Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
Oh, nog even over die PEG sonde: ik heb dat wel eens op tv gezien, dat ze voeding geven door zo'n sonde. Ik wist alleen niet dat dat zo heette. Weer wat geleerd!
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Hellow!

Mandy; ik had nog geen db toen man en ik elkaar leerden kennen. Hij is meegegroeid in het proces. Maar... mijn man had wel al colitus (zal jou ook wel bekend in de oren klinken) en vanwege zware medicatie liep hij op dat moment op krukken ivm osteoperose in beide heupen. Hij had zelfs een invalideparkeerkaart omdat hij slechts kleine stukjes kon lopen. We hebben samen wat ziek zijn betreft behoorlijk wat met elkaar meegemaakt en ik denk wel dat dat onze relatie sterkt. We hebben allebei onze beperkingen en moeten daar altijd rekening mee houden (ik moet prikken en bolussen voor het eten, hij gaat gelijk na het eten naar het toilet; gezellig!)

Ook zijn buik is flink gehavend door littekens; hij heeft geen dikke darm meer (die is verwijderd vanwege de vele ontstekingen) en een jaar na die operatie kreeg hij verklevingen en moest hij nogmaals onder het mes. Vergeleken bij zijn "sneeen" is mijn ks een kleine snee.... haha!

zo, dat was ook ff off-topic....

Baby's voelen idd het minst als je ze prik in hun hieltje. Bij Ella hebben ze dat na haar geboorte ook heel vaak gedaan. Je ziet er ook helemaal niks meer van terwijl mijn vingers er echt slecht uit gaan zien.

Prikken in je oorlel lijkt me echt onhandig, maar als het in andere landen "standaard" is, zal het toch ook wel handig zijn. Vraag me alleen idd af hoe je dat moet doen, met een spiegel? En dan ook nog met die meter naar je oor???

Oh ja. de pomp is hier ook geen belemmering voor ons liefdesleven. In het begin koppelde ik 'm af, maar dat vond ik veel te veel gedoe. Nu ligt 'ie gewoon ergens in bed en dat is prima. Ze hadden ons daar van te voren ook over "gewaarschuwd". Maar ik ben vooral gruwelijk blij met het apparaat!

Lief; maandag naar de dietiste. Spannend! Ik hoop echt dat je meteen aan de slag mag (dat zal toch wel?!). Nogmaals heul veul sterkte!!!
Mijn haren staan recht overeind bij de veroordeling van een potentiele partner met diabetes! Walgelijk vooroordeel.

Ik heb juveniele diabetes, dus spoot al rijkelijk toen ik mijn vriend - ehm - MAN, leerde kennen. Hij vindt het geen probleem. We hebben binnen onze relatie ook niet veel aanpassingen gedaan. Het enige dat hij doet, is wachten met eten totdat ik klaar ben met spuiten, dat scheelt hem dus ongeveer een minuut. En we hebben altijd dextro en koeken mee, meestal in mijn tas, anders in de gezamenlijke koffer. Zit hem niet in de weg, en ik moet eerlijk zeggen, als hij erover had geklaagd (ik heb wel eens zo'n vriendje gehad), dan is daar het gat van de deur, tot ziens. Ben ik keihard in.

Zaterdagochtend een enorme hypo gehad. Echt heel vervelend, bewustzijn verloren, liggen stuiteren in bed. Net op tijd weer bij om de ambulance te voorkomen. Zit nu met vreselijke spierpijn en algemene malaise, als het morgen nog zo is, ga ik niet werken. Ben echt ziek ervan, had het nog nooit zo erg gehad.

Ik heb heel sterk het gevoel dat ik snel zieker wordt van de gluten. Hoop dus dat er morgen eens wat uitspraken worden gedaan.

Aan de andere kant......ga ik liever niet.
Hallo allemaal,

Vandaag teruggekomen van vakantie, en vlak daarvoor óók op vakantie geweest, vandaar dat ik er even niet was...

Veel gebeurd zo te lezen. Lief, wat ontzettend schrikken van je hypo. Ik dacht dat volwassenen over het algemeen wakker werden van hypo's, maar dat is bij jou dus niet het geval? Ben je uit jezelf weer bijgekomen, of heb je hulp van buitenaf gekregen? Is dit je vaker gebeurd? Hoop dat je je morgen weer beter voelt, en in ieder geval klaar bent voor... je afspraak met de diëtist.

En natuurlijk van harte gefeliciteerd met je huwelijk!!

Mandy, ik ben er hier op het forum al eerder min of meer lyrisch over geweest, en ik hoop dat ik niemand irriteer, maar: heb je wel eens gehoord van bloedglucosesensoren? Mijn zoon heeft die sinds december, en het leven is er zoooo veel rustiger op geworden. Elke 5-6 dagen schieten we een sensor in z'n bil, en die sensoren sturen elke vijf minuten z'n vetglucosewaarde (loopt 20 minuten achter op bloedglucose) naar z'n pomp. Nu heeft Scott natuurlijk geen pomp, maar... er zijn nieuwe sensoren op de markt die onafhankelijk van de pomp waardes geven. En dat zelfs elke minuut! Je zou die kunnen gebruiken als 'hypo-alert'. Lijkt me erg geschikt voor een baby'tje. Wij hoeven onze zoon nog maar 2-3 keer per dag te prikken, in tegenstelling tot de 10-12 keer per dag hiervoor. Prikken jullie Scotts bloed ook 's nachts?

Al eerder las ik hier op het forum over het prikken in het oorlelletje. Ik heb dat meteen zelf uitgeprobeerd, en het was echt volstrekt pijnloos! Ik vond het zeker minder vervelend dan in de vingers. Helaas wil zoon 't niet, maar 't lijkt me zeker het proberen waard voor anderen die het wél durven.

Die afwijzing van je schoonzus, tja, hij zal ook wel niet echt haar type zijn geweest denk ik. Er zijn verschillende redenen waarom iemand afknapt op een ander. Wat voor de een belangrijk is, is dat voor de ander weer helemaal niet. Ook voor mijn zoon zal gelden dat niet alle meisjes op hem zullen vallen. De ene keer zal dat zijn omdat-ie blond is, en de andere keer zal dat zijn omdat-ie diabetes heeft. Net zoals er mannen niet op mij vallen (onbegrijpelijk), omdat ik nou eenmaal (helaas) een mager scharminkel ben. Of omdat ik een hekel heb aan sport. Om maar wat te noemen.

Overigens sprak laatst een leuke jongen mij aan in de supermarkt, terwijl ik zoon boluste: "Hé, heeft hij diabetes, ik ook sinds m'n derde!" Leuk gesprek gehad, en ik dacht daarna: "Hè, waarom vroeg-ie me nou niet mee uit?!" Haha, diabetes voor mij geen probleem dus.
Lief, wat erg!!! Ben ook erg benieuwd inderdaad of je partner (of iemand anders natuurlijk) je geholpen heeft. Erg eng lijkt het me...succes dadelijk bij dietiste.

Roos: het oorlelletje ga ik dan toch maar proberen. Doe je het aan de achterkant waar normaal een oorbelgaatje zit?

Zo'n sensor krijgt Scott trouwens een keer per maand voor 2 of 3 dagen voor een 24-uursoverzicht. Ze zijn erg groot en aangezien meneer nu in zijn "beginkruipenrolfase" zit, is de sensor voor hem nog vrij groot. Bovendien krijgt hij er altijd een waarmee je niet onder douche of in bad mag.

Wij balen nu heel erg. Met de artsen in Parijs afgesproken dat we nog maar 3 keer per dag prikken (7.00-15.00-23.00), Wel vervelend dat als hij een keer een hoge waarde heeft (en dat is bij hem 6 ofzo) de keer erna onder de 3 zit. Als hij voor zijn doen op het gemiddelde zit van 4.5, dan is het de keer erna ook goed.

Misschien een heel domme vraag: wat bedoel je met bolussen in de supermarkt? En hoe oud is je zoon(tje)?

Groetjes
Hm, de sensor van m'n zoon is niet zo groot, ongeveer 4 bij 3 cm. Die nieuwe (sinds juni ofzo op de markt), die je zonder pomp kan gebruiken, heb ik even gegoogled:

http://www.diabetesmine.com/images/2008 ... igure5.jpg

Hij lijkt wel groter dan die van m'n zoon, maar misschien is-ie wel kleiner dan die je nu gebruikt? Deze kan je vijf dagen laten zitten, dus ik neem aan dat-ie gewoon in water mag (met die van ons wel in ieder geval).

Ik heb zelf geen diabetes, dus dat oorlelletje heb ik maar één keer geprobeerd. Gewoon aan de voorkant, inderdaad, bij het oorbelgaatje.

Merk je wel iets aan Scotts gedrag als hij te laag zit? Anders lijkt 't me best onzeker, maar drie keer per dag prikken.

Bolussen in de supermarkt: vakjargon, dus zeker geen domme vraag. 'Bolussen' betekent 'insuline geven'.
Hoi meiden,

Even tijd om te internetten, morgen hoef ik niet te werken dus hoef niet al te vroeg voor pampus.....

Ben heel heel heel erg moe, wordt elke dag moeier.....Ik mag wel beginnen met het dieet, heb al eea aangepast, maar wacht nog op mijn internetbestelling voor brood enzo. Tussendoortjes ben ik wel al mee aan het experimenteren, maar als ik niet ontregeld was door die hypo (het gaat wel wat beter met me hoor! Ik heb zo'n scheet van een man, die zorgt wel voor me), dan wel door de gv tussendoortjes. Ik reageer er heel anders op. Acuter lijkt wel. Zit ik ineens op 17, wat echt niet normaal is voor mij.

Aan de andere kant, emoties doen ook een hoop he. Ben uitgeput, zowel lichamelijk als geestelijk.

Toch ben ik blij dat ik mag beginnen. Het voelt beter om ergens aan te werken dan om ergens op te wachten. Ook al is het moeilijk. Heb al twee gebakjes afgeslagen op mijn werk deze week. Ben volgende maand jarig, zit toch wel erg na te denken over wat ik nou ga trakteren. Vind het moeilijk om te vertellen. Hoe moet dat met werken, met brood dat binnen 5 minuten oud is? Ik moet daar een broodrooster neerzetten, een plekje in de vriezer voor mijn brood, hele diabetes opnieuw regelen, steeds naar het ziekenhuis.....

Dus deze verstandige dame heeft geregeld dat ze vier dagen gaat werken voorlopig. Even de tijd om boodschappen te doen. Even de tijd om mijn leven om te gooien. Pffff.....het is echt een project.

Truste
Ennuh, ik lees wel mee, maar heb niet de energie om te reageren. Leef ook mee hoor, met jullie allemaal. Echt.
Lief sterkte!!!
@Lief, heel veel sterkte
Lief, ook ik wens je heel veel sterkte met alles wat je nu doormaakt. (f)

Ik zit sinds 10 minuten met mijn voet omhoog, omdat ik bij het verplaatsen van een zwaar ding in de tuin mijn grote teennagel eraf gerukt heb. Auw!

Mijn man heeft er betadinegaas overheen gedaan en met grote repen leukopor dichtgeplakt. Voor het eerst ben ik blij dat de zenuwen in mijn grote tenen beschadigd zijn...de pijn valt nog mee nu. Maar wat ben ik geschrokken!
Ai! Getver Setter!

Moet je niet even naar de dokter daarmee?

Voorzichtig maar ermee.

Ik heb ooit een ontsteking in mijn vinger gehad wat door de EHBO is opengesneden, kan me nog als de dag van gisteren herinneren hoeveel pijn het deed toen het verband bleek te zijn vastgeplakt. Kijk daar maar voor uit hoor! Je hebt van die vette gaasjes bij de apotheek die daar goed voor zijn.

Beterschap!
Dank je Lief!

Ik ga er morgen mee naar de dokter toe. De doktersdienst zei dat de gaasjes 3 dagen moesten blijven zitten en dan pas ververst hoefden te worden. Morgen is de derde dag, dus ik laat het verder mooi aan de huisarts over!

We hebben gelukkig van die gaasjes die niet pluizen, die zijn glad, daar heeft mijn man een dikke klodder betadinezalf op gedaan en die op mijn teen geplakt. Ik wil vanavond eigenlijk even kijken of het los wil of niet. Zo niet dan ga ik met mijn voet in een bak water, laat ik het losweken.

En dat terwijl we as. zaterdag op vakantie gaan, ik baal stevig!
Lekker flink weken als het vastzit, ik heb toen zeker een halfuur met mijn vinger in een bakje met lauw water gezeten (en ging toen alsnog bijna van mijn graat).
Mijn man heeft het gaasje gister eraf gehaald en hij zat niet vastgekleefd

Ik heb 2 uur zonder gaasje op mijn teen en met mijn been omhoog voor de tv gezeten om de wond te laten luchten. Daarna heeft mijn man hem opnieuw verbonden met een betadinepleister en gaasjes. Mijn man heeft gistermiddag opnieuw de doktersdienst gebeld omdat mijn teen toch wel pijn begon te doen. De oppervlakkige zenuwen zijn beschadigd en daardoor viel de acute pijn zaterdag wel mee, maar als ik een dag later wel pijn begin te voelen is dat voor mij een teken dat dat de dieperliggende zenuwen zijn die de signaaltjes geven. En dan moet je als diabeet oppassen, nietwaar?

Het gaat wel iets beter nu, ik heb me toch maar ziekgemeld op mijn werk want ik weet niet hoe ik nu auto moet rijden. Volgens mij is het zelfs strafbaar om met een gewonde teen/voet te rijden. Ik heb gelukkig wel goed geslapen vannacht, en na het ziekmelden ben ik weer terug naar bed gegaan en heb geslapen tot 10 uur

Slaap geneest het snelst zeggen ze altijd, en ik merk dat nu inderdaad: mijn teen doet aanmerkelijk minder zeer dan gister! Pffff...
Jeetje Setter, wat een pech zeg. Ga je er alsnog mee naar de dokter of wacht je het nog af. Hopelijk gaat het snel beter met je want zaterdag gaan jullie natuurlijk met vakantie. Veel sterkte
Dank je Teddeke!

Ik ga er vooralsnog niet mee naar de dokter. In principe hoeft dat pas als mijn teen begint te kloppen of te schrijnen, en dat is nu niet zo, gelukkig. Daarbij komt nog dat de mevrouw van de doktersdienst zei dat het verband 3 dagen moest blijven zitten voordat het ververst moet worden. Eigenwijs als we zijn hebben we dus gister de boel alweer losgehaald, maar dat was niet verstandig, zei ze. Als ik nu naar mijn huisarts ga (hoe?) dan haalt hij de boel wéér los en dat lijkt me niet genezingsbevorderend. Ik laat de boel nog mooi even zitten, veel met mijn voet omhoog en rust nemen....

Ik zal zometeen mijn buuf bellen of zij met mijn honden wil lopen, want dat wordt moeilijk nu.

Hoe is het nu met jou eigenlijk? Omdat je kort geleden in het ziekenhuis hebt gelegen.....alles weer okee?
Uhm, Setter? Ik had allang en breed bij de dokter gezeten hoor..... Kan-ie het meteen even goed en stevig verbinden zodat ik met een krukje oid kon lopen.....

Maar goed, als je het vertrouwt, OK. Wel voorzichtig doen he?
Tjee, Setter....echt wel naar dokter gaan (of laten komen natuurlijk...., doet ie dat niet?).

Sterkte. Het klinkt erg pijnlijk.

Wij gaan morgen naar het ziekenhuis en donderdag krijgt Scott een PEGsonde. Duimen jullie?
@Setter, ik geloof dat ik toch ook even naar de dokter ging als ik jou was (zegt zij die met geen stok bij een huisarts te krijgen is ). Maar in dit geval ging ik ook denk ik. Met mij gaat het wel, we houden het er maar op dat uiteindelijk het wel beter zal worden.

@Lief, hoe gaat het met je? Lukt het een beetje met je dieet?

@Nellebelletje, ik zal heel hard meeduimen!!

@Roos, fijne vakanties gehad?? Gaat alles goed met je zoon?

@Ris, hoe gaat het met je zwangerschap?
Okee okee, jullie hebben me overtuigd, ik ga morgenochtend de huisarts bellen voor controle.

Jullie hebben ook wel gelijk allemaal hoor, maar het gaat tot nu toe nog steeds best goed. Elke dag doet het minder pijn en kan ik iets makkelijker lopen. Maar goed, morgen moet er sowieso nieuw verband op dus is het misschien wel verstandig als ik even langs hem ga.

Ik zal mijn buuf vragen of ze mij wil brengen....

Bedankt voor jullie bezorgdheid! (f)
En Setter, al geweest?? Of moeten we nog echt boos worden?

Ik hoop dat het een beetje beter gaat.
Kijk een goede Setter is een hele brave Setter , dus ik ben net terug van mijn bezoekje aan de huisarts. Beter gezegd: een van de assistentes. Ze heeft mijn teen nu zodanig ingepakt dat ik ernstig verminkt lijk

Een heel betadinegaas dubbelgeflapt om mijn teen, daaromheen twee hele grote dubbelgeflapte gazen en dat hele pakket is weer ingepakt in gaasverband, vastgeplakt met 7 stukken leukopor. Een waar kunstwerk!

De wond ziet er heel mooi uit. Afgelopen zondag was het nog een bloederige bende met klodders wondvocht aan de zijkanten, maar nu is de wond mooi schoon, en geen spoor van infectie. Ik durf wel naar Noorwegen nu

Jij trouwens ook beterschap Teddeke, zo te horen wordt het een lang verhaal bij jou.
Nou Setter, dat klinkt toch al weer wat beter. Noorwegen moet inderdaad wel gaan lukken, nog 3 nachtjes slapen toch?

Tja, het is in ieder geval iets wat niet 1-2-3 weer over is en ik ben ook nogal ongeduldig en die combinatie.......
Ik ben getrouwd met zo'n combinatie, dus ik weet een beetje hoe je je moet voelen... (f) sterkte meid!

En ja, verhip, nog maar 3 nachtjes inderdaad! Ik ben zo bezig met die teen, en met het feit dat ik morgen mijn detacheringscontract mag tekenen (kreeg vanochtend bericht van het uitzendbureau) dat ik helemaal vergeet dat het al zo snel is dat we weggaan.....maf hoor. Ik heb er wel héél véél zin in!

Sorry, zwaar offtopic allemaal....

Hoe is het met iedereen hier? Lief, hoe is het met jou en je dieet? Kun je het allemaal een beetje volgen, en voel je je beter? Of moet je nog beginnen met je nieuwe dieet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven