Geld & Recht alle pijlers

Zorgverlof

18-01-2015 03:16 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Over een paar weken moet onze zoon een operatie ondergaan waarna hij enkele dagen niet naar school/opvang zal kunnen. Mijn man en ik willen allebei die weekn 2 dagen zorgverlof opnemen, maar nu wordt dat door onze beide werkgevers geweigerd. Ze geven beide aan dat het een goede reden is voor zorgverlof máár dat een van de voorwaarden voor zorgverlof is dat je de enige bent die de zorg kan verlenen. Beide werkgevers geven nu dus aan dat de andere ouder ook kan zorgen en dus wordt er aan ons allebei geen zorgverlof toegekend. Waardoor we dus nu allebei niet thuis kunnen zijn.

Mijn vraag is, kan ik hier iets aan doen? We hebben bewust al de tijd verdeeld omdat wij ook vinden dat we allebei kunnen zorgen en dat niet één werkgever de dupe hoeft te zijn.
Helaas hebben jullie jezelf in de vingers gesneden. Een eis Is inderdaad dat je kan aantonen dat er niemand anders de zorg op zich kan nemen. Waarom doet 1 van jullie niet alle 4 dagen?

Aan de andere kant Is het juist een voordeel voor beide werkgevers. Kan hier geen tweede gesprek voor komen?
vakantiedagen opnemen?
quote:fbjewel schreef op 18 januari 2015 @ 03:38:

Helaas hebben jullie jezelf in de vingers gesneden. Een eis Is inderdaad dat je kan aantonen dat er niemand anders de zorg op zich kan nemen. Waarom doet 1 van jullie niet alle 4 dagen?

Aan de andere kant Is het juist een voordeel voor beide werkgevers. Kan hier geen tweede gesprek voor komen?

van de overheid:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... zorgverlof

Hier staat dus dat een bedrijf in principe niet kan weigeren. Tenzij er iets anders in CAO's staat.

Verder lijkt het me logisch dat als een van de ouders voor een dag zorgverlof vraagt de andere ouder werkt en dus niet kan zorgen. Als elke ouder de helft van de tijd op zich neemt zou dat toch niet uit moeten maken.

Even CAO nakijken dus en nogmaals gesprek aangaan, anders naar P&O, vakbond of rechtswinkel zoals er staat.
quote:threelittleducks schreef op 18 januari 2015 @ 05:43:

vakantiedagen opnemen?waarom? hiervoor bestaat toch juist zorgverlof?
We gaan hier zeker nog een keer over in gesprek. Juist het door één ouder aanvragen gaat niet op omdat dan de werkgever ( heel tercht) kan zeggen dat de ander ook kan zorgen.

Vakantiedagen opnemen is een laatste redmiddel. De kans dat die niet goedgekeurd worden is reeël ( ik werk in de zorg, ik moet vervangen worden) en bovendien heeft mijn werkgever al aangegeven dat ik een goede reden voor zorgverlof heb, alleen de pech dat ik ook een echtgenoot heb. Dame van p&o gaf aan dat als ik alleenstaande moeder was geweest, dat het dan heel anders had gelegen...
quote:snowy2 schreef op 18 januari 2015 @ 06:15:

Dame van p&o gaf aan dat als ik alleenstaande moeder was geweest, dat het dan heel anders had gelegen...

Dat lijkt me niet te kloppen. Dat zou namelijk betekenen dat wanneer er 2 ouders zijn er per definitie geen zorgverlof opgenomen kan worden.

Als beide ouders werken kunnen ze niet voor het kind zorgen. Een zal dan zorgverlof aanvragen. Het is dan erg flauw van de werkgever om te zeggen dat de andere ouder het maar moet regelen. Helemaal als je het keurig 50-50 wil doen.

Ik zou dit toch nog eens checken bij vakbond of rechtswinkel voor je je vakantiedagen aan gaat spreken.
Wat een rare situatie. Zo zou je als je een partner hebt toch nooit in aanmerking komen ? Volgens deze redenatie kunnen ze ook wel zeggen dat oma, buurvrouw etc het kan doen.
quote:Rudolftherednosereindeer schreef op 18 januari 2015 @ 07:04:

Wat een rare situatie. Zo zou je als je een partner hebt toch nooit in aanmerking komen ? Volgens deze redenatie kunnen ze ook wel zeggen dat oma, buurvrouw etc het kan doen.Het lijkt mij meer dat je redelijkerwijs moet kunnen aantonen dat er niemand is die voor het kind kan zorgen. Een partner die ook werkt en een contract van het KDV waaruit blijkt dat je kind daar normaal heen gaat. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat zorgverlof gebruikt wordt omdat oma een dagje niet kan oppassen, terwijl ze dat normaal altijd doet.
Goed dat jullie aanvragen zijn afgewezen. Dan kun je daarmee namelijk aantonen dat er niemand voor jullie kind kan zorgen als je nu een tweede aanvraag indient.
Ik werk ook in de zorg en heb deze stomme redenatie ook al voor mijn voeten geworpen gekregen.

Inderdaad: was je alleenstaand geweest... Terwijl we beide dezelfde werkgever hebben. Zucht. Heb uiteindelijk zelf met collega's diensten geruild.
quote:Pantax schreef op 18 januari 2015 @ 07:36:

Goed dat jullie aanvragen zijn afgewezen. Dan kun je daarmee namelijk aantonen dat er niemand voor jullie kind kan zorgen als je nu een tweede aanvraag indient.Goede redenatie !!
@ Pantax dat is inderdaad een goede!

Ik ga morgen even bellen met de vakbond. Vakantiedagen opnemen is waarschijnlijk ook geen optie, dus als het echt wordt afgewezen, wordt het ruilen met collega's...
Je moet de aangevraagde dagen alleen even ruilen met je man. Op zijn afgewezen dagen kun jij zorgverlof opnemen omdat er aantoonbaar geen alternatief is en vice versa. Als ze het volgens de letter willen, kunnen ze het volgens de letter krijgen, niet waar?
http://www.mamawerkt-arbe ... ortdurend-zorgverlof.html

Zie tweede oranje alinea.
Ik heb in december precies hetzelfde gehad, heb toen heel feitelijk mijn Arar en m'n man zijn cao op gestuurd met desbetreffende art. nummers en toen kregen we het. Eerst ook veel gezeur grootouders kunnen oppassen, je kan verlof opnemen. Uiteindelijk geen leuke situatie, maar helaas wordt je daar toe gedwongen.
Vraag je dan altijd zorgverlof aan als je kindje ziek is en niet naar school/opvang kan? Zo niet, hoe los je het dan op?

Dat je kindje een operatie ondergaat geeft niet automatisch recht op zorgverlof. De dag van de operatie zelf wel. Maar als je kindje weer thuis is kan de zorg ook door de oppas gedaan worden, die ook op je kindje past als het b.v. griep/oorontsteking enz. heeft. Tenzij je kindje specifieke zorg nodig heeft, die niet zomaar iedereen kan geven. Maar daarvoor zul je een verklaring van het ziekenhuis nodig hebben.

Een van onze kinderen is 2x geopereerd. Ik heb 1x een dag zorgverlof aangevraagd en gekregen omdat de operatie op een dag was dat wij beiden werken. Voor de dagen erna hebben we de achtervang ingeschakeld die ook oppast als onze kinderen ziek zijn. Hetzelfde toen ons andere kind in het ziekenhuis was opgenomen met uitdrogingsverschijnselen door griep gepaard met oorontsteking. Gedurende de ziekenhuisopname heb ik zorgverlof gehad, voor het herstel erna is de achtervang ingeschakeld.
quote:Pantax schreef op 18 januari 2015 @ 07:50:

Je moet de aangevraagde dagen alleen even ruilen met je man. Op zijn afgewezen dagen kun jij zorgverlof opnemen omdat er aantoonbaar geen alternatief is en vice versa. Als ze het volgens de letter willen, kunnen ze het volgens de letter krijgen, niet waar? Slim!
quote:suus2802 schreef op 18 januari 2015 @ 08:44:

Vraag je dan altijd zorgverlof aan als je kindje ziek is en niet naar school/opvang kan? Zo niet, hoe los je het dan op?

Dat je kindje een operatie ondergaat geeft niet automatisch recht op zorgverlof. De dag van de operatie zelf wel. Maar als je kindje weer thuis is kan de zorg ook door de oppas gedaan worden, die ook op je kindje past als het b.v. griep/oorontsteking enz. heeft. Tenzij je kindje specifieke zorg nodig heeft, die niet zomaar iedereen kan geven. Maar daarvoor zul je een verklaring van het ziekenhuis nodig hebben.

Een van onze kinderen is 2x geopereerd. Ik heb 1x een dag zorgverlof aangevraagd en gekregen omdat de operatie op een dag was dat wij beiden werken. Voor de dagen erna hebben we de achtervang ingeschakeld die ook oppast als onze kinderen ziek zijn. Hetzelfde toen ons andere kind in het ziekenhuis was opgenomen met uitdrogingsverschijnselen door griep gepaard met oorontsteking. Gedurende de ziekenhuisopname heb ik zorgverlof gehad, voor het herstel erna is de achtervang ingeschakeld.En deze vragen hoef je dus dan allemaal niet te beantwoorden want je hebt gewoon recht op zorgverlof voor je eerste graad, beter gezegd; kind, partner en ouders.
Het gaat je LG helemaal niets aan hoe je privé situatie is en of er achterban is. Ik word door dit soort situaties erg zakelijk, en lichtelijk agressief 😜
Als een van onze kinderen 'gewoon' ziek is, neemt meestal mijn man verlofuren op, of ik ruil een dienst met een collega of ik slaap niet na een nachtdienst en heel af en toe vangt oma een paar uurtjes op. Wij hebben geen uitgebreide achtervang en dat is tot nu toe nooit een probleem geweest.

Een pas geopereerde kleuter laat ik niet zomaar bij iemand achter. Oma is in dit geval geen optie, die is met vakantie.

En zorgverlof is voor dit soort situaties bedoeld!
Snowy, dat oma op vakantie is doet er eigenlijk niet eens toe. En wat je zegt zorgverlof is juist voor dit soort situaties.
Snowy, mijn werkgever volgt dezelfde redenering als die van jullie: voor zorgverlof moet je de enige zijn die de zorg kan verlenen. Heel letterlijk is dat inderdaad ook wat er in de regels staat...
quote:Miffy schreef op 18 januari 2015 @ 09:35:

Snowy, mijn werkgever volgt dezelfde redenering als die van jullie: voor zorgverlof moet je de enige zijn die de zorg kan verlenen. Heel letterlijk is dat inderdaad ook wat er in de regels staat...Volgens mij bedoelen ze dat je in eerste instantie moet kijken of de normale opvang (KDV, gastouder) niet gewoon een optie is. Vaak kan een beetje ziek kind nog prima naar de opvang. Maar als de opvang nee zegt en er geen betrouwbare alternatieven zijn zal het toch een van de ouders moeten zijn. Als die alletwee werken is het logisch dat er een zorgverlof aanvraagt.
Wat belachelijk. Ik zou echt pissig zijn en dit onthouden. Als men zo met mij en mijn gezin omgaat zou ik ook zo hard niet meer lopen als werkgever een keer klem zit. Moet van 2 kanten komen enzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven