Tips voor schouderoperatie
maandag 16 maart 2015 om 16:21
Hallo allemaal,
Mijn moeder wordt volgende week geopereerd aan haar schouder en mag daarna zes weken deze schouder niet bewegen. Ik ben op zoek naar tips die het proces na de operatie wat kunnen vergemakkelijken. Zijn er VIVA-ers hier die ook aan de schouder geopereerd zijn en die hun ervaringen kunnen delen? Wat was nou écht handig geweest om te hebben of wat was nou écht prettig wat iemand voor je deed?
Uiteraard zal ik het huishouden en aanverwante zaken op mij nemen. Ik wil gewoon graag tips waarmee ik mijn moeder kan helpen...
Ik hoop dat het zo duidelijk is.
Groetjes!
Mijn moeder wordt volgende week geopereerd aan haar schouder en mag daarna zes weken deze schouder niet bewegen. Ik ben op zoek naar tips die het proces na de operatie wat kunnen vergemakkelijken. Zijn er VIVA-ers hier die ook aan de schouder geopereerd zijn en die hun ervaringen kunnen delen? Wat was nou écht handig geweest om te hebben of wat was nou écht prettig wat iemand voor je deed?
Uiteraard zal ik het huishouden en aanverwante zaken op mij nemen. Ik wil gewoon graag tips waarmee ik mijn moeder kan helpen...
Ik hoop dat het zo duidelijk is.
Groetjes!
Het verleden kun je niet veranderen, de toekomst wel. Dat begint bij het heden. Begin dus vandaag!
maandag 16 maart 2015 om 16:30
Man heeft een schouderprothese, ik heb ruim zes weken geholpen met aankleden, vlees snijden, haar wassen enzovoort. Als je moeder alleen woont is het wellicht handiger voor jou en voor haar als ze tijdelijk naar een zorghotel gaat, daar is begeleiding, medische zorg, fysiotherapie, arts, ontspanning. Ik heb zelf geruime tijd in een zorghotel gezeten vóór en na een operatie, ideaal, ook voor het thuisfront.
verba volant, scripta manent.
maandag 16 maart 2015 om 16:54
Ik ben net geopeerd aan mijn schouder, heb een kijkoperatie gehad.
Wat ik kwa slapen echt fijn vind is op mijn goede slapen en dan voor mijn buik een groot kussen waarop mijn andere arm ligt.
Heb boven mijn bed geloof dat het ding een papagaai heet, maar zo'n handvat waar ik mij aan kan optrekken.
En kwa kleding lekker makkelijk en groot zodat het makkelijk aan en uit te trekken is.
Succes met de operatie en beterschap!
Wat ik kwa slapen echt fijn vind is op mijn goede slapen en dan voor mijn buik een groot kussen waarop mijn andere arm ligt.
Heb boven mijn bed geloof dat het ding een papagaai heet, maar zo'n handvat waar ik mij aan kan optrekken.
En kwa kleding lekker makkelijk en groot zodat het makkelijk aan en uit te trekken is.
Succes met de operatie en beterschap!
maandag 16 maart 2015 om 17:54
Als ze echt 6 weken niets met de schouder mag doen dan is een zorghotel zeker een optie als je moeder ( veel) alleen is.
Krijgt ze een immobilizer onder haar kleren? Want dan kan ze idd echt niets met die arm. Of is het de schouder ontzien? Is ze verder nog goed en handig? Hoe is haar woning, kan ze makkelijk naar buiten?
Kan ze haar dominante hand nog gebruiken of juist niet?
Ze zou ook nu contact op kunnen nemen met de fysio- en ergotherapie vh zh. Dan krijgt ze alvast info, tips, dan kan er evt van te voren geregeld worden dat er spullen in huis zijn om het straks makkelijker te maken.
Er zijn spullen om makkelijker met 1 hand een rits open en dicht te doen, een plankje waar je brood op blijft liggen tijdens het smeren etc.
Denk evt aan tafeltje dek je, etc.
Boodschappen evt laten bezorgen.
Een tasje om haar nek voor de telefoon.
Thuiszorg is flink verandert dus informeer wat nog kan. Misschien helpen met aan- en uitkleden?
Je kunt evt je moeder 6 weken in huis nemen of misschien is er iemand die 6 weken bij haar in huis wil. Of voor 6 weken een schema voor mantelzorg, aan dat laatste zit je toch vast als ze thuis is.
Nu even goed voorbereiden scheelt een hoop straks.
Krijgt ze een immobilizer onder haar kleren? Want dan kan ze idd echt niets met die arm. Of is het de schouder ontzien? Is ze verder nog goed en handig? Hoe is haar woning, kan ze makkelijk naar buiten?
Kan ze haar dominante hand nog gebruiken of juist niet?
Ze zou ook nu contact op kunnen nemen met de fysio- en ergotherapie vh zh. Dan krijgt ze alvast info, tips, dan kan er evt van te voren geregeld worden dat er spullen in huis zijn om het straks makkelijker te maken.
Er zijn spullen om makkelijker met 1 hand een rits open en dicht te doen, een plankje waar je brood op blijft liggen tijdens het smeren etc.
Denk evt aan tafeltje dek je, etc.
Boodschappen evt laten bezorgen.
Een tasje om haar nek voor de telefoon.
Thuiszorg is flink verandert dus informeer wat nog kan. Misschien helpen met aan- en uitkleden?
Je kunt evt je moeder 6 weken in huis nemen of misschien is er iemand die 6 weken bij haar in huis wil. Of voor 6 weken een schema voor mantelzorg, aan dat laatste zit je toch vast als ze thuis is.
Nu even goed voorbereiden scheelt een hoop straks.
Je bent zelf een theepot
maandag 16 maart 2015 om 18:23
Hallo, ik ben nog herstellende van een schouderoperatie (cuff repair). Het is mij erg tegengevallen qua echt niets doen. Heb zes weken een immobilizer moeten dragen en kon mij niet normaal aankleden. Als tip kan ik geven om zoveel mogelijk spagetti-topjes te dragen en dan de geopereerde schouder het bandje niet om doen. Als ik het van te voren geweten had dan had ik een paar T-shirts gekocht en aan 1kant opengeknipt en dan met klittenband. Nog een tip: koop nog een immobilizer zodat je moeder een reserve heeft want ik waste mijn immobilizer om de dag en zonder kan je echt niet (pijn). Joggingbroeken zijn ook er handig om te dragen (makkelijker aan en uit doen bij toiletbezoek). Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.
maandag 16 maart 2015 om 18:27
Bij mij hielp een Voedingskussen heel erg om in te slapen. Ik ben een maand geleden geopereerd aan mijn schouder.
Iemand die je haren kan wassen, en flessen open draaien gaat heel moeilijk. Zoveel mogelijk binnen handbereik, goed pijnstilling en het verder over je heen laten komen.
Sterkte en op naar een snel en goed herstel!!!
Onderschat een schouderoperatie niet.
Iemand die je haren kan wassen, en flessen open draaien gaat heel moeilijk. Zoveel mogelijk binnen handbereik, goed pijnstilling en het verder over je heen laten komen.
Sterkte en op naar een snel en goed herstel!!!
Onderschat een schouderoperatie niet.
maandag 16 maart 2015 om 18:35
Heb jaren geleden na een schouderoperatie ook 6 weken met m'n rechterarm in een dwangstand gelopen. Weet nog dat ik talkpoeder in m'n oksel heel prettig vond tegen het broeien, ik kan me niet meer herinneren of ik dat naast de deo gebruikte. Een extra kussen in bed voor de stabiliteit was ook erg fijn. Ongemakkelijk maar het went...