Wie gebruikt er ook Ritalin?

21-12-2014 13:07 44 berichten
Ik ben ontzettend benieuwd naar het effect van Ritalin bij andere AD(H)D'ers.

Ik gebruik het sinds afgelopen woensdag, eerste nacht werd ik midden in de nacht wakker en kon niet meer slapen, dat is gelukkig niet meer geweest.

Misschien had ik er meer van verwacht maar ik ben toch wel teleurgesteld nu, ik merk helemaal niets, ben nog steeds zo chaotisch in mijn hoofd en kan nog steeds moeilijk prioriteiten maken in de dingen die ik moet doen.

Er is iets ergs gebeurd in mijn familie van de week, nog wel bij iemand die heel ver van me afstaat, ik ben dan zo erg hier mee bezig in mijn hoofd dat ik het niet van me af kan zetten, ik heb een heel akelig inlevingsvermogen. Ik merk dat andere mensen als er iets ergs bij iemand anders is gebeurd gewoon doorgaan met leven. Ik had zo gehoopt dat ik dat met Ritalin wel kon. Ik slik 3 maal daags waarbij de eerste dosis in de ochtend 20 mg is en de rest 10 mg. Het had toch al moeten werken of niet?
Weet ik ben al heerlijk alles aan het vergelijken. Was nu voor twee weken al 18,- kwijt! Dus maar even uitvogelen waar ik me het beste kan,verzekeren.

Hoe is het met jou ondertussen?? Ik ga vandaag beginnen met de concerta, spannend!!
quote:meikkie schreef op 24 december 2014 @ 05:27:

Weet ik ben al heerlijk alles aan het vergelijken. Was nu voor twee weken al 18,- kwijt! Dus maar even uitvogelen waar ik me het beste kan,verzekeren.

Hoe is het met jou ondertussen?? Ik ga vandaag beginnen met de concerta, spannend!!Tja, hoe is het met mij, ik weet het niet, stress, zenuwen, deadlines die ik niet haal. Maar goed, misschien niet raar, bepaalde omstandigheden buiten mij om. En dan nog zo veel te doen. Ik maak er het beste van. Voel me niet vreemd of raar, wel nog steeds veel minder zin in eten.
Wat balen dat je er zo weinig van merkt! Hier merk ik zeker wat, inderdaad ook die verminderde eetlust, maar voel me erg mat, maar voel me van binnen wel erg onrustig.
Ik ben deze drukke eerste kerstdag, waarbij ik een kerstdiner moest maken voor 8 mensen hartstikke goed doorgekomen! Ik was zo slim om die 2 tabletjes niet 's morgens te nemen maar juist 's middags als de visite kwam. Andere jaren was het chaos en gekte in mijn hoofd en deed ik maar net alsof ik het allemaal leuk vond en ik de gesprekken volgde. Nu kon ik zelfs praten en koken tegelijk en ondertussen ook nog rustig blijven toen mijn licht dementerende moeder haar portemonnee weer eens kwijt was. Ik kon zonder geestelijk uitgeput te zijn ontspannen mee kletsen aan tafel en tegelijk blijven denken aan de volgende stap in de keuken. Kortom, visite, moeder, kinderen en ondertussen eten klaar maken en praten en ECHT horen en onthouden wat iemand zei! Ik heb me zo vaak een kneus en gefaald gevoeld en vandaag dus niet!
Alle reacties Link kopieren
Het kan een tijdje duren voor het werkt en bij iedereen werkt het anders. Met dat slapen: het zorgt er niet per se voor dat je altijd rustig wordt als je heel veel zorgen aan je hoofd hebt. Zorg dat je niet te laat je laatste pilletje slikt, want inderdaad - dingen zoals afgieten in de vuilnisbak kunnen te maken hebben met zo'n rebound. Je kunt een rebound zien als volgt: de ritalin/methylfenidaat onderdrukt als het ware de drukte in je hoofd. Als een deksel die je op een pan vol hoge druk en stoom zet. Als het na een tijdje (bij mij na een uurtje of 4) is uitgewerkt, gaat het deksel als het ware van de pan, dat kan even voor heel veel chaos zorgen. Ik merk het vaak aan een tintelend gevoel in mijn hoofd en ik krijg dan opeens veel honger (want het onderdrukt ook je hongergevoel) en ik word weer chaotisch.

Belangrijk is dat je voor jezelf een schema/to do list maakt, ook wat betreft normaal gezond eten. Zodat je niet vergeet te eten. En dan kijken in hoeverre je je eraan kunt houden. Maar het kan dus een tijdje duren. Bij mij werkte het pas de tweede periode dat ik het ging gebruiken echt goed.
Netniet, das 30 euro per maand! Als het goed helpt zou ik het er zeker voor over hebben. Concerta is met innemen zoveel makkelijker. En ja je valt enorm af, helaas werd ik er zwaar depressief van.
Ik ben er geloof ik uit! Ik ga overstappen naar Interpolis, die vergoeden tot 1000,- aan eigen bijdrage en betaal dan 108,- per maand! Dus dat is niet eens zo heel veel! Met die 1000,- ga ik het makkelijk redden met de concerta.

Die 18,- was voor 20 dagen, maar is wel voor de laagste dosering. Het zal dus wel iets meer zijn dan 30,- per maand, twijfelmiep...

Nu hopen dat de concerta voor mij aan gaat slaan! Ik merk er echt al wel wat van, had van de week zomaar mn bureau op geruimd, kan normaal reageren als mijn vriend het ergens niet mee eens is maar ben helaas ook wel wat matter en sta soms echt even 'uit'.
quote:Anoniem3001201501 schreef op 23 december 2014 @ 11:32:

[...]

Ik heb methylfenidaat, niet van het merk Ritalin. Kleine witte pilletjes die heel bitter zijn.

Ja, dan heb je dus de neppe

Als het echt niet werkt, overleggen met je dokter.

Ik had precies hetzelfde!
Ik slik geen ritalin ben gelijk op dexamfetamine gezet, lage dosis 3 x 5 mg omdat ik nogal gevoelig reageert op medicatie. Merk met bepaalde dingen wel verschil met andere dingen helemaal niet. vroeger was ik ook een ontzettend snoepkont en dat is ook wel de verklaren want omdat je een tekort aan dopamine heb of een verstoring bij overdracht bij adhd heb je vaak constant het gevoel iets te moeten aanvullen, met snoep doe je dit dus. Ik kan nu gewoon alles voor mij neus zetten aan snoep maar het doet mij niks omdat de medicatie ervoor zorgt..
Het is natuurlijk ook geen middel dat je totaal verandert. Als je van jezelf heel meelevend bent en je wordt geraakt door andermans leed dan is dat niet per se iets wat verandert door Ritalin. Mijn ervaring is dat sommige dingen juist nog helderder binnenkwamen dan zonder Ritalin, doordat je minder wordt afgeleid door bijzaken. Ik vind het dus niet zo gek dat dat niet minder is geworden. Je wordt er niet een heel ander mens van (en gelukkig maar).
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Hahah susan wat jij zegt klopt! Eerste wat ik zei na ingesteld te zijn op medicatie, goh ik leef nu meer uit mijn hoofd als in mijn hoofd. Sommige geluiden of geuren werden ineens intesiever waargenomen als voorheen.. Je bent en blijf gewoon jezelf alleen de medicatie zogt ervoor dat de scherpe kantjes er vanaf gaan
quote:meissie22 schreef op 23 februari 2015 @ 10:32:

Ik slik geen ritalin ben gelijk op dexamfetamine gezet, lage dosis 3 x 5 mg omdat ik nogal gevoelig reageert op medicatie. Merk met bepaalde dingen wel verschil met andere dingen helemaal niet. vroeger was ik ook een ontzettend snoepkont en dat is ook wel de verklaren want omdat je een tekort aan dopamine heb of een verstoring bij overdracht bij adhd heb je vaak constant het gevoel iets te moeten aanvullen, met snoep doe je dit dus. Ik kan nu gewoon alles voor mij neus zetten aan snoep maar het doet mij niks omdat de medicatie ervoor zorgt..

Ritalin deed bij mijn zoon niet wat het moest doen, dus start hij binnenkort met dexamfetamine.

Hoop dat het hem echt wat rust geeft.

Ik heb net op een ander to de vraag gesteld, of de snoepbehoefte van zoon aan de adhd kan liggen?

Jij bevestigd dus dat het met elkaar heeft te maken?

Wat vind jij het verschil tussen ritalin en dex?
Ja, ik denk het logisch gezien wel, ik had bijna nooit het gevoel dat ik vol zat en zat ik dat wel dan had ik een uur later weer trek in van alles :/. Heb geen ritalin geslikt ik begon gelijk op de dex. Ze zeggen dat dex over het algemeen iets minder bijwerkingen heeft als de ritalin, vooral de reboud zal een stuk minder moeten zijn. Ik heb wel bijwerkingen maar tot nu toe te overzien, maar ga nog niet te vroeg juichen
Snoepbehoefte of snel trek hebben kan zeker te maken hebben met ad(h)d, maar niet alléén maar. Ik denk dat een paar kenmerken van ad(h)d ervoor zorgen dat iemand sneller snoept (zonder te stoppen). Onder andere impulsiviteit en minder goed prioriteiten weten te stellen. Die dingen kunnen ervoor zorgen dat je in je hersenen die stopknop moeilijk om kunt zetten die zegt dat je nu genoeg hebt gegeten. Maar nogmaals, dat hoeft niet bij iedere ad(h)d'er zo te zijn. En niet iedere ad(h)d'er die teveel eet (zonder medicatie) zal (enkel) ad(h)d de schuld mogen geven.
quote:meissie22 schreef op 23 februari 2015 @ 15:46:

Ja, ik denk het logisch gezien wel, ik had bijna nooit het gevoel dat ik vol zat en zat ik dat wel dan had ik een uur later weer trek in van alles :/. Heb geen ritalin geslikt ik begon gelijk op de dex. Ze zeggen dat dex over het algemeen iets minder bijwerkingen heeft als de ritalin, vooral de reboud zal een stuk minder moeten zijn. Ik heb wel bijwerkingen maar tot nu toe te overzien, maar ga nog niet te vroeg juichenMag ik vragen waarom je niet met ritalin, maar gelijk met dex begint? Heb je daar zelf om gevraagd?
Nope, dat is zo besloten. Omdat ik voornamelijk onrustig ben ih mijn hoofd en concentratie bar slecht is. Ben er omdertussen alleen al weer mee gestopt, ondanks de lage dosis was ik ontzettend suf en had ik nog andere bijwerkingen. Vooral dat suf zijn was vreselijk irritant alsof ik behoorlijk wat drank op had.

Ben benieuwd waar ze van de week aankomen als alternatief voor de dex.
Het is geen wonderpil he. Het is niet zo dat je opeens fantastisch kan prioriteren of zo en de stofzuiger springt niet uit zichzelf aan.

En het verandert je inlevingsvermogen ook niet.

Toch slik ik het, want het helpt me wel me te concentereren. Minder snel afgeleid. Maar ik ben niet veranderd in iemand die zich tóp kan concentreren en ik moet het nog steeds allemaal zelf doen.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Nee dat hou ik ook maar in mijn achterhoofd. Maar ik wil er ook niet zo duf van worden dat ik helemaal nergens meer energie voor heb. Het zal toch oppeppend moeten werken😂
Als de bijwerkingen nadeliger zijn dan de positieve effecten lijkt 't me het inderdaad niet echt waard
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven