Gezondheid alle pijlers

Kus op mond en volgende dag herpesblaasje lip

03-01-2026 15:51 49 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Onlangs heb ik een onschuldige kus op de mond uitgewisseld met iemand die ik ken. De volgende ochtend had ik een herpesblaasje op mijn lip. Dit heb ik de persoon in kwestie de volgende dag direct verteld voor het geval dat. En deze persoon kreeg vervolgens ook een tintelend gevoel op diens lip.

Op het moment van die kus was er niks aan de hand en had ik nog geen voortekenen.

Voel me nu zo rot..:(

En wil dit eigenlijk ook niet aan mensen om mij heen vertellen, omdat zij deze persoon ook kennen en niks weten van onze impulsieve en waarschijnlijk eenmalige actie.
Waarom voel je je nou precies rot?

Herpes krijgen de meeste mensen vroeg of laat.
Waarom zou je aan mensen om je heen vertellen dat je een koortslip hebt? Dat zien ze zelf ook wel. Heeft die persoon nu ook echt een koortslip gekregen?
De meeste mensen schijnen toch het virus allang (onzichtbaar) bij zich te dragen? Had diegene het nog nooit eerder gehad? En een tintelend gevoel is nog geen koortslip, heeft diegene dat alsnog gekregen of was het loos alarm?
Ik heb zowat gegarandeerd 1 keer per jaar (of soms vaker) prijs.
Zonder gekke dingen te doen.

Het is niet dat ik het van de daken roep, maar mensen kunnen als ze een beetje opletten het gewoon zien.

Wie ik zou aansteken heeft gewoon "brute pech".
En een heel deel mensen draagt het virus gewoon in zich.

Ik zou dus nooit meer iemand mogen kussen, want ik zou ooit toch maar iemand kunnen aansteken?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik heb 2x een lange medicijnkuur gehad tegen koortslip, omdat dit virus mij heel ziek kon maken in combinatie met een heel slecht werkend immuunsysteem (door medicijnen). Zolang je een gewoon werkend immuunsysteem hebt en boven 12 maanden oud bent, kan het virus toch weinig kwaad en is het alleen maar heel vervelend? Indien het om, voor zover jij weet, gewoon gezonde mensen gaat, hoef je je toch verder niet druk te maken?
Of die persoon een koortslip krijgt weet ik nog niet..

En ik voel me rot en schuldig omdat de persoon het nog niet eerder heeft gehad. Terwijl ik weet dat ik er niks aan kan doen.

Met de wetenschap van nu was die kus niet gebeurd, maar met de wetenschap van toen had ik het weer gedaan.

Ik heb het 8 x per jaar ofzo, dus helaas erg bekend met het virus.

Ik zou dus nooit meer iemand mogen kussen, want ik zou ooit toch maar iemand kunnen aansteken?

Daar ben ik dus nu voor mezelf een beetje bang voor.. omdat ik het altijd op tijd heb gevoeld en daarom naar mijn weten niet eerder iemand heb aangestoken
Mouse-3455 schreef:
03-01-2026 17:10

En ik voel me rot en schuldig omdat de persoon het nog niet eerder heeft gehad. Terwijl ik weet dat ik er niks aan kan doen.

Met de wetenschap van nu was die kus niet gebeurd, maar met de wetenschap van toen had ik het weer gedaan.

Daar ben ik dus nu voor mezelf een beetje bang voor.. omdat ik het altijd op tijd heb gevoeld en daarom naar mijn weten niet eerder iemand heb aangestoken
Ik snap het probleem niet helemaal. Je bent niet bewust mensen gaan besmetten.
Denk dat het gewoon ook pech is. Mijn man heeft regelmatig een koortslip, meerdere keren per jaar. Zelfs na ruim dertig jaar met hem samenzijn heb ik het nog nooit gehad. Ergens denk ik dat ik er niet (zo) gevoelig voor ben. En gewoon pech hebt als je daar wel gevoelig voor bent. Net zoals verkoudheid, de één loopt het om de haverklap op, de andere is niet eens in de tien jaar verkouden. Tja, was doe je eraan? Laat het maar los, je kunt er nu niks meer aan doen.
apiejapie wijzigde dit bericht op 03-01-2026 17:17
1.96% gewijzigd
Het is inderdaad erg vervelend. 'Alleen maar' weet ik niet of ik het daarmee eens ben ;).

Ik heb 2x een lange medicijnkuur gehad tegen koortslip
Vervelend dat het bij jou zo heftig is/was. Heeft dat je geholpen om het langer weg te laten blijven? Ik gebruik ook imuunsysteemonderdrukkende medicatie en heb vooral veel uitbraken.
Ik vind vooral de laatste zin opmerkelijk. Je hebt iemand een kus gegeven, maar wil niet dat iemand dat weet? Ik neem aan dat de kus met wederzijdse toestemming was, dus aan wie ben je verantwoording schuldig? Gewoon lekker de kus de kus laten, en hopenlijk met plezier op terugkijken. Dat je helaas daarna een koortslip heb gekregen, is gewoon pech. Zoals de andere reacties ook zeggen, veel mensen dragen het virus al bij zich zonder dat ze het weten.
Mouse-3455 schreef:
ik voel me rot en schuldig omdat de persoon het nog niet eerder heeft gehad.

Ook jij bent blijkbaar ooit aangestoken toch? Deze dingen gebeuren en zoals iemand schreef: 50-80% heeft het koortslipvirus en jij hebt keurig opgelet bij het geven van die kus.
Laat het maar los, je kunt er nu niks meer aan doen.

Ik doe mijn best. Heb ook een beetje de gedachte dat ik deze persoon nog wel een keer iets minder onschuldig een kus zou willen geven.. haha nou ja..
Ook jij bent blijkbaar ooit aangestoken toch?

Toen ik 2 of 3 was door mij ouders :')
apiejapie schreef:
03-01-2026 17:14
Denk dat het gewoon ook pech is. Mijn man heeft regelmatig een koortslip, meerdere keren per jaar. Zelfs na ruim dertig jaar met hem samenzijn heb ik het nog nooit gehad. Ergens denk ik dat ik er niet (zo) gevoelig voor ben. En gewoon pech hebt als je daar wel gevoelig voor bent. Net zoals verkoudheid, de één loopt het om de haverklap op, de andere is niet eens in de tien jaar verkouden. Tja, was doe je eraan? Laat het maar los, je kunt er nu niks meer aan doen.
Precies hetzelfde als bij man en mezelf alleen ben ik degene die elk jaar een aantal keer een koortslip heeft waaronder nu al 1,5e week weer.
apiejapie schreef:
03-01-2026 17:14
Alleen de blaasjes zijn besmettelijk, dus zolang jij je man niet kust bij een blaasje word je niet besmet. Degenen die “er gevoelig” voor zijn dragen dat virus gewoon al bij zich omdat zij een keer besmet zijn, heeft verder niks met gevoelig zijn te maken.
Mouse-3455 schreef:
03-01-2026 17:17
Ik doe mijn best. Heb ook een beetje de gedachte dat ik deze persoon nog wel een keer iets minder onschuldig een kus zou willen geven.. haha nou ja..
Hij is nu toch aangestoken, dus ga je gang :-D ...

Mijn man moet het al 100 keer hebben overgekregen van mij, maar het is nog nooit uitgebroken bij hem.

En vroeger had ik er zelf ook veel vaker en veel heviger last van, maar om één of andere duistere reden duikt het de laatste jaren minder vaak op.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Hij is nu toch aangestoken, dus ga je gang :-D ...

Hahaha 😄. Heb het idee dat de persoon in kwestie momenteel niet erg blij met me is, wie weet later een kans
En vroeger had ik er zelf ook veel vaker en veel heviger last van, maar om één of andere duistere reden duikt het de laatste jaren minder vaak op.

Die duistere reden klinkt werkelijk geweldig ✨😁
Ugli schreef:
03-01-2026 17:20
Alleen de blaasjes zijn besmettelijk, dus zolang jij je man niet kust bij een blaasje word je niet besmet. Degenen die “er gevoelig” voor zijn dragen dat virus gewoon al bij zich omdat zij een keer besmet zijn, heeft verder niks met gevoelig zijn te maken.
Ik weet het niet. Je kunt het ook overdragen via een glas, bestek ed. Je zou toch zeggen dat ik na dik 30 jaar dan toch wel besmet zou zijn? Of ondertussen wel besmet ermee maar dat het voor mij niet tot een koortslip leidt.
Mijn ouders hadden dat ook heel vaak. Dan hadden ze tegelijkertijd een koortslip, precies gespiegeld. Duidelijk van een kus!
Ook al hadden ze het virus allebei allang, het werd dan toch getriggerd als de een een koortslip had.

Kan dus prima zijn dat die ander het virus ook al had en dat jouw koortslip het alleen voor nu even heeft geactiveerd. Vervelend maar geen halszaak verder.

Zelf heb ik als kind regelmatig een koortslip gehad maar sinds mijn negende ongeveer nooit meer. Het hoeft dus sowieso echt niet erg te zijn.
Mouse-3455 schreef:
03-01-2026 17:23
Hahaha 😄. Heb het idee dat de persoon in kwestie momenteel niet erg blij met me is, wie weet later een kans
Die dans heb je mooi ontsprongen dan. Klinkt erg onvolwassen.

Dit was niet jouw schuld. Punt.

Je hoeft met je herpes niet opgesloten te worden ergens ver buiten de maatschappij.

Een koortslip komt zo vaak voor.

Ik ben laatst met corona overal naartoe geweest. Ik dacht dat ik verkouden was, pas toen iemand uit mijn bubbel testte bleek het corona.

Ben ik nu schuldig als een bejaarde doodgaat na besmetting door mij of mijn kinderen?
Wombat schreef:
03-01-2026 17:35
Kan dus prima zijn dat die ander het virus ook al had en dat jouw koortslip het alleen voor nu even heeft geactiveerd. Vervelend maar geen halszaak verder.
Ik ben ook symptoomloze drager van antistoffen bleek laatst bij een bloedonderzoek.
Mouse-3455 schreef:
03-01-2026 17:15
Het is inderdaad erg vervelend. 'Alleen maar' weet ik niet of ik het daarmee eens ben ;).

Vervelend dat het bij jou zo heftig is/was. Heeft dat je geholpen om het langer weg te laten blijven? Ik gebruik ook imuunsysteemonderdrukkende medicatie en heb vooral veel uitbraken.
Die ernstige gevolgen moesten worden voorkomen. De eerste kuur kreeg ik, met een stootkuur eraan vooraf, toen ik een actieve koortslip had bij de controle van de immuunsuppressieve behandeling. Ik zei nog dat ze daar niet op hoefden te letten, want "maar" een koortslip. Daar dachten ze, bij deze specifieke behandeling dus anders over. Het gaat niet om een heel serieuze behandeling, waarbij ik vooraf een aids-, tbc-, hepatitistest en nog wat andere onderzoeken krijg. Als er maar iets mis is, krijg ik de (levensreddende) behandeling niet zomaar. Toen ik weer een aantal keer het bekende gekriebel voelde, heb ik dus gevraagd hoe en wat als ik die behandeling weer nodig heb en een actieve koortslip heb. Dat leverde me de tweede kuur op. Tot nu toe heb ik niets meer gevoeld, dus ja, het lijkt te helpen.

Als jij ook immunosuppressiva krijgt, vraag dan je behandelaar om advies. Van mijn huisarts weet ik dat zij niet precies op de hoogte is van de specifieke regels hierover, alhoewel ik tot 2 jaar na de behandeling een aantekening in mijn dossier heb waarmee ik "recht" heb op wat eerder dan volgens de algemene richtlijnen antibiotica of een fysieke controle bij infecties. Vraag of je koortslip gevaar kan opleveren en of er behandeling voor moet komen. Dat het bij mij nodig was, zegt niets over jou.
Mouse-3455 schreef:

Joh, boeie. Dat is het leven hoor.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven