Gezondheid alle pijlers

Buikpijn van koolhydraten

11-01-2015 19:31 26 berichten
Sinds mijn 16 ( ben nu bijna 40) heb ik al darmklachten. Ik ben helemaal onderzocht, op coeliakie, crohn, lactose, parasieten. Er is nooit iets uit gekomen behalve spastische darm.

Nu weten we sinds 5 jaar dat dochter coeliakie heeft, een jaar geleden ben ik uit wanhoop ook gv gaan eten.je moet toch iets. Ik voelde me al snel een stuk beter. Echter wat mij opvalt is dat ik buikpijn heb na het eten van koolhydraten. Aardappelen, rijst. Binnen een half uur lijk ik 3 maanden zwanger en wordt ik vreselijk winderig. Ik ben dus een tijd geleden begonnen koolhydraten arm te eten en het werd nog beter. Weken achter elkaar geen buikpijn. Na de zomer weer gewoon alles eten maar wel gv, toch weer met regelmaat buikpijn.

Zijn er mensen bekend met buikpijn na koolhydraten?
Alle reacties Link kopieren
Ik..mijn verhaal is eigenlijk het zelfde. Om af te vallen begonnen met een koolhydraat arm dieet en dan voel ik mij stukken beter. Geen buikpijn en veel slanker. Als ik dan weer eens los ga op bv brood dan merk het gelijk.
en dan eet je nu meer eiwitten? dan is het wachten tot andere organen moeilijk gaan doen. Er bestaat geen Koolhydraten allergie
Hoezo zou ze dan nu meer eiwitten eten? Hoeft toch helemaal niet?
quote:Emma95 schreef op 11 januari 2015 @ 21:24:

Hoezo zou ze dan nu meer eiwitten eten? Hoeft toch helemaal niet?Ze leeft dan op vetten?
Misschien een idee om mbt een dietist het FODMAP dieet te proberen? Daarbij wordt middels eliminatie gekeken welke soort koolhydraten klachten opleveren en gekeken naar alternatieven, waardoor je totale voedingspatroon volwaardig blijft.
Ik eet vooral heel veel vis, bepaalde vleessoorten, kaas, kwark, ei, fruit en natuurlijk heel veel groenten.

natuurlijk eet ik echt wel eens aardappel, rijst of pasta. Maar dan komen mijn buikklachten toch weer vaak te voorschijn
Je kunt ook prima verschillende groentes en vlees/vis/ei/noten eten hoor.

Aardappels, pasta en rijst weglaten of minderen went heel snel en ik voel me daar ook beter bij.
quote:Emma95 schreef op 11 januari 2015 @ 21:59:

Je kunt ook prima verschillende groentes en vlees/vis/ei/noten eten hoor.

Aardappels, pasta en rijst weglaten of minderen went heel snel en ik voel me daar ook beter bij.in groenten en noten zitten ook koolhydraten en als je de rest van je voeding uit vlees/ vis en ei moet halen dan krijg je veel te veel eiwit binnen
quote:lisbeth schreef op 11 januari 2015 @ 21:57:

Ik eet vooral heel veel vis, bepaalde vleessoorten, kaas, kwark, ei, fruit en natuurlijk heel veel groenten.

natuurlijk eet ik echt wel eens aardappel, rijst of pasta. Maar dan komen mijn buikklachten toch weer vaak te voorschijnheel eiwitrijk dus.

http://www.npowetenschap. ... cht-als-een-sigaret-.html
Koolhydraatarm zegt ze, niet zonder koolhydraten. Minder aardappels, rijst en brood.

Daar is niets mis mee.
Wat een heftige reacties sabbaticalmeds.

Laat iedereen lekker eten waar hij of zij zich beter bij voelt. Het is niet dat TO het aan je opdringt o.i.d. En ik kan me zo voorstellen dat iemand liever wat jaren van zijn/haar leven inlevert door buikpijnloos te zijn dan "gezond" met buikpijn. Voor mij gaat dat in ieder geval wel op.

Maar ontopic: nee ik krijg geen buikpijn van koolhydraten. Als je dat wel hebt, zou ik het gewoon lekker minderen.
quote:Emma95 schreef op 12 januari 2015 @ 10:03:

Koolhydraatarm zegt ze, niet zonder koolhydraten. Minder aardappels, rijst en brood.

Daar is niets mis mee.ze zegt dat ze last heeft van koolhydraten
quote:yolo8 schreef op 12 januari 2015 @ 23:20:

Wat een heftige reacties sabbaticalmeds.

Laat iedereen lekker eten waar hij of zij zich beter bij voelt. Het is niet dat TO het aan je opdringt o.i.d. En ik kan me zo voorstellen dat iemand liever wat jaren van zijn/haar leven inlevert door buikpijnloos te zijn dan "gezond" met buikpijn. Voor mij gaat dat in ieder geval wel op.

Maar ontopic: nee ik krijg geen buikpijn van koolhydraten. Als je dat wel hebt, zou ik het gewoon lekker minderen.het is niet gezond om op eigen houtje een radicaal dieet te gaan volgen en zonder medische noodzaak koolhydraten te mijden. Je hebt koolhydraten nodig
ik denk dat ik buikpijn krijg van koolhydraten, of zetmelen. of hoe men het noemt.

zoals ik al schrijf heb ik al vanaf mijn 16e bijna dagelijks buikpijn. toen dochter gediagnosticeerd werd met coeliakie dacht ik het gevonden te hebben bij mij. maar nee volgesn arts kan het dat niet zijn. gewoon spastische darmen. ik ben toch zelf gv gaan eten en dat helpt inderdaad al veel. ik vond echter opvallend dat aardappels en gv pasta met name alsnog buikpijn veroorzaakt terwijl dat eigenlijk geen probleem zou moeten zijn. Vandaar dat ik op zoek ga naar verklaringen waarom deze produkten dit veroorzaken.
Wat ik mij dan afvraag:

Heb je in al die jaren zelf niet een keer geprobeerd wat weg te laten voor een dag of wat om te kijken wat het effect is? Want als je eenmaal weet wat het ongemak veroorzaakt, dan kun je daar een goed dieet omheen samenstellen.

Oprechte vraag, omdat ik het 'raar' vind dat je pas na na 24 jaar erachter komt dat iets simpels weglaten als in jouw geval rijst, aardappelen etc. al verlichting geeft.
Paresseuse, ik ben als puber helemaal onderzocht. het enige wat ze toen konden vinden was een lichte lactose intolerantie maar verder niets. ik moest er maar mee leven. Coeliakie had ik echt nog nooit van gehoord voordat dochter het had.

en het was op een bepaald ogenblik ook gewoon altijd, altijd buikpijn. ik at 's morgens niks met lactose omdat ik het idee had dat wel hielp dus gewoon brood maar nooit erbij nagedacht dat brood buikpijn zou kunnen veroorzaken. en vanaf een uur of 9 had ik eigenlijk altijd buikpijn. Dus die aardappelen 's avonds maakte eigenlijk nog maar weinig uit omdat ik tegen de tijd dat het avond was toch al niet meer lekker was.

als ik ergens naar toe moest at ik vaak gewoon niet. Ik heb ook wel eens medicijnen genomen die mijn stoelgang volledig blokkeerde. zodat ik zeker wist dat ik tijdens een lange reis geen diarree zou krijgen.

nu dat ik erop terug kijk is het belachelijk maar ik heb eigenlijk altijd geaccepteerd dat het bij mij hoort

totdat dochter als 4 jarige krimpend van de buikpijn op de bank lag. eerst werd bij haar ook gezegd zo moeder als dochter totdat ze nierbekkenontsteking kreeg, toen zijn ze bij haar verder gaan zoeken en kwam er coeliakie uit.
Prikkelbare darmsyndroom?

Eet je wel genoeg vezels? En drink je daar wel genoeg vocht bij?

Betrouwbare info van de MLDS

Doe ook eens de vezeltest daar, ook als je heel veel groente eet kun je vezels tekort. Aardappels, rijst, volkorenbrood zijn heel belangrijk als vezelbron.

Als je dan ineens een keertje wel genoeg vezels eet, moeten je darmen aan de slag. Kan me zo voorstellen dat dat wel buikpijn geeft.
Ah oke, maar dan laat je je dus eigenlijk teveel leiden door officiele diagnoses, in plaats van te luisteren naar je lijf.

Als je een aantal dagen heel anders eet dan wat je gewend bent, bijvoorbeeld tijdens een vakantie waar je ineens anders ontbijt (geen brood, terwijl je dat dagelijks eet), ander avondeten enzo, dan merk je dat meestal aan je stoelgang. Zowel aan de frequentie waarmee je naar het toilet gaat als de ontlasting zelf. En dan merk je wel wat beter bij je past qua voeding.

Laat ik even buiten beschouwing dat je lijf misschien moet wennen aan ander voedsel dan je gewend bent, maar je merkt wat bij je past.
je hebt bij action oa ook rijst en noedels koolhydraat arm
Darmen zijn bijzonder ingewikkeld en er is ook een grote connectie met stress en je emotionele gesteldheid.
Precies Meds, en het is dus heel gevaarlijk om daar zomaar uit te concluderen dat je hele voedingsgroepen niet kunt eten. Variatie in voeding is zo belangrijk om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen.
Ik heb ook moeilijke darmen, geen tips verder.

Wat is GV?
quote:marana schreef op 13 januari 2015 @ 12:12:

Precies Meds, en het is dus heel gevaarlijk om daar zomaar uit te concluderen dat je hele voedingsgroepen niet kunt eten. Variatie in voeding is zo belangrijk om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen.ja maar mensen willen dat niet horen, liever hebben ze een kant en klaar antwoord. bij voorkeur met pil en dieet
GV is gluten vrij.

Misschien zou je eens spelt producten kunnen proberen. Spelt is een oeroud graansoort, en mensen die last van tarwe hebben hebben vaak baat bij Spelt, qua darmen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven