Gezondheid alle pijlers

vlekje op long

26-01-2015 18:21 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn moeder, 59 jaar en een roker heeft al aardig wat jaartjes COPD en zoals dat ooit gezegd is, de rek uit haar longen.

Mijn moeder heeft het altijd benauwd. Bij inspanning is het helemaal verschrikkelijk.

Nu ging enige tijd geleden naar de huisarts want ze was zo benauwd. De huisarts zei dat ze longontsteking had en schreef antibiotica voor. Deze is n afloop nog eens herhaald want de klachtrn waren er nog.

Ook na deze kuur is ze nog steeds benauwd.

Ze ging weer naar de huisarts. Nu moest ze bloed laten prikken en longfoto's laten maken. Bij de bloedpoli zagrn ze dat de huisarts een spoedaanvraag had gedaan en kon mijn moeder om 4 uur al bellen voor de uitslag.

Mijn moeder kreeg inderdaad vrijdag de uitslagen. Bloed: geen bijzonderheden. Foto's... een vlekje. Het was geen ontsteking want die waren er in het bloed niet te vinden.

Een afspraak voor aanstaande maandag.

Vandaag kwam ze weer bij e huisarts.

Ik sprak mijn moeder vandaag. Ze zei dat hij zei dat ze toch een ontsteking had en dat ze een penicillie had en woensdag weer terug moest want de benauwdheid was er nog.

Over het plekje was niets gezegd zei ze.

Ik kruisde mijn moeder bij de huisarts en toen vroeg hij mij of ze zou gn stoppen met roken. Ik zei hem dat ik direct even naar haar toe zou gaan en hij zei, ga het verhaal maar even aan horen...

Het verhaal was volgens mijn moeder de niet in het bloedaantoonbare doch aanwezige ontsteking.

Maar goed, woensdag terug. Ik ga mee. Dat vond mijn moeder wel fijn geloof ik.

Wat zou de volgende stap woensdag zijn. Longarts?

Mijn moeder heeft

Een vreselijke hoest , erg benauwd, hoest ze veel slijm op hoest. Slaapt slecht, veel verkouden, tintelende arm en ziet er al een tijd erg slecht uit.

Dus naar de longarts is niet onverstandig denk ik.

Antonia
............. dubbel
anoniem_182282 wijzigde dit bericht op 26-01-2015 19:08
Reden: dubbel
% gewijzigd
quote:netta1981 schreef op 26 januari 2015 @ 19:00:

Oh ana isabel ze roken ook als mijn kinderen daar zijn... en veel ook. Om die reden komen we al niet heel vaak en sowieso niet lang. Mijn kinderen zijn 9 jaar, 5 jaar en 8 maand. Mijn dochter van 8 maand parkeren we standaard in de gang en nemen we niet mee e woonkamer in. Dus ik ben boos en niet alleen omwille van hun gezondheid maar die van mij. Kinderen, van mij. Maar het zijn mijn ouders. Ik wil ze niet verliezen aan pure koppigheid.Dit moet je niet pikken hoor, dat ze roken in aanwezigheid van jullie kinderen. Als ze contact met hun kleinkinderen willen , moeten ze maar buiten gaan roken gedurende de tijd dat jullie met de kinderen op bezoek zijn. Die moeite willen ze toch wel nemen?
Jeetje montecara dat was ook heftig voor jou.

Mijn vader heeft ook een hoog cholestorol en een te hoge bloeddruk. Al een keer op de hart bewaking gelegen enz ... dit laatste i al 20 jaar geleden. Hij rookt nog.
quote:netta1981 schreef op 26 januari 2015 @ 19:00:

Oh ana isabel ze roken ook als mijn kinderen daar zijn... en veel ook. Om die reden komen we al niet heel vaak en sowieso niet lang. Mijn kinderen zijn 9 jaar, 5 jaar en 8 maand. Mijn dochter van 8 maand parkeren we standaard in de gang en nemen we niet mee e woonkamer in. Dus ik ben boos en niet alleen omwille van hun gezondheid maar die van mij. Kinderen, van mij. Maar het zijn mijn ouders. Ik wil ze niet verliezen aan pure koppigheid.

jeetje meid, dit lees ik nu pas... ik wil niet betweterij overkomen, maar je kind in de gang parkeren , heeft weinig zin...een de longetjes van je andere twee kindjes en de jouwe (!) Zijn net zo kwetsbaar. .. mijn schoonouders roken ook en mijn man heeft toen aangegeven niet meer langs te gaan met hen, mits ze dstoppen.dan niet roken. Ze zijn nooit gestopt, maar roken niet meer in hun nabijheid.

je hebt alle recht om je kinderen daar niet aan bloot te willen stellen.
roken is een verslaving dat ontspant en kalmeert. Vlekje op d elong is grote schrik, dus stress dus is ontspanning nodig. tadaa viz. cirkel.
..popcorn?
Sorry voor de taalfouten! Sta ook nog eens te koken...sterkte hoor nette, ik reageer later nog.
Het meeroken wordt helemaal onderschat. Als ik zwanger was bleef ik ook veel weg. Kan mij nog goed herinneren dat mijn ouders vroeger met de ramen dicht, samen in de auto rookten. Zat ik altijd met de mouw van mijn jas de lucht te 'filteren'.
Nola,

De gedachten van een de roker...

Ik zei (erg bot misschien) na de uitslg van die foto... en nu een pakje sigaretten halen zeker. Antwoord: nee ik heb er nog twee
Je hebt de rookgewoonte dus altijd zo'n beetje in de strijdsfeer getrokken. Dan zullen ze nu niet meer naar je luisteren, want dat betekent verliezen en capituleren. Misschien moet je het aan een ander overlaten om je ouders te informeren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Zware rokers zijn toch al zo ver dat ze zeggen: dood gaan we toch wel. Stoppen lukt gewoon niet, zelfs na een hartinfarct roken ze nog rustig door. Het is goed dat je je kinderen niet te veel bij opa en oma in de buurt laat zijn. Afgezien van de ongezonde lucht gaan ze er nog van stinken ook. Moeilijk, want het zijn wel opa en oma. Ik mag toch aannemen dat jij zelf niet rookt, Netta1981? Of dan tenminste niet in aanwezigheid van je kinderen??

Het domme is dus ook, dat zware rokers vaak niet eens vinden dat ze veel roken, gewend als ze zijn aan wat ze dagelijks de lucht in blazen. In mijn omgeving: 2 overleden aan longproblemen/longkanker, 1 die bleef roken tot 2 dagen voor overlijden en 1 die bleef roken tot ziekenhuisopname week voor overlijden.

Ken het dus maar al te goed. Praten over stoppen is praten tegen een muur. En vaak nog ontkenning ook: kan je het ruiken dan, dat ik rook??

Sterkte, Netta1981, het gaat moeilijk worden, je moeder zal er niet beter meer door worden.
Wat wil je? Dat ze naar de longarts gaat?
Ik vrees dat niemand anders dan de dood mijn ouders zal doen stoppen met roken en zelfs dan zullen ze ontkennen dat het roken hen de das om deed.

Ik hoop voor mijn kinderen, voor mijn opa en oma dat het een oud litteken is op de foto van haar dubbele long ontsteking(en) en natuurlijk ook voor mijn ouders hoop ik dat het geen kanker blijkt.
Ik rook zelf absoluut niet. Heb er altijd last van gehad thuis met mijn astma. Ook mijn man rookt niet. Mijn moeder zal woensdaag wel door verwezen worden naar de longarts denk ik. Die radioloog zag het vlekje ... vlekjes horen niet op je longen.
quote:netta1981 schreef op 26 januari 2015 @ 19:07:

Jeetje montecara dat was ook heftig voor jou.

Mijn vader heeft ook een hoog cholestorol en een te hoge bloeddruk. Al een keer op de hart bewaking gelegen enz ... dit laatste i al 20 jaar geleden. Hij rookt nog.Ik herken dat, mijn vader heeft hoge bloeddruk en te hoge cholesterol, maar hij voelt het niet, dus bestaat het niet Wat ik ook zeg, hij luistert niet
quote:netta1981 schreef op 26 januari 2015 @ 19:04:

De dokter heeft al veel geprobeerd. Ik neem ook altijd folders mee en mijn dochter van 5 heeft al weleens gezegd tegen mijn moeder (die een deels geamputeerde pink heeft), oma waarom heeft de dokter niet alle 10 jouw vingers eraf gehaald, dan kan jij niet meer roken....

Opa lacht dan en zegt dat oma ook tien tenen heeft

Opa, van roken ga je dood.

Ja Roos, ernstig dood.

Dat zijn de antwoordne die ze geven.Heerlijk, die kinderlogica, was het maar zo simpel he.
Ja ik kon er toen ook erg om lachen. Het mocht alleen niet baten...
Netta, wat erg voor je! Ik begrijp dat het je vreselijk frustreert dat ze niet willen luisteren.

En ik hoop dat er woensdag een doorverwijzing komt voor de longarts. Misschien tref je een hele 'directe' arts....

Heb jaren geleden een neuroloog tegen iemand met rug- en heupproblemen horen zeggen "Als u op zúlke schoenen blijft lopen, dan wíl ik u niet eens behandelen!" (vrouw liep op naaldhakken)

En vorige week was ik met mijn man op een gipskamer in het ziekenhuis, voor controle. Het waren allemaal van die kamertjes, vlak bij elkaar, geen deuren. En verderop zat een vrouw met behoorlijk overgewicht, met haar onderbeen in het gips. Ze klaagde dat ze met die krukken niks kon en met de rolstoel zo beperkt was. De arts was kort van stof "Mevrouw, ik heb maar één advies: Afvallen!!!"

Het was ineens zo stil op die afdeling, je kon een speld horen vallen.

Natuurlijk zijn bovenstaande reacties van artsen behoorlijk pittig. En misschien ook wat kort door de bocht. Maar als je zo'n arts voor je krijgt dan weet je wel gelijk wat je te doen staat.

TO, ik hoop dat zo'n 'directe' arts je ouders op andere gedachten zou kunnen brengen.

Voor nu iig sterkte!
Dank je wel voor je reactue. Ik vrees dat zelfs een dergelijke uitspraak niet zou werken. Ik heb mijn moeder eens hiren zeggen dat ze bij een diagnose kanker niet zou stoppen... je hebt het dan toch al.

Uiteraard weet je niet of ze het echt niet zou proberen om dan te stoppen maar mijn moeder kennende geloof ik die uitspraak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven