Werk & Studie alle pijlers

Studie geschiedenis

11-01-2015 13:16 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd loop ik een beetje met mijn ziel onder mijn arm. Vanwege verschillende chronische gezondheidsproblemen is het tot nu toe niet gelukt om een hbo of wo studie af te ronden. Beide waren pedagogiek en dat is nog steeds wel mijn droom studie/beroep. Enkel lijkt dit gewoonweg niet haalbaar in mijn situatie en ik moet realistisch blijven. Ik ben nu 26 jaar en wil zo ontzettend graag iets doen en ook afronden. Nu zit ik te denken aan de universitaire studie geschiedenis. Geschiedenis is ook echt een interesse van mij en het lijkt mij dan ook wel een passende studie. Alleen wel een hele andere richting dan ik ooit voor ogen had. Daarnaast ben ik als ik start 27 jaar en met een master pas klaar na mijn 30ste en ben dan ook beetje bang veruit de oudste te zijn naast de 18 jarigen die starten. Heeft iemand hier ervaring met de wo studie geschiedenis? Hoe beviel dat? Is het zwaar/moeilijk? Veel verplichte bijeenkomsten? Wat doe of wil je er uiteindelijk mee gaan doen? Veel vragen en voor mij is dit echt een eerste oriëntatie. Ik wil heel graag maar het moet wel mogelijk zijn. Na vele teleurstellingen vanwege mijn tegenwerkende lichaam wil ik mij echt goed voorbereiden en bewuste keuzes maken. ( Sorry voor de fouten/indeling ik forum mobiel )
@matroesjka: Nee weinig tot niets. Ik heb zo'n beetje elke decaan/studieadviseur etc gesproken en er was op dat moment weinig mogelijk.
ik denk dat je bij iedere reguliere studie tegen dezelfde problemen aanloopt. Er zijn altijd verplichte vakken en een aanwezigheidsplicht lijkt me. Waarom dan niet een thuisstudie, dan kan je je eigen tempo bepalen. En dan gewoon pedagogiek want dat is toch je droom?
Wat betreft de verplichte aanwezigheid is veel te regelen. Ik heb zelf ook te maken met bijzondere omstandigheden wat betreft gezondheid. Ik heb deze met mijn uni besproken en als ik nu merk dat ik iets niet red wordt er gekeken hoe we het op kunnen lossen. Zo heb ik al bij een vak (waar ik de stof wel an kende, maar het vak was verplicht) vrijstelling gekregen voor de verplichte aanwezigheid. Ook wordt er voor mij milder omgegaan met de verplichte aanwezigheid. Vaak mag je maar 1 x per periode afwezig zijn, maar bij mij doen ze nu niet zo streng. Ik kan erg onverwacht ziek worden en heb te maken met erge vermoeidheid + insomnia. gewoon goed overleggen en dan is er altijd wel wat te regelen.
Het kan best dat andere universiteiten flexibeler zijn maar als dat geen optie is omdat het teveel energie kost houdt het op. In jou geval zou ik dat perse wo loslaten en bijvoorbeeld bij de loi pedagogiek doen. Of misschien zelfs een mbo-opleiding, daar is het vaak flexibeler en zal je minder energie kosten dus de kans dat je het volhoudt en in staat bent het af te ronden is een stuk groter.
HBO thuisstudie's hebben net als reguliere HBO verplichte stages. Ik heb al wel een mbo diploma en hbo P. Het is gewoon een moeilijke situatie en naast dat ik zelf veel inzet moet tonen, is het gewoon nodig dat een studie mee wil en kan werken. Mijn zoektocht gaat nog even verder. Er komt ook nog kostenplaatje bij kijken dus dat zijn ook overwegingen die ik mee moet nemen. Ben trouwens nog steeds benieuwd naar ervaringen van mensen die ook daadwerkelijk Geschiedenis ( of andere studie in de geesteswetenschappen ) heeft gedaan.
Ik heb (lang geleden) geschiedenis gestudeerd en ik vind het de mooiste studie die er is. Maar..... er is bij werkcolleges een aanwezigheidsplicht (tenminste toen ik studeerde), het is niet minder zwaar dan andere studies. En wat wil je ermee? Een master of education erna en docent worden is een van de opties die het meest gekozen wordt. Maar er is nauwelijks werk te vinden voor docnenten geschiedenis. Ik sprak laatst een docent van de opleiding en die vertelde me dat de meeste afgestudeerden nu geen werk hadden en dat ze voor degenen in opleiding bijna geen stageplekken vonden. Als wetenschappelijk medewerker aan de universiteit? Ook niet heel veel kans.

Blijft het feit dat ik historicus ben en niets anders zou willen zijn.
quote:Adeline schreef op 11 januari 2015 @ 19:24:

HBO thuisstudie's hebben net als reguliere HBO verplichte stages. Ik heb al wel een mbo diploma en hbo P. Het is gewoon een moeilijke situatie en naast dat ik zelf veel inzet moet tonen, is het gewoon nodig dat een studie mee wil en kan werken. Mijn zoektocht gaat nog even verder. Er komt ook nog kostenplaatje bij kijken dus dat zijn ook overwegingen die ik mee moet nemen. Ben trouwens nog steeds benieuwd naar ervaringen van mensen die ook daadwerkelijk Geschiedenis ( of andere studie in de geesteswetenschappen ) heeft gedaan.Open Universiteit?
Adeline zet even je pb functie aan...
@ nyc: Ik ga even uitzoeken hoe dat moet!
@ nyc: Gelukt volgens mij..
Is je Engels goed?

Want veel Engelse universiteiten bieden bachelors (en masters) aan via afstandsleren. Daar zou je je ook nog in kunnen verdiepen, wellicht dat pedagogiek dan wel een optie is.

Overigens: als ik nu nog opnieuw zou kunnen beginnen met studeren zou ik 100% zeker voor geschiedenis gaan. Maar ja, dat ben ik dan. Het is mijn levenslange interesse.
@steinbeck: Ja, mijn Engels is prima. Dat gaat dan via een Engelse universiteit? Heb jij daar een website van? Ik ga het zeker even opzoeken.
quote:Adeline schreef op 11 januari 2015 @ 21:30:

@steinbeck: Ja, mijn Engels is prima. Dat gaat dan via een Engelse universiteit? Heb jij daar een website van? Ik ga het zeker even opzoeken.

Je kunt via britishcouncil.org zoeken (moet je even zoeken op de site, bij Study in Britain of zoiets kun je aangeven welke studie je zou willen doen)

Je kunt ook via google.co.uk zoeken op bachelor XX distance learning.
quote:Steinbeck2 schreef op 11 januari 2015 @ 21:36:

[...]

Je kunt via britishcouncil.org zoeken (moet je even zoeken op de site, bij Study in Britain of zoiets kun je aangeven welke studie je zou willen doen)

Je kunt ook via google.co.uk zoeken op bachelor XX distance learning.Dankjewel. Ik ga mij er zeker in verdiepen!
Ik ben van een geschiedenis-achtige studie naar pedagogiek gegaan aan de universiteit. Ik heb dus deels de vakken gedaan die ook in de propedeuse geschiedenis zaten, en ik kan met alle eerlijkheid zeggen dat pedagogiek echt veel makkelijker is qua begrip en dergelijke. De stof op zich zal ongeveer dezelfde hoeveelheid zijn: het komt neer op veel lezen. Maar pedagogiek vraagt tot nu toe veel minder toepassing van mij dan geschiedenis doet, bovendien is pedagogiek hier bijna alleen maar meerkeuzevragen op tentamens terwijl ik bij geschiedenis hoogstens een enkele verdwaalde meerkeuzevraag tegenkwam op het tentamen en de rest alleen maar open vragen waren.

Verplichtingen zal je bij elke studie hebben. Maar zoals ik het van mijn universiteit gewend ben is het grootste gedeelte grote hoorcolleges en die zijn nooit verplicht. Werkgroepen daarentegen zijn vaak wel verplicht, voor mij is dat bij pedagogiek 2 werkgroepen per week ongeveer. Af en toe een extra bijeenkomst. Voor de geschiedenisvakken die ik in mijn propedeuse kreeg had ik geen werkgroepen, dus ik kan dat niet zo zeggen. Maar dit zal allemaal ook gewoon van de universiteit afhangen. Sommige universiteiten stellen gewoonweg meer verplicht dan anderen. Je kunt dat vaak opzoeken in de studiegids, die staan voor de meeste universiteiten en studies gewoon online. Dan weet je ongeveer wat je kan verwachten qua uren en ook qua verplichtingen.

Wat ook erg van de universiteit afhangt is studiebegeleiding voor mensen met chronische ziektes en dergelijke. Ik heb hier eigenlijk nog nooit iets anders meegemaakt dan volledige meewerking in de mogelijke manieren. Ik mag mijn tentamens apart van de rest maken, ik had de mogelijkheid om te mogen wisselen van werkgroepen als bleek dat het niet handig uitkwam in het rooster en dat soort dingen. Dit zijn allemaal dingen die absoluut niet moeilijk of onmogelijk zijn om te regelen, maar voor mij scheelt het al een heleboel stress. Dus ik zou zeker kijken of je niet van universiteit zou willen switchen voor zover dat mogelijk is.
In mijn ogen heb je de volgende opties binnen de geschiedenis:

1) Je smijt je met hart en ziel in je studie, en doet er een tweede studie naast (rechten? economie?), haalt voor de twee studies minimaal een 8,5 gemiddeld, gaat promovoeren en smijt je daar opnieuw volledig in, wordt prof in de geschiedenis, verdient redelijk en leeft nog lang en gelukkig. (Ofwel: je doet er een studie politicologie naast en gaat naar Buitenlandse Zaken. Of je doet er Chinees bij en .... enfin, you get the picture)

2) Je doet een studie geschiedenis, hebt een boel lol en leert veel. Na je studie doe je tegen heug en meug de lerarenopleiding, en vijf jaar na je studie heb je twee part-time baantjes als docent; waar je eigenlijk best tevreden mee bent. Je weet alleen niet of je het opnieuw zo gedaan zou hebben.

3) Je doet een studie geschiedenis, hebt een boel lol en leert veel. Na je studie ben je een jaar werkloos, gaat was vouwen en nietjes pulken via een uitzendbureau; en hebt 7 jaar na je studie een job bij de bank gevonden waar je eigenlijk best tevreden mee bent. Je weet alleen niet of je het opnieuw zo gedaan zou hebben.

Kortom: als je uit kan blinken in een studie geschiedenis, heb je mogelijkheden. Als je dat niet wilt of kunt doen, kom je bijna zeker in een baan buiten de geschiedenis terecht: in de ICT helpdesk, in een bank, in een verzekeringskantoor... Als je die vier jaar iets anders had gedaan, had je wellicht een meer bevredigende baan voor de rest van je leven - en de rest van je leven is (hopelijk) best lang om vast te zitten in rottige baantjes...
Ik ken twee mensen die geschiedenis hebben gestudeerd, een is journalist en de andere werkt bij de gemeente. Het lijkt mij meer een studie waardoor je makkelijker een ingang ergens hebt, dan als je geen studie hebt gevolgd. Maar geen studie waar je direct in het vakgebied komt, of misschien naar enkele jaren. Dat je in de tussentijd wat anders gaat doen. Succes.
quote:vaire schreef op 12 januari 2015 @ 05:35:

1) Je smijt je met hart en ziel in je studie, en doet er een tweede studie naast (rechten? economie?), haalt voor de twee studies minimaal een 8,5 gemiddeld, gaat promovoeren en smijt je daar opnieuw volledig in, wordt prof in de geschiedenis, verdient redelijk en leeft nog lang en gelukkig. (Ofwel: je doet er een studie politicologie naast en gaat naar Buitenlandse Zaken. Of je doet er Chinees bij en .... enfin, you get the picture)

2) Je doet een studie geschiedenis, hebt een boel lol en leert veel. Na je studie doe je tegen heug en meug de lerarenopleiding, en vijf jaar na je studie heb je twee part-time baantjes als docent; waar je eigenlijk best tevreden mee bent. Je weet alleen niet of je het opnieuw zo gedaan zou hebben.

3) Je doet een studie geschiedenis, hebt een boel lol en leert veel. Na je studie ben je een jaar werkloos, gaat was vouwen en nietjes pulken via een uitzendbureau; en hebt 7 jaar na je studie een job bij de bank gevonden waar je eigenlijk best tevreden mee bent. Je weet alleen niet of je het opnieuw zo gedaan zou hebben.

Kortom: als je uit kan blinken in een studie geschiedenis, heb je mogelijkheden. Als je dat niet wilt of kunt doen, kom je bijna zeker in een baan buiten de geschiedenis terecht: in de ICT helpdesk, in een bank, in een verzekeringskantoor... Als je die vier jaar iets anders had gedaan, had je wellicht een meer bevredigende baan voor de rest van je leven - en de rest van je leven is (hopelijk) best lang om vast te zitten in rottige baantjes...
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Bedankt! Heb veel aan jullie reacties gehad. Ik ga alles goed uitzoeken en dan hopelijk een goede beslissing maken.
quote:vaire schreef op 12 januari 2015 @ 05:35:

Kortom: als je uit kan blinken in een studie geschiedenis, heb je mogelijkheden. Als je dat niet wilt of kunt doen, kom je bijna zeker in een baan buiten de geschiedenis terecht: in de ICT helpdesk, in een bank, in een verzekeringskantoor... Als je die vier jaar iets anders had gedaan, had je wellicht een meer bevredigende baan voor de rest van je leven - en de rest van je leven is (hopelijk) best lang om vast te zitten in rottige baantjes...Ja, dat klopt aardig. Zo zijn mijn jaargenoten ook terecht gekomen. De hele goede (met hoge cijfers) bleven op de universiteit hangen, ik ken er ook die nu manager van een AH-winkel zijn. Of bij een bank werken. En in het onderwijs, tja, toeval en een hoop aanpassingsvemogen. Ik geef dan ook naast geschiedenis nog een ander vak. Een volledige baan is nauwelijks te vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven