Werk & Studie alle pijlers

Moet jouw kind studeren?

22-01-2015 18:08 339 berichten
Ik heb er nog niet echt een mening over. Maar ik begin er steeds meer over na te denken, zeker nu met het nieuw leenstelsel. Nu moeten wij flink sparen zodat mijn kinderen later kunnen studeren. Zelf vind ik heel vanzelfsprekend om te gaan studeren. Door al die voordelen. Natuurlijk kan het gebeuren dat je na je studie geen baan vindt. Ook zijn er genoeg mensen die ver komen zonder een studie. Of mensen die op later leeftijd weer gaan studeren. Maar toch zou ik het heel jammer vinden als mijn kinderen niet zouden gaan studeren. Mijn schoonmoeder zei dat kinderen het wel echt moeten willen. Maar moet je die wil niet stimuleren(bij kinderen die het niet van zichzelf hebben). Of moet je ze gewoon hun eigen pad laten kiezen? Als ze maar gelukkig zijn?

Hoe zou jij het vinden als je kind of kinderen stoppen na de middelbare school?

En ben jij al flink aan het sparen of zie je het dan wel weer?
quote:cello1987 schreef op 22 januari 2015 @ 18:44:

Ik zou het vooral belangrijk vinden dat ze iets dóen, zelfstandig denken en voor zichzelf kunnen zorgen, als ik soms topics hier lees over types die het op hun 35ste nog wel makkelijk vinden bij mama thuis, gaat mijn nekhaar recht overeind, brrr!

Maar als mijn kind niet studeert maar een geweldig tattooist blijkt te zijn, om maar iets te noemen, en daar ook werk in heeft en geld mee verdient, ook prima hoor.Eens!
@broedkippetje hoeveel kinderen heb je?
Alle reacties Link kopieren
quote:fientje1982 schreef op 22 januari 2015 @ 18:48:

@broedkippetje hoeveel kinderen heb je?Binnenkort 3
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Allemaal heel mooi en aardig en politiek correct maar ik ben wat dat betreft eerder een Chinese tijgermoeder. Ik zie graag dat ze eruit halen wat erin zit.

Ik persoonlijk baal er van dat mijn ouders me op 14 jarige leeftijd lieten kiezen.
quote:Star schreef op 22 januari 2015 @ 18:52:

Allemaal heel mooi en aardig en politiek correct maar ik ben wat dat betreft eerder een Chinese tijgermoeder. Ik zie graag dat ze eruit halen wat erin zit.

Ik persoonlijk baal er van dat mijn ouders me op 14 jarige leeftijd lieten kiezen.O, bij mij gaat er vast ook een zekere mate van gepast pushen zijn, hoor.
Ik heb geen kinderen. Ik ben van mening dat doorleren niet altijd beter is. Ik ken mensen die met mbo zijn begonnen en uiteindelijk met wo zijn geëindigd. Achteraf blijken deze mensen toch liever in de praktijk te werken. Gaan werken na het mbo was achteraf beter geweest.
Ik had het ook niet per se tegen jou hoor BK, maar de algemene tendens zo op de eerste pagina.
Ik zou het wel leuk vinden als mijn kinderen gingen studeren, maar een andere opleiding is ook prima. Behalve kapper. Als ze kapper worden onterf ik ze.
Als dochter wil studeren, kan dat. Dan is een bedrag gespaard voor haar collegegeld, en nog wel wat meer voor bv boeken. Maar kamerhuur, verzekering en levensonderhoud mag ze zelf regelen en betalen.

Ze is pas vier, geen idee wat ze tegen die tijd wil en kan.
quote:Pantax schreef op 22 januari 2015 @ 18:57:

Ik zou het wel leuk vinden als mijn kinderen gingen studeren, maar een andere opleiding is ook prima. Behalve kapper. Als ze kapper worden onterf ik ze.

Do tell
quote:Pantax schreef op 22 januari 2015 @ 18:57:

Ik zou het wel leuk vinden als mijn kinderen gingen studeren, maar een andere opleiding is ook prima. Behalve kapper. Als ze kapper worden onterf ik ze. Hoe dat zo? Trauma?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 januari 2015 @ 18:37:

[...]

Er zijn tegenwoordig toch juist veel te veel hoogopgeleide jongeren, die maar door zijn gaan leren ivm te weinig banen , en te weinig vakmensen?

Een goede lasser, of een loodgieter....daar is ook niets mis mee.Klopt, maar daarom zei ik er later ook bij dat ze of gaan studeren, en als ze dat echt niet willen dan werken
hahaha, zo mochten wij absoluut niet in het leger. Ik heb geen kinderen op de wereld gezet om als kanonnenvoer te dienen!!!

Maar kapper? Die begrijp ik ook niet helemaal?
Erger je niet, maar verbaas je!
quote:Broedkippetje schreef op 22 januari 2015 @ 18:45:

Ons doel is momenteel ongeveer 15000 euro per kind. En daarbij de gedachte dat we ook nog gewoon vanuit ons gewone maandelijkse budget aan ze blijven spenderen, zoals we dat tot die tijd ook doen.

Maar ze zullen ook moeten werken voor hun levensonderhoud. Ik ben niet van plan alles voor ze te betalen, zelfs al had ik voor ieder kind een miljoen gespaard.

Precies, dat hebben wij ook in gedachten.

We willen ze helpen, hopelijk een heel eind op de goede weg (of helemaal als het niet zo'n dure studie zou zijn), maar we zijn er zelf ook nog.

Ik ga even kijken wat het Nibud adviseert, wist niet dat zij hier ook een richtlijn voor hadden.

En zoon roept wel dat hij piloot wil worden, maar ach.... hij is bijna 11 jaar....wie zal het over 10 jaar zeggen
Ik vind dat ze eruit moeten halen wat erin zit. Of dat nou wo of mbo is, dat maakt me niet uit. Ik heb, als alles goed blijft gaan, voor elk kind zo'n 25.000 euro gespaard tegen die tijd. We zien dan wel hoe ver we daarmee komen.
quote:Star schreef op 22 januari 2015 @ 18:52:

Ik persoonlijk baal er van dat mijn ouders me op 14 jarige leeftijd lieten kiezen.

Wat haal je er niet uit wat er in wel in zat als je met veel liefde tattoo' s zet maar ook een universitaire studie had kunnen doen?

Als je hart bijv. naar de zorg uitgaat is hoe hoger je studie, hoe verder je van het echte zorgen verwijderd bent. Dat moet je ook wel liggen en willen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Star schreef op 22 januari 2015 @ 18:59:

[...]

Hoe dat zo? Trauma?Meerdere . En een bijgevolg hartgrondige hekel aan kappers.
@Broedkippetje leuk

@Pantax vertel waarom
dubbel
@Broedkippetje leuk

@Pantax aan alle kappers? Hoe doe je haar dan?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 januari 2015 @ 19:10:

[...]

Wat haal je er niet uit wat er in wel in zat als je met veel liefde tattoo' s zet maar ook een universitaire studie had kunnen doen?

Als je hart bijv. naar de zorg uitgaat is hoe hoger je studie, hoe verder je van het echte zorgen verwijderd bent. Dat moet je ook wel liggen en willen.Ik heb nog kleintjes, dus had het in mijn post en mijn voorbeeld voornamelijk over de middelbare school.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 januari 2015 @ 18:27:

[...]

Wat is het verschil tussen gewoon VWO en atheneum dan weer ?Het vwo duurt 6 jaar (leeftijd: 12-18 jaar) en bestaat uit atheneum, tweetalig onderwijs (tto), gymnasium, vwo-technasium en vwo-plus. Ongeveer 20% van de basisschoolleerlingen gaat naar het vwo [bron?].
quote:fientje1982 schreef op 22 januari 2015 @ 18:39:

@Blijgewoonbianca natuurlijk is daar helemaal niets mis mee. Zeker niet.

@Renate73 en als alledrie niet gaan studeren? Wat zou je daarvan vinden?

Dan niet, ik vermoed dat de jongste zo en zo niet gaat studeren, die heeft best moeite met leren, maar je weet natuurlijk nooit.

De middelste roept al jaren dat hij naar de TU wil, maar hij zit pas in 2 VWO, dus kan nog makkelijk veranderen.

De oudste gaat volgend jaar naar het MBO en wil uit eindelijk HBO doen, hij wil leraar worden.

Maar doen ze uit eindelijk iets anders, dan is dat ook goed
Bij kappers heb ik het idee dat de hele beroepsgroep collectief oostindisch masochistisch is. Vraag ik vijf centimeter, knippen ze onverstoord door tot ze zelf vinden dat ze klaar zijn. En dat is niet bij vijf centimeter Vraag ik asblond, krijg ik donkerbruin. In f-ing drie etappes En dat waren de laatste paar keer. Kappers en ik, wij matchen niet.
quote:fientje1982 schreef op 22 januari 2015 @ 18:26:

Maar zouden jullie het niet jammer vinden als je kind stopt met school na het VWO? Daar kun je in principe niets mee.Ja, heel jammer. Ik zou graag zien dat ze daarna een opleiding gaan doen. De kappersschool na het VWO is ook prima hoor, als ze een vak leren wat ze leuk vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven