Gezondheid alle pijlers

Onrustig/gejaagd gevoel

20-01-2015 02:42 124 berichten
Eigenlijk zegt de titel het al, ik voel me de hele dag en nacht heel erg onrustig en gejaagd vanbinnen. Ik heb ook het gevoel heel veel te doen op een dag terwijl dit niet zo is. Misschien komt het doordat ik veel pieker en nadenk maar dat weet ik ook niet zeker. Het lukt niet om rust te nemen doordat ik het gevoel heb er geen tijd en rust voor te hebben, het is best wel vermoeiend.

Heeft iemand dit ook eens gehad en wat heeft daarvoor geholpen?
Alle reacties Link kopieren
Vertrouw op jouw behandelaars, Bente, niet op de mening van forummers die jou niet kennen. Als jouw psychologe zegt dat jij geen persoonlijkheidsstoornis hebt, vertrouw daar dan op.
Life is short. Eat dessert first.
Je komt op mij over zoals ik hierboven heb geschreven. Tegenwoordig roept iedereen meteen dat er wel iets met je aan de hand moet zijn en heeft iedereen heel snel een diagnose klaar. Op dit moment zijn persoonlijkheidstoornissen, angststoornissen inclusief ptss en depressies populair. Ik geloof dat er in ongeveer de helft van de gevallen helamaal geen sprake is van een stoornis maar een moeilijke periode in iemands leven, waardoor er klachten ontstaan. Ook therapeuten plakken heel snel ergens een diagnose op dus ik vind het juist mooi dat die van jouw dat niet zomaar doet! Behalve je eetstoornis want dat is wel duidelijk.
water en zand
Ik snap dat je er onzeker van word. Heel begrijpelijk. Weet je waardoor je die indruk wekt is door nieuwe topics te openen waarin je om een pleistertje vraagt voor een slagaderlijke bloeding. Je wel graag wilt dat mensen je helpen met tips om bv onrust te reduceren maar vervolgens het grote probleem niet aan wilt pakken. Het in bepaalde mate onkent/negeert dat het met je eetstoornis te maken hebt. Het is voor mensen ook lastig om hier iets mee te doen. Je wilt Hulp maar toch ook weer niet. En ik snap echt wel dat het doodeng is om het aan te pakken, een behandeling is zwaar, eng, moeilijk. Het gaat gepaard met veel emoties en het voelt soms oncontroleerbaar en dat is logisch. Veel mensen die Hulp nodig hebben komen hier later als je omgeving achter. Echt waar we hebben het beste met je voor! Maar meisje laat je helpen door een professional.

Steek alsjeblieft niet je hoofd in het zand en luister ook naar wat er gezegd wordt.

Mijn aanbod blijft staan, nu maar ook over een halfjaar. Liever vandaag nog maar daar kan ik niet over beslissen. Echt meisje je kunt beter worden, een fijn leven krijgen met lieve mensen in je netwerk. Een geweldige baan misschien wel als ervaringsdeskundige. Je kunt Veel goeds met je leven doen! Je bent dat waard. Moet je zien hoeveel mensen je willen helpen, je graag beter willen zien! Als dat niet zo was dan had er niemand gereageerd op je topics. Ik hoop dat het duidelijk overkomt.
quote:Bente- schreef op 20 januari 2015 @ 19:54:

Ja zij zegt van niet, maar ik vraag me af of het wel zo lijkt hier omdat sommigen dat wel zeggen. Ik vraag niet om een diagnose, maar gewoon hoe ik dan overkom?Je komt over als een psychisch ziek meisje.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 20 januari 2015 @ 20:21:

[...]

Je komt over als een psychisch ziek meisje.Precies.! Iemand die dringend hulp moet hebben voor het verkeerd afloopt.
quote:Bente- schreef op 20 januari 2015 @ 19:35:

Eigenlijk voel ik me er enorm slecht door. Ik heb nog 1 vraag en dan is het denk ik beter als ik hier niet meer ga reageren, ik hoop dat iemand er eerlijk op wilt antwoorden. Het maakt me onzeker dat ik blijkbaar zo overkom alsof ik een andere stoornis heb, en dat ik het zelf niet door heb dat ik zo overkom. Mijn vraag is of ik voor iemand die mij al langer leest overkom alsof ik een stoornis heb, of borderline of iets?Zeker, je hebt een ernstige eetstoornis, en daar hoort bij dat je dingen verdraait, verkeerd opvat, de realiteit anders beleeft, een verkeerd zelfbeeld hebt, verstoord gedrag vertoont, dwanggedrag en dwanggedachten vertoont, sociaal niet vaardig of weerbaar bent, depressief lijkt, etc. etc. etc. etc.
dat komt zeker als een verrassing?
quote:sabbaticalmeds schreef op 20 januari 2015 @ 20:38:

dat komt zeker als een verrassing?Nee.
quote:kiaorahoi schreef op 20 januari 2015 @ 17:50:

[...]

Lieve schat je hebt de diagnose anorexia nervosa en ik heb ergens van je gelezen dat as || diagnose uitgesteld is. Weet je wat dat betekent dat je nu zo ziek bent dat ze het niet eens durven te diagnostiseren maar de kans groot is dat je een persoonlijkheidsstoornis hebt. Maar er nu niet te onderscheiden valt of bepaald gedrag door de anorexia komt, bij jou hoort of een het klinkt iig zo een Borderline persoonlijkheidsstoornis is.

Ik weet niet waar jij uit op denkt te kunnen maken dat B Borderline zou hebben?

Quote :

Andere psychische stoornissen

Mensen met anorexia nervosa hebben een meer dan normale kans om ook andere psychische stoornissen te hebben:

Meer dan de helft van de mensen met anorexia nervosa lijdt ooit aan een depressie.

Ongeveer de helft lijdt ooit aan een of meer angststoornissen,[40] met name aan dwangstoornissen.[23]

De meeste mensen met anorexia nervosa hebben een persoonlijkheidsstoornis. Het gaat vooral om de dwangmatige en vermijdende persoonlijkheidsstoornis.[41-43]

Bijkomende depressie en angststoornissen zijn in veel gevallen het gevolg van anorexia nervosa. Deze stoornissen verdwijnen vaak als het gewicht wordt hersteld.[44]
Ik maak het uit op wat ze schrijft in haar andere topic. Maar zeg ook dat ik niet weet of het eetstoornisgedrag is of een mogelijke persoonlijkheidsstoornis. Het is nu niet te bepalen maar opper dat het er op lijkt dat er wel een persoonlijkheidsstoornis kan meespelen. En bij mij komt dan als eerste borderline omhoog gezien haar posts. En dit kan volledig losstaan van haar eetstoornis er hoeft geen causaal verband te zijn. Bente is beschadigd dat is duidelijk en kan pas goed beoordeeld worden tijdens een behandeling door een psychiater en het behandelteam.

En daarnaast ervaring met de doelgroep.....
quote:kiaorahoi schreef op 20 januari 2015 @ 21:05:

Ik maak het uit op wat ze schrijft in haar andere topic. Maar zeg ook dat ik niet weet of het eetstoornisgedrag is of een mogelijke persoonlijkheidsstoornis. Het is nu niet te bepalen maar opper dat het er op lijkt dat er wel een persoonlijkheidsstoornis kan meespelen. En bij mij komt dan als eerste borderline omhoog gezien haar posts. En dit kan volledig losstaan van haar eetstoornis er hoeft geen causaal verband te zijn. Bente is beschadigd dat is duidelijk en kan pas goed beoordeeld worden tijdens een behandeling door een psychiater en het behandelteam.

En daarnaast ervaring met de doelgroep.....

Dan weet jij toch als geen ander de negen kenmerken die voor die stoornis staan?

En minimaal vijf daarvan heb jij uit B's postings gehaald ?
Symptomen borderline

Wat zijn de criteria waaraan men moet voldoen om te bepalen of sprake is van de borderline persoonlijkheidsstoornis?

Volgens de criteria (DSM-IV)[1] kan de diagnose gesteld worden wanneer sprake is van een diepgaand patroon van instabiliteit in intermenselijke relaties, zelfbeeld en emoties en van duidelijke impulsiviteit.

Dit patroon moet begonnen zijn in de vroege volwassenheid en tot uiting komen in diverse situaties. Mensen met borderline voldoen aan 5 of meer van de volgende 9 criteria:

Krampachtig proberen te voorkomen om feitelijk of vermeend in de steek gelaten te worden.

Een patroon van instabiele en intense relaties met anderen, gekenmerkt door wisselingen tussen overmatig idealiseren en kleineren (extreem zwart-witdenken, iemand is geweldig of waardeloos).

Identiteitsstoornis: aanhoudend wisselend zelfbeeld of zelfgevoel.

Impulsiviteit met negatieve gevolgen voor zichzelf op minstens twee gebieden. Bijvoorbeeld: geldverspilling, veel wisselende seksuele contacten, middelenmisbruik, roekeloos rijgedrag, vreetbuien.

Terugkerende pogingen tot zelfdoding, gestes of dreigingen, of zelfverwonding.

Sterk wisselende stemmingen, als reactie op gebeurtenissen. Dit kan leiden tot periodes van intense somberheid, prikkelbaarheid of angst, meestal enkele uren durend en slechts zelden langer dan een paar dagen.

Een chronisch gevoel van leegte.

Inadequate, intense woede of moeite boosheid te beheersen. Dit uit zich in driftbuien, aanhoudende woede of herhaaldelijke vechtpartijen.

Voorbijgaande, aan stress gebonden paranoïde ideeën of ernstige dissociatieve verschijnselen.

Daarnaast dient ook voldaan te zijn aan de algemene diagnostische criteria uit de DSM-IV voor een persoonlijkheidsstoornis:[1]

Een duurzaam patroon van innerlijke ervaringen en gedragingen die duidelijk afwijken van de verwachtingen binnen de cultuur van de betrokkene.

Het duurzame patroon is star en uit zich op een breed terrein van persoonlijke sociale situaties.

Het leidt in behoorlijke mate tot lijden of beperkingen in het sociaal en beroepsmatig functioneren, of het functioneren op andere belangrijke terreinen.

Het is stabiel en van lange duur en het begin kan worden teruggevoerd naar ten minste de adolescentie of de vroege volwassenheid.

Het patroon is niet toe te schrijven aan een andere psychische stoornis of de gevolgen daarvan.

Het duurzame patroon is niet het gevolg van de directe fysiologische effecten van een middel (zoals drugs of een geneesmiddel) of een lichamelijke aandoening (zoals een schedeltrauma).
Ik zal vannacht wel even op je reageren bianca. Ik ben opgepiept op mijn vrije dag en moet weer aan het werk.....
Als ik het zo lees heb ik het niet denk ik.
quote:Bente- schreef op 20 januari 2015 @ 21:20:

Als ik het zo lees heb ik het niet denk ik.

Als we vragen van wat je allemaal last hebt ivm je eetstoornis dan zeg je nooit wat.....

Typisch.
Sorry het is een behoorlijke post geworden.....

Laten we iig voorop stellen dat ik hier aan het schrijven ben omdat het mij aan mijn hart gaat hoe het met Bente gaat en dat ik graag zie dat zij zich beter gaat voelen. In mijn ogen is een intensieve behandeling daarvoor wel noodzakelijk. Ik hoop dat zij zelf snel gaat inzien dat het nodig is en dat ze het met beide handen aan wil grijpen. Ik wil niet over een tijdje ergens een advertentie lezen over jou Bente! Ik ben hier ook om jou te helpen, ik vind je de moeite waard en ik ben erg benieuwd hoe jij bent als je lekker in je velletje zit! Ik hoop dat je toestaat dat mensen je willen helpen en je de moeite waard vinden. Ook al zie en voel je het nu niet zo.

Ik heb een aantal dingen van jou gequote ik hoop niet dat je het erg vindt. Het is alleen om te laten zien waarop ik mijn mening baseer. Het is niet omdat ik met 100 procent zekerheid zeg dat het zo is. En ook al zou dat zo zijn, mocht je [...] hebben so be it. Er valt prima mee te leven en het hoeft je echt niet te belemmeren. Wat je schrijft kan ook de oorsprong hebben uit je eetstoornis, een eventuele [...]want je klikt zo intens verdrietig en onzeker.

Ik heb het een aantal keer nagelezen en besef mij terdege dat het voor jou waarschijnlijk klote is om terug te lezen wat je allemaal geschreven hebt. En ik zeg ook niet dat sommige dingen die je beschrijft niet voor iedereen zouden gelden als de situatie zo was, met of zonder eetstoornis. Ik baseer dit alleen op uitspraken die jij zelf gedaan hebt. Ik verzin er niets bij, ik geef er alleen mijn interpretatie aan.

Dus misschien is het voor jou beter Bente om het even niet te lezen, want ik lees ook dat dingen hard binnenkomen.

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-01-2015 11:10
Reden: diagnose stellen+quoten uit ander topic
% gewijzigd
Het moet niet gekker worden.

Word er serieus een poging gedaan Bente borderline aan te praten?

Met quotes erbij nog wel?
kijk ook even wat je van haar texten kan scharen onder de ontwijkende persoonlijkheidsstoornis

en volgens mij is er ook veel te vinden wat je onder de noemer ocd kan scharen.

neem rustig de tijd.
hey, jij ook hier! wat een toeval
quote:fluim schreef op 21 januari 2015 @ 02:52:

hey, jij ook hier! wat een toeval

Welnee, ik stuurde je op afstand signalen via mijn brein. Geen toeval heur

Maar verder ben ik normaal
[quote]kiaorahoi schreef op 21 januari 2015 @ 02:06:

Sorry het is een behoorlijke post geworden.....

Laten we iig voorop stellen dat ik hier aan het schrijven ben omdat het mij aan mijn hart gaat hoe het met Bente gaat en dat ik graag zie dat zij zich beter gaat voelen. In mijn ogen is een intensieve behandeling daarvoor wel noodzakelijk. Ik hoop dat zij zelf snel gaat inzien dat het nodig is en dat ze het met beide handen aan wil grijpen. Ik wil niet over een tijdje ergens een advertentie lezen over jou Bente! Ik ben hier ook om jou te helpen, ik vind je de moeite waard en ik ben erg benieuwd hoe jij bent als je lekker in je velletje zit! Ik hoop dat je toestaat dat mensen je willen helpen en je de moeite waard vinden. Ook al zie en voel je het nu niet zo.

Ik heb een aantal dingen van jou gequote ik hoop niet dat je het erg vindt. Het is alleen om te laten zien waarop ik mijn mening baseer. Het is niet omdat ik met 100 procent zekerheid zeg dat het zo is. En ook al zou dat zo zijn, mocht je [...] hebben so be it. Er valt prima mee te leven en het hoeft je echt niet te belemmeren. Wat je schrijft kan ook de oorsprong hebben uit je eetstoornis, een eventuele [...] want je klikt zo intens verdrietig en onzeker.

Ik heb het een aantal keer nagelezen en besef mij terdege dat het voor jou waarschijnlijk klote is om terug te lezen wat je allemaal geschreven hebt. En ik zeg ook niet dat sommige dingen die je beschrijft niet voor iedereen zouden gelden als de situatie zo was, met of zonder eetstoornis. Ik baseer dit alleen op uitspraken die jij zelf gedaan hebt. Ik verzin er niets bij, ik geef er alleen mijn interpretatie aan.

Dus misschien is het voor jou beter Bente om het even niet te lezen, want ik lees ook dat dingen hard binnenkomen.

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-01-2015 11:09
Reden: diagnose stellen+quoten uit ander topic
% gewijzigd
quote:consuelabananahammok schreef op 21 januari 2015 @ 02:46:

Het moet niet gekker worden.

Word er serieus een poging gedaan Bente borderline aan te praten?

Met quotes erbij nog wel?

Nou, plus 1.

De anorexia met alle symptomen en bij-en randverschijnselen lijkt me op dit moment wel afdoende.
Tja ik probeer haar helemaal niets aan te praten. Er word mij door Bianca gevraagd waar ik het op baseer. Prima ik baseer het op wat er gezegd word en dan word mij vervolgens gevraagd waar in haar postings ik dat uithaal en daar heb ik antwoord op gegeven. Ik heb niet beweerd dat het waarheid is dat zeg ik helemaal nergens, ik geef alleen aan dat het bij mij die indruk wekt. Ik geef ook aan dat het ook eetstoornis gedrag kan zijn maar dat er pas beoordeeld kan worden als dat probleem opgelost is voor zover dat kan.

Maarja de discussie is niet echt of ze het wel of niet heeft. Ze maakt een hele verdrietige indruk, klinkt behoorlijk ziek zowel fysiek en psychisch en heeft zeker Hulp nodig. En ik hoop maar dat ze snel de stap naar de hulpverlening durft te zetten.
quote:Pelikaan schreef op 21 januari 2015 @ 03:01:

[...]

Ik lees allemaal eetstoornis hierin.Ik ook.!
Mijn god zeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven