Bestraten moeilijk?

13-03-2015 10:55 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik hoop dat ik hier eventueel tips kan krijgen over het bestraten van mijn achter tuin. We hebben daar momenteel kinderkopjes liggen, alleen ligt er in een klein hoekje zand. We willen dit hoekje veranderen in een stukje gras voor de kinderen. Maar dan moeten er wel een paar tegeltjes uit en verplaatst worden naar een stukje aan de zijkant, zodat we een mooi vierkant krijgen. Nu vraag ik me af of ik wellicht zelf die tegeltjes eruit kan halen en aan het andere stuk terug kan leggen, of zou dit te moeilijk worden?

Het gaat dus echt om een paar tegeltjes en niet om een hele tuin/oprit. De tegels moeten ook een verlenging worden van de al bestaande bestrating in onze tuin. Graag tips hoe ik dit kan aanpakken

Alvast bedankt, groetjes.
Grond uitgraven, dikke laag zand erin, goed afvlakken (mbv een lange lat bijv), tegels leggen, en dan zand erover vegen tot de voegen tussen de tegels vol zijn. Valt best wel zelf te doen.
Je moet het stuk iets afgraven, afvlakken, zand eronder, tegels neerleggen, waterpas maken, aantrillen en zand tussen de voegen vegen als je het een beetje netjes wil maken. Je kan een straatmaker vragen dit te doen. Hij heeft een ochtendje werk denk ik, nog niet eens. Dat zijn de kosten niet. Helemaal niet als je zelf al heel veel hebt voorbereid en klaar hebt liggen. Vraag even rond, dan blijf je er de rest van je woontijd gewoon mooi tegenaan kijken.
Kun je best zelf. Leg ze een tikje hoger dan de rest, want het zakt altijd nog wat in. Wij hebben bij ons vorige huis oprit en terras helemaal zelf gedaan. Bij dit huis het terras ook. Alleen de oprit hebben we laten doen, omdat er volgens schema gelegd moest worden en er een schuine hoek bij zit. Een stratenmaker met het juiste materiaal en hulp kon dat in drie dagen, wij hadden vast minstens vier weken nodig gehad.

Maar een klein stukje in de tuin, neuh, dat zou ik gewoon zelf doen hoor.
quote:Exces schreef op 13 maart 2015 @ 11:20:

Maar een klein stukje in de tuin, neuh, dat zou ik gewoon zelf doen hoor.Zeker omdat er toch geen auto op komt te staan en zo, de belasting is niet geweldig groot zo te lezen.
Ja, een klein stukje zou je denk ik wel zelf kunnen doen. Wij hebben ooit de voortuin van schoonmoeder betegeld. Drie dagen over gedaan. Overal spierpijn. Stratenmaker gebeld voor de achtertuin die 2,5 keer zo groot is en die was in een middagje klaar!

Ligt de rest van de tuin wel recht? Het is wel mooier om daar ook het zand uit de voegen te halen en met nieuw zand op te vegen denk ik.
Bestraten is een vak. Dus hoe netjes wil je het hebben? Als je het niet goed kunt laten intrillen heb je na de eerste de beste regenbui spijt dat je het niet hebt laten doen in verband met verzakking.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
quote:sweetfirefly schreef op 13 maart 2015 @ 12:20:

Bestraten is een vak. Dus hoe netjes wil je het hebben? Als je het niet goed kunt laten intrillen heb je na de eerste de beste regenbui spijt dat je het niet hebt laten doen in verband met verzakking.Ach, man heeft de achtertuin zelf bestraat zonder intrillen. Het ligt na 11 jaar nog steeds heel prima recht en stevig.
kinderkopjes leggen (of koppelsteentjes denk ik) is vakwerk.
Huur zo'n trilding bij de Gamma, dat hebben wij ook gedaan en daarna heeft man de hele achtertuin zelf bestraat. Met een patroontje erin. Het is erg mooi geworden, alleen had hij eerst geen rekening gehouden met de afwatering. Toen heeft 'ie alle tegels eruitgehaald en het nog een keer gedaan (perfectionist). Nu hebben we een heel mooie strakke tuin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven