hele studie te gaan doen. Want werken zal dan ook lastig worden? Ik snap dat je graag bezig wilt blijven en je wilt ontwikkelen. Maar als 1 dag per week verplichte colleges al te veel voor je is kun je je afvragen of je niet beter een ander soort cursus kunt gaan doen.
En is deeltijd pedagogische wetenschappen in een andere stad ook geen optie? Of red je dat niet?
Ik ben normaal niet zo'n voorstander van afstandsonderwijs, maar in dit geval zijn er geen mogelijkheden bij de Open Universiteit bijvoorbeeld? Dan kun je wellicht toch doen wat je echt graag wilt studeren en heb je niet de handicap van verplichte aanwezigheid.
Het klopt dat ooit werken wel lastig zal gaan worden ( heb nu ook een wajong ) maar ik wil zo graag wel iets doen en mij blijven ontwikkelen. Ik hoop uiteindelijk wel 2/3 dagen te kunnen gaan werken. Het is bij mij ook niet dat ik structureel maar zoveel kan doen per week maar meer dat ik wel regelmatig periodes heb waarin ik zo ziek ben dat ik 2/3 weken uitval. Deeltijd in een andere stad brengt logistiek wel meer problemen mee en zal mij meer energie kosten vanwege het reizen.
@stroopwafelcake: Ik heb daar wel naar gekeken maar er zit niet direct een studie bij die mij echt aantrekt. Ik ben het wel nog aan het bekijken en onderzoeken. Het is de enige mogelijkheid van universitair afstandsonderwijs.
Geschiedenis is een super leuke studie en ontzettend interessant. Maar waarom wil je dat studeren nu? Wat wil je er uiteindelijk mee gaan worden? Er zijn genoeg WO studies die flexibel zijn in te delen en waarbij je een beter baan perspectief hebt. Tenzij je echt al iets in je hoofd hebt wat je hierna wil (promoveren, leraar geschiedenis oid) zal ik het niet snel kiezen.

Ik heb mijn propedeuse geschiedenis, maar uiteindelijk toch een andere keuze gemaakt. De studie is ontzettend boeiend, maar de meeste banen die je er mee kan krijgen niet. De echt leuke banen kom je lastig tussen. Na een jaar ben ik geswitcht. Geschiedenis zal ik altijd leuk blijven vinden, maar kan ik na mijn pensioen ook nog wel doen.
quote:luiwammes schreef op 11 januari 2015 @ 15:47:

Geschiedenis is een super leuke studie en ontzettend interessant. Maar waarom wil je dat studeren nu? Wat wil je er uiteindelijk mee gaan worden? Er zijn genoeg WO studies die flexibel zijn in te delen en waarbij je een beter baan perspectief hebt. Tenzij je echt al iets in je hoofd hebt wat je hierna wil (promoveren, leraar geschiedenis oid) zal ik het niet snel kiezen.

Ik heb mijn propedeuse geschiedenis, maar uiteindelijk toch een andere keuze gemaakt. De studie is ontzettend boeiend, maar de meeste banen die je er mee kan krijgen niet. De echt leuke banen kom je lastig tussen. Na een jaar ben ik geswitcht. Geschiedenis zal ik altijd leuk blijven vinden, maar kan ik na mijn pensioen ook nog wel doen.Even omdat ik nieuwsgierig ben: wat ben je na je propedeuse geschiedenis gaan doen?
Wat ben je na je propedeuse gaan doen? Geschiedenis zit wel al langer in mijn hoofd om te studeren maar dacht altijd van het is leuk als hobby/interesse. Nu ben ik mij er meer in gaan verdiepen en lijkt de studie mij erg interessant. Baanperspectief is natuurlijk lastig als dat erg laag is. Ik vind het nog lastig om te zeggen wat ik er echt mee zou willen. Iets wat ik wel moet en wil gaan uitzoeken. Iets sociaals of zoiets als geschiedenis past wel bij mij. Economie ofzo zou echt niets voor mij zijn.
Politicologie. Tijdens mijn master kwam ik er pas achter wat ik echt wilde studeren. Na mn scriptie ben ik toen uiteindelijk toch nog rechten gaan studeren. Ik ben heel blij dat ik geswitcht ben, want er zijn zoveel boeiende studies die wel een leukere baan opleveren.
@luiwammes. Onze post hebben elkaar gekruist zie ik. Wat iemand een leuke baan of boeiende studie vindt is wel heel persoonlijk. Ik zou rechten nooit gaan studeren. Filosofie lijkt mij dan weer wel heel boeiend maar zat mensen die dat waarschijnlijk verschrikkelijk vinden. Het is lastig om een goede keuze te maken waarbij je en eem voor jou boeiende studie doet en ook nog eens een leuke baan kan vinden.
ik snap niet waarom je wel geschiedenis zou kunnen studeren en geen pedagogiek
Natuurlijk is het een kwestie van interesse. Maar je studiekeuze kun je niet alleen maar laten leiden door de vraag 'wat vindt ik leuk?'. Het gaat ook om de toekomst en om wat je er uiteindelijk mee wil doen - maar dat geef je nu zelf ook aan. Om die reden was geschiedenis het niet voor mij, hoe interessant ik het ook vind.
Dat ben ik dus aan het onderzoeken maar in grote lijnen komt het erop neer dat dit ligt aan de flexibiliteit van de opleiding en het verplichte karakter. Bij pedagogische wetenschappen waren er weinig tot geen mogelijkheden en veel verplichte vakken. En daar val ik dan op uit als ik 3 weken ziek thuis zit. Als ik het merendeel zelfstandig en veel thuis kan doen dan kan ik prima een studie doen. Dat blijkt alleen erg moeilijk te organiseren.
@luiwammes: Klopt. Het is een optel som. Maar een studie doen die ik totaal niet boeiend vind zou ik nooit doen. Al zou dat dan vast ook geen baan opleveren die ik leuk vind. Ik zit nu ook naar Liberal art and science te kijken. Al is dat zo breed dat ik mij dan ook afvraag wat het baanperspectief is.
Toen ik aan geschiedenis begon dacht ik ook dat ik rechten vreselijk zou vinden. Echt voor corpsballen die niet weten wat ze willen. Pas toen ik keuzevakken ging doen en merkte wat het echt inhield vond ik het toch leuk. Misschien moet je op die manier naar een studie gaan kijken. Volg een keuzevak of proefcollege en probeer met studenten te praten die het doen of te onderzoeken wat voor banen mensen hebben die bepaalde studies hebben gedaan.
Ja, ik ga mij zeker breder oriënteren. Open dagen, meeloopdagen etc.. Als ik iets kies doe ik het goed en moet daarbij ook letten op mijn (on)mogelijkheden. Lastig maar ik ga er voor
De uu heeft wel een beleid mbt (langdurige) ziekte. Daar was niks mee te regelen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven