echt gelukkig zijn alleen/als single, wie lukt dat?

01-08-2008 12:02 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op een andere pijler heb ik al een topic geplaatst over dat ik me vaak leeg kan voelen van binnen, het gevoel heb alsof ik iets wezenlijks in mezelf of in mijn leven mis. Vaak heb ik dat toegeschreven aan dat ik geen relatie had. Nu heb ik wel een relatie en is het gevoel minder, maar heb ik het nog.

Misschien kan ik niet goed volwassen worden. Ik vind het namelijk zo hard in het leven dat je als kind als vanzelfsprekend mensen om je heen hebt, je familie, maar als je volwassen wordt moet je alleen verder. Je woont dan alleen, tenzij je een relatie hebt. Vrienden kun je natuurlijk wel hebben, maar je hebt niet meer als vanzelfsprekend mensen om je heen die er altijd zijn, ongeacht of je je 'goed gedraagt', of je bui goed is, of het klikt, ect. Met andere woorden: alle relaties die je op latere leeftijd hebt zijn voorwaardelijk. Ik mis zo de vanzelfsprekende gezelligheid. Met een relatie is het ook voorwaardelijk, want die kan over gaan en je moet ervoor werken om het te laten slagen.

Nu vraag ik me af: wie is er echt (doorgaans) gelukkig als single? En: hoe doe je dat? Kun je je alleen echt geborgen voelen en het gezellig hebben? Of is het meer zo dat je alleen wel gewoon tevreden kunt zijn, maar dat je je dan niet zo intensief gelukkig kan voelen als wanneer je samen bent met anderen/een relatie hebt?

Als er al veel van dit soort topics zijn, mijn excuus. Had zin mijn vraag expliciet hier neer te planten.
Ik woon alleen en ik ben gelukkig genoeg.

Intensief gelukkig lijkt me niet haalbaar, want dat wordt op den duur heel normaal en dan zakt de waarde.

Vergelijk het maar met dol zijn op appelgebak, daar gaat echt de lol wel af als je het een paar dagen als ontbijt lunch en avondeten geserveerd krijgt.

Een beetje minder kijken naar wat je zou "moeten" hebben om gelukkig te zijn, en beseffen dat je je geluk niet van een ander kunt laten afhangen, want daar wordt die ander waarschijnlijk doodongelukkig van.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik ben gelukkig als single en voel me er erg goed bij. Ben ook wel 'n persoon die niet de hele tijd mensen om me heen kan verdragen en die ruimte nodig heeft, dus dat zal best meespelen. Vind het heerlijk thuiskomen als ik 'n weekend weg ben geweest met vrienden. Zo'n weekend is heerlijk hoor, maar na 'n paar dagen heb ik echt weer de behoefte om alleen te zijn.

Natuurlijk ben ik ook wel 'ns flink verliefd geweest en heb wat relaties gehad en hoewel ik op die momenten zelf erg de behoefte aan die man en de (schijn)geborgenheid had, voelde ik me nadat mijn liefdesverdriet om zo'n verbroken relatie eenmaal over was, juist bevrijd. Heerlijk om weer vrij alles te kunnen doen en laten wat ik wil.

quote:Met andere woorden: alle relaties die je op latere leeftijd hebt zijn voorwaardelijk.De relatie met 'n man, ook al trouw je ermee, is ook voorwaardelijk, want de kans dat een relatie sneuvelt omdat je beiden wellicht uit elkaar groeit of om andere reden, blijft altijd aanwezig. Een relatie is in mijn ogen schijnzekerheid.
Ik ben een happy single. Ik ben net zo iemand als elininjoo ik heb ruimte nodig en ik kan niet de hele tijd mensen om mij heen verdragen. Ik ben nu al een paar jaar single en weet niet of ik nog een man om mij heen kan verdragen. Ik ben gewend aan mij vrijheid en kan gaan en staan waar ik wil.

De laatste jaren in mijn relatie was ik ongelukkig en eenzaam. Soms kun je wel een relatie hebben met iemand en iemand om je heen hebben maar toch verschrikkelijk eenzaam zijn.

Ik ben nu gelukkiger dan ik ooit in mijn relatie/relaties ben geweest. En natuurlijk heb ik van die dagen dat ik wat minder gelukkig ben. Maar dat komt niet omdat ik single ben maar omdt ik een dag niet lekker in mijn vel zit. Geluk moet je in jezelf zoeken/zien te vinden want zolang je dat niet hebt gevonden kan een ander je niet gelukkig maken
Ik heb het een heleboel jaar geprobeerd, en het is me nooit echt gelukt. Ik kan heel goed alleen zijn (heb die behoefte ook), maar zelfs ik heb af en toe genoeg van mezelf. En ik heb een sparringspartner nodig om scherp te blijven.

Zoals men ijzer met ijzer scherpt, zo scherpt de ene mens de ander.quote:citroentekkel schreef op 01 augustus 2008 @ 12:38:

Geluk moet je in jezelf zoeken/zien te vinden want zolang je dat niet hebt gevonden kan een ander je niet gelukkig maken

Ik zou het willen omdraaien: Een ander kan je niet gelukkig maken als je zelf geen vrede hebt met jezelf.

Eigenlijk is dit maar de helft van het verhaal. Voor een goede relatie moet je iemand liefhebben en de liefde aannemen die je van die ander krijgt. Je moet van jezelf houden om liefde te kunnen aanvaarden, want anders snap je nooit wat hij in je ziet en dat zijn liefde oprecht is. Als je niet van jezelf houdt, kan je ook eigenlijk niet geloven dat iemand anders dat wel doet.

Het tweede punt hierin is dat wanneer je niet van jezelf houdt, je ook niet oprecht van een ander kan houden. Dan is er sprake van onbalans.

Maar dat zie ik soms ook bij sommige singles. Die zeggen zoveel van zichzelf te houden dat er eigenlijk geen ruimte is voor iemand anders. Maar zo zit liefde (ook eigenliefde) niet in elkaar. De liefde voor jouw eerste kind wordt niet minder wanneer er een tweede komt. Het is geen vaste hoeveelheid die je opnieuw verdeelt. Als je van jezelf houdt, van iemand anders houdt en die persoon houdt net zoveel van zichzelf en jou, dan loop je elkaar niet in de weg. Dan is die ruimte er gewoon.
Mij. Zelfs zo erg, dat ik me inmiddels afvraag of ik ooit mijn leven nog wil delen met een man in 'ouderwetse' vorm. Mocht mij nog eens een grote liefde gegund zijn, zal dit zich echter vanzelf wel bewijzen.
Echte onvoorwaardelijke liefde deel je inderdaad alleen met je ouders, broers/zussen en later eventueel met je kind(eren).

Maar (en ik weet dat het een vreselijk cliché is), als je van jezelf houdt is dat ook altijd onvoorwaardelijk...
The time is now
quote:JWvB schreef op 01 augustus 2008 @ 13:00:

Ik heb het een heleboel jaar geprobeerd, en het is me nooit echt gelukt. Ik kan heel goed alleen zijn (heb die behoefte ook), maar zelfs ik heb af en toe genoeg van mezelf. En ik heb een sparringspartner nodig om scherp te blijven.

Zoals men ijzer met ijzer scherpt, zo scherpt de ene mens de ander.

[...]

Ik zou het willen omdraaien: Een ander kan je niet gelukkig maken als je zelf geen vrede hebt met jezelf.

.Dat bedoel ik maar jij verwoord het beter
quote:citroentekkel schreef op 01 augustus 2008 @ 12:38:

Ik ben een happy single. Ik ben net zo iemand als elininjoo ik heb ruimte nodig en ik kan niet de hele tijd mensen om mij heen verdragen. Ik ben nu al een paar jaar single en weet niet of ik nog een man om mij heen kan verdragen. Ik ben gewend aan mij vrijheid en kan gaan en staan waar ik wil.

De laatste jaren in mijn relatie was ik ongelukkig en eenzaam. Soms kun je wel een relatie hebben met iemand en iemand om je heen hebben maar toch verschrikkelijk eenzaam zijn.

Ik ben nu gelukkiger dan ik ooit in mijn relatie/relaties ben geweest. En natuurlijk heb ik van die dagen dat ik wat minder gelukkig ben. Maar dat komt niet omdat ik single ben maar omdt ik een dag niet lekker in mijn vel zit. Geluk moet je in jezelf zoeken/zien te vinden want zolang je dat niet hebt gevonden kan een ander je niet gelukkig maken

Fijn dat jij het even voor mij opgeschreven hebt Tekkel dat scheelt mij heel wat typwerk..

Overal zitten voor en nadelen aan en laten we nu niet net doen alsof iedereen in een relatie altijd maar gelukkig en tevreden is..
Vertwijfeld, hoe oud ben je (ongeveer)?

Ik vind het heel herkenbaar wat je schrijft, moeite met volwassen worden (okee, het gaat vanzelf... maar gaat het gevoel ook zo?) Wel alleen kunnen zijn maar dan toch iets missen...

Ik woon nu weer bij familie, tijdelijk, maar toch. Kan dus niet beweren dat ik helemaal happy single ben.

Wel onlangs alleen naar t buitenland geweest en dat ging best goed, omdat ik daar al snel veel contacten had en een lief huisgenootje in mijn appartement (toen was ik ook blij niet alleen te wonen)

Ik heb het weleens met de (toenmalige) predikante van de kerk erover gehad: zij benoemde vrij expliciet dat het soms moeilijk was volwassen te worden en wat betreft de leegte: van haar moest ik op zoek gaan naar een passie.

Sommige mensen gaan helemaal op in hun sport, of muziek, of kunst, of whatever, maar ik had dat eigenlijk nergens mee.

Misschien kun je daar eens over nadenken.

En een huisdier? Kan ook fijn zijn om bij je te hebben (en is trouwer dan een man soms, haha)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ja, ik ben gelukkig als ik single ben, maar ook wel eens ongelukkig. En dat heeft dan niets te maken met het single zijn, dat heeft dan andere oorzaken (werk loopt niet lekker, studie, familieomstandigheden, gewoon niet lekker in je vel zitten etc.). Een nadeel van single zijn is dat je fysieke intimiteit niet zo maar bij de hand hebt, natuurlijk heb je in een relatie ook emotionele intimiteit, maar die is makkelijker 'vervangbaar' door vrienschappen. Het hebben van een SV is dan een oplossing, maar ik merk dat naarmate ik ouder wordt (niet meer begin 20) dat die niet makkelijk te vinden zijn (gesetteld). Wat ik me wel soms een wat ongelukkig gevoel kan bezorgen, is dat je buitenwereld je er zo op meent te moeten wijzen dat je single bent, dat je nog geen vriend hebt. En dit is met name als je 'ouder' wordt. En dan haast men zich eraan toe te voegen dat het niet uitmaakt hoor! Het lijkt net of de 'schande' meer van buiten af komt, of er dan net iets niet helemaal goed is met je.

Ik zie genoeg mensen om me heen, die niet gelukkig zijn als ze single zijn. En ook echt desperate op zoek zijn als ze alleen zijn. En komt die relatie er, dan veranderen ze ook ontzettend. Dat verbaast me altijd. Ik heb nu zelf een relatie, en het is zeker iets heel fijns in je leven. Het is zeker iets wat toevoegt aan je geluk, je welbevinden in het leven. Want laten we niet eromheen lullen hier, geliefd worden door iemand is gewoon heel erg fijn. Geliefkoosd worden ook ;) Maar het is, zeker op de lange termijn, niet wat je wezenlijk gelukkig maakt. Voor mensen die wel zo denken, zie je ook compleet de weg kwijt raken als de relatie overgaat. Je kunt jouw leven niet ophangen aan die van een ander. Vroeg of laat word je daar heel ongelukkig van.
Ik heb moeite met de vraagstelling. Of je gelukkig bent als single.. of ik gelukkig ben heeft niet direct te maken met mijn burgerlijke staat. Ik zie dan ook niet die combi, die mensen altijd leggen, "happy" en "single" wel of niet.

Ik ben soms gelukkig, soms in een relatie, soms alleen, het hangt van heel veel dingen af, mijn kracht om om te gaan met tegenslagen, mijn vermogen om te genieten van dingen... of dat nu wel of niet in een relatie gebeurt.

Genieten vind ik ook niet per definitie leuker met z'n tweeen dan alleen.

Kortom: kijk eerst eens naar wat jou gelukkig maakt, waar je je goed bij voelt.
quote:Carlice schreef op 01 augustus 2008 @ 13:12:

Wat ik me wel soms een wat ongelukkig gevoel kan bezorgen, is dat je buitenwereld je er zo op meent te moeten wijzen dat je single bent, dat je nog geen vriend hebt. En dit is met name als je 'ouder' wordt. En dan haast men zich eraan toe te voegen dat het niet uitmaakt hoor! Het lijkt net of de 'schande' meer van buiten af komt, of er dan net iets niet helemaal goed is met je.

Helemaal mee eens

Hoe vaak ik wel niet heb moeten horen op feestjes etc: Goh meid kom je alwéér alleen? Nog steeds niet aan de man? en dan zo'n medelijdende blik erbij..

Laatst nog vroeg iemand mij vol verbazing waarom ik niet date want ja zo komt er natuurlijk nooit een man in mijn leven..

Eh dat is nou juist de bedoeling ik heb geen enkele behoefte aan een man dus ook niet aan daten..zucht...

Het lijkt soms wel een beetje alsof mensen denken dat wanneer je na een jaar single zijn en je nog steeds niet openstaat om weer een relatie aan te gaan er toch wel iets mis met je is..
vreemd eigenlijk dat ik vaker een soortgelijk topic gezien heb over het onderwerp single en geluk.

Nooit over relatie en geluk, betekent dat, dat relatie altijd geluk is? Gaat men daar gewoon vanuit?

Zal zelf maar gelijk een antwoord (niet het antwoord geven) Gezien het aantal topics oveer vreemdgaande partners onbegrepen partners en mishandel(en)de partners. Nee een relatie maakt ook niet altijd gelukkig.

Waarom moet een single zich dan vaak bewijzen dat ze/hij gelukkig is en nogal eens de vraag krijgen waarom er geen partner is.

Ik heb nooit gehoord dat er aan mensen in een relatie gevraagd werd waarom ze samen leven al dan niet getrouwd.

Sorry als dit allemaal te ver of topic gaat, maar ik heb nooit de intentie om een topic te openen, wie wil gaat zijn/haar gang maar
o ik zeg n beetje t zelfde als superstar, had nog even over het onderwerp lopen denken, en dat toen gelijk opgeschreven zonder eerst nog andere reacties te lezen,

had me hoop tikwerk bespaard ;)
Maar ook jij verbindt het weer met of een relatie of single zijn. Je vraagt je wel af waarom mensen er vanuit gaan dat relatie wel geluk is, en singles dus moeten bewijzen of ze gelukkig zijn, maar...

Waarom geluk niet loskoppelen van je burgerlijke staat?

Kan je goed met je leven omgaan, heb je levenskunst, om het zo maar eens te noemen... heb je het vermogen contacten aan te gaan als je daaraan behoefte hebt, kom je voor jezelf op, weet je wat van je leven te maken?

Dan ben je zowel in een relatie of single, sneller in staat gelukkig te zijn.

Ik wil van de combi: geluk - relatie, geluk - single af.
quote:Carlice schreef op 01 augustus 2008 @ 13:12:

Ja, ik ben gelukkig als ik single ben, maar ook wel eens ongelukkig. En dat heeft dan niets te maken met het single zijn, dat heeft dan andere oorzaken (werk loopt niet lekker, studie, familieomstandigheden, gewoon niet lekker in je vel zitten etc.). Een nadeel van single zijn is dat je fysieke intimiteit niet zo maar bij de hand hebt, natuurlijk heb je in een relatie ook emotionele intimiteit, maar die is makkelijker 'vervangbaar' door vrienschappen. Het hebben van een SV is dan een oplossing, maar ik merk dat naarmate ik ouder wordt (niet meer begin 20) dat die niet makkelijk te vinden zijn (gesetteld). Wat ik me wel soms een wat ongelukkig gevoel kan bezorgen, is dat je buitenwereld je er zo op meent te moeten wijzen dat je single bent, dat je nog geen vriend hebt. En dit is met name als je 'ouder' wordt. En dan haast men zich eraan toe te voegen dat het niet uitmaakt hoor! Het lijkt net of de 'schande' meer van buiten af komt, of er dan net iets niet helemaal goed is met je.

Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik ben inmiddels 44 en al 15 jaar relatieloos. Ik krijg er geen opmerkingen meer over. Iedereen weet nu wel dat ik liever single ben/blijf. Dus als je nog ouder wordt gaan die opmerkingen vanzelf weer over.

En ja, ik heb net een stevige verliefdheid achter de rug (nou ja, ik vind dat ie achter de rug is/zou moeten zijn ), op een getrouwd iemand, dus het is een stille verliefdheid gebleven, en ik heb me wel afgevraagd of ik dan mss uiteindelijk toch liever niet single zou willen zijn. Maar voor mij staat dat los van elkaar. Ik ben single, dat is mijn basis. Komt daar een leuke partner bij, prima. Komt daar geen leuke partner bij, ook prima.

Ik denk dat het gevoel van leegte dat TO beschrijft niet te maken heeft met het al of niet hebben van een partner, maar met de vraag of je zelf in staat bent je leven inhoud te geven. Dat kan een ander sowieso niet voor je doen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:Solomio schreef op 01 augustus 2008 @ 14:03:

[...]

Ik denk dat het gevoel van leegte dat TO beschrijft niet te maken heeft met het al of niet hebben van een partner, maar met de vraag of je zelf in staat bent je leven inhoud te geven. Dat kan een ander sowieso niet voor je doen.Dat bedoel ik steeds te zeggen S. !
bitterandsweet, dat was een reactie op mij zeker?

ik ben single, en ben alles van heel gelukkig tot helemaal niet gelukkig, maar ik koppel dat niet aan het single zijn . Als ik de pest in heb ga ik niet gelijk zitten denken dat dat natuurlijk t gebrek aan een partner is, genoeg andere redenen te bedenken, of gewoon geen reden lekker de pest in hebben.

Liep vorige week in de stad, te genieten van alles wat er was en een tijdje terug op de boekenmarkt ook alleen. En bedenk me dan dat ik heel goed gezelschap voor mezelf ben, ben het heel snel met mezelf eens of ik wel of niet een terrasje pak ;)

Maar met een vriend of vriendin op pad ook leuk, alleen soms wat langer overleg over welk terrasje ;)
Nlies, klopt, voorlaatste reactie was op jou en laatste op Solemio.

Wat je zegt geeft aan wat ik bedoel. De vraag alleen al, kan je gelukkig zijn als single, impliceert dat geluk en relatie/singlezijn/latten whatever, een verband hebben, terwijl ik vind dat het in jezelf zit.
we zijn het eens B&S , dat bedoelde ik ook te zeggen, maar waarschijnlijk te veel zijsprongetje gemaakt.

zoals paul van Vliet ooit zei: niet dom, maar gauw afgeleid
[quote]Solomio schreef op 01 augustus 2008 @ 14:03:

[...]

Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik ben inmiddels 44 en al 15 jaar relatieloos. Ik krijg er geen opmerkingen meer over. Iedereen weet nu wel dat ik liever single ben/blijf. Dus als je nog ouder wordt gaan die opmerkingen vanzelf weer over.

Er is dus nog hoop dat het gezeur daarover een keer ophoudt?

Bedankt voor je bemoedigende woorden, al duurt het nog even voor ik die leeftijd bereik

Ik zal niet zeggen dat ik altijd single zal blijven, maar voor nu vind ik het prima. Ben ook blij dat mijn levensgeluk niet afhangt van het wel of niet hebben van een relatie.

Lijkt me erg vervelend om je geluk af te laten hangen van een ander om je heen.
quote:superstar_2 schreef op 01 augustus 2008 @ 13:23:

[...]

Helemaal mee eens

Hoe vaak ik wel niet heb moeten horen op feestjes etc: Goh meid kom je alwéér alleen? Nog steeds niet aan de man? en dan zo'n medelijdende blik erbij..

Laatst nog vroeg iemand mij vol verbazing waarom ik niet date want ja zo komt er natuurlijk nooit een man in mijn leven..

Eh dat is nou juist de bedoeling ik heb geen enkele behoefte aan een man dus ook niet aan daten..zucht...

Het lijkt soms wel een beetje alsof mensen denken dat wanneer je na een jaar single zijn en je nog steeds niet openstaat om weer een relatie aan te gaan er toch wel iets mis met je is..Dank je Suup nu hoef ik dit niet meer te tikken. Word af en toe gek van de vraag waarom schrijf je je niet in bij een Datingsite of een relatiebemiddelingsbureau dan kom je vast een leuk man tegen. HALLO IK HEB GEEN BEHOEFTE AAN EEN MAN dus ik ga mij ook niet inschrijven. En iedereen weet wel een leuke man die bij je past. Nou dan gooi ik mijn kont tegen de krib want dan wil ik juist niet. Misschien kom ik ooit nog wel eens mijn droomprins tegen. Maar ik wil niet gedwongen worden om een vent te nemen.
Saartje, wat wel geholpen heeft om het gezeur te laten stoppen was dat ik in mijn eentje kinderen heb gekregen. Toen werd voor iedereen duidelijk(er) dat ik échtéchtéchtéchtécht waar zonder partner door het leven wilde. Waarmee ik je nu niet meteen wil aanraden om dan maar een kind te krijgen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:citroentekkel schreef op 01 augustus 2008 @ 17:09:

[...]

Dank je Suup nu hoef ik dit niet meer te tikken. Word af en toe gek van de vraag waarom schrijf je je niet in bij een Datingsite of een relatiebemiddelingsbureau dan kom je vast een leuk man tegen. HALLO IK HEB GEEN BEHOEFTE AAN EEN MAN dus ik ga mij ook niet inschrijven. En iedereen weet wel een leuke man die bij je past. Nou dan gooi ik mijn kont tegen de krib want dan wil ik juist niet. Misschien kom ik ooit nog wel eens mijn droomprins tegen. Maar ik wil niet gedwongen worden om een vent te nemen.

Weet je wat er dan vaak tegen mij gezegd wordt als ik aangeef dat ik geen man meer wil?

Meid dat is natuurlijk onzin niemand wil alleen oud worden dus jij ook niet. zucht...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven