vraag venalafaxine 37,5

07-02-2015 18:56 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helaas kamp ik met een angststoornis met opdringerige gedachten en paniek. Ik heb op advies van mijn psycholoog en huisarts daarvoor Venalafaine 37,5 gekregen. (1e week 1 per dag en daarna 2 per dag). Ik ben dinsdag 3-2 begonnen. Ik werk nog weing van de werking. Heb het idee dat ik alleen maar banger wordt. Vooral sochtends is het vreselijk, zo bang. Vandaag ook de hele dag in paniek doorgebracht. Maar nu mijn vraag: sinds de 4e dag kreeg ik ineens lichte jeuk over mijn lichaam. Overdag valt het wel mee maar savonds wordt het iets erger. Is dit een bijwerking? Herkent iemand dit? Geen huiduitslag verder. Of zou het een allergische reactie zijn? Vraag het maandag ook bij de huisarts na hoor. En nog 1 vraag is 2 keer 37.5 per dag hetzelfde als 1 keer 75 per dag? Hoop zo weer normaal te kunnen functioneren.
2 maal 37 is qua werking ongeveer gelijk aan 75 Mg met verlengde afgifte (retard, of XR genoemd). Het is helaas normaal dat je vaak het echte effect pas na 3-6 weken gaat merken, verwacht dat nu dus ook niet. De eerste weken kan er juist een toename zijn van je oorspronkelijke klachten (angst). Dat is echt heel vervelend. Soms wordt een tijdelijke angstremmer (als bv oxazepam oid) gegeven om de eerste periode door te komen.

Jeuk kan een bijwerking zijn, maar komt zelden voor 0.01-1%), zie ook farmacotherapeutisch kompas.

Sterkte in eder geval!! Overleg in ieder geval maandag even met je huisarts, die heeft er (na de psychiater natuurlijk) het meeste verstand van.
Ik voel me zo moedellooos
Ik kreeg jeuk van een andere anti-depressiva. Dit was niet de bedoeling volgens de psychiater. Was een allergische reactie. Ik heb daarom een andere soort anti-depressiva gekregen. Zeker even aan de huisarts vragen dus.
Is er een middel dat bij de werking van venalafaxine in de buurt komt, iemand een idee? Hoop eigenlijk dat de jeuk weggaat. Had wel vertrouwen in dit middel. Wat een ellende is dit allemaal... Zon paniek en angsten... Hoe houd ik dit vol?
Volhouden door in Ke hoofd te houden dat je niet dood gaat van angst en paniek en dat het ook weer minder wordt. Als je teveel bijwerkingen hebt, vraag dan een andere ad. Je bent nog maar net begonnen dus kan nu nog makkelijker overstappen naar een ander. Er zijn er genoeg die vergelijkbaar zijn met wat je nu neemt. En idd duurt het een paar weken voordat de werking begint en worden je klachten in het begin soms erger. Als je niet wil overstappen is het even doorbijten nu.
water en zand
Ik vraag maandag na of de jeuk er bij hoort. Kwam pas na 4 dagen gebruik. Wel vreemd.
Dat hoeft niet raar te zijn. Er komt steeds meer van het medicijn in je lichaam, soms reageert deze niet acuut maar dus pas na een paar dagen. Maandag idd even bellen en overleggen wat het beste is.
water en zand
En ook onthouden dat de meeste antidepressiva toename van angst kunnen geven, is niet specifiek voor venlafaxine. Overstappen hoeft dus niet perse handig te zijn. Meestal wordt die ergste angst na een week wel wat minder, als je het vol kunt houden natuurlijk...
Als ik zou overstappen dan gaat het om de jeuk. De erge angst neem ik eerst op de koop toe.
Oké. Ga je het morgen met de huisarts bespreken? Grts, Tjjjjjemig
Hoi, hoe is het gegaan bij de huisarts?
Ik deed het slecht op venlafaxine en prima op sertraline toen ik een burnout had. Van venlafaxine kreeg ik slapeloze bange nachten en het idee dat ik tot enge dingen in staat was. Van sertraline alleen wat fysieke klachten 2 weken en daarna rust. Ben zonder problemen overgestapt toen.
quote:mariekepop schreef op 07 februari 2015 @ 20:33:

Is er een middel dat bij de werking van venalafaxine in de buurt komt, iemand een idee? Hoop eigenlijk dat de jeuk weggaat. Had wel vertrouwen in dit middel. Wat een ellende is dit allemaal... Zon paniek en angsten... Hoe houd ik dit vol?Geen paniek..ik had ook jeuk van Venlafaxine en ook zweet aanvallen. Nu slik ik het al jaren en nergens meer last van. Het bevalt mij het meest van alle antidepressiva die ik geprobeerd heb.
Iedereen reageert anders op wat voor antidepressivum dan ook. Herken signalen die voor jou niet bevallen. Maar je kan dat pas zeggen na 6 weken.
He dames,

Sorry voor late reactie. de huisarts zei dat de jeuk tot maximaal 6 weken mag duren. en is er blij mee in de zin dat het middel iets doet. Dus nog even aankijken. Ik heb tot vandaag 1 tablet van 37,5 geslikt per dagen mag nu naar 2 per dag. Ze zei dat ik zelf even moet uitvinden of ik ze in 1 keer neem of verspreid over de dag. (wat ik fijn vind) Heeft iemand tips? en dat de dosering later wel iets omhoog kan. Maar ze laat deze begeleiding aan de psycholoog over. Maar hoe weet je of de dosering omhoog kan?

Momenteel erg angstig (wordt versterkt). En overmatig piekeren (waarvoor ik dit middel ook krijg). Dus nu na 1 week nog absoluut geen positieve berichten.... Ik ben ook moeder van 2 kleine kinderen, en het voelt ook als falen... Dat ik geen goede moeder ben omdat ik medicatie slik. (ik weet zeker dat ik wel een goede moeder ben, ik doe alles voor ze, maar mijn gevoel zegt anders....) Mijn angststoornis gaat over verlies. Na een aantal verlieservaringen heb ik nu een angststoornis ontwikkelt hiervoor...
ik lees in de bijsluiter dat je een hoge bloeddruk en een verhoogd cholesterol kan krijgen? of zou dat wel meevallen
In de bijsluiter staat wel 100 mogelijke bijwerkingen... En tot nu toe heb je er 2. Dus valt in de praktijk reuze mee en is meestal tijdelijk! Mijn huisarts heeft na een poos eens bloeddruk gecontroleerd, en was ok. Als je daar onzeker over bent, laat het over een tijdje eens checken!

Voel je niet schuldig ten opzichte van je kinderen: jij bent hard aan het werken aan jezelf met therapie en tijdelijk medicatie, juist om een gelukkiger versie van jezelf te worden, en dus ook een nog betere moeder, daar is niks falen aan!

Je weet of je een hogere dosis moet slikken als de huidige dosis naar jou gevoel, en in samenspraak met je behandelaar, niet genoeg voor je doet. sterkte!
Hoi Mariekepop, ik slik sinds september vorig jaar Venlafaxine (heb het al eens eerder gehad van 2008 tot 2010). Ben begonnen met 37,5 en toen opgebouwd naar 75+37,5. Ik neem het in 1x in, 's ochtends. In het begin (de eerste paar weken) kunnen je klachten iets erger worden maar daarna wordt het hopelijk echt beter. Bij mij al na 3 weken op de lichte dosering. Ik voelde gewoon zelf dat ik meer nodig had, dat de angststoornis toch weer er doorheen kwam. Minder erg dan voorheen maar toch. Nu gaat het goed. Qua bijwerking heb ik nu alleen nog iets heftiger zweten (wel als het toch al ergens warm is, maar dan krijg ik echt straaltjes langs mijn hoofd) en wat minder gevoelige erogene zones. Maar mijn ervaring is dat uiteindelijk alles wel bijtrekt en dat ik STUKKEN relaxter door het leven ga. Ik voel me weer normaal (whatever that may be )

En nog iets: jij faalt niet, je neemt juist verantwoordelijkheid voor je klachten door ze aan te pakken!!! Dus niks slechte moeder, maar hele goede moeder :-)

Onthoud ook dat je nu nog niet 'normaal' bent, het duurt even voor de medicijnen echt werken. En pas dan ga je dingen weer in perspectief zien. Sterkte!
Bedankt voor de reacties. Fijn om hier te kunnen schrijven. Ben nu constant aan het piekeren of ik niet beter kan stoppen ivm de kans op hoge bloeddruk en cholesterol. Maar dat is ook de angststoornis die spreekt... Net bij het avondeten 2 tabletten van 37.5 ingenomen ipv 1. Fijn om hier van me af te kunnen schrijven.
nou.... nadat ik gisteravond 2 tabletten van 37,5 heb ingenomen had ik vandaag en gister hoofdpijn en vlekken zien... Was gelijk bang voor hoge bloeddruk ook omdat dat in de bijsluiter stond. Dus even langs de assistente gegaan, en inderdaad had ik een hoge bloeddruk 139/99, normaal heb ik altijd een keurige bloeddruk van 120/80. de huisarts adviseerde om eerst terug te gaan naar 1 tablet per dag. Maar ik ben bang..... Bang dat de hoge bloeddruk door de pillen komt, bang dat ik morgen niet meer wakker wordt, bang dat er schade komt in mijn lichaam door de bloedruk enz.... En ik twijfel zo; komt de hoge bloeddruk nu van de tabletten of van de spanning van de afgelopen tijd door de angststoornis. Heb mijn psycholoog net gemaild; dat ik wel wil stoppen... en een ander middel wil wat deze bijwerking (bloeddruk) niet heeft, maar welk middel is er dan?? Ben echt weer aan de afgrond met angst....
Mijn psychiater heeft het altijd over Cymbalta als moderner middel met minder bijwerkingen. Citalopram staat ook bekend om zijn milde bijwerkingen. Maar je huisarts zal daar allicht meer over weten. Als je van spanning door het plafond gaat, zal dat zeker ook werken op je bloeddruk... Dus ook niet zeker of een ander middel je vrijpleit- die hebben net zo'n waslijst mogelijke bijwerkingen op de bijsluiter. Zelf vind ik hoge bloeddruk dan nog een van de minder enge ;)

Of je vraagt een verwijzing naar de psychiater, die weten per definitie veel meer van AD dan psycholoog of huisarts.

Denk wel dat je je sowieso beter zal voelen als je AD zijn werk begint te doen, over een weekje of 2. Dus je kan ook dat afwachten en dan pas eens kijken naar je bloeddruk, want als je je ontspannener voelt zal die vast ook lager zijn.
nou dames... ik ben gestopt. De huisarts vond dit beter. ik kreeg er zoveel lichamelijke klachten van, en de angst voor de bloeddruk werkt tegen.. Zo wordt ik er alleen maar onrustiger van zei ze... Nu even 2 weken niks en dan terug naar de huisarts kijken hoe het dan gaat en anders een ander middel... En dan kijken of er niks over hoge bloeddruk bij staat, want dat durf ik niet te nemen... Ik heb pijn op de borst, hoge bloeddruk, hoofdpijn, lamme linkerarm, en been. en nog wat dingen.. die maken me zo angstig dat ik geen pil meer durf te nemen. Dus dit middel is niet geschikt voor mij. Zal ook deels spanning zijn, maar vertrouwen in een middel is ook belangrijk. Ik hoop over 2 weken dat ik me goed voel en anders kijken wat voor andere middelen er nog zijn tegen angst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven