Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Mijn uitdaging was meer inzicht in het kopen van kleding. Ik heb een trui gekocht omdat het dezelfde trui was als zijn afgedragen voorganger. Hij is vrij apart en ik kon de trui daardoor ook niet vervangen voor een trui die ik al heb. Ik heb er geen spijt van omdat het geen onzinnige aankoop is dus ik vind dat ik het nog steeds goed doe. Mijn teller staat nu op ¤ 65,-. Wat in mijn ogen dan weer een klein fortuin is voor een trui maar hij is het waard.
quote:Jetty1969 schreef op 13 januari 2015 @ 19:57:

ja ik doe mee hoor spuit elf.

Hoe kwam het.. tja, ik zag twee leuke jurkjes van turnover in de sale.. van 200 voor 100.. echt een koopje.. erg eigenlijk . Maar een van die jurkjes vo0nd ik in Oktober al leuk...dus lang over na gedacht ;) De laarsjes van Fred de la bretonniere waren ook -40%, nog "maar" 119 euro. Ik heb het zo niet nodig... maar ben een emo shopper merk ik wel. Ik ga mezelf een budget opleggen van max 400 euro p/m. Dat lijkt krankzinnig veel voor velen hier denk ik, maar dat is de helft minder dan wat ik nu uitgeef. En wil het ook beperken tot max 3 items in een maand. Ook dat is veel minder, koop nu wel drie dingen in de week.

Ik reken panty s niet mee die verslijt ik haast dagelijks in mijn werk.

Hoe doe je dat eigenlijk Jetty als je al meerdere dagen per week bedrijfskleding draagt, wanneer draag je je eigen kleding dan. Je hebt enorm veel mooie kleding van goede merken, ook mijn smaak. Toen ik nog bij de bank werkte droeg ik juist wat mooiere kleding (heb wel een chic klassieke smaak), maar thuis met kinderen, katten, hond, opruimen/schoonmaken etc. draag ik toch eerder een gemakkelijke jeans. Ik laat mijn hond echt niet uit met een mooi jurkje aan (jong speels dier, springt natuurlijk dan net tegen me op), vind ik zonde.

Ik wil ook heel bewust gaan kopen, ben afgelopen jaar met hetzelfde eet- en beweegpatroon wel ruim 5 á 6 kg aangekomen waardoor ik mijn broeken niet meer pas of ze zitten onaangenaam strak. Moet ik wat aan doen, al weet ik nog niet goed hoe (moest eerder altijd moeite doen om op gewicht te blijven). Mijn 12 en 14 jarige zijn afgelopen jaar ook enorm hard gegroeid c.q. figuur ontwikkeld, waardoor zij ook veel nieuws nodig hadden.

Ik ga weer posten in het show je outfit topic, leuk om combinatie ideeën op te doen met de spullen die je al hebt
quote:xlong schreef op 14 januari 2015 @ 18:11:

[...]

Hoe doe je dat eigenlijk Jetty als je al meerdere dagen per week bedrijfskleding draagt, wanneer draag je je eigen kleding dan. Je hebt enorm veel mooie kleding van goede merken, ook mijn smaak. Toen ik nog bij de bank werkte droeg ik juist wat mooiere kleding (heb wel een chic klassieke smaak), maar thuis met kinderen, katten, hond, opruimen/schoonmaken etc. draag ik toch eerder een gemakkelijke jeans. Ik laat mijn hond echt niet uit met een mooi jurkje aan (jong speels dier, springt natuurlijk dan net tegen me op), vind ik zonde.

Ik ben mijn kleding gewoon meer gaan dragen en ook meer draagbare dingen gaan kopen. Veel mooie broeken, vesten enz. ipv veel te dure jurkjes. Ik draag idd drie dagen bedrijfskleding maar werk tegenwoordig ook wel eens thuis. Als ik geen afspraken met een klant heb trek ik ook wel eens wat van mezelf aan. Het gebeurde gewoon ook wel erg vaak dat iets na 1 of 2 keer gedragen bleef hangen. Die dingen doe ik dus weg nu, heb het afgelopen weekend flink opgeruimd. Ik heb ook alle schoenen weggedaan waarvan ik de hak te hoog vond of dat ze toch niet perfect zaten. Met mijn honden ben ik vrij makkelijk, trek gewoon een leuk vest aan of iets anders, maakt me echt niet uit. Ze springen niet op, dat heb ik ze afgeleerd en verharen doen ze ook amper omdat ze regelmatig geplukt worden. Wel leuk dat je weer mee gaat posten!
quote:kwartet schreef op 14 januari 2015 @ 13:58:

Hoi, Ik ben ook vanaf 1 januari aan het meedoen en vind veel herkenning hier.

Ik ben een echte emotionele koper; als ik niet goed in mijn vel zit, dan moet ik wat kopen..... Met het idee dat het daarna 'allemaal goed zal komen'. Natuurlijk is dat helemaal niet waar . Ik ben me de afgelopen tijd steeds schuldiger gaan voelen over al die aankopen en word er eigenlijk alleen maar ongelukkiger van. Bovendien kost het, naast geld, ook heeeel veel tijd. Dan heb ik bijv. ineens in mijn hoofd dat ik een bruin suède rokje nodig heb en ben dan een avond zoet met internet afstruinen. Heb een kast vol met kleding en schoenen; ik vind dat het op moet houden.

Dit is nou precies zoals ik me voel. De kick van een nieuw item duurt steeds korter en ik voel met steeds ongemakkelijker en schuldiger.

Ik zit uren op internet en heb verschillende "wensenlijstjes". Nu staat er in 1 van die lijstjes een supertrui in de sale voor nog minder dan de helft. Hij is super leuk, maar ik wil hem niet kopen. Ik moet er echter steeds tegen vechten. Ik lijk wel een junkie
Zo herkenbaar prinsje. Ik ben voor mezelf tot de conclusie gekomen dat ik koopverslaafd ben, dus een junk in dit opzicht.
Dan kwartet is het tijd om daar wat aan te doen.

Helemaal zonder lijkt me wel erg moeilijk. Ik denk dat ik met mezelf afspreek 100 euro per maand. Geloof me dat is voor mij al een hele stap terug.
Trots op mezelf. Ik heb een OK paar schoenen laten staan. Omdat ze niet meer dan OK waren. Ze zaten wel goed, maar net niet genoeg om uren mee te wandelen. Ze waren wel mooi, maar net niet elegant genoeg om onder een jurkje te dragen.
Ik heb iets gekocht maarrrrrrrrrr, ik heb eerst iets verkocht om het te kunnen kopen. Ik vond me zelf helemaal stoer. Manlief begrijpt er helemaal niets van want ik was blijer met de deals dan als ik normaal iets koop. Een nieuwe hobby is gevonden
quote:waterplant schreef op 16 januari 2015 @ 08:19:

Ik heb iets gekocht maarrrrrrrrrr, ik heb eerst iets verkocht om het te kunnen kopen. Ik vond me zelf helemaal stoer. Manlief begrijpt er helemaal niets van want ik was blijer met de deals dan als ik normaal iets koop. Een nieuwe hobby is gevonden
Prrrr, mauw miawwwww.
Prinsje en kwartet, exact mijn verhaal. internet afstruinen als tijdverdrijf en iets 'moeten' kopen als troos omdat ik mij zo miserabel voel(de). Ik herkende mijzelf niet meer, maar het was een dwangmatig moeten, echt als een junk. Iedere keer zei ik tegen mijzelf dat dit het laatste was dat ik kocht maar vervolgens lukte dat toch niet. Ging zelfs kleding verstoppen voor mij man omdat ik mij schaamde. Liet het ook altijd doordeweeks bezorgen want anders zou hij vragen gaan stellen. Kon uiteindelijk niet eens meer blij zijn met mijn spullen omdat het schuld- en schaamtegevoel overheerste.

Heb op internet gelezen over koopverslaving en herkende mij er helemaal in (op het gebied van kleding dan). Vervolgens (ging een hele tijd overheen voordat ik zover was) heb ik een contract met mijzelf gesloten. heb ook zwart op wit gezet wat ik allemaal aan kleding heb (eye-opener voor mij) en de deal gesloten niets te kopen. Voor mij moet dat zo zwart wit voorlopig omdat ik bang ben dat het mij anders niet lukt.

Nu heb ik een goed en trots gevoel over mijzelf dat het lukt, alhoewel ik er wel heel (nog) heel bewust mee bezig moet zijn om niet in valkuilen te stappen (of mijn werkterrein te verleggen naar een andere hoek bijv woonspulletjes).

Goed dat jullie ook iets eraan willen doen! Laat vooral weten als jullie het moeilijk hebben en ook als je iets weerstaan hebt. Dan kunnen we elkaar motiveren! Veel succes en goed bezig!
Ik vond het gister lastig, omdat ik per ongeluk op een reclame-link van de Mexx klikte (via wehkamp ofzo): ik zag direct allemaal afgeprijsde Mexx-kleding. Mexx was echt mijn winkel en hij gaat binnenkort weg. Wat ik dus nu niet koop, kan ik volgend jaar niet meer krijgen. Dat is mijn valkuil: de angst dat als ik iets niet koop, dat ik mijn kans heb gemist en het betreffende item niet meer vind. Onzin, natuurlijk, want volgend jaar vind ik wel ergens anders een leuk truitje. Het waren niet eens zulke aparte dingen, die ik wilde kopen. Gewoon een basic truitje. Maar wel precies zo'n truitje als ik al een tijdje graag wil hebben.

Ik heb het niet gedaan. Ik merk dat het voornemen om een jaar niks te kopen toch belangrijk voor me is geworden. Belangrijker dan een afgeprijsd truitje in precies de goeie kleur
quote:waterplant schreef op 16 januari 2015 @ 08:19:

Oh man, de naaimachine draait overuren. Ik ontdek opties waarvan ik het bestaan niet eens durfde te vermoeden. Mijn favoriete trui opgelapt met elleboogpatches in stervorm (en die weer geknipt uit een nepleren tregging die maar ongedragen in de kast hing)

Dit tijdverdrijf gaat mij zoveel minder geld kosten dan dat online shoppen...
Wat goed spuit elf!!

Ik ben ook nog steeds clean. Morgen wel een testmoment want ik moet de stad in voor een paar praktische dingen. En dan kan ik het vaak niet laten toch nog even bij een paar favoriete winkels te kijken naar de uitverkoop.... Online kan ik de beheersing tot nu toe erg goed doorstaan gelukkig.

Welke winkels/webshops zijn jullie grootste verleiding trouwens?
quote:dignity schreef op 16 januari 2015 @ 17:33:

Wat goed spuit elf!!

Ik ben ook nog steeds clean. Morgen wel een testmoment want ik moet de stad in voor een paar praktische dingen. En dan kan ik het vaak niet laten toch nog even bij een paar favoriete winkels te kijken naar de uitverkoop.... Online kan ik de beheersing tot nu toe erg goed doorstaan gelukkig.

Welke winkels/webshops zijn jullie grootste verleiding trouwens?Doe nou niet... Ontdek ik weer nieuwe verleidingen
Oranjetulpen wat een goed idee om alles op te schrijven wat je hebt! Ik ga dat morgen ook doen. Alles beter dan morgen uit verveling de stad in te gaan

Ik ga dan ook nieuwe combinaties uitproberen.

Net als jij moet ik ervoor oppassen mijn 'werkterrein' niet te verleggen. Ik betrapte mezelf al op het kijken naar leuke oorbellen en kettingen op internet pfffff......

Mijn grootste verleiding is wehkamp en ook wel sansonline, anna van Toor en zalando.
Als je uit verveling de stad in gaat dan kan je ook gaan shoppen met een fotocamera.

Alle combinaties die je maakt, leg je vast via een foto. Kan ook met alles wat je in de kast hebt.

Zelf doe ik dat vaak met kleding die ik besteld heb. Kan ik tussendoor nog even bekijken hoe het stond zonder me weer om te moeten kleden. Kost meer tijd dan je denkt. Maar is ook leuk om te hebben. Mij heeft het heel goed geholpen om te vinden die me goed staat.

Mijn grootste verleiding is - mij teveel moeite geworden - en verder dan Wehkamp ga ik niet de laatste tijd. Bij de Hema heb ik nog 2 shirts gezien die ik nodig heb als vervanging. Momenteel zijn ze niet op voorraad. Het kost me steeds minder moeite om niets te kopen.
quote:Pumps_italiaans schreef op 16 januari 2015 @ 23:42:

Als je uit verveling de stad in gaat dan kan je ook gaan shoppen met een fotocamera.

Alle combinaties die je maakt, leg je vast via een foto. Kan ook met alles wat je in de kast hebt.

Zelf doe ik dat vaak met kleding die ik besteld heb. Kan ik tussendoor nog even bekijken hoe het stond zonder me weer om te moeten kleden. Kost meer tijd dan je denkt. Maar is ook leuk om te hebben. Mij heeft het heel goed geholpen om te vinden die me goed staat.

Mijn grootste verleiding is - mij teveel moeite geworden - en verder dan Wehkamp ga ik niet de laatste tijd. Bij de Hema heb ik nog 2 shirts gezien die ik nodig heb als vervanging. Momenteel zijn ze niet op voorraad. Het kost me steeds minder moeite om niets te kopen.

Mij kost het ook minder moeite. Alsof er al een knop is omgegaan. Een paar weken geleden zou ik er dagen lang nog mee bezig kunnen zijn geweest, dat truitje wat ik had gezien en graag wilde hebben. Waarschijnlijk had ik het dan uiteindelijk toch besteld, met de smoes dat ik het nodig heb, het precies is wat ik zocht, het nu de laatste kans is, en nog afgeprijsd ook. Nu heb ik het direct uit mijn hoofd gezet, en denk ik er ook niet meer aan. Ik heb genoeg kleding om aan te trekken, zowel voor netjes als voor casual.

Het enige wat me nog dwars zit, is dat ik nog maar één paar comfortabele laarzen heb, die al beginnen te slijten. Die houden het geen jaar uit. Áls ik nu iets zou kopen, zou het iets praktisch zijn. Comfortabele schoenen of een warme trui of thermokleding. Niet het zoveelste paar pumps waar ik niet prettig op kan lopen.

Het jaar is natuurlijk nog maar net begonnen, dus het zal vast nog moeilijk worden, maar ik heb nu echt het idee dat ik al begin af te kicken, haha
quote:lemoos2 schreef op 16 januari 2015 @ 16:11:

[...]

Oh man, de naaimachine draait overuren. Ik ontdek opties waarvan ik het bestaan niet eens durfde te vermoeden. Mijn favoriete trui opgelapt met elleboogpatches in stervorm (en die weer geknipt uit een nepleren tregging die maar ongedragen in de kast hing)

Dit tijdverdrijf gaat mij zoveel minder geld kosten dan dat online shoppen...Wat gaaf!!! Ik zie er ineens een stuk vrouwelijker uit omdat van alles aan het uitproberen ben maar jeetje, hoe triest is het eigenlijk, ook ik had als hobby internet afstruinen. Heb me nu gegooid op huis en interieur
Wat een leuk topic! Ik zat al vaker te denken om minder te kopen en heb vorige week mijn kledingkast uitgemest. Zesdeurs kast die uitpuilde

Ik ga meedoen met de challange! Heb genoeg leuke kleren om zeker een jaar vooruit te komen. Mijn valkuil is online shoppen. Ik vind dan dat ik een nieuw jasje nodig heb en bestel uiteindelijk rustig 5 jasjes en nog 10 dingen online in de sale. Omdat het dan voordelig is, maak ik mezelf wijs dat het slim is om ze te houden. Waardoor ik dus zoveel ga hamsteren. Doe dat overigens ook in de supermarkt, zal eens kijken of daar ook een topic over is hahaha.

Eerste 2 weken van 2015 zijn alvast gelukt! En inderdaad bespaart het me ook tijd om niet uren bezig te zijn met online winkelen, thuis passen, retour sturen, wassen. 2015 wordt mijn jaar van consuminderen
Leuk dat er zoveel mensen enthousiast zijn. Jullie zijn goed bezig
Ik ben er ook achter dat ik echt koopverslaafd ben; rotgevoel hup kopen maar weer. En ook ik ging de laatste tijd nieuwe spullen verstoppen voor man en kinderen. voelde me heel schuldig dus er moest wat gebeuren. Tot op heden gaat het me nog redelijk makkelijk af,moet ik zeggen. Naast kleding en schoenen is make-up/accesoires enz. ook een probleemgebied voor me. En dan echt niet hele dure make-up ofzo maar bijv. het tigste lipglossje of lipbalsem. En als ik dan op een of ander beautyblog weer iets zie, dan 'moet'ik dat ook hebben....

Belangrijk voor me om te door te dringen tot het onderliggende probleem van mijn koopverslaving...
Kwartet, je slaat de spijker op zijn kop! Er is sprake van een onderliggend probleem bij (koop)verslaving. Stap 1 (de belangrijkste) heb je gezet: erkennen dat je een koopverslaving hebt.

Bij mij was er ook sprake van een leegte die ik op wilde vullen. Ik voelde mij door mijn omstandigheden erg ongelukkig en door te kopen voelde ik dat even niet. Door mijn gevoel van leegte te erkennen en het onderliggende verdriet er te laten zijn (mbv therapie) heb ik het kopen nu niet meer nodig. Niet dat ik nou supergelukkig door het leven stuiter maar ik heb het kopen niet meer nodig om gevoelens weg te drukken.

Mijn kopen was eigenlijk een symptoom van mijn verdriet, zeg maar.
Dat zit me ook dwars Oranjetulpen en Kwartet. Ik denk steeds waarom voel ik me zo hol en onrustig. Heb kort geleden een cursus mindfulness gevolgd waar ik best veel aan gehad heb behalve dan dat die kooplust ;-]er nog steeds is. Wel heb ik inzicht gekregen in een hoop andere dingen dus zit nog in een proces zeg maar waarvan koopverslaving een onderdeel ofwel symptoom is.

Wel heb ik als ik in de winkel iets zie dat ik bij mezelf denk 'voegt dit nou echt iets toe of heb ik al iets soortgelijks thuis en zitten er eigenlijk wel genoeg dagen in dit seizoen om alles te dragen wat ik heb'.

Het zijn allemaal maar hulpmiddeltjes......
Ik ga deze uitdaging ook aan voor de komende maanden! Ik heb nog zoveel kleding in de kast hangen, grotendeels weinig gedragen. Ik wil sowieso tot april geen kleding kopen met uitzondering van ondergoed en sokken ed. Ik maal elke dag foto's van mijn outfit, eens kijken hoever ik kom zonder hetzelfde te dragen!
Wat zijn jullie goed bezig met niet-kopen:-) Erg leuk om te lezen hoe het jullie vergaat, en wat een verschillen er zijn in koopgedrag.

Tot nu toe gaat het mij nog redelijk makkelijk af. Ik bemerk bij mezelf dat ik af en toe denk 'ik heb eigenlijk nog dit of dat nodig bij dat rokje of die trui', maar ik vind mijn voornemen een jaar niets te kopen inmiddels zo belangrijk dat ik dat vrij gemakkelijk achter me kan laten gelukkig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven