Gezondheid alle pijlers

Het 'stoppen met roken'- topic !

28-01-2015 23:05 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Ik zou graag elkaars ervaringen en vooruitgangen willen delen in dit topic mbt stoppen met roken. Misschien een soort slowchat? Iedereen is welkom! Lijkt me supermotiverend om met elkaar in 1 topic te praten.

Ikzelf ben 2 dagen, 6 uur en 31 minuten gestopt met roken volgens de app op mijn telefoon haha Ik ben cold turkey gestopt en ik rookte om en nabij zo'n 20 sigaretten op een dag.

Heeeeel erg trots, maar heb het wel ontzettend moeilijk. Veel hongergevoel (wat voor geen meter klopt natuurlijk) en af en toe breekt me het zweet uit. Vandaag zelfs in een cafeetje mezelf sterk kunnen houden in de rokersruimte, terwijl mijn vriendin tegenover mij zat te paffen!

Hoe gaat het met jullie?
Hoi, Joydancer, wat goed dat je al bijna 3 dagen niet hebt gerookt. Ikzelf wil ook stoppen met roken, ben aan mijn laatste pakje bezig Als enige in mij familie, lijkt me heel moeilijk, maar toch ga ik er voor.
Wat doe je tegen het hongergevoel?
Hoi! Ik ben inmiddels 2.5 jaar cold turkey van een pakje per dag gestopt met roken en heb op 2 'foutjes' na nooit meer gerookt.

Mijn beste tips:

1. Geef niet op als je een keer bent gezwicht, dan is je poging niet 'mislukt'

2. Maak het niet te groot voor jezelf. Als je het moeilijk hebt, zeg dan tegen jezelf: kan ik vandáág nog die sigaret laten liggen. Niet morgen of volgende week of over 3 jaar. Maar kom ik vandáág de dag door met niet roken? En dan was het antwoord altijd: vandaag kan ik wel. En dan was het stressmoment de volgende dag wel weer weg. Was een tip van m'n huisarts.

Inmiddels kan ik me niet indenken dat ik ooit heb gerookt en is het wel het laatste dat ik zou doen. Brrr moet er niet meer aan denken, haha!

Veel succes, ik dacht ik schrijf een motiverend verhaal. Mijn man is tegelijk met mij gestopt en is dat nu dus ook al 2.5 jaar!
Heb ik ooit weleens gedaan ja en met succes! Zolang ik weleens tegen mezelf zei dat ik het best wel fijn zou vinden om te roken bleef ik bevattelijk voor bezwijken. Op het moment dat ik onverschillig werd kon ik voor de autobestuurder e.d. sigaretten opsteken zonder dat het me iets deed.

Maar voor jou is dat nog ver weg. Ik zou dat niet proberen. Succes!
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik doe mee! Ben op dag 13 van champix kuur en rook nu al een week 2 a 3 sigaretten per dag! Vanaf overmorgen, denk ik, wil ik er helemaal vanaf.

Goed dat je gestopt bent! Cold turkey nog wel volhouden nu!!! Het lijkt me zo fijn om er helemaal vanaf te zijn, niet meer afhankelijk, niet meer enorm stinken, etc etc. Zoveel voordelen, maar ik val nu bijna in slaap

Welterusten en zet m op!!
Wat leuk dat er reacties zijn!

@Montecara

Om heel eerlijk te zijn eet ik het hongergevoel weg. Enorm slecht, maar ik mag mezelf de eerste week even verwennen met chocola en andere troep haha. Ik eet ook veel kauwgom, zodat ik wat te doen heb zeg maar. Snack worteltjes zijn ook een goeie tip!

Bedankt voor de tips die er al zijn gegeven! Ik heb het gisteravond echt verschrikkelijk moeilijk gehad en heb ook echt gehuild als een klein kind. Ik zit namelijk in een depressie en het stoppen met roken verslechterd mijn gemoedstoestand merk ik. Al met al voel ik me wel trots als ik weer een paar uur verder ben en niet heb gerookt. Zo ook nu ben ik bijna 72 uur gestopt met roken!

Af en toe denk ik: Waarom stop ik ook alweer? Voor wie? Voor wat? En dan ben ik weer geneigd om een pakje te kopen.

Maar die gedachtes gaan echt met vlagen.. want ik weet dondersgoed dat het enorm veel geld bespaart, dat ik er beter uit zie en dat ik niet meer stink. Maar die verslaving schreeuwt soms echt alle voordelen van stoppen weg. Heel naar.

Supergoed mensen dat jullie er ook klaar mee zijn! We houden elkaar op de hoogte!

Hoe gaat het met jullie nu?
Dit is dag twee voor mij, het gaat eigenlijk best goed. Komt ook doordat ik erg verkouden ben, dan is het makkelijker om niet te roken.

Ik ben oa gestopt omdat ik aan moet komen, dus wat dat betreft hoef ik nergens op te letten (al eet ik wel gewoon normaal gezond, ik snoep niet). Ook zie ik er gewoon slecht uit, ik krijg echt zo'n rokersgezicht nu.

Gisteravond overdreven emotioneel gedaan, maar nu ben ik weer in orde

Man is ook gestopt dus ik hoop dat we het volhouden samen!
Ik ben bijna drie maanden gestopt. Wat mij erg hielp en helpt is dat het zin-in-roken gevoel binnen een paar minuten weer afzakt of weer verdwijnt. Als ik dus erge zin kreeg, ging ik even een paar minuten afleiding zoeken (facebooken, praten, naar buiten kijken, lezen, etc). Na een paar minuten was de ergste rooktrek weer weg en kon ik mezelf weer prima inhouden. Dit herhaalde zich natuurlijk aan het begin best vaak, maar het wordt al snel minder. Nu heb ik die erge zin al bijna niet meer.

Zo'n app die je vertelt welke gezondheidsvoordelen je al bereikt hebt en hoeveel geld je hebt bespaard vind ik ook erg motiverend. Bekijk het per dag en ga niet denken 'nu mag ik nooooit meer roken'. Die gedachte kun je nu nog niet aan. Ik werd daar ook heel moedeloos en opstandig van. Geloof me, bekijk het per dag en over een tijdje zul je vanzelf het roken minder missen en weer wat later zul je er nauwelijks nog aan denken.

Ik heb trouwens de eerste weken de moeilijkste situaties (avonden met drank en rokende vrienden) voor de zekerheid helemaal vermeden. Oh ja, instrueer je vrienden op een sterk moment (niet als je al in het rookhok staat) dat ze je nooit een trekje of sigaret mogen geven. Wacht weer even die paar minuten als de drang groot wordt en je de neiging krijgt om te bietsen: het zakt echt weer weg!
Hoe gaat het, Joydancer?
Hoe gaat het met de stoppers? Ik ben sinds 4 dagen gestopt, en merk dat ik moeite heb om me ergens op te concentreren.

Vanavond heb ik een feestje, ik ben benieuwd hoe dat zal gaan. Ik ben iig niet van plan om ook maar 1 trekje te nemen

Goeie tips, Drika!
Ik ben helaas weer teruggevallen en rook weer zoals voorheen
Goedzo Montecara, en niet teveel drinken anders ga je vanzelf roken haha succes en veel plezier!

Jammer Joydancer :( maar zie het niet als mislukken. Je hebt het toch even volgehouden, volgende x beter? Ga je het weer proberen?

Ik ben vandaag een week gestopt. Gaat best prima. Ik slik champix dus dat doet een hoop!
Over 1 uur en 30 minuten ben ik 6 dagen sigaret vrij! En dat na 10 jaar intensief roken.

De eerste 2 dagen vond ik een hel. Ik heb veel momenten gehad dat ik als een malle naar de snackbar om de hoek zou gaan voor een pakje. Veel 'vreetbuien' heb ik wel en daar geef ik mezelf ook aan over.

Ik gebruik er ook een app bij, dat werkt heel motiverend.

Sinds dag 2 voel ik me ook veel fitter, dat kan tussen mijn oren zitten. Tot nu toe erg blij dat ik deze stap heb genomen.
Hoe gaat het bij jullie? Ik ondertussen 27 dagen gestopt
Ik was gisteren 300 dagen gestopt. En ik heb het nog geregeld moeilijk door enorme trek. Maar ik word ook steeds blijer dat ik er vanaf ben. ""Nu pas?" zal je denken? Ja, hoe erg dat ook klinkt. De trekmomenten duren niet zo lang meer, gewoon de aandacht ergens anders oprichten, de momenten dat ik denk ''één trekje kan toch geen kwaad'' gelukkig ook.

Ik zou het zo ontzettend zwak en stom van mezelf vinden als ik weer zou beginnen en zo zonde van al mijn (voor niets geweest zijnde) moeilijke momenten.

Ik heb ca. 5.500 shaggies niet gerookt, een hoop geld bespaard dus(al merk ik daar niks helaas niet veel van, heb het niet in een potje gedaan, stom genoeg), mijn huid is verbeterd, mijn uithoudingsvermogen, ik kan mijn spullen in een minitasje proppen, ik hoef nergens meer naar buiten. Kortom meer dan genoeg voordelen er niet meer aan te beginnen.
Hebben jullie ervaring met pleisters? Gisteren gestopt en vandaag voor het eerst een pleister geplakt. De huid onder de pleister is nu rood en voelt wat branderig. Ik heb een vrij gevoelige huid, maar ik heb wel het idee dat de trek minder is door de pleister, dus ik wil niet opgeven. Zijn er mensen met ervaring en tips tegen deze huidirritatie? Calendulacreme wellicht?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven