Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Ja, ondergoed lenen of ruilen?

Hier ook.... Dat gaat niet.

Als kind heb ik dus altijd kleding mogen krijgen. Die net niet pasten. Of bijna op was.

Zelf vond ik dat niet zo erg, maar op school zijn het kleine loeders. Maar.... daarvan heb ik geleerd om veel te letten op kleding en creativiteit is er ook door geactiveerd. Het pesten laten stoppen bij dames door vragen te gaan stellen over wat dan wel zou passen.

Hetzelfde met schoenen. Die kan je niet ruilen. Dat is maatwerk.

Goedkope kledingmerken koop ik niet meer. Alleen als ik het nergens anders kan vinden en echt iets nodig heb.

Ik heb de laatste jaren echt heel veel merken geprobeerd.

Ik heb de mazzel van bepaalde kledingmerken de kleinste maat nodig te hebben. En ik ben heel goed geworden met combineren.

Moest wel, want als je 3 jaar moet zoeken om een schoentje te vinden met een goede pasvorm. Dan moet je wel.

Tot mijn schrik en verdriet (bij wijze van spreken) zag ik bij een van die merken een kopie van een goedkoop kledingmerk hangen.

Ik hoop er nog steeds op dat het alleen maar decoratie was.

Ik hoop al jaren op een tax voor afval. Daar zou ik heel veel op uit kunnen sparen. Nu MOET ik voor vervuilers betalen, terwijl ik zelf nauwelijks afval heb. Ik koop afgepast en heb daar een sport van gemaakt.

Ik krijg een punthoofd van die vrouwen die nooit genoeg hebben. Die hun kik moeten halen uit bezit.

Niks tegen bezit - echt niet - maar te veel is gewoon te veel. Dat is een verslaving.

Ja, slap geworden elastieken in kleding. Dan is het tijd voor iets nieuws.

Jassen waren allemaal op.

Ik ben klaar met inkopen en de komende 6 maanden heb ik zeker niets meer nodig.

Ik doe het helemaal alleen voor mezelf. Niet om mijn afval nog minder te laten worden. Dat kan niet.

Mijn afvalbakken moet ik afsluiten, omdat anders mijn buren daar hun overbodige rotzooi in dumpen. De bak wordt zo vol gepropt dat hij niet meer sluit. Daarom. (NU hoef ik maar 3 keer per jaar die bak aan de weg te zetten. Ik hoef er niet aan te denken, want hij gaat ook niet stinken.)

Verder vind ik het jammer dat "het groepje" niet meer energie stopt in het zichzzzzelf leren kennen.

Succes dames! Geef niet op als er een "foutje" wordt gemaakt. Als iets echt plezier geeft voor jaren dan is het de aanschaf waard.

Je kan het niet meer shoppen ook vervangen door een ontwerpcursus of iets anders op modegebied als je dat leuk vind.

Of een studie over kleuren of sieraden..... Er is zoveel. Ik ben al op IT-gebied actief bezig en dat is de enige reden om zoveel op internet te zitten.

Maar gebruik je fantasie. Ik heb net een vest gekocht wat ik echt nodig heb. Het is een zinvolle aanvulling.

In tegenstelling tot een aantal forumgebruikers hier, blijf ik respectvol naar de anderen. Met hier bedoel ik het hele forum.
De plaatjes met truttige items die plak vanuit een sarcasme. Verder gebruik ik ook de negeerknop.

Ik ben dus meerdere winkels in geweest gisteren en zag wel mooi hangen. Maar voelde geen enkele drang om te passen.

Genoeg is voor mij genoeg.
quote:Pumps_italiaans schreef op 07 februari 2015 @ 12:07:

De plaatjes met truttige items die plak vanuit een sarcasme. Verder gebruik ik ook de negeerknop.

Ik ben dus meerdere winkels in geweest gisteren en zag wel mooi hangen. Maar voelde geen enkele drang om te passen.

Genoeg is voor mij genoeg.

voor mij ook, je hebt nu echt een enkeltje negeerknop gescoord.

Hoe is het met de andere Dames? Ik ben pas verhuisd en moet al m'n kleding nog ordenen, dus de bezem gaat er weer een keer door. Ben ook al 2 kilo kwijt dus goede hoop dat ik over een tijdje weer in de tas kleding pas die nu netjes aan de kant staat te wachten. En een tasje met kleding die ik niet meer leuk vind maar wel met grappige prints etc daar ga ik tzt kussenslopen van maken voor in m'n nieuwe huis
Leuk idee, dappere gerbera..als je kussenslopen af zijn wil ik ze graag zien.
quote:whopper schreef op 06 februari 2015 @ 18:22:

[...]

In vergelijking met vorig jaar dan ;) maar nu besef ik wel dat dit de aankopen zijn van 1 maand pas..... Oeps.
quote:*speels* schreef op 07 februari 2015 @ 14:57:

Leuk idee, dappere gerbera..als je kussenslopen af zijn wil ik ze graag zien.Zal ze showen, wordt waarschijnlijk pas in de zomer hoor. Veel te druk nu met afstuderen
Mijn valkuil is dure kleding die heel erg is afgeprijsd. Vaak is het niet voor niets sterk afgeprijsd maar ik heb toch ook wel een aantal hele leuke kledingstukken voor weinig geld in de kast plus dus een berg miskopen. Ik heb te veel kleding en ik ben een soort van verslaafd aan webwinkels.

Tot juni ga ik niets kopen en dan mag ik van mijzelf 50 euro per maand uitgeven of opsparen voor de volgende maand(en).

Ik hou wel de sites van favoriete merken in de gaten. De nieuwe collecties bekijk ik en de items die ik geweldig vindt die blijf ik volgen, komt het in de uitverkoop dan kan ik overwegen om het te kopen.
quote:DappereGerbera schreef op 07 februari 2015 @ 14:46:

[...]

voor mij ook, je hebt nu echt een enkeltje negeerknop gescoord.

Hoe is het met de andere Dames? Ik ben pas verhuisd en moet al m'n kleding nog ordenen, dus de bezem gaat er weer een keer door. Ben ook al 2 kilo kwijt dus goede hoop dat ik over een tijdje weer in de tas kleding pas die nu netjes aan de kant staat te wachten. En een tasje met kleding die ik niet meer leuk vind maar wel met grappige prints etc daar ga ik tzt kussenslopen van maken voor in m'n nieuwe huis Waar zit die knop?
Hier gaat het nog steeds goed. Ik heb alleen 6 boxers voor zoon gekocht, maar dat telt niet mee. Ik ga de challenge alleen voor mezelf aan. Man en zoon hoeven niet mee te doen. Man koopt weinig kleding, alleen als het echt nodig is. Voor zoon koop ik meestal de kleding. Ik ga wel bewuster voor hem kopen, maar niet zozeer minder.
@vlinder021:

Dank je voor de tips, al kende ik ze eigenlijk al.

Ik weet dat er in Engeland een ruimer én goedkoper aanbod is voor deze maten (o.a. brastop.com en lingerie shopjes op ebay hebben vaak erg aantrekkelijke prijzen) MAAR ik heb nog geen Brits merk gevonden dat ik echt lekker vind zitten. Ik houd absoluut niet van voorgevormde en/of synthetische bh's en dan lijkt zowat alles van Freya, Panache, etc. al af te vallen.

Zodoende koop ik eigenlijk altijd bh's van Primadonna. Behoorlijk aan de prijs, maar ik ben er heel tevreden over. Soms kan ik er eens een met korting aan de haak slaan op lingerie-outlet.nl.

@spuit-elf:

Ik vind die ketting niet echt onder deze challenge vallen. Tenzij je nu helemaal van plan bent om los te gaan in de accessoires en sierraden natuurlijk
Ik heb vandaag een paar perfect passende paarse leren Gabor pumps van 17 euro laten staan in de winkel. Stond niet op wishlist. Niet gekocht dus. Crisis afgewend.

Conclusie: Voorlopig niet meer de Gabor instappen. Voorlopig niet meer de stad in.

Lijkt me lastig inderdaad om een moeilijke bh-maat te hebben... ik heb een iets kleinere omvang dan gemiddeld, maar ja ik heb met mijn kleine cup toch geen echte steun nodig. Heb wel braaf een sportbeha aan met hardlopen.
quote:bolhoed schreef op 07 februari 2015 @ 20:13:

@spuit-elf:

Ik vind die ketting niet echt onder deze challenge vallen. Tenzij je nu helemaal van plan bent om los te gaan in de accessoires en sierraden natuurlijk

Dat moet ik niet doen, want anders schiet ik er nog niks mee op, haha. Ik had even de neiging om het maar weer op te geven toen ik die ketting had gekocht. Maar ik heb besloten om toch gewoon door te gaan.

Ik heb het nu wel opeens weer in mijn hoofd zitten dat ik nog wel een goed sieraad kan gebruiken om mijn simpele outfits wat verzorgder te maken. Maar ik wil nu ook niet mijn shopverslaving verleggen naar accessoires natuurlijk :D
Hier gaat het ook nog steeds goed. Gister moest ik voor een praktische boodschap de stad in, was wel een verleiding om nog even de Mango binnen te stappen (had gisteravond een bruiloft dus toch de neiging even te kijken naar een accessoire/tasje ed) maar niets gekocht. Voor bruiloften heb ik nog zoveel jurkjes in de kast hangen dat ik daarvoor sowieso niets nodig had. Vind het wel lastig dat nu de voorjaarscollecties langzaamaan binnenkomen. Dan zie je online de nieuwste collecties en dat doet je dan wel beseffen dat je ff helemaal niet meedoet. Maar ik geniet er wel van de kleding die ik nu heb ook echt te dragen. Dat je aan het einde van de winter toch kunt zeggen dat je je leukste winterkleding toch allemaal een paar keer aan hebt gehad.
Ik ben "af" vandaag 2 basic tshirtjes gekocht voor 10 euro. Moet nog wel m´n kast doorspitten, niet al te lang geleden gedaan...maar merk dat ik nog steeds misschien 25% draag.

Succes voor de dames die echt niets hebben gekocht!
Laat maar.
Ik vind dit een interessant topic. Ik ga er niet actief aan deelnemen want ik kan mezelf niet beloven dat ik een jaar helemaal geen kleding ga kopen. Maar ik wil het topic wel gaan volgen.

Wel probeer ik al een paar jaar wat bewuster kleding te kopen. Ik pas zelf de "één-op-één-regel" toe. Zo noem ik dat. Is hier misschien al langsgekomen maar dat houdt in dat als ik iets nieuws koop, ik er iets ouds voor in de plaats weg moet gooien. Dus ik mag bijv. alleen een nieuwe jas kopen als ik een oude jas, die ik toch nooit meer draag, weggooi.

Het moet wel ongeveer gelijkwaardig zijn, dus geen oude sok weggooien en dan een nieuwe broek kopen.

Het is broek-broek, trui-trui etc. Op die manier komt er niet meer kleding mijn huis in dan ik had. Wil ik iets nieuws kopen maar staat er niets tegenover dat ik wil weggooien, dan koop ik het niet, want dat betekent meestal dat ik er al genoeg van heb (bijv. 5 vestjes).

Je kan het ook doen met spullen voor je huis. Het gaat niet altijd helemaal op, maar het helpt mij wel om beter na te denken over wat ik koop.
Saywhat ik vind 2 basic shirtjes nog net kunnen! 10 euro overleef je wel.

Toedeloedinges ik vind jouw spirit ook mooi. Iets weggooien en dan iets mogen kopen.

Ik vind kringloop winkels ook gevaarlijk zeker goedkope met mooie kleren. Koop rustig 10 stuks per keer erbij. Maar 2015 nog ongeschonden doorgekomen!
Ik meld me ook aan voor een stop op kleding kopen.

Uitverkoop is voor mij de grootste verleiding....ik was net virtueel aan het shoppen, maar heb gelukkig niets besteld. Crisis afgewend ;) Ik heb ook niks nodig de komende tijd.
Ik heb zojuist bij de hema een sjaaltje en riempje gekocht om een zwarte outfit wat op te leuken. Schade 11 euro.
Deze maand gaat geen probleem worden. Ik was gisteren in de stad en er hangt ook gewoon niets om te kopen! De laatste restjes van de uitverkoop, die niemand meer wil hebben. En voor de rest niets leuks. Maakt het wel makkelijk...
Hoe weinig reacties....

Maar alles of niets.... Ik ben de laatste maanden dus veel meer winkels in geweest en het kost me geen enkele moeite meer om NIETS te kopen als ik niets nodig heb. Ik ben benieuwd of ik de komende 6 maanden niet meer ga twijfelen.

Ik zie winkels meer als galerieën. Een paar miskopen uit het verleden zijn tot leven gekomen dank zij een nieuw kledingstuk.

Het is leuk om te zien. Alleen al door het accent te verleggen op kleur krijgt het totaal een compleet andere uitstraling.

Geprobeerd omdat ik het zo leuk vond. Zocht zoiets al jaren. Als zulk plezier niet in een project gepast MAG worden.....

EDIT: Wedstrijd met mezelf..... Zinvol voor mezelf en anderen bezig zijn

Met anderen bedoel ik o.a. het milieu en betere mogelijkheden om klantgericht marktonderzoek mogelijk te maken. Niet vooral goedkoop en veel.

EDIT2: IK heb het nog steeds over hetzelfde kledingstuk. Ik geniet van de vele mogelijkheden die een kledingstuk geeft.
En ja hoor, onze topictrol komt weer melden dat ze iets heeft gekocht...
@quinta1976

Ben het met je eens vindt het ook niet zoveel bijzonders wat er nu in de winkels hangt. Dan is de verleiding ook niet zo groot.
Ha mieke 1966, leuk onderwerp!

Ik heb een hekel aan winkelen en koop altijd alleen maar iets nieuws als ik het echt nodig had en dan het liefst online. Ik geef rond de 200,- per jaar uit aan kleding en schoenen. Heb xxs en schoenmaat 36 dus regelmatig aanbod met 70% korting. Ik draag mijn kleding tot het versleten is en dan pas vervang ik het. Dit heb ik altijd gedaan en dat bevalt me goed want had maar 1 kast nodig voor al mijn kleding en schoenen.

Heb nu 10 maanden helemaal geen kleding gekocht. Ik weet dit omdat ik ben verhuisd naar het buitenland met 1 koffer vol kleding en daar doe ik het mee. In mijn koffer paste bijna al mijn kleding behalve een hele dikke winterjas en mijn laarzen. Helaas merk ik dat door het harde water en ander wasmiddel mijn kleren wel harder slijten en er in veel shirts gaatjes te bespeuren zijn. Aangezien ik op dit moment weinig verdien vermaak ik kleding waar mogelijk en niet herstelbare kleding gebruik ik als poetslap of pyjama of gooi ik weg. Wat ik erg fijn vind aan het hebben van weinig kleding is dat je niet lang hoeft na te denken wat je wil dragen aangezien de keus vrij beperkt is.
Ik zou eigenlijk ook mee moeten doen.

Ik ben net de stad in geweest met als resultaat schrik niet

1 zwarte blazer

1 zwart witte blazer

1 zwart paarse blazer

1 bruine blazer

3 sjaals

4 jurken

1 paar schoenen

Het scheeld meegenomen uit het laatste restje sale en mijn favoriete merken maar als ik dit zo zie denk ik mijn hemel...

Dan heb ik het over alle dingen die ik al eerder gekocht heb zucht

*ik bedenk me net dat het niet gepast is in dit topic. Als iemand er moeite mee heeft haal ik het weg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven