Wonen in Wenen?

10-03-2015 22:14 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is op werkreis en stuurt net dat ie en baan in Wenen aangeboden heeft gekregen. En is nu natuurlijk onbereikbaar voor verdere vragen!!!

Maar de radartjes in mijn hoofd werken ineens op volle toeren, dus ik vroeg me af of er iemand in Wenen woont, heeft gewoond en hoe het is bevallen? Wat het makkelijk om te integreren en werk te vinden? En hoe belangrijk is dat Duits.... ?

We wonen nu overigens ook in een ander land dan Nederland, dus ik weet dat het allemaal niet altijd makkelijk is. En ik weet ook niet of ik wel wil verhuizen naar een land waarvan ik de taal niet spreek, want na een aantal jaar in dit land beheers ik eindelijk de taal en loopt het lekker qua werk. Ook is de natuur supermooi is, lekker dicht bij de zee en ook de bergen/sneeuw zijn niet extreem ver weg. Wel zijn de winters langer en de mensen niet zo toegankelijk. Small talk, daar doen ze hier niet aan en de buren kijken eerst door het spionnetje voordat ze de gang van het appartementencomplex op gaan..... Dus ook hier zijn er voor en nadelen.

Hoe is dat in Oostenrijk? Wat vind je voordelen en wat vind je nadelen?
Ik kom morgen reageren, ik woon sinds5 jaar in wenen en ik vind het geweldig. Stuur me anders ff een pb.
Ik heb ooit een half jaar in oostenrijk gewoond, super mooi land met veel afwisseling qua natuur.

Wenen is ook een super stad qua cultuur.

Oostenrijkers zijn wel heel gesloten. Ik ging vooral met andere buitenlanders om.

Duits is wel handig. Ik sprak eigenlijk weinig engels daar.

Wenen is wel duur om ze wonen (maar dat geldt voor de meeste hoofdsteden)
Wie zegt dat jij mee mag?

😜
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:calvijn1 schreef op 10 maart 2015 @ 23:02:

Wie zegt dat jij mee mag?

😜Hoe bedoel je?
quote:hallon schreef op 10 maart 2015 @ 23:04:

[...]

Hoe bedoel je?

Was een 'grapje'

Jouw vriend heeft een baan aangeboden gekregen in Wenen, maar je vermeldt niet dat hij je mee vraagt.

Vandaar mijn opmerking

Lijkt me leuke stad om in te wonen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Hoi Hallon

Wat spannend!

Maar jij spreekt dus geen Duits?

Op zich wel een taal die je makkelijk op pakt, zeker in vergelijking waar je nu woont.

Zijn er banen in jouw vakgebied daar?

Wenen ken ik zelf niet, maar lijkt me wel een hele mooi stad!
Ok daar ben ik weer.

Ik ben 5.5 jaar geleden naar Wenen verhuisd voor mijn werk en ben nu voor de liefde gebleven.

Duits:

Ja dat is wel belangrijk. Van de mensen waar ik mee werkte heeft de helft een sociaal leven Buiten het werk(vooral met Oostenrijkers) en de ander helft heeft dat niet. De helft die wel een Oostenrijks sociaal netwerk heeft is precies die helft die vloeiend 'Duits spreekt. De rest blijft toch heel erg in eht Expat/universiteits wereldje hangen. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat de sleutel tot intergratie taal is. Alle jonge mensen kunnen wel enigzins engels, Maar dat is absoluut niet te vergelijken met hoe er in NL engels gesproken wordt, de contacten blijven toch oppervlakkiger als alles in het engels moet.

MAAR, je hebt natuurlijk een megagroot voordeel omdat je Nederlands bent. Je hoeft helemaal niet perfect Duits te kunnen om je vloeiend je verhaal te vertellen. De helft is toch al hetzelfde, de helft die je neit weet gok je en dan is het meestal goed en als het niet goed is begrijpen ze je toch wel. Dat kann een chinees niet doen, Maar jij wel. En als je begint te praten, pik je het ook veel en veel sneller op. Niet te bang zijn om fouten te maken is de belangrijkste tip die ik je kann geven.

Ik vond intergreren een eitje en dat vinden de meeste Nederlanders die ik hier ken, ik ben na een jaar wel (weer) bij scouting gegaan om Meer mensen te leren kennen. Inmiddels merken heel veel mensen niet Meer dat ik niet uit Oostenrijk ben, als ik het niet vertel.

Werk: Wenen is een miljoenenstad, er is werk genoeg, hangt natuurlijk wel van het vakgebied af, Maar er zitten zoveel universiteiten en er is ook een grote VN adfeling. (ik will je in een pb graag specifiekere tips geven)

Wonen: de huren liggen veel lager dan in bijv Amsterdam, prive huren is hier veel makkelijker. Je moet 2 keer de huur netto verdienen en als je een goed contract hebt ben je een graag geziene huurder(als Nederlander dan he). De huur prijzen liggen zo rond de 10 ¤ per m2, het kann iets goedkoper en natuurlijk ook veel duurder.

Voordelen: De bergen zijn dichtbij, ik vind het tempo van leven prettiger, de mensen zijn nog Meer op de seizoenen, de natuur en elkaar ingesteld en dat vind ik prettiger. Het duurt even voor mensen je binnen laten, Maar dan heb je vrienden voor het leven.

Nadeel: Dat wat wij in NL normaal vinden, is hier niet normaal. Ik ken bijna niemand met mijn Ideen over hoe de wereld zou moeten zijn en dat is weleens lastig.

Nu is de post wel lang genoeg, als je Meer vragen hebt, dan roep je Maar.
ter afwisseling ook even een minder enthousiast bericht: een vriend van mij is onlangs een jaar in Wenen bij zijn Weense vriendin ingetrokken, maar is na een jaar weer met hangende pootjes terug gekomen omdat hij geen werk kon vinden en dol werd van de in zijn ogen xenofoob-achtige bureaucratie. Hij spreekt perfect Duits. Hij is arts dus misschien is het alleen in die sector, dat zou kunnen. Terug in NL had hij binnen een week weer werk.
We weten nog niet of het door gaat hoor! Ben vooral benieuwd naar ervaringen, zowel positief als negatief.

@hoppala, ik had je een berichtje gestuurd via het forum. Heb je die gekregen?

@viva, ik dacht dat ik ook in t andere forum had gepost maar dat is blijkbaar niet gelukt, zal t vanavond opnieuw proberen!

Mijn ervaring is inderdaad ook dat het belangrijk is om de taal de leren. Engels is leuk en aardig voor de eerste maanden maar daarna moet die andere taal toch wel goed genoeg zijn om je er in te redden. En dat is tevens het punt waar ik best tegenop zie. Ik ben geen talenwonder en Duits beheers ik alleen passief, en uit ervaring weet ik dat het me veel kost om een nieuwe taal te leren en het op z'n nivo te brengen dat ik er mee kan werken. Ik spreek ovigens ook goed Zweeds, dus dat zal zeker helpen, maar die taal is wel een stuk makkelijker qua grammatica. En dit is trouwens een van de grootste nadelen die ik zie: Die taal.

Hoe is het trouwens qua werken in Oostenrijk? Krijg je je overuren terug in tijd of hangt dat van de sector af? Lager tempo? Minder stress dan in NL? Ik weet zelf niet echt hoe het in NL is qua werken, maar hier is het vooral relaxed. Veel koffie pauzes en lange lunches. Is dat een beetje hetzelfde daar?

@bloem, dat klinkt niet goed... zal det ook zo zijn in andere sectoren? Heb inderdaad iets vaags gelezen over een extreem rechte partij zoals de PVV, zijn de mensen ook zo? Of zijn het maar een paar 'schreeuwers' die de toon zetten.
@werk: Ik krijg uren voor uren en mijn vriend ook, Maar wij zitten bieden in de techinsche sector. Vrienden van mij die bedrijfskunde gedaan hebben werken kneiter veel. En in de wetenschap(waar ik eerst zat) krijg je ook geen uren voor uren. Verder vind ik wel dat mensen hard werken en veel doen, Maar eht is iets minder gestresst dan in NL vind ik.

Het is wel veel hierarchischer dan in NL en daar moet je Maar net tegen kunnen. Ze hechten nogal veel waarde aan titels en je hoort mensen ook emt hun titel aan te spreken.

@pvv. Er is inderdaad een partij die pvv-achtig is, de FPÖ, Maar die heeft ent zoveel of minder kiezers(relatief gezien) als de pvv. Ik heb niet het gevoel dat er Meer buitenlanderhaat is als in NL. En eht is heel erg, Maar als NLder heb ik daar helemaal geen last van. Als NLer tel je niet als buitenlander, Maar je bent NLer. Net als een duitser in NL geen buitenlander is, Maar een duitser.

@de zee, die mis ik wel ja, Maar ik prbeer een keer paar jaar naar het strand te gaan en an houd ik eht wel weer een jaar uit.

Ik heb je berichtje gezien en ik zal daarop ook even reageren.
"Small talk, daar doen ze hier niet aan en de buren kijken eerst door het spionnetje voordat ze de gang van het appartementencomplex op gaan"

Woon jij per toeval ook in Zweden? Dat komt me namelijk héééél bekend voor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven