Jaloers gedrag hoe kom je ervan af?

27-07-2008 19:51 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
He,

ik weet niet echt hoe ik moet beginnen maar het komt erop neer dat als mijn vriend naar andere meisjes kijkt of erover praat dan wordt ik extreem jaloers.

Dit gedrag uit zich door een agressieve of hatelijke opmerking tegenover hem waardoor de sfeer er niet gezelliger op wordt.

Ik heb hier in eerdere relaties geen last van gehad en mijn vriend geeft hier ook geen reden voor om jaloers te zijn want kijken moet toch kunnen??

We hebben hier al een aantal keer over gepraat want hij begint het ook vervelend te worden maar is wel blij dat ik zelf inziet dat dir gedrag moet veranderen maar de vraag is hoe doe ik dat?

Heeft iemand hier ervaring mee en/of tips?

Groetjes, een wanhopig jaloers iemand
Sorry, ik kan je helaas niet helpen. Ik ben eigenlijk nooit echt jaloers. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik met de vriendjes voor mijn huidige partner nooit wist wat jalousie was. Tot ik mijn huidige partner heb ontmoet. Toen was ik plotseling jaloers als hij met mijn beste vriendin aan het praten was. Maar... Hij is het dan ook helemaal voor mij! Dus misschien heeft het bij jou nu ook te maken met het feit dat je hem zo vreselijk leuk vind en voor jezelf wilt hebben? Maar dat maakt omgaan met jalousie er nog niet makkelijker op.

Sterkte in ieder geval. Ik denk overigens wel dat je probleem erkennen al een hele grote en goede stap is.
Ook ik heb geen tips. Ben niet jaloers, ook niet te krijgen. Wat ik wel kan zeggen is dit: weet je waar je jaloezie vandaan komt? En waardoor je het nu wel hebt en in eerdere relaties niet? Ben je bang je vriend te verliezen of dat hij een ander leuker vind? Enige tip die ik je kan geven is: kijk goed naar je gedrag. Jaloezie maakt gewoon heel veel kapot. Nu valt er nog over te praten en kan je vriend er nog mee omgaan. Maar het kan erg vervelend worden en zelfs beklemmend of claimerig. En ik neem aan dat je dat niet wilt in je relatie. Want dan ga je dus precies krijgen wat je nu niet wilt; namelijk je vriend kwijtraken aan een ander/ leukere vrouw.

Sterkte
jaloezie is erg vervelend, voor jou en voor je partner. Naar mijn idee kan het meerdere oorzaken hebben. je schrijft dat je nooit eerder jaloers was en nu wel, dat kan dus wel wat over je huidige vriend zeggen. Ik weet niet hoe hij naar andere vrouwen kijkt en hoe hij erover praat. Maar als hij geen respect voor jou toont en je grenzen overgaat, had hij beter vrijgezel kunnen blijven. Misschien wil hij jou onzeker maken, of is hij een rokkenjager. Als het niet aan hem ligt en meer bij jou dan kan het bij jou misschien de volgende oorzaken hebben;

- je projecteert je eigen verlangens op hem, je bent onzeker/ laag zelfbeeld, en of hebt verlatingsangst.

Los van de oorzaken, jaloerzie kan veel kapotmaken en een eigen leven gaan leiden. Vertrouwen is heel belangrijk in een relatie, daar moeten jullie beide wat aan doen. Wat zou hij vinden als jij je hetzelfde gedrag tov mannen bijv?

Als hij vreemd wil gaan doet hij dat toch wel, maar zolang daar geen concrete bewijzen zijn, zou ik proberen niet jaloers te zijn, vooral een leuke en aantrekkelijke jij blijven. Een beetje laloezie is niet verkeerd, maar kijk uit voor extreme jaloezie. Dan word je een gevangene van jezelf, en word je vanzelf minder leuk voor hem en kans alleen maar groter dat hij er wel met een ander vandoor gaat of de relatie verbreekt. Wat zegt hij als jij hem er op aan spreekt? Ik zou sowieso proberen hem niet aanvallend of hatelijk te benaderen, dan heeft hij alleen maar reden om jou vervelend te vinden en het bij jou te leggen. Probeer er een volwassen gesprek over aan te gaan. Dat jou het opvalt, je hem niet wil beperken, wat bepaalde dingen voor hem betekenen, en hoe jij je er bij voelt.
nog even een aanvulling want las je vraag nogmaals. Als je ervan overtuigd bent dat het bij jou ligt, dan hier een paar tips;

- praat zo min mogelijk met hem erover, zoek een vertrouwens persoon of schrijf je angsten op

- onderzoek je gedachten, als hij naar een vrouw kijkt, wat denkt jij dan?

- als je dat een paar keer voor jezelf hebt onderzocht en helder hebt wat jou gedachten zijn, probeer er radicaal mee te breken; ik bedoel, angst is een slechte raadgever, gaat een eigen leven leiden, en je hebt er werkelijk niets van behalve vreselijke kopzorgen en verslechtering van je relatie

- richt je op het hier en nu, hij houdt van jou, richt je op de positieve, leuke en goede dingen

- laat de gedachten; als; los. je weet nooit wat het leven brengt, probeer het te accepteren zolans het komt, als het komt komt het toch, komt tijd komt dan raad.

- enjoy life is to short

- zie jezelf als leuk genoeg om ondanks alle andere mooie vrouwen op de wereld, toch voor jou te kiezen en bij je te blijven, vind jezelf het waard

sterkte!!
Jaloezie kan goed zijn voor je relatie, maar dan moet het wel gezond blijven. Als je af en toe (dus niet te vaak) op een bepaalde manier (met een knipoog of in ieder geval niet extreem) laat merken een beetje jaloers te zijn, geeft dat aan dat je hem of hij jou niet kwijt wilt.

Wat jij beschrijft, klinkt niet als gezonde jaloezie, maar een serieuzer probleem. Wat je zou kunnen doen, is het probleem relativeren op het moment dat je merkt haatdragend te worden, dus een een vervelende opmerking gaat maken. Als hij het over een meisje heeft of er naar kijkt, stel jezelf dan eens de vraag: hoe realistisch is het, dat hij iets met haar zou doen, op dat moment? Als hij naar een meisje kijkt dat voorbij loopt, denk je dan echt dat hij haar direct of later zou willen bespringen? Relativeer je jaloerse gevoelens. Er zijn, naar ik uit jouw verhaal kan opmaken, geen bewijzen dat hij het bij anderen zoekt. Ga ook niet direct of indirect naar die bewijzen op zoek, of wacht niet tot er een komt. Hij maakt duidelijk dat jouw jaloezie hem stoort, waarschijnlijk met de reden dat het een verspilde energie in jullie relatie is. Dus: je jaloezie is nergens voor nodig. Vertrouw hem daarop.

Maar: bepaal dus voor jezelf: wat doet dat kijken naar andere vrouwen en het erover praten precies met mij? Wat voel ik daarbij, en waar maak ik me écht druk om? Wat ik hierboven al schreef, bepaal hoe bedreigd je je echt voelt. Je zult zien dat dat uiteindelijk mee kan vallen. Stel daarna ook voor jezelf vast wat je nu van hem wilt. Het zou je, nadat je het probleemt heb overzien, kunnen helpen als hij niet meer in jouw bijzijn over vrouwen praat. Wat wel zo is: mannen praten vaak over of kijken vaak naar andere vrouwen, vaak heel onschuldig, met een biertje en vrienden op een terras of in de kroeg. Dat is iets wat je hem natuurlijk -nergens hier staat ook dat je dat wil, hoor, maar voor de zekerheid- nooit kunt verbieden. Dan krijg je namelijk stiekem gedrag, en dan krijg je pas problemen. Als jij hier inderdaad ook zo over denkt, zeg dit er dan bij. Je moet tenslotte realistisch blijven.

Sterkte, maar je komt er vast wel uit. Blijf bij jezelf, maar relativeer en blijf dus realistisch. Jaloezie kan een hoop van dit laatste verzieken, en als je dit inziet, ben je al een eind op weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven