kleertjes pasgeboren baby winter

03-08-2008 17:33 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi allemaal,

aankomende december ben ik uitgerekend. Nu ben ik een beetje aan het winkelen voor kleertjes, maar twijfel iedere keer of dingen handig zijn, niet te koud enz. Zo had ik gisteren een heel leuk pakje gezien van katoen met lange mouwen. De lange mouwen zouden zeggen dat het niets voor in de zomer is....maar gewoon katoen? Is dat niet te koud?

Hoop op wat advies van de ervaren forum papa's en mama's onder ons :-)
ik ben zelf eind november uitgerekend, en snap wat je bedoelt..maar je zou bijvoorbeeld een rompertje met langen mouwen onder een shirtje van katoen aan kunnen doen, das wel warm genoeg hoor...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
zou nog even wachten met kleertjes kopen, straks heb je echt de kleertjes in de winkel die handig zijn voor in de winter.
en je bent het grootste gedeelte van de dag binnen in huis, dus gewoon rond de 20 graden en als je naar buiten gaat ligt je baby ingepakt in de wagen met een mutsje op, dus zo heel anders zijn de kleertjes niet.
Ik ben in januari uitgerekend van de tweede en koop straks in oktober/november de kleertjes. Al is het wel zo dat je kindje inderdaad een groot deel van de dag binnen is. In de wagen hebben ze een lekker jasje aan en een lekker warm dekentje.

Ik heb mijn dochter nooit heel warm aangekleed. Ik zag soms kindjes met dikke spencers en overhemdjes dat ik het er zelf warm van kreeg.
koop niet teveel, heb je enig idee hoveel visite je kunt krijgen met kleertjes als kraamcadeau
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik zou niet te warme kleertjes kopen. Je kunt altijd nog met laagjes werken.
Een rompertje met lange mouwen en een katoenen shirt kan inderdaad prima, deed ik ook veel.

Een richtlijn is om de baby ongeveer de dezelfde dikte aan te trekken als je zelf aan hebt. Met een rompertje hebben ze toch al een laagje extra.

Ikzelf vind vestjes handig, dan kan je altijd een laagje aan- of uittrekken.

Ik zou niet teveel kleding van tevoren kopen. Je weet niet hoe groot je baby is als hij geboren is, en welke maat hij heeft. Je krijgt ook heel veel. Als je kleding wat later koopt, kun je ook inschatten of het een koude of zachte winter is. Bij een zachte winter hoef je geen superdikke truien e.d. te kopen.

Het verschilt ook nog per baby. M'n zoontje had het al snel warm als baby en was blij met dunne kleertjes. M'n dochtertje is best wel een koukleum, die kleed je niet snel te warm aan. Dus ook op je baby letten wat hij prettig vindt.
quote:misschicken schreef op 03 augustus 2008 @ 17:59:

Ik zou niet te warme kleertjes kopen. Je kunt altijd nog met laagjes werken.Laagjes is inderdaad de mode, vooral als de baby wat dikker is!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nouschi schreef op 03 augustus 2008 @ 18:05:

[...]

Laagjes is inderdaad de mode, vooral als de baby wat dikker is!
Ik vond hele dikke kleertjes juist héél onhandig bij baby's. Gewoon katoen was hier prima, binnen is het warm, buiten kun je een extra vestje en jasje aandoen.
Mijn dochter is van december 2006 en ik heb voor haar eigenlijk alleen katoenen shirtjes met lange mouwen en katoenen broekjes gebruikte. Meestal met een gewone romper zonder mouw of met korte mouw eronder.

Binnen is het anders al snel te warm en als je naar buiten gaat doe je een jasje aan en liggen ze beschut in de kinderwagen onder een laken en een deken.

Die zachte katoenen kleertjes zitten ook het lekkerst.

De tweede komt binnen nu en een maand ongeveer en ik heb eigenlijk bijna dezelfde soort kleertjes alleen een paar t-shirts voor als het echt warm is.
Ik zou voor in de winter geen kleertjes zonder mouwen of met korte mouwen kopen.... maar dunne kleertjes met lange mouwen zijn goed. Wat de rest ook al zegt, binnen is het toch warm. Ten eerste voor de baby, ten tweede voor jezelf misschien, ik heb het tot zo'n 6 weken na de bevalling zo koud gehad, de verwarming stond hier vaak op 24 graden . (Dochter is van 30 december 2007 trouwens)
Mijn zoon is van januari 2007. Ik had 'gewone' kleertjes met lange mouwen en daaronder vaak een romper zonder mouwen of met korte mouw. Waar je rekening mee moet houden is:

- rompers met lange mouwen zijn lastig om aan en uit te trekken. Als je kind snel doorlekt ben je dus vaak aan het pielen met al die laagjes. Daarom hadden wij die dingen heel snel afgeschaft en gewoon rompertjes zonder mouw of korte mouw gekocht

- rompers met lange mouwen zijn niet altijd in heel neutrale kleurtjes te krijgen, of je betaalt er een godsvermogen voor (bijvoorbeeld: voor een effen rompertje met lange mouwen van het merk LIEF betaal je al gauw 15 euro. Bij de Hema, dat weer wel betaalbaar is, hebben ze geen effen rompers, alleen met printjes, en dat staat vaak weer raar onder een ander shirtje)

- je krijgt inderdaad heeeeel veel van kraamvisite. Ik kreeg echter bij mijn beide kinderen heel veel in maat 62-68, bijna niets in 50-56.

Ik zou je adviseren om gewoon wat katoenen dingen te kopen met lange mouwen, en als je kind echt een kouwkleum blijkt te zijn (mijn zoon was dat wel) dan kan je altijd nog een pakje of truitje kopen van wat dikkere stof. Of laten kopen.
Dochter is van 28-12. Ik heb vrij lange gewacht met kleertjes kopen, totdat er meer 'winterse' kleertjes in de winkels lagen.

Voor binnen een paar dunnere kleertjes, idd katoen. En rompertjes lange mouw. Voor buiten een extra vestje oid en dekentje voor in de maxi-cosi. Veel mutsjes ook, t was koud en baby kon zich niet goed op temperatuur houden.
Ps bij de hema hebben ze hier wel rompers met lange mouwen in wit, blauw enz. Veel voor zoon en dochter gebruikt, en nu nog.
Ik zie niet goed het verschil in stof tussen winterse kleertjes en zomerse kleertjes. Ik zou gewoon voor katoen met lange mouwen gaan, een paar rompertjes met lange mouwen inslaan.

En de tip van vestjes vind ik ook heel handig. Nu hebben veel vestjes capuchons, en die zijn weer niet handig. Ligt dat kind de hele dag op zo'n bult of met een muts op...

Voor het begin heb je wel mutsjes nodig, maar dan zijn losse mutsjes handiger.

Veel plezier met shoppen.
Hema heeft gewoon effen rompers met lange mouw hoor. Ik heb daar in ieder geval blauwe en paarse rompers met lange mouw vandaan. Ze vallen ruim, dus ik vond het met het gewurm reuze meevallen. C&A heeft witte overslagrompers met lange mouw (althans, in het winterseizoen ), die vond ik nog handiger.

Wintertruitjes van katoen zijn overigens van een dikkere soort katoen dan wat ik deze zomer gekocht heb. Daar zit echt verschil tussen dus, even op letten.

Hema heeft voor meisjes vestjes zonder capuchon: ideaal.

Ik zou overigens maar minimaal aanschaffen, alleen voor de eerste week ofzo. Je hebt geen idee wat jij handig vindt en bovendien weet je nog niet wat voor maat en model baby je krijgt. Mijn baby was (toen ze eenmaal in normale maten paste) lang en dun. Veel kleertjes vielen al af simpelweg omdat bijvoorbeeld de broek van d'r kont afzakte, terwijl de pijpen te kort waren.

Daarnaast zul je van je kraamvisite de nodige kleertjes krijgen. Met name maat 62 is oververtegenwoordigd in de kraamkado's, dus schaf daar zeker niet teveel van aan. En informeer eens bij vriendinnen of die nog wat te leen of te krijg hebben. Ik heb veel kleertjes in die maten gekregen, waardoor ik me qua aankopen slechts hoefde te beperken tot een paar stukken die de sets compleet maakten.

Sowieso staan rompers vaak per kilo te koop op Marktplaats, bij wijze van spreken. Rompers draagt je baby ónder de kleding, geen hond die ziet dat daar een verwassen Dribbel op staat (terwijl het tegenwoordig Bumba is die je moet hebben ofzo ). Met name bij poepincidenten is het handig om gewoon wat (toch al verwassen) voorraad achter de hand te hebben.
Ik zou echt niet teveel kopen al. Mijn zoon bleek toen hij was geboren heel klein te zijn. Die heeft zelfs nog in maat 44 gelegen. Daarna heel lang 50 en 56 gedragen. Maar voor hetzelfde geld krijg je een 'reuzebaby' die maar heel kort 56 draagt en gelijk al naar 62 gaat.

2 pakjes is genoeg. Ik zou gewoon katoen doen en dan een romper met korte mouwen eronder. Kleertjes krijg je heel veel en zijn bovendien zo gekocht als baby geboren is.
Helemaal mee eens, niet te veel kopen! Ik dacht ook weinig van kraamvisite te krijgen....nou pfff...heb stapels. Heb overigens wel de visite als ze ernaar vroegen (meestal als ze afspraak maakte voor kraamvisite) gezegd welke maat ik wilde hebben. Dus had een mooie collectie an 56 tm 68/74 uiteindelijk. Het enige wat ik volgende keer anders zou doen is erbij zeggen in welk seizoen een kind welke maat gaat dragen. Er zijn een aantal kleertjes die ik helaas ongebruikt in een doos heb moeten stoppen omdat ze niet in het seizoen pasten.

Wat je zelf het beste aan kunt schaffen, gewoon de kleertjes die nu in de winkel liggen (is namelijk volgens mij al najaarsmode) shirtjes met lange mouwen zijn prima. Een tip is om wel rompertjes met lange mouwen te kopen (bijv hema) om eronder te doen, is net wat warmer. En dikke truien en vesten heb ik nauwelijks gebruikt, want veel te warm binnen met alle dekentjes en dingen waar baby's in liggen. Dus ik zou me beperking tot 2 hooguit 3 warmere vestjes, bij prenatal hebben ze een leuke die je aan 2 kanten kunt dragen. Die heeft mijn dochter heel veel aangehad (ipv een jas vaak).
Rompers met lange mouwen vond en vind ik nog steeds niet handig. Dochterlief heeft echt een hekel aan aankleden en ik vind het ook irritant.

Vestjes had dochter alleen aan als we naar buiten gingen en dan vond ik die capuchon juist wel handig. Geen gedoe met mutsjes die afzakken enzo en de capuchon houdt het hoofdje een beetje warm. Nu had mijn dochter bij de geboorte al een bos haar en kon zichzelf meteen al goed warm houden, dus een dikke muts was ook echt niet nodig.
Ooooow, heerlijk, nu al allemaal kleine spulletjes kopen!

Dochter is van december 2004, en ik had niet zo heel veel dikke kleertjes, gewoon een heel mooi warm setje voor als ze mee mocht naar huis (wist dat ik in het ziekenhuis ging bevallen), had een mooi winetrjasje gekocht, en verder gewoon leuke shirtjes met lange mouw. Binnen heb je de cv/kachel aanstaan, en de eerste weken leg je ze toch in de bak van de kinderwagen/box met een dekentje er overheen, dan is simpel lange mouw van katoen warm genoeg hoor! Ik had wel rompers met lange mouw, voor als we de deur uit gingen, of als we op visite gingen waar ik wist dat het niet zo warm was

Gewoon paar mooie basisdingetjes kopen, en als de kleine er is je man thuis laten blijven met de kleine zodat jij zelf lekker gericht kunt gaan shoppen!
Mijn zoontje is van jan'07 en met 1 ding ben ik megablij geweest: MAILLOTS!!

Die broekjes kruipen allemaal omhoog, sokbroekjes is 10xniks, sokjes verlies je snel en die maillotjes van de hema waren perfect!

Echt een aanrader hier dus.

Ook vond ik die lodgers voor in de maxicosi en kinderwagen ideaal.

Ik deed zoon gewoon een lekker warm truitje aan en geen jasje maar lekker gewikkeld in de lodgerdoek en mutsje op.

Hij heeft er nog maanden in bed mee gelegen ook trouwens.
Ha Merder!

Voor de eerste weken zou ik overslagrompers kopen, dat vond ik veel handiger. Daarna ben je zelf handiger, en je kindje robuuster, en zijn rompers met lange mouw idd waarschijnlijk wel goed voor de winter. Ik heb gewone witte van de Hema. Die vallen ruim, dus mijn meis past nu met 6 weken en 4,6 kilo nog makkelijk in maat 50/56.

Maillotjes vind ik ook een goede tip!

Evenals een wrapper van Lodger... wij kregen er 1 kado (ze zijn wel een beetje prijzig) en we gebruiken dat ding op koelere dagen bij elke wandeling in de kinderwagen. Superding, geen jasjes/mutsjes meer nodig (in de winter natuurlijk wel) en mijn meisje valt nu zowat al in slaap als ze het ziet!

Ik zou inderdaad ook iets van 3 pakjes en een voorraadje rompers alvast kopen, en zodra je weer op de been bent na de bevalling even lekker gaan shoppen!
Ik heb nooit last gehad van omhoog kruipende broekjes, heb maar een paar keer een mailot gebruikt, onder een dun broekje.

Lodger vond ik ook heel fijn, vooral als mijn dochtertje honger kreeg als ik buiten wandelde, kon ik haar met wrapper en al aanleggen. Maar ik heb 'm alleen maar gebruikt als ik buiten liep met de kinderwagen, verder vond ik een dekentje fijner.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven