Geld & Recht alle pijlers

slepend conflict met CZ

21-01-2015 15:18 28 berichten
De situatie:

-Vanaf 2010 gescheiden en door inkomen verlies schuld van 2000 euro bij CZ

-afbetaling van 40 euro pm voor schuld

-premie wordt iedere maand (volgens afspraak) 2 weken later betaald maar geen achterstand

-alles wat vergoed word vanuit de basisverzekering word verrekend met schuld, ik vermijd dus ook noodzakelijke dingen zoals bloedprikken etc.

-ik ben vanaf mei (ten onrechte, bevestigd door cz) aangemeld bij het cjib wegens wanbetaling met als gevolg dat er naast mijn premie 152 euro van mijn inkomen afgetrokken wordt

-heeeeel veel telefoontjes over en weer met steeds een excuus of andere informatie van het kastje naar de muur gestuurd

-ik betaal dus en mijn premie van 104 euro en de inhouding van het cjib van 152 per maand plus 40 euro aflossing en krijg dus niks meer vergoed

-het onterecht inhouden van 152 euro vanaf mei zou terug gestort moeten worden maar aangezien cz me steeds doorverwijst naar het cjib en andersom lukt dit maar steeds niet

-hierdoor kan ik andere betalingsverplichtingen bijna niet meer nakomen en de problemen stapelen zich op en ik ben ten einde raad onderhand.....zit bijna dagelijks aan de telefoon maar krijg steeds andere informatie en word van het kastje naar de muur gestuurd....krijg vaak binnen 2 weken een aan en afmelding van het cz (na veel bellen) naar het cjib

Wat kan ik nog doen? Ik word er echt moedeloos van onderhand....
Alle reacties Link kopieren
Heb je een rechtsbijstandsverzekering?
nee....
Naar het juridisch loket gaan en vragen of zij wat voor je kunnen betekenen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Bel anders even met het juridisch loket. Als je een laag inkomen hebt dan kom je wss wel in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand.
Breek me de bek niet open over CZ

Is er geen klachten meldpunt zorgverzekeraars?

Rechtswinkel?

Rijdende rechter ?

Soms wil het nog wel eens helpen om er veel ruchtbaarheid aan te geven.

Denk aan het forum van Kassa en/of Radar , of een twitter-bericht.

Ik hoop dat het snel opgelost is!
Bel eens met het juridisch loket of ga naar de sociaal raadslieden (als die in je gemeente zitten) voor hulp. Het lijkt me dat je er zelf niet meer uitkomt en hulp nodig hebt.
Ik ga morgen bellen met het juridisch loket en opzoeken of we hier sociaal raadslieden hebben. Ook ga ik dit verhaal posten op kassa. Ik kom er idd zelf niet meer aan uit, bedankt voor de tips! Meer tips blijven welkom...
off topic super coole ava heb je!!!!
Klopt dit wel? Als je 2.000,00 schuld hebt dan heb je toch een achterstand bij CZ? Ben je dan überhaupt wel verzekerd? 'Vroeger' (lees, twee jaar geleden) was het zo dat als je zo'n enorme achterstand had je dus geen kosten vergoed kreeg totdat die achterstand betaald was. Je betaalde ondertussen nog wel premie (uiteraard) + boete maar je achterstand (schuld!) moest wel betaald zijn. Zou daar ook even goed achteraan gaan. Voor het zelfde geld lig je morgen onder een bus en krijg je je ziekenhuiskosten niet vergoed
quote:roze-bank schreef op 21 januari 2015 @ 16:05:

Klopt dit wel? Als je 2.000,00 schuld hebt dan heb je toch een achterstand bij CZ? Ben je dan überhaupt wel verzekerd? 'Vroeger' (lees, twee jaar geleden) was het zo dat als je zo'n enorme achterstand had je dus geen kosten vergoed kreeg totdat die achterstand betaald was. Je betaalde ondertussen nog wel premie (uiteraard) + boete maar je achterstand (schuld!) moest wel betaald zijn. Zou daar ook even goed achteraan gaan. Voor het zelfde geld lig je morgen onder een bus en krijg je je ziekenhuiskosten niet vergoed Voor de basisverzekering ben je gewoon verzekerd. Dus een eventuele ziekenhuisopname wordt gewoon vergoed.
boterhammie, die ava komt uit de tijd van Lama toen heel veel forummers een lama als avatar hadden...ik heb hem zo gelaten uit eerbetoon...

roze-bank; nee, het klopt niet...premie plus afbetaling plus 152 inhouding(premie plus boete dus dubbele premie) maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen, zeker bij (starre) instanties....hoop dat Doreia er iets zinnigs over kan en wil zeggen...
quote:gebruikersnaambestaatal schreef op 21 januari 2015 @ 15:24:

Breek me de bek niet open over CZ

Is er geen klachten meldpunt zorgverzekeraars?

Rechtswinkel?

Rijdende rechter ?

Soms wil het nog wel eens helpen om er veel ruchtbaarheid aan te geven.

Denk aan het forum van Kassa en/of Radar , of een twitter-bericht.

Ik hoop dat het snel opgelost is!Die is er, het SKGZ, Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen. Even googlen en hun alles mailen.
Heb je al een geschil ingediend?

Je volgende stap is dan eventueel je geschil voor te leggen bij het SKGZ (Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeraars).

Jouw situatie klinkt mij als bronheffing (omdat je aangeeft dat er sprake is van loonbeslag via CJIB). Hierover kun je meer lezen op de site van zorginstituut Nederland zodat wat meer achtergrondinfo hebt.

Hopelijk allemaal geen mosterd! Succes.
Toevallig zat ik afgelopen weekend Het zal toch niet waar zijn te kujken (heet dat programma zo,met Astrid Joosten) Een soort Ook dat nog, maar dan in een 2015 jasje) en daar zag ik precies hetzelfde verhaal als wat jij nu vertelt. Ook CZ
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik hoop dat je belt met Zorginstituut Nederland en niet met Cjib. Cjib int het geld alleen maar namens ZIN (voorheen CVZ)

Maar dat weet je vast wel aangezien je het ook over aan- en afmelden hebt.

Zeg toch maar voor de zekerheid.
Heb je al nagedacht om iemand in te schakelen zoals maatschappelijk werk? Die kunnen alles samen met je uitzoeken. En als het je niet meer lukt is dan schuldsanering niet een idee? Omdat je nu ook andere betaalverplichtingen met moeite kunt nakomen. Als je in aanmerking komt dan vervalt het CJIB..... en wellicht kan budgetbeheer je dan een beetje op weg helpen. Dat betekent ook dat je weer in de verzekering wordt opgenomen wat wel zo prettig is. En uit handen geven betekent ook dat de stress aanzienlijk gaat afnemen. Schulden kunnen je zo volledig uitputten dat is ook niet goed voor je, en de kans op ziekte wordt dan groter.

Sterkte .
Ik zou niet bellen maar mailen, dan krijg je antwoord op papier. Specificatie van de schuld vragen en de achterstand, als je geen premie achterstand hebt dan kan je dat tonen aan Zorginstituut.

Wat vreemd is dat je en premie betaalt, en bronheffing, dat kan dus niet. Of bronheffing, of premie, maar niet allebei.

Als je een betalingsregeling hebt (40 per maand?), dan staat dat vast. Ze mogen niet verrekenen met zorg uit de basisverzekering.

Wat voor schuld is het? Geen premie achterstand zeg je, maar wat dan wel voor 2000 euro? Ik neem aan dat dat ligt bij een incasso bureau? Of was het iets eenmaligs? Zorg uit aanvullende of basis verzekering? Heb je een bevestiging van die betalingsregeling?
kiaorahoi, ook mijn msw komt er niet aan uit...

strikje; Wat vreemd is dat je en premie betaalt, en bronheffing, dat kan dus niet. Of bronheffing, of premie, maar niet allebei.

Dit gebeurt dus wel, vanaf mei....cz geeft ook toe dat dit niet mag en kan maar het gebeurt wel.

strikje;Als je een betalingsregeling hebt (40 per maand?), dan staat dat vast. Ze mogen niet verrekenen met zorg uit de basisverzekering.

Ook dit gebeurt dus wel, alles wat ik vanuit de basis verzekering vergoed krijg word verrekend..

strikje; Wat voor schuld is het? Geen premie achterstand zeg je, maar wat dan wel voor 2000 euro? Ik neem aan dat dat ligt bij een incasso bureau? Of was het iets eenmaligs? Zorg uit aanvullende of basis verzekering? Heb je een bevestiging van die betalingsregeling?

Het is een achterstand van de premie van 2009/2010. Er is een betalingsregeling getroffen om de achterstand in te lossen en ik betaal vanaf half 2010 mijn premie en heb (behalve de 2 weken vertraging waarvan ze op de hoogte zijn en hun goedkeuring aan gegeven hebben) geen achterstand. Ik heb de regeling zwart op wit met het incasso bureau.

Ik betaal dus aflossing, premie en cjib vanaf mei. Dat dit niet klopt en niet mag geeft cz keer op keer toe maar daarmee heb ik de onterecht ingehouden boete niet terug. Ik word minimaal een keer per maand aangemeld bij het cjib en (sorry sorry onze fout) weer afgemeld. Maar voor dat dat weer doorgegeven is is er die maand toch weer 152 euro ingehouden.
Hoe veel maanden premie achterstand totaal?

Als je 6 maanden achterstand hebt dan word je idd telkens aan gemeld. Zal wel een systeem zijn dat de 'menselijke afspraak' over schrijft. En dat is wel de regel natuurlijk, bij zes maand achterstand word je aan gemeld en moet je de complete schuld vol doen.

Een oplossing zou zijn schuld sanering of een persoonlijke lening waar bij je de achterstand in 1 keer af lost.

Een maal die achterstand op gelopen kom je er lastig van af om dat alle schuld voldaan moet zijn. Je zou kunnen vragen of CZ een deel van de schuld (premie achterstand) terug haalt naar CZ. Dan heb je wat respijt, maar weet niet of ze dat willen. Hoe veel achterstand (maanden) heb je nog? Hoe veel had je en hoe veel is er af gelost?

Kan het te maken hebben met de vertraagde betaling elke maand? Dat je telkens weer aan die 6 maanden komt waar door je wordt aan gemeld? Is dan een keer extra af lossen geen optie?
quote:lamamma1966 schreef op 21 januari 2015 @ 18:02:

kiaorahoi, ook mijn msw komt er niet aan uit...

Dat is wel balen zeg.....

Je zou kunnen vragen of ze de rente kunnen kwijtschelden of een deel van de achterstand. Als je er echt niet uitkomt dan kun je ook nadenken over een stadsbank voor een lening of sanering. Zijn heftige maatregelen maar soms zijn de opties op .
Strikje, de afspraak is schriftelijk, 40 euro afbetalen aan achterstallige premie per maand, en maandelijks mijn lopende premie 2 weken later dan de termijn betalen. Ik heb dus in principe geen achterstand op de lopende premie. Cz zegt ook steeds dat ze hierom geen cjib in mogen schakelen maar ik word keer op keer (sorry sorry) aan en afgemeld. Cjib is toch premie met boete? Dus ik betaal dubbel premie plus boete en ik los af op openstaande schuld en vergoedingen worden verrekend. Plus daarnaast eigen risico en eigen bijdrage dan kom ik gemiddeld op 350 euro per maand uit. Zo kom je er toch nooit uit? Ik overweeg ernstig om geen medicijnen meer te halen (waaronder metoprolol wegens een bloeddruk van 185/110 en trazolan wegens slaapproblemen en atrovent en flixotide wegens astmatische bronchitis)

kiaorahoi, ik zou dus hierdoor in de schuldsanering komen, onterecht en onnodig, kost de gemeenschap alleen geld. Als het moet dan moet het maar ik vind het een hele zure en kostbare pil.
La mamma volgens mij lopen er meerdere dingen door elkaar. Daar om de vraag: hoe veel moet je nog betalen van de betalingsregeling? Was de begin schuld 2000 euro? Hoe veel moet je dan nog?

Op het moment dat jij 6 maanden premie achterstand hebt, word je aan gemeld bij Zorginstituut. Dan gaat CJIB innen als je dan niet betaalt (de bronheffing).

De schuld zal staan bij een incasso bureau van CZ, dat is dus niet CJIB. Heb je met een incasso bureau die betalingsregeling? Of heeft CZ de schuld terug gehaald?

De regel is dat je met zes maanden premie achterstand aan wordt gemeld bij Zorginstituut. CZ kan daar wellicht van af wijken, maar er kunnen interne systemen zijn die jouw achterstand registreren en je toch aan melden. Je hebt geen achterstand op de lopende premie, maar heb je in totaal een achterstand van zes maanden premie? Indien niet, dan sta je sterk want dan is er geen grond nu om je aan te melden. Als ze dat ooit hebben verzuimd dan lijkt me dat hun 'fout'. Dan kunnen ze je nu niet aan melden als je geen zes maanden achterstand hebt (zes volledige maanden dus).

Dus: hoe groot is de schuld nog? Wat daar van is premie (alles?)?
Strikje, de schuld was ruim 4000 euro, opgelopen door deurwaarderskosten etc. Daar staat nu nog 2000 euro van open die volgens betalingsregeling van 40 euro pm ingelost word via de deurwaarder. Dus in principe heb ik een achterstand van meer dan 6 maanden en het is idd wat je zegt; het staat zo in het systeem vandaar dat ik steeds aan en afgemeld wordt. Dit is echter tegen alle afspraken met het cz in, het is ook iedere keer sorry sorry en ik ben nu voor 6 maanden uit het systeem gehaald. Fijn, maar ondertussen betaal ik me scheel en heb nergens recht op en kan door loonbeslag mijn andere betaal afspraken niet meer na komen. Ik zit met mijn handen in mijn haar ondertussen. Ik ga morgen aan de slag met alle tips. Dank jullie voor alle moeite en advies!!
Ik snap het hoor dat je het lastig vindt. Misschien is het wel een optie om de afdeling financiën van de gemeente te bellen. Zij kunnen dingen voor je uitzoeken, mogelijke betaalafspraken maken en incassokosten en rente laten vervallen. Daarnaast kunnen ze misschien ook helpen om andere betaalverplichtingen te laten verlagen voor een tijdje totdat je weer goed verzekerd bent.

Je kunt onder bepaalde omstandigheden vrijstelling krijgen van wettelijk eigen risico. Heet geloof ik bijzondere bijstand.

Absoluut niet stoppen met medicatie! Je hebt het nodig anders belandt je straks doodziek in het ziekenhuis en daar is helemaal niemand mee geholpen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven