Wanneer ben jij gelukkig?

01-03-2015 15:35 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
-als de zon schijnt

-als ik op vakantie ben

-als ik bedenk waar ik allemaal. Dankbaar voor mag zijn..

-als ik naar mijn beestjes kijk
Nu
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Momenten van stilte, kinderen zelf bezig. Kat slaapt, geen werk, geen telefoon, tv etc. Gewoon even stilte.
Als ik gewoon lekker mezelf kan zijn, even geen druk om iets te moeten presteren.

Als de zon schijnt en ik daarvan kan genieten samen met mijn katten.

Maar vooral wanneer ik samen met mijn vriendin kan zijn
Wanneer mijn kindje mij beetpakt in een vlaag van liefde. Of wanneer ik in haar kamer sluip op de grond naast haar hoofdje ga zitten en haar rustig hoor ademen.

Wanneer ik op het strand lig en de zee hoor.

Wanneer ik moet huilen van het lachen samen met mijn man.

Wanneer ik eten heb gekookt en man naar mij toe rent om te knuffelen omdat hij het zo lekker vindt smaken.

Wanneer we met een biertje/wijntje gellig aan het gamen zijn samen.

Zo simpel kan het leven zijn he.
Als het goed gaat met iedereen om mij heen en iedereen vrolijk is en lief voor elkaar.
quote:theamuts schreef op 01 maart 2015 @ 16:15:

Als het goed gaat met iedereen om mij heen en iedereen vrolijk is en lief voor elkaar.Helemaal mee eens!
De eerste krokussen, dat ik op Moederdag nog steeds naar mijn moeder kan en op vaderdag naar mijn vader. De arm om me heen van puberzoon, de knuffel van jongste, de begroeting van mijn kat.

Als er een stapel kadokinderen bedenkt we doen even een hoopje op poeziewoezie en ze duiken allemaal boven op me. Och elke dag ben je wel een paar keer gelukkig toch?

Al is het maar dat je elke avond nog steeds in je eigen bed kan stappen met een gevoel van veiligheid.
Nu. Heb zojuist 10 euro gevonden op straat
Geluk is af en toe een lichtpuntje. De fout van veel mensen tegenwoordig is dat ze denken dat geluk een permanente status dient te zijn, en dat, zodra het ook maar even een minuut afwezig is, je élders naar geluk moet zoeken. Niemand, echt niemand, leeft in een roes van constant geluk. Het zijn (nogmaals) de lichtpuntjes tussen de gewone dingen van alledag door. Soms heel onverwacht, soms komen ze niet als je ze verwacht. Maar ze komen zelden als je er niks voor doet. Geluk kun je weliswaar niet afdwingen, maar je kunt het wel stimuleren. En dan kan het in heel kleine dingen zitten. Maar je moet ze wel willen zien. Je moet erin investeren, het komt niet vanzelf. Bij jonge mensen denk ik wel eens: kun je dat, wil je dat? Want ze willen, óók in een relatie, vooral hun eigen dingen blijven doen. Uitgaan met eigen vrienden (zonder partner), hun eigen geld hebben en niet delen met partner, kortom, een soort van vrijgezel blijven met wel de voordelen, maar niet de andere consequenties van een partner. Men wil iemand hebben die thuis op de bank zit om samen een film te kijken als men daar zin in heeft, maar men wil ook zonder hem/haar gaan stappen, uitgaan, en stel je voor dat het mis gaat, wel de eigen bankrekening houden. Zo van: OK, we delen huishoudkosten, bed en huis, maar verder is het nog steeds ieder voor zich. Soort van "roommates" is het dan meer, denk ik wel eens, Maar misschien ben ik daar gewoon te oud voor, dat kan.

Hoe dan ook, geluk is jezelf durven geven aan de ander, en ervaren hoe je sámen bezig bent iets op te bouwen. Daarin investeren. En ja, dan kan het alsnog een keer misgaan. Maar als je al begint met "we houden alles gescheiden en delen alleen het bed" is je uitgangspunt al het mogelijke misgaan. En dat lijkt me noch een uitgangspunt voor een relatie, noch voor geluk.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Nu. Languit met vriend op de bank en de buurtkinderen die eindelijk niet op mijn ramen rammen.

Maar ook van de zon, donkere avonden, goede wijn, fijne boeken, heerlijke chocolade. En dat een beetje kunnen combineren!
quote:pejeka schreef op 01 maart 2015 @ 16:38:

Geluk is af en toe een lichtpuntje. De fout van veel mensen tegenwoordig is dat ze denken dat geluk een permanente status dient te zijn, en dat, zodra het ook maar even een minuut afwezig is, je élders naar geluk moet zoeken. Niemand, echt niemand, leeft in een roes van constant geluk. Het zijn (nogmaals) de lichtpuntjes tussen de gewone dingen van alledag door. Soms heel onverwacht, soms komen ze niet als je ze verwacht. Maar ze komen zelden als je er niks voor doet. Geluk kun je weliswaar niet afdwingen, maar je kunt het wel stimuleren. En dan kan het in heel kleine dingen zitten. Maar je moet ze wel willen zien. Je moet erin investeren, het komt niet vanzelf. Bij jonge mensen denk ik wel eens: kun je dat, wil je dat? Want ze willen, óók in een relatie, vooral hun eigen dingen blijven doen. Uitgaan met eigen vrienden (zonder partner), hun eigen geld hebben en niet delen met partner, kortom, een soort van vrijgezel blijven met wel de voordelen, maar niet de andere consequenties van een partner. Men wil iemand hebben die thuis op de bank zit om samen een film te kijken als men daar zin in heeft, maar men wil ook zonder hem/haar gaan stappen, uitgaan, en stel je voor dat het mis gaat, wel de eigen bankrekening houden. Zo van: OK, we delen huishoudkosten, bed en huis, maar verder is het nog steeds ieder voor zich. Soort van "roommates" is het dan meer, denk ik wel eens, Maar misschien ben ik daar gewoon te oud voor, dat kan.

Hoe dan ook, geluk is jezelf durven geven aan de ander, en ervaren hoe je sámen bezig bent iets op te bouwen. Daarin investeren. En ja, dan kan het alsnog een keer misgaan. Maar als je al begint met "we houden alles gescheiden en delen alleen het bed" is je uitgangspunt al het mogelijke misgaan. En dat lijkt me noch een uitgangspunt voor een relatie, noch voor geluk.Ik word niet zo vrolijk van jouw bericht. Jij hangt het gevoel van gelukkig zijn aan het hebben van een relatie. Ik ben in mijn eentje 100x gelukkiger dan dat ik was in een/mijn relatie.
Nu! Frisse wind door m'n huis, de zon schijnt, ik ben heerlijk aan het koken, heb onnodige dingen weggegooid en alles netjes gemaakt. Ik weet in mijn hoofd dat ik nog dingen moet doen, maar ze achtervolgen me niet. Ik heb lieve, wijze vriendinnen en vrienden. Hmmm ja. Heerlijk!
quote:blue_lagoon schreef op 01 maart 2015 @ 16:37:

Nu. Heb zojuist 10 euro gevonden op straat Hahaha, die was van mij, bedankt voor het terugvinden
- als ik op de bank zit en de zon het huis in schijnt

- als mijn kat gezellig op schoot kruipt

- samen lachen om de flauwste grappen met vrienden en/of vriendinnen

- als ik uit eten ga onder het genot van goede gesprekken

- gezonde en gelukkige mensen om mij heen

- als ik wind mee heb op de fiets én de zon schijnt

- bij het wakker worden de vogeltjes horen fluiten

- samen genieten van een mooie vakantie

- het besef dat het 's avonds weer steeds langer licht blijft

- samen zijn met de hele familie om gezellig te eten of wat te vieren

En zo zijn er nog veel meer geluksmomentjes op een dag/in de week!

Maar...... Het grootste geluk haal ik op dit moment uit het getrappel van ons kindje in mijn buik!! Dat is echt genieten..!
Eigenlijk altijd wel ................. gelukkig
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Als mijn dochter 's morgens uit bed komt en nog even naast me kruipt in het grote bed om te knuffelen voel ik me intens gelukkig!
Soms een paar seconden, op een goede dag.
F.U.
quote:theamuts schreef op 01 maart 2015 @ 16:48:

[...]

Ik word niet zo vrolijk van jouw bericht. Jij hangt het gevoel van gelukkig zijn aan het hebben van een relatie. Ik ben in mijn eentje 100x gelukkiger dan dat ik was in een/mijn relatie.Sorry, dan heb ik mijn bericht verkeerd verwoord. Ik vind zeker dat mensen alleen gelukkig kunnen zijn. Maar ik zie zo vaak dat (met name jonge) mensen in een relatie hun eigen "ik-zijn" nog steeds voorop stellen. Want ze moeten vooral geen water bij de wijn hoeven doen, of hun eigen (vrijgezellen)-leven opgeven, vooral gewoon elke zaterdag met hun eigen vrienden blijven stappen en wat de partner dan doet, zoekt hij/zij zelf maar uit, want het is zó ouderwets om je vrienden te delen. En we houden natuurlijk ook gewoon ons geld gescheiden, want zó érg samen zijn we dan ook weer niet, dus tja, het enige dat men dan deelt is het bed en de huishoudkosten en voor de rest is het ieder voor zich. En het kan natuurlijk voor een aantal mensen werken, maar ik vind "alles gescheiden houden" (vrienden, geld, uitgaan, enz.) nou niet direct een uitgangspunt voor samen aan een toekomst bouwen. Of aan je gezamenlijk geluk werken, als je het zo wilt noemen. Dat vind ik meer een instelling van: zo lang het duurt, duurt het, en dat is meegenomen, maar we zijn in elk geval voorbereid op het moment dat de relatie er niet meer is. En dan denk ik, kan je die energie niet beter steken in het behóuden van je relatie, in plaats van in de voorbereiding op het voorbijzijn van je relatie...
quote:pejeka schreef op 01 maart 2015 @ 17:37:

[...]

Sorry, dan heb ik mijn bericht verkeerd verwoord. Ik vind zeker dat mensen alleen gelukkig kunnen zijn. Maar ik zie zo vaak dat (met name jonge) mensen in een relatie hun eigen "ik-zijn" nog steeds voorop stellen. Want ze moeten vooral geen water bij de wijn hoeven doen, of hun eigen (vrijgezellen)-leven opgeven, vooral gewoon elke zaterdag met hun eigen vrienden blijven stappen en wat de partner dan doet, zoekt hij/zij zelf maar uit, want het is zó ouderwets om je vrienden te delen. En we houden natuurlijk ook gewoon ons geld gescheiden, want zó érg samen zijn we dan ook weer niet, dus tja, het enige dat men dan deelt is het bed en de huishoudkosten en voor de rest is het ieder voor zich. En het kan natuurlijk voor een aantal mensen werken, maar ik vind "alles gescheiden houden" (vrienden, geld, uitgaan, enz.) nou niet direct een uitgangspunt voor samen aan een toekomst bouwen. Of aan je gezamenlijk geluk werken, als je het zo wilt noemen. Dat vind ik meer een instelling van: zo lang het duurt, duurt het, en dat is meegenomen, maar we zijn in elk geval voorbereid op het moment dat de relatie er niet meer is. En dan denk ik, kan je die energie niet beter steken in het behóuden van je relatie, in plaats van in de voorbereiding op het voorbijzijn van je relatie...Maar als die mensen daar nou gelukkig mee zijn?
Mij kan je beter vragen: wanneer ben je NIET gelukkig. Niet dat ik altijd gelukkig ben; ik ga voor een gewone dag. Maar NIET gelukkig ben ik als er een urgent, groot probleem is, waarvoor ik geen oplossing kan vinden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Het gelukkigste ben ik als ik een moeilijke taak goed heb beëindigd.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
- thuiskomen en liefdevol onthaald worden door manlief "ik heb je gemist, wat fijn dat je weer thuisbent" *heerlijk*

- even niets "moeten", vakantie plus ongegeneerd luieren.

- Lachende gezichten om mij heen

- zomers weer!

- lekker eten

- Onze katten

- vriendschap

- als een plan precies zo uitpakt als gedacht

- die momenten van 100% zelfvertrouwen hebben en zonder te teveel twijfelen durven handelen (helaas te weinig nog..)
🌸
quote:theamuts schreef op 01 maart 2015 @ 17:46:

[...]

Maar als die mensen daar nou gelukkig mee zijn?Het trieste is dat mensen daar vaak geen blijvend geluk in vinden. Ook op dit forum zijn daar topics genoeg over te vinden. Men wil wel een relatie, maar niets ervoor opgeven. MIJN vrienden (waar alleen IK mee omga en mee ga stappen), MIJN geld (wat niet in de relatie wordt ingebracht, maar van MIJ is), MIJN dingen (en die blijven ALLEMAAL van MIJ(, dat vooral, en dat moet die ander dan maar leuk vinden of OK vinden, want anders geen relatie. En begrijp me goed, ik ben helemaal geen mens van "als je een relatie hebt, moet je 24 uur per dag op elkaars lip zitten", want dat zie ik ook niet zitten. Maar ik vraag me wel eens af, als je alles zo gescheiden houdt, vrienden, geld, bezigheden, enz. wat blijft er dan nog over behalve tevallig een huis en een bed delen?
quote:theamuts schreef op 01 maart 2015 @ 16:54:

[...]

Hahaha, die was van mij, bedankt voor het terugvinden Wat naar voor je dat je geld bent verloren!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven