Werk & Studie alle pijlers

Verschil IPMA en PRINCE

14-03-2015 23:40 4 berichten
Ik wil graag een opleiding projectmanagement doen met een internationaal erkend diploma met het oog op een sollicitatie bij een NGO. Ik werk nu ook in de publieke sector.

In mijn beleving is PRINCE gericht op IT projecten, maar dat baseer ik op "ooit ergens gehoord". Wie kan me het verschil uitleggen? Eventuele aanbevelingen?
Alle reacties Link kopieren
Ipma gaat ook in op de zachte, menselijke factor en Prince minder. Welk niveau wil je gaan doen?
http://www.ises.nl/verschil-tussen-prince2-en-ipma
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Prince II is meer gericht op de theorie. Welke processen doorloopt een project, welke fasering is er, welke stukken moet je schrijven als project manager (project brief, project mandaat, Pid). Ook wordt de project organisatie besproken en welke rollen hebben welke verantwoordelijkheid.

Er is Prince II foundation en practioner (de basis en voor gevorderden). Je hebt van die spoedcursussen waar je alletwee in 1 week doet. Die kan ik wel aanraden. Nadeel: Het is wel veel theorie en je wordt er geen betere project manager van. Na practioner kun je de theorie toepassen. Binnen de Nederlandse overheid is Prince II practioner vaak een voorwaarde want ze doen hun projecten volgens Prince II. Dus als je weet wat 'management by exception' is is dat handig.

Ipma is meer gericht op de praktijk. Aan de hand van eerder gedane projecten kies je je niveau. Afhankelijk van je niveau moet je of zowel theorie examen en praktijkexamen doen of alleen praktijk (dit gaat veranderen: volgend jaar is voor alle niveaus theorie en praktijk vereist). Voor je praktijkexamen dien je een casus in van een afgerond project. Die wordt onderzocht en er volgt een interview over hoe je bepaalde situaties hebt aangepakt.

Ipma en Prince zijn beiden internationaal erkend. Prince meer in NL (bij de publieke sector) en west europa. Ipma is nu meer in opkomst. Ipma gecertificeerden zijn ook schaarser. Bovendien door te zeggen dat je ipma a, b, c of d hebt laat je je bewezen ervaringsniveau zien.

Mijn advies: kijk naar de organisatie waar je wilt solliciteren. Vraag het na wat hun project managers hebben. Als geld en tijd geen bezwaar is zou ik beiden doen.

Er zijn trouwens ook veel trainingen die geen certificering opleveren maar wel heel waardevol zijn. Door rollenspelen leer je hoe je kan omgaan met bepaalde situaties. Kijk daar ook eens naar. Of projectmanagement met nlp, ook leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven