Opvoeding 2 verschillende pups
maandag 26 januari 2015 om 18:48
Mijn vriend en ik gaan samenwonen en we hebben er superveel zin in! Nou willen we heel graag twee hondjes toevoegen aan ons leven samen, omdat we beide supergek zijn op honden. We nemen een jack russell pup (een reutje) en een maand later een american stafford pup (teefje) in verband met het kopiëren van gedrag. De jack russell heeft dan al iets meer voorsprong. We willen niet dat ze te ver uit elkaar liggen qua leeftijd, omdat ze enorm aan elkaar moeten wennen en echt met elkaar moeten opgroeien, zodat er geen jaloezie speelt. Denken jullie dat deze twee goed samen kunnen opgroeien? Iemand ervaring met deze twee honden, ook qua opvoeding? Tips misschien?
maandag 26 januari 2015 om 21:15
Ik zou nooit aan twee pups beginnen, ongeacht het ras.
En een stafford moet je alleen nemen wanneer je er geen moeite mee hebt wanneer deze op volwassen leeftijd niet meer los kan met andere honden op de speelheide, dus altijd alleen aan de lijn en los op plaatsen waar geen andere honden zijn en je alles kunt overzien. Intolerantie naar andere honden is namelijk een raseigenschap en wanneer je dus een rastypische stafford hebt is dit er absoluut niet uit te krijgen door opvoeding of socilisatie!
Veel mensen geloven niet dat het raseigenschap is en dat met opvoeding en socilisatie alles goed komt en wanneer ze dit wel beseffen kan de hond naar het asiel of op marktplaats.
Absoluut geen hond dus wanneer je op zondagmiddag lekker naar het bos wil en je wilt dat de hond lekker kan ravotten met andere honden!
Wanneer je dit geen probleem vindt dan heb je een vriend voor het leven want op mensen zijn ze stapelgek
En een stafford moet je alleen nemen wanneer je er geen moeite mee hebt wanneer deze op volwassen leeftijd niet meer los kan met andere honden op de speelheide, dus altijd alleen aan de lijn en los op plaatsen waar geen andere honden zijn en je alles kunt overzien. Intolerantie naar andere honden is namelijk een raseigenschap en wanneer je dus een rastypische stafford hebt is dit er absoluut niet uit te krijgen door opvoeding of socilisatie!
Veel mensen geloven niet dat het raseigenschap is en dat met opvoeding en socilisatie alles goed komt en wanneer ze dit wel beseffen kan de hond naar het asiel of op marktplaats.
Absoluut geen hond dus wanneer je op zondagmiddag lekker naar het bos wil en je wilt dat de hond lekker kan ravotten met andere honden!
Wanneer je dit geen probleem vindt dan heb je een vriend voor het leven want op mensen zijn ze stapelgek
maandag 26 januari 2015 om 21:16
quote:Joydancer schreef op 26 januari 2015 @ 19:55:
Wij zijn niet onervaren met honden. Ik heb zelf een jack russell gehad. Hij ook. Dus van Jack Russells kunnen wel een fatsoenlijk hondje maken denk ik haha.
Maar jullie raden 2 pups dus af..
Wat is er met die twee Jacks gebeurd?
Vele mensen met kleine hondjes denken dat ze die honden goed hebben opgevoed, terwijl andere hondeneigenaren daar heel anders over denken.
Een verantwoorde fokker zal niet willen dat zijn pup tegelijkertijd met een andere pup opgroeit.
Reden oa. om wat hier boven ook al wordt genoemd.
Wij zijn niet onervaren met honden. Ik heb zelf een jack russell gehad. Hij ook. Dus van Jack Russells kunnen wel een fatsoenlijk hondje maken denk ik haha.
Maar jullie raden 2 pups dus af..
Wat is er met die twee Jacks gebeurd?
Vele mensen met kleine hondjes denken dat ze die honden goed hebben opgevoed, terwijl andere hondeneigenaren daar heel anders over denken.
Een verantwoorde fokker zal niet willen dat zijn pup tegelijkertijd met een andere pup opgroeit.
Reden oa. om wat hier boven ook al wordt genoemd.
dinsdag 27 januari 2015 om 08:18
Pff.. ik heb op dit moment 1 schat van een pup. Ze is 14 weken en doet het echt heel goed, maar ik moet er niet aan denken om er nog eentje bij te krijgen nu. We beginnen als gezin net weer een beetje ons ritme en balans terug te vinden (terwijl we haar dus nu al ruim een maand hebben). We zitten ook net op het punt dat we niet meer de hele dag lopen te dweilen en dat ze langere intervallen slaapt waardoor je ook daadwerkelijk af en toe een tijdje niet met de hond bezig bent.
Hoe sterk ons huwelijk ook is, ik vond de eerste periode erg zwaar. We hadden beiden vakantie, waren ook beiden toe aan vakantie en met een pup in huis rust je gewoon niet uit. 3 keer per nacht uit bed, gepiep, geblaf, en continue op je hoede zijn met betrekking tot 'zijn we consequent in ons gedrag' en reageren wij correct zodat ze snapt wat we bedoelen (geen aandacht geven aan verkeerd gedrag, geen tegenstrijdige signalen geven etc).
Inmiddels druk met de cursus en dat is erg leuk, maar ook wel erg tijdrovend. We hebben niet de makkelijkste hond en we merken dat we met 2 of 3x per dag een half uur trainen we nog niet de gewenste resultaten halen.Dat zal dus nog meer moeten zijn als we straks een goed opgevoede hond willen hebben.
Ga gewoon lekker samenwonen, wacht tot je samen weer een beetje in balans bent en ga dan voor 1 pup. Als die na 1,5 jaar goed 'gelukt' is, kun je altijd nog voor een tweede gaan, maar dan is de vraag alsnog of een AS een goede keuze is.
Hoe sterk ons huwelijk ook is, ik vond de eerste periode erg zwaar. We hadden beiden vakantie, waren ook beiden toe aan vakantie en met een pup in huis rust je gewoon niet uit. 3 keer per nacht uit bed, gepiep, geblaf, en continue op je hoede zijn met betrekking tot 'zijn we consequent in ons gedrag' en reageren wij correct zodat ze snapt wat we bedoelen (geen aandacht geven aan verkeerd gedrag, geen tegenstrijdige signalen geven etc).
Inmiddels druk met de cursus en dat is erg leuk, maar ook wel erg tijdrovend. We hebben niet de makkelijkste hond en we merken dat we met 2 of 3x per dag een half uur trainen we nog niet de gewenste resultaten halen.Dat zal dus nog meer moeten zijn als we straks een goed opgevoede hond willen hebben.
Ga gewoon lekker samenwonen, wacht tot je samen weer een beetje in balans bent en ga dan voor 1 pup. Als die na 1,5 jaar goed 'gelukt' is, kun je altijd nog voor een tweede gaan, maar dan is de vraag alsnog of een AS een goede keuze is.
dinsdag 27 januari 2015 om 08:24
Oke, mijn verhaal lijkt wel heel negatief als ik het zo teruglees
Ik heb een schat van een hond hoor! En ik kan me geen leven meer voorstellen zonder haar. Ik wil alleen maar even zeggen: Om (hopelijk) een jaar of 14 een heerlijke lieverd te hebben, moet je het eerste jaar heel hard werken en investeren. En dat heeft meer invloed op je leven dan even twee weken vakantie nemen en 3 avonden op cursus gaan.
Ik heb een schat van een hond hoor! En ik kan me geen leven meer voorstellen zonder haar. Ik wil alleen maar even zeggen: Om (hopelijk) een jaar of 14 een heerlijke lieverd te hebben, moet je het eerste jaar heel hard werken en investeren. En dat heeft meer invloed op je leven dan even twee weken vakantie nemen en 3 avonden op cursus gaan.
dinsdag 27 januari 2015 om 08:33
Mijn eerste vraag: werken jullie? Of is er altijd iemand thuis? Ik heb zelf 5 honden: maar zou nooit een jack russel willen ( vraagt teveel aandacht, en zijn te druk, blaffen veel) en al helemaal geen stafford ,omdat je die honden er niet even bij doet. Ik woon ook zo dat ik nooit uit moet, omdat ik mijn eigen bos heb...Ik heb nog nooit 2 pubs samen gehad, en ben met alle honden in de honden school geweest. En mijn man neemt iedere dag bewust een hond mee naar zijn werk ( trein) . Wij hebben voor een roedel gekozen, we hebben 2 labradors, een Sint Bernard, een tekkel en een basset. En de 2 kleinsten zijn het moeilijkst. Maar het gaat bij ons goed, ook omdat er altijd iemand thuis is, en we heel streng zijn....Het nemen van een hond houd ook in dat je meer moet doen als alleen maar zindelijk maken.
dinsdag 27 januari 2015 om 14:00
quote:strawberry- schreef op 26 januari 2015 @ 21:15:
En in een roedel, ook al bestaat deze maar uit 2 honden, is het vaak nóg erger.
Staffords worden vaak ook niet genomen door hondenliefhebbers. Want een hondenliefhebber zou het erg vinden als zijn hond een andere hond aan gort bijt.
En in een roedel, ook al bestaat deze maar uit 2 honden, is het vaak nóg erger.
Staffords worden vaak ook niet genomen door hondenliefhebbers. Want een hondenliefhebber zou het erg vinden als zijn hond een andere hond aan gort bijt.
dinsdag 27 januari 2015 om 14:18