chagrijnig door jongeren

18-02-2015 15:52 359 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vroeger ben ik zowel basisschool en middelbare school gepest. Ondanks hulp ben ik hier nooit uitgekomen en accepteer nu dat sommige dingen moeizaam if niet gaan door pestverleden.

Ben vandaag een stukje gaan wandelen in de buurt. Omdat het vakantie is kom ik ook kinderen/jongeren tegen. Zo ook een groepje van 3 jongens van een jaar of 14. En ja hoor, ik werd weer belachelijk gemaakt terwijl ik gewoon op de stoep loop. Ik ken ze niet, heb ze nog nooit gezien. Heb niet het idee dat ik raar ben of er raar uitzie of zo. Ik maak dit dus regelmatig mee. Zijn kinderen zo aso tegenwoordig dat ze geen respect meer hebben? Bij mij altijd weer de vraag of het nu zo is dat ik zelfs op mijn 34e nog altijd gepest moet worden/belachelijk gemaakt moet worden. Het houdt gewoon nooit op. Door zoiets kan ik dus helemaal van slag raken. Bah klootjongen elke keer.
quote:_Doortje_ schreef op 18 februari 2015 @ 15:57:

Het zit hem in je houding. Dat klinkt stom, maar uit ervaring weet ik dat het zo is. Jij denkt: 'oh kut, een groepje jongens' en onbewust straal je angst uit. Dat praat hun gedrag niet goed, maar verklaart wel waarom ze jou moeten hebben. Waardoor je de volgende keer gesterkt wordt in dat gevoel en het weer gebeurt etc etc.

Ook komt het door jou pestverleden waarschijnlijk extra hard binnen. Waardoor je door die oude pijn ook meteen dat pestgevoel weer hebt. Terwijl er feitelijk misschien wat stoms geroepen wordt uit stoerigheid en het helemaal niets met jou te maken hebt. Maar door die oude pijn kun je er geen schijt aan hebben.

Misschien is er een praktische therapie voor je die je met dit soort situaties leert omgaan. Want kinderen en jongeren zijn overal. Je wilt niet altijd op je hoede zijn en dat zou ook niet nodig moeten zijn.

Sterkte!Helemaal mee eens en ook herkenbaar. Ik ben ook gepest en had altijd een pesthekel aan (groepjes) jongeren. Maar ik weiger me aan te passen aan een stel pukkelige jochies, dus ik moest er wel iets mee. Rug recht, vriendelijk lachen, eventueel hallo zeggen en doorlopen. De meesten zeggen hallo terug (soms wat verbaasd) en sommigen horen mij waarschijnlijk niet eens en blijven stoïcijns naar hun telefoon kijken. Allemaal prima. Nooit meer problemen met jongeren. Sterker nog, er staan bij ons achter weleens wat jongeren te "chillen" en als me dat te gortig wordt, vraag ik vriendelijk of ze weer door willen lopen. Ik heb echt nog nooit een negatieve reactie daarop gehad (soms krijg ik zelfs excuses voor de overlast). En als ze me toch een zeikwijf vinden, dan is dat maar zo.
Geordie, ik heb echt al het mogelijke gedaan. Ben daar wel klaar mee.

ja vandaag ben ik wel erg negatief ja. Dat klopt.
Hoi doortje, ik wil alleen een beetje rust hierin. Dat is alles.
Ik duik zelf nog steeds weg bij slabewegingen, zelfs van mijn kleuter, dat is echt instinctief, dus ik snap wel hoor waarom je meteen op scherp staat. Maar geef niet op.

Ga je nog leuke dingen doen vandaag? Dat is misschien wel goed. Lekker koken, film kijken etc. Gewoon even de zinnen verzetten, uit dat baalgevoel en morgen weer met frisse moed aan de dag beginnen.
Hallo?!
Bedankt doortje.

ik ben bezig met kamertje in te richten en kleertjes wassen voor de kleine. Dat is wel leuk natuurlijk. Kan ik alles mooi indelen.
edit: er ging iets mis
Hoe denk je dat je kind straks in het leven staat? Met een moeder als voorbeeld die jongeren uit de weg gaat.

Je kind gaat straks ook jongeren tegenkomen (sterker nog het zal er zelf 1 worden) en je zal (on)bewust je angst aan je kind doorgeven.
Wat vervelend dat er niks voor je geholpen heeft mila.

Een goede vriendin heeft haar nare pest verleden kunnen verwerken dmv edmr therapie. Maar wat voor de een werkt, hoeft dat nog niet voor de ander te doen, natuurlijk.

Mila, misschien heb je gewoon een rot dag, en kan je morgen de wereld weer een beetje aan. Moed houden hoor
Ja sommige jongeren zijn asociaal. Ik trek me alleen niet zoveel aan van asociale mensen. Die hebben vaak een iq van een erwt. Die weten niet beter, gewoon doorlopen met rechte rug.
Nou weten we nog steeds wat er precies geroepen werd. Had het iets met je zwangere buik van doen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:mila81 schreef op 18 februari 2015 @ 16:23:

Hoi doortje, ik wil alleen een beetje rust hierin. Dat is alles.De enige manier om dat te bereiken is om je eigen gedrag en houding te veranderen. Je straalt uit dat je een makkelijk slachtoffer bent. Dus volgende keer: rug recht (al kan ik me voorstellen dat dat lastig is met een dikke buik ), schouders naar achteren, vriendelijk lachen en gewoon langs lopen.
Je bent zwanger? Ik ben normaal voor de duvel niet bang en werk met lastige doelgroepen.

Maar door de hormonen en verantwoordelijkheidsgevoel (en nog wat onverwerkte zaken uit mijn jeugd, ern zwangerschap roept veel op) was ik in dit soort situaties ineens heel angstig.

En helaas klopt wat hier staat: dat roept iets op bij mensen die hier zin in hebben.

Maar: na de geboorte was ik ook zo euforisch en relativerend dat het weer heel anders ging.
Wat zeiden ze dan precies?
De mensen vinden over het algemeen alleen zichzelf en wat familie en kennissen echt belangrijk. De rest ben je na vijf stappen alweer vergeten. Ik zou echt moeten nadenken wie ik daarnet gezien heb op weg naar de super. Misschien kwam ik wat jongeren tegen maar ik zou ze niet meer herkennen als ik ze terugzag. Ik was druk bezig met het avondeten en mijn nieuwe dekbekhoes. Ik zou jou ook niet opgemerkt hebben als je niet gegroet of niets gezegd had.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:LieveSophie schreef op 18 februari 2015 @ 16:38:

Wat zeiden ze dan precies?

Het maakt toch niet uit wat er precies gezegd is? Het gaat er om dat TO bang is van groepen jongeren nav haar pest verleden. Ik denk dat als die jongeren alleen al "Hey dikke" hadden gezegd dat TO er al met een boog om ging.

Dit gaat wel iets verder en dieper, het doet er niet toe wat de precieze woorden waren.
quote:mila81 schreef op 18 februari 2015 @ 16:17:

Hoi pejeka, ja dat dacht ik dat ik dat ook deed. Ben vandaag ook meer kinderen tegengekomen en toen was er niets aan de hand.

Ik ben ook weleens uitgescholden door pubers terwijl ik gewoon op de bus zat te wachten. Ik deed niets verkeerd of raar of zo. Er zat nog iemand te wachten die later tegen me zei dat ze het niet normaal vond wat die pubers deden. Ik kende die jongeren ook niet.

Het zal wel. Maar ik heb daar allemaal geen zin meer in. Ga voortaan wel weg. Heb ik er ook geen last van.

Joh, het zijn pubers. Je gaat toch niet echt je hele leven laten beïnvloeden door je pest verleden? Jongeren roepen zo vaak dingen naar mensen op straat, ja dat is asociaal. Maar als je je zulke dingen zo blijft aantrekken ga je echt geen leuk leven hebben.

Je zegt: "dan ga ik wel weg" Waar heen dan? Ga je nu voor altijd binnen zitten? Dan pest je jezelf nog harder dan iemand anders ooit heeft gedaan denk ik zo.
quote:retrostar schreef op 18 februari 2015 @ 16:40:

De mensen vinden over het algemeen alleen zichzelf en wat familie en kennissen echt belangrijk. De rest ben je na vijf stappen alweer vergeten. Ik zou echt moeten nadenken wie ik daarnet gezien heb op weg naar de super. Misschien kwam ik wat jongeren tegen maar ik zou ze niet meer herkennen als ik ze terugzag. Ik was druk bezig met het avondeten en mijn nieuwe dekbekhoes. Ik zou jou ook niet opgemerkt hebben als je niet gegroet of niets gezegd had.Dat is natuurlijk heel erg fijn voor je, dat je zo in het leven staat, en ik kan je gelukkig de hand schudden. Maar als ik over mezelf mag spreken: Ik heb geen traumatisch verleden als het om pesten gaat. Hoe dat bij jou zit weet ik natuurlijk niet, maar dat maakt een significant verschil in beleving.
Ik kan je wel vertellen wat je kunt doen om te zorgen dat ze niet op je reageren. Heel simpel, ze aankijken. Als je wegkijkt, is dat voor die jongens een teken dat je nerveus van ze wordt. Ik kijk groepjes hangjongeren altijd aan en blijf dan even rustig staan kijken. Dan weten ze dat ik niet nerveus van ze wordt. Meestal zeggen ze dan niks vervelends.

Soms wil er nog wel een durfal dan iets roepen. Nu heb ik zelf met jongeren gewerkt. En waar je altijd mee scoort, is grappen maken. Dus dan maak ik een grap en dan moeten ze lachen. Of ik roep gewoon, moeten jullie niet op school zitten nu? Jongeren hebben wel praatjes maar dat stelt niks voor. Ze doen het niet om je te kwetsen maar het hoort bij hun leeftijd.

Ik vind het heel erg voor je dat je zo beschadigd bent door het pesten. Maar besef je je eigenlijk wel dat je je nog steeds door die pesters van vroeger, tegen laat houden in het leven? Dat zijn ze toch niet waard? Therapie is misschien niks voor je, maar vaak organiseren buurtcentra weerbaarheidstrainingen. Dat doe je meestal met een groep mensen en dan doe je hele gerichte oefeningen waarbij je gaat leren wat steviger in je schoenen te komen te staan. Het is een leuke training om te doen, vond ik zelf. Je lacht er heel wat af en je leert ook nog iets. Misschien is dat wel iets voor jou.

Ik kan je ook wat oefeningen vertellen om wat zelfverzekerder te worden maar ik weet niet of je er wel aan wilt werken. Een hele simpele is iig, pak een bloknote en schrijf op een papiertje een goede eigenschap van jezelf. Iets waar je trots op bent. Maak meerdere papiertjes, en plak die op spiegels in je huis. En als je jezelf bekijkt in de spiegel, lees die briefjes dan eens hardop voor. Als je erg onzeker bent, kan dit best lastig zijn en vreemd voelen. Maar hoe vaker je het doet, hoe meer het went. Iedereen heeft goeie eigenschappen, al is het bv dat je altijd op tijd bent. En als je die hardop voorleest, word je daar weer even bewust van. Sterkte iig.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Maar zo werkt het dus niet. Dat is de ellende. Als je gepest bent, is dat een keiharde trigger. Met één woord of beweging ben je 20 jaar terug in de tijd. Je kunt wel leren om daar mee om te gaan. Ik hoop dat TO dat ook leert, want dit is gewoon hartstikke naar.

Fijne zwangerschap Mila en zet 'm op, je bent sterker dan je denkt!
Hallo?!
Ik word zelf ook een beetje ''grumpy'' als ik jouw reacties lees TO, zo negatief! Trek het je niet zo aan joh.. Probeer eens anders tegen dingen aan te kijken. Jij bent nog altijd de baas van je eigen gedachten dus laat je niet zo beïnvloeden door een paar snotapen op straat.

Het heeft trouwens niets met ''de jeugd van tegenwoordig'' te maken hoor, jongeren zijn altijd al zo geweest en zullen altijd zo blijven dus ervan proberen weg te lopen heeft weinig nut. Echt hoor, als je wat positiever in het leven staat zul je dat ook uitstralen en daar komen alleen maar meer positieve dingen van

Hoppakee, en nu lekker genieten van je mooie zwangerschap en het kinderkamertje! Zoiets prachtigs laat je je toch niet afnemen door een paar pubertjes..
I'm a goal digger.
quote:mila81 schreef op 18 februari 2015 @ 16:03:

Dat gaat helaas niet. Hulp ga ik ook niet meer zoeken hiervoor. Been there, done that. Helpt niet genoeg.

Als ik lees hoe je erover denkt en ermee omgaat dan denk ik dat je nog lang niet genoeg hulp hebt gehad.

En nu geef je het op, voel jezelf vooral heel zielig en dan??

Wil je je hele leven allerlei mensen uit de weg gaan? Je zielig voelen?

Dat is toch geen leven?

Geloof me, ik weet uit ervaring heel goed welke gevolgen pesten kan hebben. Maar nu heb ik er weinig last meer van, word ik op straat niet lastiggevallen. Als mensen ooit lullig tegen me doen kan ik het 99% van de tijd makkelijk naast me neerleggen en ik heb over het algemeen ruim voldoende zelfvertrouwen.

En dat heb ik allemaal niet bereikt door het bijltje erbij neer te gooien en me te wentelen in zelfmedelijden.
quote:geordie schreef op 18 februari 2015 @ 16:42:

[...]

Het maakt toch niet uit wat er precies gezegd is? Het gaat er om dat TO bang is van groepen jongeren nav haar pest verleden. Ik denk dat als die jongeren alleen al "Hey dikke" hadden gezegd dat TO er al met een boog om ging.

Dit gaat wel iets verder en dieper, het doet er niet toe wat de precieze woorden waren.Of ze terecht of onterecht meent dat ze gepest is door die jongeren vind ik anders best van belang.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 februari 2015 @ 16:56:

[...]

Of ze terecht of onterecht meent dat ze gepest is door die jongeren vind ik anders best van belang.

Bestaat er zoiets als terecht pesten?

''Terecht'' of onterecht, als het in TO haar ogen niet terecht was, zou ze zich ook niet gepest voelen denk ik. Ik denk dat TO zich gewoon meer moet focussen op de leuke dingen in het leven. Makkelijk gezegd, weet ik, maar mee-sippen werkt al helemaal niet.
I'm a goal digger.
quote:geordie schreef op 18 februari 2015 @ 16:44:

[...]

Dat is natuurlijk heel erg fijn voor je, dat je zo in het leven staat, en ik kan je gelukkig de hand schudden. Maar als ik over mezelf mag spreken: Ik heb geen traumatisch verleden als het om pesten gaat. Hoe dat bij jou zit weet ik natuurlijk niet, maar dat maakt een significant verschil in beleving.Het probleem is dat ze het groot gaat maken door zich op te stellen als een speelbal van andermans mening. Dat is iets waartoe je besluit. Een dergelijk opstelling is ook geen goed voorbeeld voor TO's kinderen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Naast dat het gewoon klopt dat ieder zich moet blijven ontwikkelen.

Vind ik ook dat pestgedrag ten eerste ligt bij de pester(s). Ik erger me kapot aan het anti pest beleid op sommige plekken (scholen maar ook bedrijven) waarbij het slachtoffer maar van alles moet en onder een vergrootglas wordt gelegd.

Er is een tijd geleden een docente geschorst die op een kamp een aantal

Pesters bij voorbaat al niet mee wilde hebben (hadden gedreigd). Nee, de gepeste of angstige kinderen moesten maar thuisblijven.

Ik krijg ook een beetje jeuk van sommige reacties van to, maar ik vind sommige reacties hier wel hard naar haar toe. Omgekeerde wereld, net als het 'beleid' vaak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven