Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
quote:Pumps_italiaans schreef op 03 februari 2015 @ 22:06:

Pumps snapt er alles van, want Pumps is al jaren bezig.

En dat werd in de opening van dit topic gevraagd.

En dat weten we nu wel, dat je jarenlang geen kleding hebt gekocht. Dat je één keer op de OP reageert, oké, maar dat hoef je toch niet elke keer te herhalen? Zeker niet nu het topic een heel andere wending heeft genomen en er mensen schrijven die bewust minder of helemaal geen kleding meer willen kopen.

Jij schrijft alleen maar over kleding die je wél koopt of wilt gaan kopen of hebt gekocht en weer gaat terugsturen. Totaal off-topic dus. Het topic gaat namelijk over het NIET kopen van kleding. Doe daar gewoon aan mee, of houd gewoon op over wat je allemaal WEL koopt.
quote:Pumps_italiaans schreef op 04 februari 2015 @ 14:17:

Ondergoed en sportkleding telt toch niet mee? Dat is essentieel om kleding goed te laten zitten.

Ook kleding, zoals handschoenen tijdens een sportieve vakantie of tegen de kou. Dat zijn noodzakelijke attributen.

Daar kun je beter niet op bezuinigen, want het doel was toch onzinnige en overbodig weg te laten?

Op je handen gaan zitten... Is niet slim. Zelf heb ik van een aantal kledingstukken ondertussen een noodzakelijke aanschaf moeten doen. Ik heb gewoon wat goede merken ontdekt waarbij ik voor minder geld toch alles krijg wat in de dure variant ook zit.

Klein geheim om minder in de verleiding gebracht te worden. Gericht zoeken als je iets nodig hebt en je beperken tot een budget.

De aanbiedingen die duurder zijn komen vanzelf in beeld. Maak een opzet (of teken een zoekmethode uit) om jezelf te beperken en minder in verleiding gebracht te worden. Dat is heel persoonlijk. Ook kun je er voor zorgen dat je niet meer gevolgd wil worden of dat proberen. Voor mij was het frustrerend om niet te kunnen vinden, maar wel heel veel van wat toch niet past te moeten zien voorbij komen.

Ik ga bijvoorbeeld een winkel in waar het vol staat met de meest prachtige koopwaar. Dan komt er een verkoopster aan die begint te kletsen over wat er allemaal staat. Voordeel, voordeel, voordeel en een extra en elke volgende nog meer voordeel.

Ik ben wel eens zo'n winkel uit gelopen, omdat ik na 3 keer nog geen werkelijk contact had met zo'n verkooptalent dat ik blij was als ze er een te koop hadden. Vragen om advies? Wat hebben jullie in die maat en die pasvorm etc. Oeh, dat wist ze niet.... Dat wist ze niet. Mee zoeken? Nee, dat kon ze niet. Twee jaar later stond er iemand anders die het wel kon. Daarvan heb ik werktijden opgevraagd en ging dan alleen als die in de winkel stond. Die had feeling voor haar vak en ervaring.

Een reclameblokker helpt ook mee.

Ik gebruik al die prachtige kleding alleen als voorbeeld en voor inspiratie.

Dat ik geen nieuwe jurk nodig heb als er al een hangt. Ja, ik heb vorig jaar en dit ook al zeker wel 6 jurken laten hangen.

De schoenen die ik heb gekocht. Die had ik al eerder gepast, maar ik vond ze te duur. Er was een speciale actie die een uurtje duurde. Heel toevallig besloot ik te bestellen omdat ik op de dag van de levering gewoon thuis was. Het kostte me 10 minuten om ze te vinden. Het was het enige paar dat die uitstraling had en de rest had ik al veel eerder gepast, maar die waren allemaal veel te ruim. Orthopedisch schoeisel? Ik ken een vrouw die echt heel mooi en sexy gekleed gaat.

Misschien dat anderen ook tips kunnen plaatsen over hoe zij verleidingen weerstaan?

Dat fotoalbum van niet gekochte kleding. Misschien kan dat als persoonlijke folder gebruikt worden?

Dan wordt het voer voor psychologen dit topic. Meerdere probleemstellingen mogelijk om op af te studeren. Jullie mogen ze zelf invullen. Beginnen met w-vragen. Waarom? Wie? Wanneer? Ga zo maar verder. Wat zijn de voordelen van ......?

Daar kan ook een leuk groepje uit komen die achter de schermen iets delen. Niets voor mij BTW, want ik sta graag open voor nieuw.

Groetjes en fijne vakanties!Hoe ik ‘verleidingen’ weersta? Ik ga geen kledingwinkels in, ik bekijk geen websites van bedrijven die kleding verkopen, ik kijk niet in folders en ik ga niet op zoek naar kleding. Er zijn dus geen verleidingen, ik koop gewoon niets. Als je er zó mee bezig bent, als je elke dag of week wel iets ziet, of iets bestelt (en dan weer terugstuurt) en zó’n noodzaak voelt om op sites naar kleding te zoeken dan ben je echt wel verslaafd hoor.
Compleet off-topic wellicht, maar ik vind je posts zo onsamenhangend. Ik snap je echt niet. Je doet niet mee aan de challenge zo ver is duidelijk, maar verder?!
Pumps zit in haar eigen bubble.

Ik kom niet in de verleiding omdat de knop om staat bij mij. Die staat op 'uit'. Zo simpel ligt het bij mij nu eenmaal. Ik zie best leuke dingen online en op straat in de winkels. Maar gewoon even niet voor mij.
quote:prik schreef op 04 februari 2015 @ 15:16:

[...]

Hoe ik ‘verleidingen’ weersta? Ik ga geen kledingwinkels in, ik bekijk geen websites van bedrijven die kleding verkopen, ik kijk niet in folders en ik ga niet op zoek naar kleding. Er zijn dus geen verleidingen, ik koop gewoon niets. Als je er zó mee bezig bent, als je elke dag of week wel iets ziet, of iets bestelt (en dan weer terugstuurt) en zó’n noodzaak voelt om op sites naar kleding te zoeken dan ben je echt wel verslaafd hoor.Helemaal mee eens. Als je niet (meer) verslaafd bent dan ga je geen kledingwinkels binnen en bekijk je ook geen online kledingwinkels. En je bestelt dus ook niks. Ik heb 2 modeblogs (Sartorialist en Garance Dore) die ik elke dag even bekijk en soms doe ik daar inspiratie op voor combinaties met kleding uit mijn eigen kast. That's it. Pumps, ben je werkloos of zo dat je je de hele dag met shoppen bezig kunt houden?
Ik ga dit ook proberen, alleen houd ik wel een beetje een slag om de arm. Jarenlang had ik niet zoveel geld en kocht ik wat goedkopere kleding, maar niet veel. Tijdens mijn huwelijk heb ik ontzettend weinig gekocht voor mezelf en nu na de scheiding heb ik echt geleerd om ook mezelf eens het een en ander te gunnen en ging ik ook wat, in mijn ogen, kwalitatief leukere kleding en schoenen kopen. Maar dat is, in mijn ogen, wel een beetje uit de hand gelopen, omdat het ook in het budget moet passen. Ik heb nog steeds niet superveel, maar ik heb wel een aantal dingen nog met kaartjes en al in de kast liggen, en dat is helemaal niets voor mij. Ik heb een week of twee geleden een grote opruiming gehouden van mijn en mijn dochters kleding. Mijn slag om de arm is dat ik voor mijn dochter minder ga kopen, maar dat ik niet niks kan kopen, omdat zij natuurlijk ook groter wordt. Voor mezelf ga ik wel zo min mogelijk kopen, de slag om de arm daar is dat ik bijvoorbeeld wel nieuwe schoenen zou kopen, mocht ik deze nodig hebben (ik loop wat scheef en ze zijn breed aan de voorkant.) En als ik een panty nodig heb, heb ik die toch echt nodig. Maar als ik dat ga kopen, probeer ik het wel in de sale te kopen.

In dat oude topic zag ik trouwens ook iemand die meer make-up ging kopen, dus dat ga ik mezelf nu dus wel verbieden. Ik heb van die momenten dat ik veel nagellak koop en andere dingen die ik dan dubbel blijk te hebben. Voor vandaag heb ik nog wel wat kleding aangeschaft dit jaar, maar goed, vooruit.
Blij om te lezen dat ik niet de enige ben die niet zo opgezet is met capsule-wardrobes.

Ik heb effectief besloten om mijn doelstellingen wat bij te schaven. Ik schakel over van een budget van 50 euro/maand naar 12 stuks/jaar. Anders haal ik alsnog teveel in huis. Teller staat al op 2, nog 10 te gaan.

quote:Superhuisvrouw schreef op 02 februari 2015 @ 17:22:

Ach en waarom zou je je alles ontzeggen het geeft een heerlijk gevoel ook nog om jezelf te verwennen met nieuwe kleding .

Tuurlijk geeft dat een heerlijk gevoel, maar als je uit je kasten al twee volle vuilniszakken met kleding hebt gehaald die je niet meer draagt (weggegeven en verkocht op MP) en daarna nog steeds ca. 25 broeken, 20 rokken, 35 jurkjes, 20 jasjes, 50 schoenen en een karrenvracht shirts overhoudt heb je jezelf de afgelopen jaren echt al veel te veel verwend

Het enige waar ik eigenlijk niet zo veel van heb zijn truien. Dat staat dus op mijn lijst. Van mijn 10 items wil ik zeker nog een mooie grijze trui kopen.

De kleding die ik nu nog in mijn kast heb hangen draag ik overigens wel allemaal, maar ik heb dusdanig veel dat ik weinig dingen echt vaak draag. Mijn spullen slijten dus ook niet echt.

Hierdoor zit binnen een jaar of vijf waarschijnlijk met veel kleding die kwalitatief nog goed is maar die ik niet leuk meer vind of niet meer pas. Dat is ook zonde. Dus ja, het kan hier echt wel even met wat minder..
quote:vlinder021 schreef op 30 januari 2015 @ 20:44:

De meesten die hier schrijven gaan de uitdaging aan in 2015 geen kleding te kopen of hebben een beperkt budget of aantal voor dit jaar gesteld. Weten jullie wat je de afgelopen tijd jaarlijks hebt uitgegeven aan kleding? En wat je dus ook hoopt te sparen dit jaar

Omdat de meesten hier vinden dat ze er teveel aan uitgegeven hebben, of teveel kleding gekocht hebben en nu meer dan genoeg hebben, vroeg ik me dit af. Het is natuurlijk voor iedereen verschillend wat je veel of weinig vind, maar ik ben toch benieuwd. Ik heb het de afgelopen jaren bijgehouden en kom op zo'n 1800 euro per jaar. Dat is incl. schoenen, riemen, sjaals, maar excl. ondergoed, sokken/panty's, sieraden en tassen.

Ik heb het eigenlijk nooit echt bijgehouden. Ik schat rond de 2000/jaar.

Ik kocht meestal enkele (duurdere) stuks waar ik echt op verliefd was uit de nieuwe collectie en dan verder heel veel in de sale. Ik heb ook veel nagenoeg nieuwe laarzen en jasjes gekocht op MP en in mijn favoriete tweedehandswinkel. Maar alles samen moet het wel rond dit bedrag liggen denk ik.

Met ondergoed erbij is het denkelijk nog meer, eerder richting 2350/jaar.. Ik heb een minder courante maat (omvang 65, grote cup) en de enige bh’s die echt lekker zitten kosten al gauw rond de 75/stuk. Dus ja, daarvan jaarlijks enkele vervangen, eens een nieuwe kleur en dan toch eens een setje.. :/

Het geld dat ik nu uitspaar gaat gewoon op mijn spaarrekening. Waarschijnlijk begin ik binnenkort te zoeken naar een koophuis, en daar had ik dus eigenlijk al veel meer voor opzij kunnen zetten.

Met de opbrengst van de verkoop van mijn overtollige kleding op MP ga ik op citytrip. Het heeft nu al 150 opgebracht en loopt nog steeds lekker.
bolhoed wijzigde dit bericht op 06-02-2015 00:07
Reden: herkenbaarheid
% gewijzigd
@ bolhoed

Dat is dan weer het andere uiterste, maar als je dan weer zoveel hebt word je ook niet meer blij toch van een nieuwe aankoop
@Superhuisvrouw:

Dat klopt, na een tijd begin je je heel erg schuldig te voelen en begint het te dagen dat je echt veel te veel koopt. Het absolute dieptepunt voor mij was toen ik vorig jaar (alweer) een pakket mocht gaan afhalen op het postkantoor en ik met opzet een andere jas uitzocht en ik mezelf een ander kapsel aanmat omdat ik niet wou dat de postbeambtes zouden zien dat ik daar (alweer) was voor een pakket.

Toen ben ik drastisch minder gaan kopen. Het is veel fijner zoals het is nu, als er nog maar af en toe een kledingstuk bijkomt. Ik ben niet helemaal gestopt met het kopen van kleding omdat ik, hoe gek ook, nog enkele dingen mis (een of twee truien, strapless bh, bruine laarzen zijn inmiddels vervangen). Daarnaast wil ik me inderdaad niet alles ontzeggen in die zin van.. moest ik dit jaar nog eens een waanzinnig leuk item tegenkomen

Dus ja, eigenlijk heb je gelijk. Een gulden middenweg is het beste. Ik probeer dit jaar voor een heel zuinige gulden middenweg te gaan
Ik denk zelf ongeveer 1200 per jaar, maar kan ook iets meer of munder zijn. Ik heb een moeilijke schoenmaat en heb jaren achter elkaar de sale leeg geshopt id grote matenwinkel. Schoenen mt 45 zijn duur. Toen kwam van haren. Minder kwaliteit maar ook even los gegaan dus 1 doel wat ik zeker wil halen is GEEN schoenen.

Het geld wat ik bespaar wil ik in mijn huisje steken. Zou het volgens mij ook echt makkelijk moeten redden verder met uitgezonderd ondergoed.
Jeetje, wat veel geld! Wat goed dat je gaat minderen, dat is gewoonweg een vakantie per jaar aan kleding . Ik denk dat ik (en ik verdiende het afgelopen jaar even niet veel, dus voor mij was het een behoorlijk bedrag) ongeveer 250 euro aan kleding uitgaf, maar als je zo weinig verdient als ik en een kast vol kleding hebt (en dat is natuurlijk eigenlijk waar het om gaat!), is het nog steeds belachelijk om extra kleding te kopen.
Ik durf het niet eens uit te rekenen wat ik vorig jaar uitgegeven heb aan kleding.... Ik denk wel ¤250 per maand.

Maar goed! Tot nu toe alleen zwarte enkellaarsjes, bordeaux leren jasje en een simpel zwart T-shirt met V hals gekocht! Ik ga goed :D
Ik mag van enkele deelnemers niet meer posten. Ik reageer echter nog steeds op de OP.

Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?

Ik ben dus langer dan 6 jaar al bezig. Verslaafd ben ik niet, maar wel heel blij dat ik na lange tijd en veel miskopen eindelijk heb geleerd waar, ik wat, hoe en hoeveel ik nodig heb om snel in te kopen voor weinig.

Dit jaar heb ik minder dan 200 euro uitgegeven aan noodzakelijke vervangingen.

Die kon ik eerder NIET VINDEN ondanks veel zoeken. Schoenen die niet passen die koop ik niet meer. Aanschaf van wat ik maar een keer draag. Dat laat ik hangen. Eenmalige gebeurtenissen en feesten uitgesloten. Maar daar begin ik ook altijd met bekijken of ik al iets heb wat ik in geval van nood kan dragen. Mocht het niet lukken om iets te vinden dat echt past bij speciaal.

Ik hoef niet op te vallen, maar ben liever iemand die pas na een tweede wat serieuzere blik aandacht wil krijgen.

Ik koop alleen wat ik zelf echt mooi vind. Dan draag ik rustig 4 jaar totdat ik het zat ben. Ik ga dus wel met een zekere regelmaat even kijken om te zien of die favoriete kleding nog wel kan.

Ik ben dit jaar nog maar 5 keer een kleding winkel in gegaan. Daar heb ik niets gekocht. Ik ging er alleen maar even binnen en was er binnen 5 minuten weer buiten. In mijn eigen woonplaats ben ik helemaal nog geen enkele kledingzaak binnen geweest.

Kort samen gevat: ik ben blij. Ik doe niet meer mee aan bitch fights en keuringen of kleding wel kan, mag en sexy is.
Met ondergoed erbij is het denkelijk nog meer, eerder richting 2350/jaar.. Ik heb een minder courante maat (omvang 65, grote cup) en de enige bh’s die echt lekker zitten kosten al gauw rond de 75/stuk. Dus ja, daarvan jaarlijks enkele vervangen, eens een nieuwe kleur en dan toch eens een setje.. :/

In weet precies waar je het over hebt, bolhoed, ik heb dezelfde omvang en grote cup. Jaren geleden bestonden die maten niet eens, nu komen er steeds meer. Als ervaringsdeskundige nog een bespaartip voor je. Ik vind de voorgevormde beha's van Panache het fijnst. Ik weet nu welke maat ik moet hebben en bestel ze in Engeland, daar koop je er een voor rond de 32 euro waar je in Nederland niet onder de 50 euro blijft. En sommige sites versturen zonder bestelkosten. In Nederland is de site van Lace lingerie interessant, hebben veel in 65 en vaak allerlei kortingsacties.

Ik heb er niet voor gekozen de challenge aan te gaan niets te kopen, maar wel bewuster, wat ik al een paar jaar probeer. In het verleden had ik nogal veel kleding. Had ook de neiging iets wat ik zag voor een paar euro gewoon mee te nemen. Maar dat mag ik niet meer, soms best lastig. Inmiddels ligt er een stuk minder in mijn kast, ik ben echt gaan opruimen en dat vond ik echt moeilijk, meeste H&M eruit gegooid, inmiddels koop ik daar nog zelden iets. Al is wat ik nu nog heb voor sommigen veel. Maar voor mij gaat het erom dat je bewust iets koopt, dat je het kunt combineren, dat je er echt blij mee bent en dat het lang meegaat.

Er werd een tip gegevens voor kleding voor de kids. Op beurzen en de koningsdagmarkt kom je inderdaad vanalles voor ze tegen voor bijna niks. Al is de ene beurs de ander niet. Maar als je moet weet waar je moet zijn is het leuk. Overigens heb ik voor mezelf nooit in een tweedehands winkel kunnen slagen. Daar hangt alles waarvan ik denk dat wil echt niemand (meer) aan, maar ook hier zal de ene winkel de ander niet zijn. En kleding verkopen van mezelf via marktplaats loopt niet erg goed en dan zet ik H&M er niet eens op. Geen idee hoe anderen dat doen, maar werkt bij mij niet
Ok pumps als meelezer van dit tipic krijg ik nu ook wel een beetje een punthoofd van je :-)

Inmiddels is dit al je 1374 ste posting in dit topic waarin je verteld dat je nog steeds op de openingspost reageerd. Je boodschap is duidelijk. Maar voor nu hoef je daar even niet meer op te reageren
quote:Zonnetje_van_de_dag schreef op 06 februari 2015 @ 13:08:

Ok pumps als meelezer van dit tipic krijg ik nu ook wel een beetje een punthoofd van je :-)

Inmiddels is dit al je 1374 ste posting in dit topic waarin je verteld dat je nog steeds op de openingspost reageerd. Je boodschap is duidelijk. Maar voor nu hoef je daar even niet meer op te reageren+1
Ik ben niet meer helemaal clean, helaas. Ik heb een nieuw kettinkje gekocht voor een hanger waarvan de oude ketting niet zo mooi erbij was, en een beetje beschadigd. Op zich een twijfelgeval, want het is wel het opnieuw leven inblazen van iets wat ik al heb. Maar toch een onverwachte uitgave gedaan, dus.

Ik ben wel blij met mijn nieuwe ketting, want nu is hij weer leuk, maar stiekem baal ik ook een beetje dat ik toch iets gekocht heb.
Less is more.
quote:lionlily schreef op 06 februari 2015 @ 08:58:

Jeetje, wat veel geld! Wat goed dat je gaat minderen, dat is gewoonweg een vakantie per jaar aan kleding . Ik denk dat ik (en ik verdiende het afgelopen jaar even niet veel, dus voor mij was het een behoorlijk bedrag) ongeveer 250 euro aan kleding uitgaf, maar als je zo weinig verdient als ik en een kast vol kleding hebt (en dat is natuurlijk eigenlijk waar het om gaat!), is het nog steeds belachelijk om extra kleding te kopen.

Mijn valkuil is als iets echt heel goedkoop is en goed zit. Zo kwam ik een trenchcoat tegen voor maar 35 euro. Zat perfect en lichte kleur had ik nog niet. Maar... ik heb al 5! Jassen waarvan drie winter. dus netjes terug gelegd. Ik draag de anderen al amper.

Idd onzin. Kan nog de komende vijf winters door. En toen kwam ik dit topic voorbij. Kast in gedoken en conclusie: ik draag altijd dezelfde dingen. Hangt nog genoeg spul Als dat versleten is.

Heb er steeds meer zin in
quote:marforce schreef op 06 februari 2015 @ 10:32:

Maar goed! Tot nu toe alleen zwarte enkellaarsjes, bordeaux leren jasje en een simpel zwart T-shirt met V hals gekocht! Ik ga goed :D
quote:spuit-elf schreef op 06 februari 2015 @ 16:45:

Ik ben niet meer helemaal clean, helaas. Ik heb een nieuw kettinkje gekocht voor een hanger waarvan de oude ketting niet zo mooi erbij was, en een beetje beschadigd. Op zich een twijfelgeval, want het is wel het opnieuw leven inblazen van iets wat ik al heb. Maar toch een onverwachte uitgave gedaan, dus.

Ik ben wel blij met mijn nieuwe ketting, want nu is hij weer leuk, maar stiekem baal ik ook een beetje dat ik toch iets gekocht heb.Dat valt niet onder kleding toch?
Ik heb juist het probleem dat ik geen rem ken als het goedkoop is. Ik koop rustig 5 paar schoenen in een winkel als ze voordelig zijn. Terwijl ik dus al 40 paar in de kast heb staan. Gevolg ik hen nog minimaal 5 paar nieuwe schoenen in de kast staan.

Voor de rest ook qua shirtjes enzo ik kom graag bij de primark en koop dan ook echt zoveel kleding voor weinig geld. Dat draag ik vervolgens ook wel maar omdat de kwaliteit niet geweldig is ben ik het ook weer snel zat. Dus na deze maanden is het doel ook wel kleding kopen die wat duurder is en wellicht ook wat beter qua pasvorm. Maar goed vooralsnog heb ik al ruim 6 weken niet 1x dezelfde outfit aangehad. Alleen doe ik wel altijd 2 dagen met kleding dus je moet het eigenlijk door de helft doen.
Goedkoop is ook vaak gemaakt in landen waarvan je niet wil weten wie het gemaakt hebben. Kinderhandjes....daar wil ik eigenlijk ook wel vanaf maar het is zo moeilijk te controleren.
Ik ben best wel trots op mezelf, want ik heb 22 december 2014 mijn laatste kleding/schoenenaankoop gedaan.
Hoogtepunten heb je niet, als je geen dieptepunten hebt gezien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven