Geld & Recht alle pijlers

Incassobureau

10-02-2015 17:13 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik heb een probleem waar ik even geen oplossing meer voor zie. Van de zomer heb ik twee jurkjes besteld bij een feestwinkel. Zonder overleg hebben ze mij toen twee andere jurkjes geleverd, omdat die ik besteld had niet meer leverbaar waren. Ik heb de winkel toen enkele malen geprobeerd te bellen, geen gehoor. Vervolgens heb ik ze gemaild, daar heb ik wel reactie op gekregen. Ze zouden mij een retouretiket toesturen waarmee ik de jurkjes kosteloos kon retourneren. Nooit gehad. Ik weer geprobeerd contact op te nemen, lukte wederom niet.

Inmiddels waren we een paar maanden verder en bleven de aanmaningen van het betalingsbureau dat ze blijkbaar gebruiken voor de betaling verder oplopen. In overleg met dit bureau, dat naar eigen zeggen hier niets aan kon doen omdat alleen hun klant (bij wie ik besteld had) de betaling zou kunnen annuleren, de zaak over laten dragen aan het incassobureau. Op belletjes en mailtjes van het betalingsbureau werd door de webshop niet gereageerd.

Bij het incassobureau heb ik mijn bezwaar ingediend. Dat werd gehonoreerd en op hun verzoek heeft de webshop toen wel gereageerd en mij rond kerst het retouretiket opgestuurd. Ik moest binnen twee weken de producten opsturen en dan zou het geregeld zijn. Dit heb ik netjes gedaan. Ook nog de webshop gemaild dat ik het pakketje netjes bij PostNL had afgeleverd.

Gisteren werd ik gebeld door het incassobureau; of ik de jurkjes wel op de post had gedaan. Ik verteld van wel, dat ik ook nog gemaild heb. Vandaag kreeg ik een mail dat het pakket nooit is aangekomen en dat ik zonder het verzendbewijsje hiervan toch moet betalen. Het grote, en ik besef me nu ook ontzettend domme, probleem is dat ik die niet meer heb. Na zes weken heb ik een hele stapel verzamelde verzendbewijsjes weggegooid, onder het mom van is aangekomen/niets meer van gehoord dus zal goed zijn.

Ik heb vandaag geprobeerd de webshop te bellen, nemen natuurlijk niet op. Morgen wil ik het incassobureau bellen om te vragen of er niet iets te regelen valt, want ik heb heel erg sterk de indruk dat ze geen zin hebben om zelf voor de incassokosten op te draaien en op deze manier proberen toch nog alles op mij af te schuiven. Er is in alle jaren dat ik pakketjes verstuur nog nooit een pakketje niet aangekomen en dan zou net deze zoek raken...

Natuurlijk had ik slimmer moeten nadenken en dat bewijsje moeten bewaren. Maar ik was blij eindelijk van al dat gedoe af te zijn en heb er niet over nagedacht.

Heeft iemand tips voor mij? Of is er echt niets wat ik hieraan kan doen...
Ik denk dat je niet heel sterk staat nu. Voor de kosten van de jurkjes dan, de rest lijkt me onzin.

Ik zou het juridisch loket vragen wat je nu het beste kunt doen.
Staat er geen info op dat retouretiket genoemd? Een pakketnummer oid, waarmee ze bij PostNL echt nog wel terug kunnen zoeken wat ermee gebeurd is?
Niet zo zeuren joh. Vogels, die hebben pas last van katers!
Kan je niet bij post nl even navragen mss kunnen ze het in de computer zien
Je zou toch mogen verwachten dat 6 weken lang genoeg is om te bewaren. Maar wat de wet hier over zegt weet ik niet. Ik zou het juridisch loket raadplegen.
Als jij kan aantonen dat je jurkjes hebt gekregen die je helemaal niet besteld hebt dan kunnen zij er niets mee. Een bedrijf mag niet iets sturen zonder dat je het besteld hebt!

Ik neem aan dat je de e-mails nog hebt van het bedrijf dat toegeeft dat ze iets anders dan wat jij hebt besteld hebben verzonden?

Bedrijven doen dit wel vaker om geld te verdienen maar wat zij gedaan hebben mag echt niet hoor!

Zeg ze maar dat je naar de rechtbank gaat voor deze onzin en zij zullen zich terugtrekken, wel met bewijs dat je geleverd artikel niet besteld hebt he?

Op deze manier zouden bedrijven veel meer kunnen versturen als wat klanten bestellen en dan ook nog er voor op laten draaien, zo werkt dat echt niet hoor
Om te beginnen eens even bij de post langs gaan, want tegenwoordig wordt alles gescand. Als je geluk hebt, hebben zij nog wat in de computer zitten.
Kijk wat je nog aan bewijs kunt vinden, bankafschirft o.i.d., incassobureau's zijn dikwijls louche bedrijfjes die met van alles en nog wat dreigen, het financiële belang is waarschijnlijk te klein om erover te procederen dus laat dat bureautje maar met de bewijslast komen.
verba volant, scripta manent.
Idd eens navraag doen of de zending nog te traceren is bij PostNL.

Tip: ik maak met mijn gsm altijd een foto van het verzendbewijs, raak je ze nooit kwijt.
Een incasso bureau kan trouwens niks behalve dreigen. Na 3x geven ze (meestal) op en sturen de opdracht retour. Het bedrijf mag daarna naar de deurwaarder en eventueel de rechter.

Maar als zij iets sturen wat jij niet hebt besteld, dan wens ik ze veel succes.
quote:Bij het incassobureau heb ik mijn bezwaar ingediend. Dat werd gehonoreerd en op hun verzoek heeft de webshop toen wel gereageerd en mij rond kerst het retouretiket opgestuurd. Ik moest binnen twee weken de producten opsturen en dan zou het geregeld zijn. Dit heb ik netjes gedaan. Ook nog de webshop gemaild dat ik het pakketje netjes bij PostNL had afgeleverd.En toen heb je niet even de verzendcode vermeld in je mail?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Geen tips nee, je hebt jezelf in de vingers gesneden. Ik snap niet dat je zoiets simpels als een verzendbewijsje niet ergens goed bewaart, na zo'n fanatieke voorgeschiedenis met bellen/mailen met al die partijen. Na al die moeite om niet te moeten betalen, moet je nu door eigen schuld wel betalen.
quote:Maar als zij iets sturen wat jij niet hebt besteld, dan wens ik ze veel succes.

Goed punt!

http://www.consumentenbon ... ng/faq/onbesteld-product/ zegt oa:

Antwoord: Een bedrijf mag niet ongevraagd een product aan je sturen en vragen ervoor te betalen. Stuurt een bedrijf iets ongevraagd toe, dan mag je het product houden zonder te betalen.

Wat zijn mijn rechten?

Een koop komt alleen tot stand als je duidelijk 'ja' hebt gezegd tegen de verkoper. Heb je niet gereageerd of niet duidelijk 'ja' gezegd, dan is een product ongevraagd toegezonden.

Als je een aanbieding krijgt waaraan je gebonden bent tenzij je laat weten het niet te willen, dan is er sprake van een 'negatieve optie'. Ook in dat geval is er sprake van ongevraagde toezending.

Als je een ongevraagde toezending ontvangt mag je het product houden zonder ervoor te betalen.

De ondernemer zal moeten bewijzen dat je om toezending hebt gevraagd.

(Einde quote)

Dus wijs het incassobureau daarop. Geen positieve afhandeling, dan voor laten komen.
quote:Exces schreef op 10 februari 2015 @ 18:20:

Maar als zij iets sturen wat jij niet hebt besteld, dan wens ik ze veel succes.

Dat klopt niet denk ik.

TO had wel iets besteld, het bedrijf had alleen het verkeerde product gestuurd. Daarvan zijn bewijzen in de vorm van bestelbevestigingen, TO haar bestelling die in hun systeem is opgeslagen, mail communicatie tussen TO en bedrijf over verkeerde levering.

Wettelijk gezien was er een koopovereenkomst afgesloten.

Ondanks de enorme shitty communicatie tussen hun, is er geen bewijs dat het bedrijf iets onwettigs heeft gedaan.
quote:evaq schreef op 10 februari 2015 @ 18:57:

[...]

Goed punt!

http://www.consumentenbon ... ng/faq/onbesteld-product/ zegt oa:

Antwoord: Een bedrijf mag niet ongevraagd een product aan je sturen en vragen ervoor te betalen. Stuurt een bedrijf iets ongevraagd toe, dan mag je het product houden zonder te betalen.

Wat zijn mijn rechten?

Een koop komt alleen tot stand als je duidelijk 'ja' hebt gezegd tegen de verkoper. Heb je niet gereageerd of niet duidelijk 'ja' gezegd, dan is een product ongevraagd toegezonden.

Als je een aanbieding krijgt waaraan je gebonden bent tenzij je laat weten het niet te willen, dan is er sprake van een 'negatieve optie'. Ook in dat geval is er sprake van ongevraagde toezending.

Als je een ongevraagde toezending ontvangt mag je het product houden zonder ervoor te betalen.

De ondernemer zal moeten bewijzen dat je om toezending hebt gevraagd.

(Einde quote)

Dus wijs het incassobureau daarop. Geen positieve afhandeling, dan voor laten komen.Ze heeft "ja" gezegd, want ze had een bestelling geplaatst. Het geleverde is alleen niet correct.
quote:meaki schreef op 10 februari 2015 @ 19:04:

[...]

Ze heeft "ja" gezegd, want ze had een bestelling geplaatst. Het geleverde is alleen niet correct.

Ik ken de wettelijke regels niet, maar als ik een groene onderbroek bestel en dan een rode bh geleverd krijg, is dat toch niet mijn fout?? Dan heb ik geen ja gezegd tegen die rode bh. Dat het bedrijf die groene onderbroek niet kan of wil leveren, is niet mijn probleem. Dan sturen ze maar een brief met excuses, dat het niet (meer) geleverd kan worden.

Ongevraagd een ander product sturen? De laatste keer dat mij dat gebeurde, is volgens mij minstens 15 jaar geleden. Geen enkel bedrijf doet dat nog.

Ik ben het er wel mee eens dat je met zo´n voorgeschiedenis drie keer nadenkt voordat je ook maar iets weggooit. Rekeningen verjaren pas na vijf jaar.
Een incasso bureau kan je niks maken.

Behalve een hoop gezeik geven, en bedragen ophogen, waar velen intrappen, omdat men niet weet datje je niks kunnen maken.

Een rechtszaak wordt het toch niet, want dan moet de eiser dokken, en dan ben je een paar honderden euro's verder.

En dat gaan ze echt niet doen.

Maar….vervelend is dit wel.

Heb je bewijzen betreft mail contact?

Wat ze jou hebben geleverd ipv?

Laat hen maar bewijzen dat ze het pakket niet hebben gekregen, draai de rollen maar om.
quote:meaki schreef op 10 februari 2015 @ 19:04:

[...]

Ze heeft "ja" gezegd, want ze had een bestelling geplaatst. Het geleverde is alleen niet correct.De TO had een bestelling voor een bepaald product geplaatst. Dat is niet geleverd.

Dat wat wel is geleverd, was ongevraagd. De TO heeft moeite gedaan om dat ongedaan te maken, hetgeen niet eens nodig is.

Dus ik denk dat de TO wel sterk staat.
Jij en het eerdere betalingsbureau hebben veel moeite moeten gedaan om überhaupt contact te krijgen, zoveel zelfs dat jij in overleg met hun het op een incassobureau moet laten aankomen om je verhaal te kunnen doen en te zorgen dat jij jurkjes terug kan sturen die je niet zelf besteld hebt. Het is daar kennelijk zo'n grote puinhoop dat ze eerst maar eens goed moeten zoeken. Dit als reactie geven en ze lekker laten barsten! Elke rechter die in deze zaak recht moet spreken zal dat in jouw voordeel doen, dus maak je vooral nergens druk om en laat ze barsten.
Bestaat de webshop zelf nog wel? Staat er kamer van kvk nummer bij? Een gewoon contact adres?
oeps dubbel
Hi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Er zitten inderdaad punten bij waar ik misschien nog wat van kan maken. Ik had graag de webshop zelf gesproken om het op te lossen. Helemaal omdat al het gedoe door hun fout en slechte administratie is. Ze zijn wel echt een legitiem bedrijf.

Ben ook de eerste die zal toegeven dat ik zuiniger op het verzendbewijs had moeten zijn (fotograferen is slimme tip, bedankt Penelope). Maar als ze niets ontvangen hadden, verwacht ik daar binnen een week wel van te horen niet na zes weken...l

Zal morgen inderdaad even met PostNL bellen en met juridisch loket. Ook ga ik even uitzoeken hoe het zit met het opzettelijk leveren van niet bestelde producten ipv bestelde product.

Ik heb alle mails nog inderdaad, ook waarin ze zeggen uit eigen beweging iets anders te hebben gestuurd.

Ik ben wel een beetje huiverig om het over te laten dragen aan de deurwaarder... kan iemand verder uitleggen hoe dit werkt?
quote:kevers schreef op 10 februari 2015 @ 22:01:

Hi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Er zitten inderdaad punten bij waar ik misschien nog wat van kan maken. Ik had graag de webshop zelf gesproken om het op te lossen. Helemaal omdat al het gedoe door hun fout en slechte administratie is. Ze zijn wel echt een legitiem bedrijf.

Ben ook de eerste die zal toegeven dat ik zuiniger op het verzendbewijs had moeten zijn (fotograferen is slimme tip, bedankt Penelope). Maar als ze niets ontvangen hadden, verwacht ik daar binnen een week wel van te horen niet na zes weken...l

Zal morgen inderdaad even met PostNL bellen en met juridisch loket. Ook ga ik even uitzoeken hoe het zit met het opzettelijk leveren van niet bestelde producten ipv bestelde product.

Ik heb alle mails nog inderdaad, ook waarin ze zeggen uit eigen beweging iets anders te hebben gestuurd.

Ik ben wel een beetje huiverig om het over te laten dragen aan de deurwaarder... kan iemand verder uitleggen hoe dit werkt?Dat legt de jurifoon je wel uit morgen. Ik denk dat je een goede kans hebt, ongevraagd andere spullen leveren zonder overleg en bewust ook omdat het bestelde niet leverbaar was is wel echt een goed punt.
Ik heb eerst even met PostNL gebeld en zij konden bevestigen dat het pakket is afgeleverd. Bewijs hiervan heb ik net naar het incassobureau gestuurd, dus hopelijk is het hiermee allemaal opgelost.

Bedankt voor het meedenken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven