Geld & Recht alle pijlers

Minimumloon nul urencontract

04-02-2015 15:05 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik sta op het punt een contract te tekenen. Het betreft een nul-uren contract.

Er staat in dat ik 8,60 bruto per uur ga verdienen. Ik ben 26 jaar.

Ik heb het idee dat dit te laag is, maar aan de hand van internet word ik niet veel wijzer aangezien er ook bij staat dat het eraan kan liggen hoe veel uren het bedrijf zelf draait.

Iemand hier verstand van?
Volgens mij klopt dit wel, toen ik 28 jaar was en in een winkel ging werken kreeg ik 8,50 per uur. Dit is zo'n 5 jaar geleden.

Schoonmaken betaalde beter.
Wat voor werk ga je doen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
¤8,60 bruto per uur. Klinkt inderdaad wel als heel weinig, maar ligt aan het soort werk.
Het is in een winkel, de winkel zelf is rond de 20 uur per week open. Ik zelf zal gemiddeld 8 uur in de week werken

Als ik die gegevens invoer op berekenhet.nl kom ik op een veel hoger bedrag uit, namelijk rond de 17 euro. Dat lijkt me nou weer heel erg veel...
Ik denk dat dit bedrag wel klopt!

In een winkel werken verdiend helaas niet zo veel.
Het minimum uurloon is 8,66 euro per uur voor 23 jaar en ouder. Gebaseerd op een 40 urige werkweek (zzie de site van de rijksoverheid)

Bij een week van 38 uur moet het uurloon minimaal 9,12 bedragen.

Het brutoloon heeft een minimum. Je nettoloon hangt oa af van het aantal uren dat je werkt.

Kortom, per 1 januari 2015 hoor je per uur minimaal 8,66 bruto per uur te verdienen.
Always wear your invisible crown
Met het voorbeeld op deze pagina kom je toch wel een heel eind met je berekening.

http://www.rijksoverheid. ... -minimumloon-per-uur.html

Een uurloon van EUR 8,63 kan heel goed kloppen.
quote:van-vert schreef op 04 februari 2015 @ 15:18:

Het is in een winkel, de winkel zelf is rond de 20 uur per week open. Ik zelf zal gemiddeld 8 uur in de week werken

Als ik die gegevens invoer op berekenhet.nl kom ik op een veel hoger bedrag uit, namelijk rond de 17 euro. Dat lijkt me nou weer heel erg veel...

Komt omdat je 20 uur hebt gedaan als volledige werkweek. De meeste winkels zijn echter 40+ uur per week open.

Als ik 40 uur invul kom je gewoon op ¤8,66 uit als uurloon.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:Dahlia74 schreef op 04 februari 2015 @ 15:31:

Met het voorbeeld op deze pagina kom je toch wel een heel eind met je berekening.

http://www.rijksoverheid. ... -minimumloon-per-uur.html

Een uurloon van EUR 8,63 kan heel goed kloppen.

Ja, dit las ik ook net. Maar gebaseerd op een 40-uur werkweek, en de werkweken daar zijn maar 20 uur.

Ik kan dus niet nagaan of ik te weinig krijg. Het bruto uurloon ligt bij een 36-uur werkweek al hoger dan bij een 40 uur werkweek.

Dus ik kan niet echt zelf "uitzoeken" of het bedrag klopt..
quote:van-vert schreef op 04 februari 2015 @ 15:35:

[...]

Ja, dit las ik ook net. Maar gebaseerd op een 40-uur werkweek, en de werkweken daar zijn maar 20 uur.

Ik kan dus niet nagaan of ik te weinig krijg. Het bruto uurloon ligt bij een 36-uur werkweek al hoger dan bij een 40 uur werkweek.

Dus ik kan niet echt zelf "uitzoeken" of het bedrag klopt..

Vaak bepaald de voor de sector geldende CAO wat een standaard werkweek is, voor winkels is dat normaal gesproken 40 uur.

Dat de winkeleigenaar ervoor kiest minder uren open te zijn staat daar los van.

Jouw minimum uurloon zal dan uitkomen op het wettelijke minimum maandloon gedeeld door 173,33 (gemiddeld aantal werkuren per maand bij 40 uur per week), dus ¤ 8,66.
Toch 6 cent te weinig dus
Jep, 8.66 is het bruto minimumloon. Niet veel.

Ik las tijdens mijn ww echter regelmatig vacatures waarin bedrijven in koeienletters beweerden een TOPsalaris te bieden, 8,66 dus. Prima dat je graag mensen werft maar ga niet lopen beweren dat dit een topsalaris is want dat is het niet.
Volgens mij betalen alleen winkels zo weinig.. Ik ken niemand meer van die leeftijd die voor dat uurloon werkt. Toch wel minstens 10 euro per uur. Of 9.26 .. Maar ja snap het wel als je even niks anders heb..
Het is wel super handig met solliciteren. Want een 0-uren contract geldt voor beide partijen. Werkgevers kijken daar graag overheen, maar als hij volgende week zegt dat je op woensdag moet werken, en jij hebt geen zin, kun je gewoon zeggen; sorry, maar volgende week kom ik niet.

Je hebt die baan niet lang als je dat elke week doet, maar als je een keer een sollicitatiegesprek hebt, kan het wel eens praktisch zijn.

Ik vind het bedrag overigens wel erg aan de lage kant hoor. Hopelijk kun je er met de fiets naartoe.
Ja, het is geen vetpot. Maar het is maar voor een paar uur in de week en ik doe het omdat ik het leuk vind, het is niet "nodig" voor het geld.

Hiernaast heb ik mijn eigen bedrijfje aan huis en een peuter thuis dus is het wel lekker om wat anders erbij te doen.

Neemt niet weg dat het minimum loon op z'n minst in orde moet zijn :-D
Is wel weinig, ook voor een winkelbaan.

Ik werk ca 12 uur per week, gewoon als winkelmedewerker en verdien 11 euro per uur.

Bruto is dan wel ongeveer netto omdat ik niet boven de 7000 per jaar uit kom.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
quote:Exces schreef op 04 februari 2015 @ 18:01:

. Want een 0-uren contract geldt voor beide partijen. Werkgevers kijken daar graag overheen, maar als hij volgende week zegt dat je op woensdag moet werken, en jij hebt geen zin, kun je gewoon zeggen; sorry, maar volgende week kom ik niet.

.

Er zijn verschillende soorten oproepcontracten. Afhankelijk van het soort contract mag je nee zeggen als er werk voor je is.

Welke contracten zijn er voor oproepkrachten?

Er zijn verschillende soorten oproepcontracten: een oproepcontract met voorovereenkomst, een nulurencontract en een min-maxcontract. U bent een oproepkracht als u met uw werkgever heeft afgesproken dat u pas komt werken als uw werkgever u oproept. Uw werkgever kan u oproepen voor een paar uur. Maar soms ook voor hele dagen. Als oproepkracht heeft u dus geen vast maandloon.

Oproepcontract met voorovereenkomst

Een oproepcontract met voorovereenkomst heeft de volgende kenmerken:

Als uw werkgever u oproept, beslist u zelf of u gaat werken.

Als u gehoor geeft aan de oproep, ontstaat een arbeidsovereenkomst waarbij de afspraken in de voorovereenkomst gelden. Voor elke periode waarin u werkt, krijgt u een nieuwe tijdelijke arbeidsovereenkomst.

De werkgever betaalt loon over de uren die u werkt.

Bij 4 opeenvolgende contracten ontstaat een vast dienstverband. Ook kan een vast dienstverband ontstaan als opeenvolgende tijdelijke contracten een periode van 3 jaar overschrijden. Dit heet de ketenbepaling.

Deze ketenbepaling wijzigt per 1 juli 2015. Op dat moment worden de mogelijkheden tot het verlengen van tijdelijke contracten (zonder dat een vast contract ontstaat) beperkt.

Nulurencontract

Een nulurencontract heeft de volgende kenmerken:

U gaat aan het werk als uw werkgever u oproept.

U heeft een contract voor bepaalde tijd of voor onbepaalde tijd. Maar u heeft geen afspraak gemaakt over het aantal uren dat u werkt.

De werkgever betaalt u alleen loon over de uren die u werkt. Deze afspraak moet op papier staan. Deze afspraak geldt alleen voor de eerste 6 maanden van de arbeidsrelatie. Na die 6 maanden moet de werkgever loon doorbetalen als u bent opgeroepen en er door een reden die voor risico van de werkgever komt toch niet wordt gewerkt. Of als er werk is, maar u niet wordt opgeroepen. In een cao kan staan dat de periode van 6 maanden wordt verlengd. Dit kan alleen als het om werkzaamheden gaat die incidenteel van aard zijn en geen vaste omvang kennen. In dat geval betaalt de werkgever nog steeds alleen de uren die u werkt. Indien uw werktijden niet van tevoren zijn bepaald en u wordt opgeroepen om te werken, moet uw werkgever u in ieder geval voor 3 uur loon betalen.

Min-maxcontract

Een min-maxcontract heeft de volgende kenmerken:

U heeft een contract voor bepaalde tijd of onbepaalde tijd voor een minimumaantal uren per week, maand of jaar. Dit zijnde garantie-uren.

U heeft een afspraak voor hoeveel uur u maximaal oproepbaar bent.

Voor de garantie-uren krijgt u altijd betaald, of u nu wel of niet heeft gewerkt door een reden die voor risico van de werkgever komt.

U moet werken tot het afgesproken maximum aantal oproepbare uren.

Uw werkgever betaalt loon voor het totaal aantal uren dat u werkt.

De afspraak dat u voor de uren boven de garantie-uren alleen krijgt uitbetaald als u werkt, geldt alleen voor de eerste 6 maanden van de arbeidsrelatie. Na die 6 maanden moet de werkgever loon doorbetalen als u bent opgeroepen en er door een reden die voor risico van de werkgever komt toch niet wordt gewerkt of als er werk is, maar u niet wordt opgeroepen. In een cao kan staan dat de periode van 6 maanden wordt verlengd. Dit kan alleen als het om werkzaamheden gaat die incidenteel van aard zijn en geen vaste omvang kennen. In dat geval betaalt de werkgever nog steeds alleen de uren die u werkt. Als een arbeidsomvang van minder dan 15 uur per week is afgesproken, uw werktijden niet van tevoren zijn bepaald en u wordt opgeroepen om te werken, moet uw werkgever u in ieder geval voor 3 uur loon betalen.

Oproepkrachten en de cao

Het is belangrijk om te weten of het bedrijf waar u werkt onder een cao valt. In een cao kunnen afwijkende afspraken staan die voor u gelden. Hierin kan bijvoorbeeld voor werkzaamheden die incidenteel van aard zijn en geen vaste omvang kennen de plicht tot loondoorbetaling voor een langere periode dan 6 maanden worden uitgesloten.

Loondoorbetaling bij ziekte

Wordt u als oproepkracht ziek? Dan houdt u soms recht op doorbetaling van loon. Soms krijgt u een Ziektewetuitkering van uitkeringsinstantie UWV. Dat hangt af van het soort oproepcontract dat u heeft.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik ben ook 26, en nu volop aan het solliciteren (want: werkloos). Helaas horen wij in de loonschaal 23/0, dus 23 jaar en ouder.

Balen wel! Ik heb echt pech gehad, werkte ergens een jaar en werd mijn contract niet verlengd (reorganisaties, opheffing bedrijf). Dus kwam ik elke keer weer in de 23/0 loonschaal terecht bij een nieuw bedrijf. Me nu maar voorgenomen om te proberen meer salaris te vragen.
Doe wat je zegt, en zeg wat je doet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven