ervaringen gastoudergezin??

01-08-2008 10:05 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou om maar gelijk met de deur in huis te vallen, ik zit nu letterlijk met mijn handen in het haar.

eind november verwacht ik mijn eerste kindje, en vanaf half februari zou ik dan toch weer aan t werk moeten.

Nu staan we ingeschreven bij alle kinderopvang organisaties in de buurt en daar omheen, maar helaas, nergens kunnen ze ons een plaatsje geven.

Ik heb me nu ook aangemeld bij een gastouderbureau, gewoon omdat daar meer plaatsingsmogelijkheden zijn ( in het algemeen gezien dan)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar echt wat moeite mee heb/had, want ik vind het nogal wat, de zorg van mijn kindje in de handen van 1 specifiek persoon leggen....

aan de andere kant is het ook wel weer positief denk ik dat de persoon echt meer aandacht voor kindje heeft dan het kdv heeft, maar goed, ik weet het niet.......

Graag hoor ik jullie ervaringen!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ach ik denk dat beide 'oplossingen' voor- en nadelen hebben hoor.

Het allerbelangrijkste is dat jij je goed voelt bij de opvang, of dat nou een KDV is of gastouder.

Je moet zelf met een goed gevoel je kind ergens achterlaten en dan is alle opvang m.i. prima.

Succes.
2x zijn mijn kids bij gastouder geweest, 2x na 3 maanden daar weggehaald. Eén keer omdat gastouder mij TE gemakkelijk was. En 1x omdat gastouder zonder overleg met ons NOG 2 kleine kindjes erbij nam. Dan kwam ze op een totaal van 5. Dat ging me te ver.

Lieve vriendin heeft ze opgevangen en daar ben ik nog steeds dankbaar voor.
ik zat met hetzelfde probleem bij mijn dochter, er was maar voor 1 dag plaats op het kdv en heb me ten einde raad bij een gastouderburo in laten schrijven en dat heeft heel goed uitgepakt. Het is een superlieve gastouder en mijn dochter heeft het heel goed naar haar zin. Helaas gaat ze ermee stoppen en mijn dochter gaat nu dus meer dagen naar het kdv (inmiddels is er wel plaats). Ik ben niet meer op zoek gegaan naar een andere gastouder, op het kdv doet ze het ook prima en het is qua opvang wel iets makkelijker bij ziekte of vakantie, maar voor ons was het een prima tussenoplossing.
Een gastouder hoeft toch niet met een vraaggezin te overleggen of het goed is dat er nog 2 kindjes bijkomen????????
quote:ElleMichelle schreef op 01 augustus 2008 @ 10:57:

Een gastouder hoeft toch niet met een vraaggezin te overleggen of het goed is dat er nog 2 kindjes bijkomen????????Eh, uiteraard wel zou ik zeggen. Als de gastouder hierdoor in zijn/haar eentje de zorg heeft over 5 kindjes zou dit mij ook in het verkeerde keelgat schieten hoor!
Een gastouder moet daar echt wel toestemming voor vragen hoor, je mag maar max. 4 kinderen opvangen als gastouder.
Hoi,

Helaas is voor mij ook de enige oplossing een gastouder omdat mijn roostervrije dag elke week op een andere dag valt.

Nu heb ik bij een gastouderbureau informatie aangevraagd en inmiddels ook gehad.

Blijkt dat je per maand al 91 euro moet betalen maar dan heb je nog niets, het uurtarief van de gastouder komt daar nog bij!

Dan moet je ook nog een reservegezin hebben voor als de gastouder ziek is of met vakantie waar je ook weer een flinke som per maand voor betaalt terwijl je dan nog verder niets hebt.

Vervolgens ben je ook al 350 euro kwijt voor allerlei vage dingen die ze moeten doen om je te registreren.

Ook het intakegesprek met een evt. passende gastouder kost het lieve bedrag van 125 euri's.

Ik wil verder niet lullig doen maar ik vind dit echt belachelijke prijzen.

Ik zag het al niet zitten om mn kind naar een gastouder te brengen omdat je nooit weet wat je voor vlees in de kuip hebt, maar nu ze ook nog van deze idiote prijzen blijken te hanteren denk ik er toch ernstig over na om maar te stoppen met werken en de ww in te gaan.

Dan hou je volgens mij netto nog meer eraan over dan dat je werkt en je kind voor belachelijk veel geld moet dumpen bij zo'n stel vage gasten.

Zit er inmiddels behoorlijk mee in mn maag, als ik mn hart volg wil ik mn kind eigenlijk helemaal nergens heen brengen.

Ik weet trouwens niet bij wat voor bureau de andere dames zitten en of het daar hetzelfde werkt met dezelfde prijzen?
Mijn buurvrouw is een gastoudergezin gestart en dat was voor mij (verwacht over 5 weken de 2e) een perfecte oplossing.

Per november gaan beide dochters daar dus heen.

Buuf doet het samen met haar dochter en ze hebben dan 6 kindjes onder hun hoede.

Nu kan ik al stiekem kijken hoe het gaat en ze doen het prima!!

Inderdaad betaal je maandelijks geld aan het bemiddelingsburo, maar ook dat word opgegeven aan de belastingdienst en uiteindelijk betalen wij voor 2 kids 2 dagen opvang 120 euro per maand, Eerlijk gezegd vind ik dat wel meevallen.

@schimmelteentje; ik breng mijn dochters ook het liefst nergens heen, maar das helaas geen optie
Standaart gasoudergezin mag maximaal 4 kinderen opvangen,maar er zijn er ook genoeg innovatieve gastouders die maximaal 6 kinderen op mogen vangen.

De nieuwe thuiscreche is 5 kinderen MINIMAAL.
Biol,

Het kan ook heel goed uitpakken hoor?!! Ik raad je aan om een aantal bureaus met elkaar te vergelijken.

Mijn zoontje gaat sinds 1 dec 06 tot nu naar een gastouder.

We betalen een vast uur tarief van 6,10 en dat is incl. bureaukosten... Net zo duur ongeveer als een kinderdagverblijf. Ons bureau geeft hier veel voor terug. bemiddeling, intake, cursussen aan de gastouder, themadagen, jaarlijkse feestjes e.d...

Als de gastouder gediplomeerd is mag zij 6 kindjes opvangen en anders max. 4...

Ik heb wat wisselingen gehad omdat gastouders stopten en 1 keertje omdat het niet klikte... Maar het bureau zocht dan net zo lang totdat we weer een goede hadden gevonden. Ook zorgen ze voor vakantie-opvang én opvang bij ziekte. Bij ziekte gaat mijn zoontje meestal naar iemand die hij al kent...

Ik vind minimaal 4 tot 6 kindjes juist ideaal... Zo leren ze wel met andere kinderen om te gaan en te delen maar het is toch niet zo druk als op een kinderdagverblijf. Ook krijgt mijn zoontje veel meer aandacht en mijn gastouder helpt nu bijvoorbeeld met zindelijkheidstraining, gaat regelmatig met hem fietsen, boodschappen doen, eendjes voeren, knutselen etc... Ook heeft ze heel veel speelgoed en veel slaapkamers met echte bedden (dus geen campingbedjes)...

Grootste voordeel is ook dat de omgeving huiselijk is en de regels in ons geval erg op thuis lijken. En het is super flexibel... Je hoeft niet zo te stressen dat de opvang dicht is om 18.00 uur bijvoorbeeld en mijn zoontje kan indien nodig eens een dagje of dagdeel extra komen...

Nee hoor. Ik zou niet anders willen. De extra aandacht is echt super. Het komt zijn ontwikkeling echt ten goede en hij heeft een sterke band met de gastouder. Ook heeft zij nog twee thuiswonende dochters die regelmatig een handje helpen .

Ik ben nu zwanger v.d. 2e en hoop dat dit kindje ook bij haar terecht kan. Helaas zit ze nu met max. 6 kindjes per dag vol... Ik hoop erop dat er toch nog een plaatsje vrij komt...

Mijn gastouder overlegt wel veel met de ouders... Maar heeft van te voren aangegeven hoeveel kindjes ze max opvangt... Als je wensen hebt moet je dat gewoon kunnen bespreken (bijv. geen snoep of niet veel tv etc...). Ook het bureau stuurt hier als het goed is in... Helpt in dagprogramma's zoals bijv. kinderen moeten 'verplicht' elke dag even naar buiten, spelletjes doen, liedjes zingen etc...

Veel succes met de keuze... Ik adviseer je om kritisch te zijn als je een gastoudergezin (dus ook man, huisdieren en evt. kinderen) gaat bezoeken en blijf in overleg met het bureau. Zeg gerust nee als je gevoel niet goed is. Hebben wij ook gedaan. Gevoel zegt heel veel en aan je kind merk je al snel of hij/zij op z'n plek zit bij de gastouder. Kies ook een bureau die meer doet dan alleen rekeningen sturen...

Mijn zoontje wil vaak niet eens meer naar huis 's avonds..

En oh ja. Hij eet gezellig mee met het gezin. Ook ideaal. Is bij een kdv vaak ook niet zo of ze geven gewoon potjes... Mijn zoon heeft heel goed leren eten dankzij dit gezin..

Groetjes, Nikiet
Pluk de dag!
Biol, weet je nu al 100% zeker dat de KDV's in de buurt geen plaats zullen hebben in februari?

Ik kreeg pas een plaatsje aangeboden toen mijn dochter 4 weken oud was (2 maanden voordat ik weer aan de slag zou gaan dus), en toen waren er ook meteen 2 KDV's die me een plaats aanboden! Vaak kunnen ze door de vervuilde wachtlijsten niet eerder dan 2 maanden voor aanvang (in jouw geval in december dus) zeggen of er plaats zal zijn of niet. Ik zou als ik jou was nog even afwachten dus! Ik woon trouwens in Amsterdam, toch een plaats waar de wachtlijsten voor kinderopvang erg lang zijn.
Ik werk bij een bso die tevens ook gastouders "leveren" aan gezinnen die liever oppas aan huis hebben en ook flexibelere tijden dan alleen van 2 tot kwart over 6. Ik werk als leidster op de bso, dan heb ik mijn eigen groep van ongeveer 10 kinderen, soms meer, soms minder. Als gastouder heb ik ook twee vaste gezinnen, maar dan pas ik dus bij hen thuis op. Ik vind dit een hele fijne optie omdat de kinderen dan in hun eigen omgeving kunnen blijven. Hebben jullie die optie overwogen om iemand bij je thuis te laten oppassen? Via het gastouderbureau ben ik wel "gescreend" op betrouwbaarheid, ervaring etc. In het eerste gesprek vragen de ouders alles wat ze van mij willen weten en vraag ik meestal wat zij van mij verwachten en wat ze belangrijk vinden. Als het klikt met de ouders ga ik natuurlijk aan de slag daar, maar als het voor mij niet ok voelt zeg ik nee. Het kan heel goed klikken tussen mij en de kinderen maar de klik tussen mij en de ouders is net zo belangrijk.
-
quote:elska schreef op 01 augustus 2008 @ 11:44:

Biol, weet je nu al 100% zeker dat de KDV's in de buurt geen plaats zullen hebben in februari?

Ik kreeg pas een plaatsje aangeboden toen mijn dochter 4 weken oud was (2 maanden voordat ik weer aan de slag zou gaan dus), en toen waren er ook meteen 2 KDV's die me een plaats aanboden! Vaak kunnen ze door de vervuilde wachtlijsten niet eerder dan 2 maanden voor aanvang (in jouw geval in december dus) zeggen of er plaats zal zijn of niet. Ik zou als ik jou was nog even afwachten dus! Ik woon trouwens in Amsterdam, toch een plaats waar de wachtlijsten voor kinderopvang erg lang zijn.

helaas is dat al zo goed als zeker, het dorp waar ik woon heeft zeg maar 2 overkoepelende stichtingen, het dorp ernaast 1..

die bij ons hebben aangegeven dat er een wachtlijst is voor allebei de dagen en dat dat zeker een jaar duurt( vanaf start)

bij die andere hebben ze 1 dag misschien een plekje, de andere dag pas vanaf oktober het jaar daarna... ze denken wel aan uitbreiding, maar voorlopig is dat dus ook niet de oplossing.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:ambrosia9 schreef op 01 augustus 2008 @ 11:50:

Ik werk bij een bso die tevens ook gastouders "leveren" aan gezinnen die liever oppas aan huis hebben en ook flexibelere tijden dan alleen van 2 tot kwart over 6. Ik werk als leidster op de bso, dan heb ik mijn eigen groep van ongeveer 10 kinderen, soms meer, soms minder. Als gastouder heb ik ook twee vaste gezinnen, maar dan pas ik dus bij hen thuis op. Ik vind dit een hele fijne optie omdat de kinderen dan in hun eigen omgeving kunnen blijven. Hebben jullie die optie overwogen om iemand bij je thuis te laten oppassen? Via het gastouderbureau ben ik wel "gescreend" op betrouwbaarheid, ervaring etc. In het eerste gesprek vragen de ouders alles wat ze van mij willen weten en vraag ik meestal wat zij van mij verwachten en wat ze belangrijk vinden. Als het klikt met de ouders ga ik natuurlijk aan de slag daar, maar als het voor mij niet ok voelt zeg ik nee. Het kan heel goed klikken tussen mij en de kinderen maar de klik tussen mij en de ouders is net zo belangrijk.Dit zou ik eerlijk gezegd helemaal ideaal vinden, dan is het kindje idd in de eigen omgeving, en is vertrouwder... maar eens uitzoeken wat de mogelijkheden hier zijn..
quote:nikiet schreef op 01 augustus 2008 @ 11:43:

Biol,

Ik vind minimaal 4 tot 6 kindjes juist ideaal... Zo leren ze wel met andere kinderen om te gaan en te delen maar het is toch niet zo druk als op een kinderdagverblijf. Ook krijgt mijn zoontje veel meer aandacht en mijn gastouder helpt nu bijvoorbeeld met zindelijkheidstraining, gaat regelmatig met hem fietsen, boodschappen doen, eendjes voeren, knutselen etc... Ook heeft ze heel veel speelgoed en veel slaapkamers met echte bedden (dus geen campingbedjes)...

Grootste voordeel is ook dat de omgeving huiselijk is en de regels in ons geval erg op thuis lijken. En het is super flexibel... Je hoeft niet zo te stressen dat de opvang dicht is om 18.00 uur bijvoorbeeld en mijn zoontje kan indien nodig eens een dagje of dagdeel extra komen...

Groetjes, Nikiet

Nikiet, bedankt voor je post.. nu ik jouw verhaal lees denk ik ja, misschien is dat inderdaad wel de beste oplossing.

Ik wil graag wat stabiliteit, dus niet 4 dagen een andere opvang...

en die meer aandacht maar toch wat kindjes is wel wat ik belangrijk vind.

Daarnaast heb ik het idee dat wanneer je een gastoudergezin hebt, de mensen zelf wat betrokkener zijn,( ik weet niet goed waarom, maar dat voelt zo..)

misschien toch maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn in mijn omgeving

Dank je!
quote:biol schreef op 01 augustus 2008 @ 11:53:

[...]

Dit zou ik eerlijk gezegd helemaal ideaal vinden, dan is het kindje idd in de eigen omgeving, en is vertrouwder... maar eens uitzoeken wat de mogelijkheden hier zijn..Ja, ik zou eens navragen wat de mogelijkheden zijn. Wat mij betreft is dit echt een superoplossing, zeker als je een vaste oppas hebt!
Mijn zoontje is 7 en zit al vanaf dat hij 7 maanden was bij een gastoudergezin. Zij is er officieel mee gestopt en mijn zoontje is nog de enige die zij opvangt, nu buiten het buro om.

Ik vind en vond het ideaal. Zij heeft zelf een dochtertje van 8 en ving toen ook andere kindjes op. Ik hoefde niet te stressen om op tijd te zijn (reis met de trein en dat wil wel eens vertraging opleveren) en hij at altijd mee. Kon dus rustig thuis eerst met mijn kindje knuffelen en spelen, dan ging hij naar bed en ik eten.

Mijn oppas is en was ontzettend flexibel. Als ik voor mijn werk een dag moest ruilen was dat voor haar geen enkel probleem.

Ze was goed met de kindjes en deed van alles met ze. Boodschappen, eendjes voeren, knutselen, buiten spelen, maar ze liet ze ook lekker zelf hun gang gaan.

Aangezien mijn zoontje haar eerste oppaskindje was heeft ze een speciale band met hem. Hij komt daar nog als wij moeten werken en gaat er met heel veel plezier heen!
Biol,

Zoals je al kon lezen herken ik mij helemaal in het verhaal van Jazzie.

En thuisopvang is soms ook mogelijk alleen zijn daar vaak veel minder gastouders voor beschikbaar en het is veel duurder. Gastouders willen het vaak niet omdat ze met 4 kindjes natuurlijk meer verdienen en ik heb me laten vertellen dat het pas loont als je minimaal 2 of 3 kinderen thuis hebt...

Betrokkenheid klopt als een bus! Mijn gastouder heeft het steeds over haar kindjes.. Ze is ook al oma en mijn zoontje noemt haar tante... En haar man is weer opa... hihi... zo grappig..

groetjes,

nikiet
Pluk de dag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven