Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Vanochtend ging er een rits van mijn schoen kapot , dat is een tegenvaller. Die ga ik niet meer laten maken, dat zijn de schoenen niet waard.

Zeker een uitdaging een heel jaar. Blij dat ik mezelf een klein bedrag heb gegeven voor basics.

Heerlijk om al die sale nieuwsbrieven te kunnen verwijderen en me daarvoor af te melden.

Geeft wel rust, deze beslissing.
Hallo marana,

Een paar jaar geleden kocht ik nooit zoveel, ik had nooit zin in de stad en had een favoriete winkel in de stad waar ik altijd slaagde.

Door verandering van figuur en stijl had ik daarna een nieuwe garderobe nodig. Omdat meer kleding leuker zat dan voorheen was het opeens leuk om te shoppen en dan vooral online (heb nog steeds een hekel aan live shoppen). Heb een aantal nieuwe merken ontdekt die sindsdien favoriet zijn. Hoewel ik vaak afgeprijsde spullen kocht (nieuw waren ze echt duur!) besteedde ik elke maand toch zeker E150 aan kleding. Het werd een soort van routine-hobby, even checken op de online-shop of er weer iets nieuws binnen was. Hierdoor bleef eigenlijk de behoefte aan spullen bestaan omdat er telkens weer iets anders leuks te koop was.

Uiteindelijk was er geen rem meer en kende ik zelfs de man van de pakketdienst bij naam.. schaam...schaam...
Wat gaaf dat jij je figuur en stijl hebt veranderd naar leuker! Niet schamen, gewoon trots zijn dat je nu deze uitdaging aangaat
Al 2 keer mijn getypte bericht verdwenen...

Dank je voor je positieve reactie marana. Ik ben ook blij met met nieuwe figuur en stijl, alleen wil ik nadat ik helemaal doorgeslagen ben weer terug naar normaal. een vol jaar cold turkey en dan weer in balans zijn ofzo. En erg fijn als we elkaar dan kunnen stimuleren en motiveren om ons doel te bereiken.
Ik heb ook nog steeds niks gekocht. Wel zorgelijk dat het nu al een uitdaging is, terwijl er nog maar 9 van de 365 dagen om zijn Daarbij 'teer' ik nu nog op mijn laatste aankoop, die ik had besteld net voor deze uitdaging langs kwam, en die deze week binnen is gekomen.

Deze week dus vooral bezig geweest met met welke truitjes ik mijn nieuwe sjaaltje kan combineren. Dat bleek nog best weinig, terwijl ik het sjaaltje nou juist gekocht had omdat het overal bij zou passen, dacht ik. Kennelijk ben ik toch slechter in combineren dan ik dacht.

De capsule wardrobe wil nog niet echt vlotten. Ik ben toch steeds weer aan het zoeken wat ik nu weer aan moet. Vooral omdat ik nog even moet uitvinden wat ik waarbij kan dragen. En ik merk dat ik moeite heb met mijn goeie bloesjes en truitjes dragen omdat ik dat zonde vind. Daardoor heb ik in het weekend een beetje weinig kledingkeuze. Ik moet mijn kleding ook gewoon durven dragen, want anders is het natuurlijk helemaal zonde.

Maar ik vind het ook wel rust geven: niks 'kunnen' kopen. Dan hoef ik er ook niet over na te denken.
quote:marana schreef op 09 januari 2015 @ 09:16:

Kochten jullie normaal iedere week wel iets dan?

Nee hoor, maar als ik hier in de buurt een rondje loop (shop) kom ik regelmatig met wat nieuws thuis (geen dure dingen) en als ik een feestje heb koop ik ook altijd wat nieuws.

Dan trek ik het 1x aan en ligt dan maaaaaaanden/ jaren in de kast.

Dus voorlopig heb ik denk ik wel genoeg...ik heb al tegen mijn vrienden gezegd dat als ik als een zwerver of als ik eruit zie alsof ik een feestje heb, zeg dan niks
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:novelle schreef op 09 januari 2015 @ 10:44:

Marforce en Fam, Jullie doen een beetje het 5-piece-French-wardrobe idee?

1. Kies elk seizoen/half jaar vijf dingen die je mag kopen.

2. Basics, sokken en ondergoed tellen niet.

3. Schoenen and accessoirestellen wel! ik ga wel oorbellen en kettingjes halen hoor, moet mijn kleren wel een beetje oppimpen.
Prrrr, mauw miawwwww.
Spuit-elf, heb je geen vriendin of (schoon)zus die er altijd leuk bijloopt en je kan helpen met het maken van combinaties uit je garderobe? Kun je een gezellige middag van maken en dan gemaakte setjes bij elkaar in de kast hangen? Misschien lukt het daarna beter om zelf te combineren en anders over een maand opnieuw setjes maken?

Zeker als je een aantal basics hebt (jeans, zwarte of andere uni broek, rok, jurkje, blouse, basic truitjes/ shirts/ hemdjes, vest, trui, blazer) moet dat lukken. je kunt dan met accesoires zoals sjaaltjes en sieraden de boel iedere keer weer oppimpen en anders uit laten zien.

Als dat vooral het probleem is, helpt het nml niet om telkens weer nieuwe kleding aan te schaffen die je vervolgens weer niet weet te combineren met bestaande kleding. Of dat je het weer zonde vind om te dragen waardoor het in de kast blijft hangen.

Ik zou als ik jou was ook jouw nieuwe kleding vooral gaan dragen: misschien niet elke dag maar dan toch zeker in het weekend. Straks zijn ze gedateerd en heb je ze niet gedragen.
Ik heb nog steeds geen besluit genomen welke jas het gaat worden. Beide jassen liever niet.

Maar misschien moet het dan maar, want samen zijn ze precies wat ik nog nodig heb.

Een derde jas die ik zag had alles, maar die was er niet meer in de maat.

En.... al mijn sokken zijn kapot. Ik had er nog een paar, maar die zijn kwijt.

Schoenen moeten ook nog gekocht. Die zijn echt onmisbaar. Met oud en versleten moet je oppassen. Ik heb hier een oud steunzolenpaar moeten nemen.... De andere zijn op. Ik draag ze nu als pantoffels in huis.

Even aansluitend op @oranjetulpen. Ik ben dus echt gericht bezig om te vervangen en dat te doen met jassen die overal bij passen. Dat doen ze samen met een paar oude jassen die ik ook nog heb. Die zijn nog goed en hangen in kledinghoes tegen stof op een droge plek.

Sjaaltjes, collen en zo zijn nog belangrijker dan sieraden om je kleding, m.n. jassen te pimpen.

EDIT: Ik heb hier ook een (stofvrije) bak vol met ongebruikte sjaaltjes. Die vond ik mooi. Nog nooit gedragen, maar dat komt zeker nog. Ik heb vorige maand een gebreide sjaal gedragen waarvan ik het zonde vond dat ik die kocht. Ik was al mijn warme handschoenen kwijt. Die sjaal zag ik dus wel door de opvallende kleur. Ik heb er nu dus heel veel plezier van gehad. Ik zag ook een andere die goed past bij iets anders. Die ligt er ook al 6 jaar, maar die had ik gekregen in een winkel. Als relatiegeschenk... Niet zelf gekocht. Lag een jaar later wel te koop in een andere winkel. Bewaren loont. Hij past bij een van de twee nieuwe jassen.
quote:oranjetulpen schreef op 09 januari 2015 @ 17:14:

Al 2 keer mijn getypte bericht verdwenen...

Dank je voor je positieve reactie marana. Ik ben ook blij met met nieuwe figuur en stijl, alleen wil ik nadat ik helemaal doorgeslagen ben weer terug naar normaal. een vol jaar cold turkey en dan weer in balans zijn ofzo. En erg fijn als we elkaar dan kunnen stimuleren en motiveren om ons doel te bereiken.Misschien moet je de instellingen even nakijken op automatische opslag. Ik weet zo niet waar. Ik heb er zelf ook meerdere keren last van gehad. Je kan ook je tekst opslaan onder je toetsen via ctrl + C. Dat werkt nog steeds. Kan je het ergens weg zetten tussendoor en dan met ctr+v weer plaatsen als het weg is.
Hadden we nu afgesproken dat we in dit topic ook een lijstje gingen bijhouden van dingen waarvan je tussentijds had bedacht dat je ze misschien toch wel nodig had?

Dan wil ik alvast melden dat ik nadat mijn halfjaar is verlopen een pyama nodig heb . Het is niet superdringend en het kan zeker nog even wachten. Maar ik heb een paar pyama's die nu wel erg verwassen en uitgelubberd aan het raken zijn. En omdat ik alleenstaand ben en dus niet elke dag een was draai, kwam ik dus afgelopen week bijna tekort (geen grapje). Voorlopig red ik het nog wel, maar deze staat nu wel genomineerd.

Overigens wilde ik voor 1 juli een lijstje maken, die dingen dan in juli ofzo kopen en dan kijken of ik de challenge toch nog doortrek tot het einde van het jaar. Omdat ik eigenlijk wel weet dat ik dat zou moeten kunnen redden, zeker met een tussentijds evaluatiemomentje.
@dignity

Ik gebruik - vooral met het koude weer - thermisch ondergoed als pyama. Die zitten lekker en kunnen bij iedere was mee. Bij de Hema liggen ze nu. Ondergoed mag wel.
quote:oranjetulpen schreef op 09 januari 2015 @ 16:57:

Hallo marana,

Een paar jaar geleden kocht ik nooit zoveel, ik had nooit zin in de stad en had een favoriete winkel in de stad waar ik altijd slaagde.

Door verandering van figuur en stijl had ik daarna een nieuwe garderobe nodig. Omdat meer kleding leuker zat dan voorheen was het opeens leuk om te shoppen en dan vooral online (heb nog steeds een hekel aan live shoppen). Heb een aantal nieuwe merken ontdekt die sindsdien favoriet zijn. Hoewel ik vaak afgeprijsde spullen kocht (nieuw waren ze echt duur!) besteedde ik elke maand toch zeker E150 aan kleding. Het werd een soort van routine-hobby, even checken op de online-shop of er weer iets nieuws binnen was. Hierdoor bleef eigenlijk de behoefte aan spullen bestaan omdat er telkens weer iets anders leuks te koop was.

Uiteindelijk was er geen rem meer en kende ik zelfs de man van de pakketdienst bij naam.. schaam...schaam...Ah joh, zolang je nog niet de webshops selecteert op bezorgdienst om te voorkomen dat *Joop* alweer met een grijns een pakket komt leveren zit je nog safe
Is dat zo bij jou dan, Lemoos?
quote:oranjetulpen schreef op 10 januari 2015 @ 13:41:

Spuit-elf, heb je geen vriendin of (schoon)zus die er altijd leuk bijloopt en je kan helpen met het maken van combinaties uit je garderobe? Kun je een gezellige middag van maken en dan gemaakte setjes bij elkaar in de kast hangen? Misschien lukt het daarna beter om zelf te combineren en anders over een maand opnieuw setjes maken?

Zeker als je een aantal basics hebt (jeans, zwarte of andere uni broek, rok, jurkje, blouse, basic truitjes/ shirts/ hemdjes, vest, trui, blazer) moet dat lukken. je kunt dan met accesoires zoals sjaaltjes en sieraden de boel iedere keer weer oppimpen en anders uit laten zien.

Als dat vooral het probleem is, helpt het nml niet om telkens weer nieuwe kleding aan te schaffen die je vervolgens weer niet weet te combineren met bestaande kleding. Of dat je het weer zonde vind om te dragen waardoor het in de kast blijft hangen.

Ik zou als ik jou was ook jouw nieuwe kleding vooral gaan dragen: misschien niet elke dag maar dan toch zeker in het weekend. Straks zijn ze gedateerd en heb je ze niet gedragen.

Ik zie wel of dingen wel of niet bij elkaar passen, maar alleen als ik het aan heb. Ik koop dan iets met het idee dat het overal bij past, maar thuis blijkt het toch best moeilijk te combineren, omdat het niet bij alles blijkt te passen waar ik het bij had willen dragen.

Ik ben inderdaad van plan om maar eens te beginnen met mijn mooie kleding daadwerkelijk te dragen. Zo zonde om dat niet te doen.

Volgens mij koop ik vooral te veel omdat ik steeds niet het perfecte item vind, en dus maar steeds een net-niet-item koop. En omdat ik bang ben om mijn mooie kleding ook te dragen. En omdat ik dingen koop die wel mooi zijn, maar niet praktisch en tegelijk steeds dingen draag die wel comfortabel zijn maar waar ik me niet mooi in voel.

Die eerste twee dingen zijn makkelijk op te lossen. Het laatste vind ik lastiger: als ik bij een spijkerbroek of een jurkje geen hoge hakken draag, voel ik me al snel lomp (en dus ontevreden met mijn kleding). Maar ik kan ook moeilijk het hele weekend op pumps lopen, want dan heb ik ook geen leuke dag (want zere voeten).

Wel grappig: dit is precies wat ik in die blog las, die hier werd genoemd: om niet overmatig te shoppen moet je zorgen dat je kleding koopt die past bij je dagelijkse leven. Dat doe ik momenteel dus nog te weinig.
Herkenbaar spuit-elf, leuke kleding die in het dagelijkse leven niet zo praktisch blijkt. Toch heb ik dat de laatste tijd bewust meer gedaan, jurkjes en rokjes aan en dan gewoon mijn dagelijkse dingen doen. In mijn party-outfit de boodschappen doen, hahaha.

Ik zorg wel dat al mijn kleding die ik koop lekker zit, anders koop ik het niet. Vooral bij schoenen belangrijk! Ik draag dus gewoon platte schoenen/laarsjes bij jurkjes en rokjes.

Als je iets koopt wat thuis toch geen goede match blijkt, gewoon terugbrengen naar winkel. Eventueel kledingstukken meenemen om in winkel passende combinaties uit te zoeken.

Zelf besef ik ook dat ik uit gemak toch vaak naar bestaande en lekker zittende, praktische kledingstukken grijpt. daarom verplicht ik mij om minimaal 2 maal per week een nieuwe combinatie te dragen en mijn jurkjes, rokjes aan te trekken. Sommige heb ik pas een aantal keren aan gehad dus zo lijkt het wel niet of ik steeds iets nieuws aanheb.
Heeft iemand van jullie overigens de driedelige docu gezien op npo `de slag om de klerewereld´. dan vergaat het kleding kopen je helemaal!
quote:oranjetulpen schreef op 11 januari 2015 @ 16:12:

Heeft iemand van jullie overigens de driedelige docu gezien op npo `de slag om de klerewereld´. dan vergaat het kleding kopen je helemaal!Bedankt voor de tip!! Erg indrukwekkend...
Ik lees hier dat iemand 10 dingen gaat kopen, is dat minder dan normaal dan ? Ik red dat in een normaal jaar ook wel hoor.
quote:pipootje schreef op 12 januari 2015 @ 08:26:

Ik lees hier dat iemand 10 dingen gaat kopen, is dat minder dan normaal dan ? Ik red dat in een normaal jaar ook wel hoor.Voor de één is tien dingen per jaar veel, voor de ander 10 dingen per maand weinig. Iedereen is anders. De mensen in dit topic willen allemaal iets aan hun koopgedrag veranderen en/of hun garderobe verminderen of verbeteren. En daar maken we voor onszelf een uitdaging van en daar schrijven we graag over met elkaar.
quote:pipootje schreef op 12 januari 2015 @ 08:26:

Ik lees hier dat iemand 10 dingen gaat kopen, is dat minder dan normaal dan ? Ik red dat in een normaal jaar ook wel hoor.

Ik ben degene die gaat voor 10 dingen dit jaar! Het is veeeeel minder dan wat ik normaal zou kopen. Ik wil niet eens weten hoeveel ik vorig jaar gekocht heb... Dus voor mij zou dat een hele verbetering zijn!

Ik kan al twee dingen afstrepen van mijn lijstje! Zwarte enkellaarsjes met een hakje, lopen lekker, maar kunnen ook onder een jurkje dus multifunctioneel! Deze zijn het: laarsjes . En een wit/beige vestje / jasje van zara. Dus nu nog maar 8 items te gaan..... Oh lord...
Eej dat vind ik een leuk idee 12 dingen elke maand 1 ding of hoe het uitkomt.

Ik pas mijn "challenge" aan.
Ik heb stiekem met dit forum meegelezen en verbaas me over de verschillen van koopgedrag. Wat de 1 veel vindt vindt de ander te weinig. Pfff.....

Ik ben een behoorlijke shopaholic en ik vind het nu tijd om heel veel te consuminderen.

Mijn valkuil is het internet. Als ik thuis kom (ik werk parttime) is het ff gauw kopje thee en mijn iPad met al die verleidingen. Voor ik het goed en wel besef heb ik weer wat besteld. En dat voelt niet als kopen. Het ergste is nog die webwinkels waar je in termijnen mag betalen. Die heb ik in 1 x eind vorig jaar afbetaald en daar wil ik echt niet meer bestellen.

Kennen jullie dat?
quote:prinsje schreef op 12 januari 2015 @ 14:37:

Ik heb stiekem met dit forum meegelezen en verbaas me over de verschillen van koopgedrag. Wat de 1 veel vindt vindt de ander te weinig. Pfff.....

Ik ben een behoorlijke shopaholic en ik vind het nu tijd om heel veel te consuminderen.

Mijn valkuil is het internet. Als ik thuis kom (ik werk parttime) is het ff gauw kopje thee en mijn iPad met al die verleidingen. Voor ik het goed en wel besef heb ik weer wat besteld. En dat voelt niet als kopen. Het ergste is nog die webwinkels waar je in termijnen mag betalen. Die heb ik in 1 x eind vorig jaar afbetaald en daar wil ik echt niet meer bestellen.

Kennen jullie dat?Heel herkenbaar! Het voelt inderdaad niet als winkelen... tot dat de rekening betaald moet worden. Ik merk dat ik online winkelen meer ging zien als vaste lasten en niet als extra. Echt belachelijk natuurlijk. Wat helpt is, als je iets online besteld de rekening direct te betalen i.p.v. achteraf. Achteraf betalen mocht ik niet meer van mezelf. Toen dacht ik veel beter na wat ik bestel. Tegenwoordig (ben al een tijdje bezig met opletten hoeveel ik koop) doe ik mijn aankopen bijna niet meer online.
Niet meer dan 10 - 12 dingen per jaar of een maandbedrag van 25 - 50 per maand voor leuk en nieuw.

Niet besteed kan mee naar de volgende maand of een volgend jaar.

Noodzakelijke vervanging uitgezonderd. Dus als het beter en tijd is om nieuw aan te schaffen.

Bedragen en aantallen stellen als streven. Dan doe ik ook mee, maar dan als het vervolg op.

Als ik schoenen en jassen als bedrag kan gebruiken voor meerdere jaren dan blijf ik daar gemakkelijk onder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven