Gezondheid alle pijlers

Onrustig/gejaagd gevoel

20-01-2015 02:42 124 berichten
Eigenlijk zegt de titel het al, ik voel me de hele dag en nacht heel erg onrustig en gejaagd vanbinnen. Ik heb ook het gevoel heel veel te doen op een dag terwijl dit niet zo is. Misschien komt het doordat ik veel pieker en nadenk maar dat weet ik ook niet zeker. Het lukt niet om rust te nemen doordat ik het gevoel heb er geen tijd en rust voor te hebben, het is best wel vermoeiend.

Heeft iemand dit ook eens gehad en wat heeft daarvoor geholpen?
Meer eten zodat je je hersenen en je lichaam brandstof geeft.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag lekker even een frisse neus halen en een rondje in het bos wandelen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
En op regelmatige basis naar je psychologe gaan waar je alles neer moet leggen.
En wat ook wel wil helpen is 'snachts gaan slapen ipv hier zijn.
quote:yasmijn schreef op 20 januari 2015 @ 06:29:

En wat ook wel wil helpen is 'snachts gaan slapen ipv hier zijn.Dat ook inderdaad.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Waarom open je een topic Bente? Er is toch al een topic waarin je uitgebreid kunt praten over je zeer zeer ernstige psychische problemen?

Je gaat hier toch niet de goede tips krijgen, omdat mensen niet weten wat je voorgeschiedenis is.

Bespreek je problemen met je hulpverleners, wij kunnen je niet helpen, daarvoor zijn je problemen veel en veel te groot.
Ik herken wat je schrijft enorm, heb het jaren gehad en dacht dat ik gewoon een nerveus persoon was. Nu ben ik er plots op een week vanaf, sinds ik gestopt ben met anticonceptie (niet om die reden trouwens). Ik had nooit de link gelegd maar nu word het me wel duidelijk. Geen idee of dit bij jou ook zo is hoor, dit is enkel mijn eigen ervaring.

Edit: ik heb niet geloept maar uit de reacties van de anderen maak in op dat er meer speelt, sterkte TO!
Als je lichaam niet voldoende gezonde voeding krijgt dan ga je je onrustig voelen, zowel lichamelijk als geestelijk omdat je allerlei vitamines, mineralen en andere bouwstenen voor een gezond lijf mist.

Jouw lichaam is in oorlog met zichzelf omdat je onvoldoende eet.

De enige oplossing voor jou is om je anorexia aan te pakken.
Laat je bloeddruk eens checken. Een te hoge bloeddruk (en dat kan ook door stress, bijvoorbeeld) geeft een heel onrustig en gejaagd gevoel.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 20 januari 2015 @ 06:44:

Waarom open je een topic Bente? Er is toch al een topic waarin je uitgebreid kunt praten over je zeer zeer ernstige psychische problemen?

Je gaat hier toch niet de goede tips krijgen, omdat mensen niet weten wat je voorgeschiedenis is.

Bespreek je problemen met je hulpverleners, wij kunnen je niet helpen, daarvoor zijn je problemen veel en veel te groot.Ik heb geen behoefte om hier te praten, ik vraag enkel om herkenning en tips, zoveel mensen die dat hier doen.
Er is geen herkenning en er zijn geen tips omdat het in jouw geval duidelijk is waar het vandaan komt.
Mijn bloeddruk was laatst gemeten en niet te hoog, dat is het niet denk ik.

Slapen gaat juist niet vanwege die onrust.
Ik heb een beetje terug gelezen, eerlijk gezegd scannend gelezen.

Maar meisje ik denk dat het voor jou een goed idee is om intensievere therapieën te gaan volgen.

Ik schrik er nogal van. Onrust is echt het laatste waar je advies over nodig hebt.

Je mag me wel een pbtje doen dan kan ik je qua instellingen wel op weg helpen als je daar niet uitkomt.

Tijdens deze behandeling ga je coping meganismen leren om met onrust om te gaan.
quote:Bente- schreef op 20 januari 2015 @ 07:59:

[...]

Ik heb geen behoefte om hier te praten, ik vraag enkel om herkenning en tips, zoveel mensen die dat hier doen.

Je bent ziek, heel ziek.

Jouw lichaam probeert te vechten. En als je daar niet naar luistert zal je uiteindelijk waarschijnlijk gewoon doodgaan.
Ik herken je beschrijving van onrust. Toen ik diep in mijn eetstoornis zat, voelde ik me net zo. De hele dag onrustig, het gevoel opgejaagd te worden, het gevoel hebben nog iets te moeten. Ik poetste gerust dagen achter elkaar telkens de kelderkast. Omdat ik toch iets moest doen en omdat het nooit goed genoeg was. Ik werd soms echt verplicht stilgezet door mijn omgeving, ook omdat ze al die inspanningen met mijn ondergewicht eng vonden. Ik wilde bezig blijven. Achteraf snap ik dat mijn armetierige lijf bezighouden makkelijker was dan stilstaan en bedenken waar ik nou eigenlijk mee bezig was. De onrust kwam voort uit de ziekte: calorieën verbranden en geen emoties hoeven voelen. Nu kan ik je prima vertellen wat je zou kunnen doen, maar ik weet ook dat een anorect pas beter kan worden als ze daar zelf achterstaat. Ik krijg de indruk dat je nog niet zo ver bent. Één ding kan ik je wel vertellen: alle winst die je denkt te hebben van je es, is juist funest. Je leven zal makkelijker, fijner en aangenamer zijn als jij jezelf weer voeding gunt. Jij bent de enige die dit kan oplossen. Sterkte, ik weet hoe sterk de stem van een eetstoornis is.
quote:Pelikaan schreef op 20 januari 2015 @ 09:01:

Ik herken je beschrijving van onrust. Toen ik diep in mijn eetstoornis zat, voelde ik me net zo. De hele dag onrustig, het gevoel opgejaagd te worden, het gevoel hebben nog iets te moeten. Ik poetste gerust dagen achter elkaar telkens de kelderkast. Omdat ik toch iets moest doen en omdat het nooit goed genoeg was. Ik werd soms echt verplicht stilgezet door mijn omgeving, ook omdat ze al die inspanningen met mijn ondergewicht eng vonden. Ik wilde bezig blijven. Achteraf snap ik dat mijn armetierige lijf bezighouden makkelijker was dan stilstaan en bedenken waar ik nou eigenlijk mee bezig was. De onrust kwam voort uit de ziekte: calorieën verbranden en geen emoties hoeven voelen. Nu kan ik je prima vertellen wat je zou kunnen doen, maar ik weet ook dat een anorect pas beter kan worden als ze daar zelf achterstaat. Ik krijg de indruk dat je nog niet zo ver bent. Één ding kan ik je wel vertellen: alle winst die je denkt te hebben van je es, is juist funest. Je leven zal makkelijker, fijner en aangenamer zijn als jij jezelf weer voeding gunt. Jij bent de enige die dit kan oplossen. Sterkte, ik weet hoe sterk de stem van een eetstoornis is.Wat een mooie posting.
quote:Frizz schreef op 20 januari 2015 @ 09:17:

[...]

Wat een mooie posting.Dankje
Ik kan wel zeggen " Google eens op "eetstoornis onrust " want dan wordt het duidelijk dat je onrust daar uit voortkomt " , maar, ja.....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Tja Bente je weet wat je doen moet om je beter te voelen maar dat wil je niet dus dan heeft wéér een topic openen wat uiteindelijk een herhaling van de vorige zal worden geen zin.
quote:kiaorahoi schreef op 20 januari 2015 @ 08:31:

Ik heb een beetje terug gelezen, eerlijk gezegd scannend gelezen.

Maar meisje ik denk dat het voor jou een goed idee is om intensievere therapieën te gaan volgen.

Ik schrik er nogal van. Onrust is echt het laatste waar je advies over nodig hebt.

Je mag me wel een pbtje doen dan kan ik je qua instellingen wel op weg helpen als je daar niet uitkomt.

Tijdens deze behandeling ga je coping meganismen leren om met onrust om te gaan.

Ja want dat heeft niemand nog gedaan, advies gegeven over behandeling in de afgelopen jaren. Ik raad je aan even te loepen.

Dit topic hoort trouwens wederom op Psyche. En ik snap niet dat er een nieuw geopend is in plaats van door te posten in het oude.

Wat Yasmijn zegt kan wel kloppen. Van alles wat je eet wordt een heel groot percentage in de vorm van glucose (20%) door je hersens verbruikt. Anders zou de rest van je lichaam ook niet goed werken.

http://mens-en-gezondheid ... tof-voor-ons-lichaam.html
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
http://www.lereniseenmakk ... werk/Breinbrandstof3.html
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:rastan schreef op 20 januari 2015 @ 10:58:

[...]

Ja want dat heeft niemand nog gedaan, advies gegeven over behandeling in de afgelopen jaren. Ik raad je aan even te loepen.

Dit topic hoort trouwens wederom op Psyche. En ik snap niet dat er een nieuw geopend is in plaats van door te posten in het oude.

Ik zeg toch niet "ik ben de eerste die je dit advies gaat geven...." En ik begin met dat ik terug heb gelezen of iig een deel.... Voldoende gelezen om te weten dat ze niets heeft aan adviezen om onrust te reduceren maar dat ze echt professionele hulp nodig heeft. Dan mag ik dat toch gewoon tegen haar zeggen of trap ik dan anderen op de teentjes?
Voeding is van invloed op de stemming vanwege het feit dat bepaalde voedingsmiddelen de neurotransmitters in de hersenen, die betrokken zijn bij onze gevoelens, kunnen beïnvloeden. We hebben het hierbij over de neurotransmitters serotonine, dopamine, (nor)adrenaline en endorfine. Een tekort aan deze hersenstoffen kan tot een verscheidenheid aan klachten leiden, waaronder sombere gevoelens. Daarnaast zijn depressieve mensen geneigd minder gezond te eten wat hun depressie mede kan veroorzaken maar ook in stand kan houden.

Neurotransmitters/hormonen/aminozuren die door voeding beïnvloed kunnen worden

Serotonine

De neurotransmitter serotonine wordt ook wel het ‘feelgood’ hormoon genoemd aangezien het naast een positief gevoel en een goed slaappatroon ook voor een goed geheugen, een goede darmbeweging en de juiste bloeddruk zorgt. Via de amygdala, een hersengebied, beïnvloedt serotonine onze emoties. Tegen de avond wordt serotonine omgezet in melatonine, het hormoon dat van invloed is op het slaap-waakritme. Serotonine wordt op zijn beurt aangemaakt uit het eiwit tryptofaan wat zich vooral in de volgende voedingsmiddelen bevindt: melk, kwark, kaas, Biogarde, Hüttenkäse, vlees, kip, schaal- en schelpdieren, inktvis, ei, banaan, amandelen, (pecan)noten, pompoenpitten, zonnebloempitten, pruimen, tropisch fruit, sesamzaad, granen, zilvervliesrijst, dadels en linzen. Chocolade bevat waarschijnlijk onvoldoende tryptofaan om een serotonine verhoging in ons lichaam teweeg te brengen. Tryptofaan wordt pas goed opgenomen in de hersenen als er iets zoets bij gegeten wordt. Om serotonine uit tryptofaan te vormen zijn voldoende vitamine B (waaronder foliumzuur) en C en de mineralen ijzer, zink en magnesium nodig. Veel mensen die depressief zijn blijken een foliumzuurtekort te hebben. Te hoge concentraties serotonine kunnen tot rusteloosheid en concentratieproblemen leiden.

Dopamine en noradrenaline

De neurotransmitters dopamine en noradrenaline veroorzaken een gevoel van beloning en werken stimulerend. Ze zorgen voor een alert en opgewekt gevoel en verbeteren het geheugen en prestaties. Bij een tekort aan dopamine kan er behoefte aan inname van alcohol, cafeïne, roken en drugs ontstaan aangezien deze voor een verhoging van dopamine en noradrenaline zorgen. Nicotine heeft een tijdelijk dopamineverhogend effect wat een heerlijk gevoel veroorzaakt maar gevolgd wordt door een sterkere behoefte aan dopamine/nicotine. Wordt deze behoefte niet bevredigd zal een onrustig, geprikkeld en geïrriteerd gevoel ontstaan waarbij dus sprake is van een nicotineverslaving. Roken zorgt daarnaast ook voor een verhoging van cortisol wat de opname van tryptofaan vermindert. Een hoge dosis cafeïne maakt adrenaline vrij en leidt tot stress.

Noradrenaline heeft een sterk opwekkende werking en leidt eerder tot agressie dan angst in vergelijking met adrenaline. Noradrenaline wordt gevormd door dopamine. Koffie (cafeïne), cacao (theobromine) en thee (theophylline) versterken de receptoren voor noradrenaline en veroorzaken een opwekkend effect. Mensen met een depressie hebben een tekort aan noradrenaline.

Een verhoging van dopamine en noradrenaline kunnen echter ook gepaard gaan met minder prettige gevoelens als hartkloppingen, gespannenheid en angst. Vitamine B6 en magnesium zijn essentieel voor de aanmaak van dopamine.

Endorfine

Endorfinen zijn de natuurlijke pijnstillers van ons lichaam, die een heerlijk gevoel veroorzaken en daardoor wat verslavend kunnen zijn. Endorfinen worden aangemaakt tijdens het eten van suikers/vetten, bij een orgasme, bij lachen, diep ademhalen, meditatie en bij sporten.

Fenylethylamine

Fenylethylamine wordt in grote hoeveelheden door de hersenen geproduceerd bij verliefdheid en wordt daarom ook wel de ‘liefdespeptide’ genoemd. Het zorgt voor een vrolijk tot euforisch gevoel. Voedingsmiddelen die fenylethylamine bevatten zijn chocolade, kaas en rode wijn. Bij te hoge concentraties van deze stof worden gevoelens van zenuwachtigheid en paranoia waargenomen die vergezeld gaan van zwetende handpalmen, een snelle ademhaling en hartkloppingen. Fenylethylamine behoort tot de familie van amfetamine; een gebrek eraan is een belangrijke factor bij depressie.

Tyrosine

Tyrosine is een aminozuur en de voorloper van noradrenaline. Voedingsmiddelen die dit aminozuur bevatten zijn: fruit, vis, noten (studentenhaver), zaden, rundvlees, zuurkool, zuivel en granen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven