Gezondheid alle pijlers

jeuk na stoppen (levo) cetirizine/Reactine/Xyzal?

16-03-2015 12:18 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand hoelang het duurt voordat de jeuk die je krijgt na het stoppen met (levo)cetirizine/reactine/xyzal duurt? Ik kan er op andere forums niets over lezen omdat iedereen weer snel aan dat spul is begonnen na de jeukklachten?

Het gaat om een prikkende jeuk over het hele lichaam zonder uitslag die ontstaat na het stoppen met de (levo) cetirizine, ik ben na 7 dagen jeuk toch maar weer begonnen maar ik moet stoppen omdat de huisarts een ander middel heeft voorgeschreven, ook hij kan trouwens geen antwoord geven op de jeukvraag.

Wie heeft er hier ervaring mee en heeft het stoppen doorgezet?
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Ik heb eigenlijk altijd gedacht dat de jeuk een allergische reactie was, die ik kreeg als ik mn pillen een keer vergeten was.
Don't know, don't care
Ik neem cetirizine als ik jeukende ogen heb. Ik verneem dan ongeveer na 24 uur weer de opkomende jeuk. Soms wacht ik dan even af, als het erger wordt neem ik een cetirizine, soms valt het ontzettend mee en heb ik er geen last van.

Ik neem dus alleen in het voorjaar waarneer ik jeukende ogen heb. Dit houdt dan na een half uur op.

Verder van je klacht van het stoppen van de cetirizine en dan jeuk over hele lichaam heb ik geen ervaring mee.
Herken wat je bedoelt, maar weet niet meer hoe lang dat bij mij duurde. Misschien een idee om naar een allergoloog te gaan?
Blijkbaar ben je ergens allergisch voor, en daarvan krijg je jeuk. De cetirizine/reactine/xyzal bestrijd die jeuk maar niet de oorzaak, dus als je stopt met die tabletten keert de jeuk terug. Je moet uitzoeken waar je allergisch voor bent en dat dan vermijden. Kan bijv je nieuwe wasmiddel zijn, of bodylotion of iets wat je eet of een nieuwe plant in huis, etc etc
quote:marana schreef op 16 maart 2015 @ 12:37:

Blijkbaar ben je ergens allergisch voor, en daarvan krijg je jeuk. De cetirizine/reactine/xyzal bestrijd die jeuk maar niet de oorzaak, dus als je stopt met die tabletten keert de jeuk terug. Je moet uitzoeken waar je allergisch voor bent en dat dan vermijden. Kan bijv je nieuwe wasmiddel zijn, of bodylotion of iets wat je eet of een nieuwe plant in huis, etc etcDat dacht ik dus ook inderdaad, nog nooit gehoord dat het een bijwerking van stoppen zou zijn.
Don't know, don't care
Herkenbaar.... ben er inderdaad vanuit gegaan dat ik "ergens" allergisch voor ben. Dat het een reactie op de cetirzine zou zijn had ik nog niet overwogen.

Huisarts houdt het ook op allergie en geeft aan dat het geen kwaad kan om cetirzine te blijven slikken.

De jeuk is bij mij niet te houden, ik kan er niet van slapen zoveel jeuk. Dus stoppen is eigenlijk ook geen optie.
Nou nogmaals.

Ik heb dezelfde jeuk gehad. Prikkende jeuk. Bij mij vooral op rug, buik en hoofd, niet om uit te houden. Ik ben uiteindelijk gaan scrubben met zeezout en een scrubhandschoen en dat heeft erg goed geholpen.

In het begin dagelijks, licht afspoelen en droogdeppen. Nu na anderhalf jaar 2 keer per week en soms haal ik dat niet eens. Ik ben vrijwel jeukvrij. Dermatoloog vertelde me dat elke dag douchen slecht was dus ik douche alleen na het sporten (2 a 3 keer per week.) Ook gebruik ik geen zeep meer en in het begin ook geen shampoo. Ik deed alles met de zeezout.

Ik las laatst ergens dat het zweetbultjes konden zijn van een hele droge huid. Heel soms heb ik er uitslag bij, stelt niks voor maar jeukt als de ziekte. De bultjes zijn bijna niet te zien, wel te voelen. Er zit vocht in.

Ik heb nu ook een hygrometer en een luchtbevochtiger en dat werkt als een trein. Ik kan weer vanalles doen en zweten zonder jeuk!
De jeuk is een reactie van het stoppen van de Cetrizine (helaas) niet al reactie op een onderdrukte allergie. Ik had even gegoogled en las dat er meer mensen waren die jeukklachten kregen na het stoppen met Cetrizine, Levocetrizine, Xyzal. Ze beschrijven allemaal dat ze net als ik last hadden van een prikkende jeuk van top tot teen. Maar helaas heeft niemand het stoppen blijkbaar doorgezet want ik kan nergens vinden hoelang het jeuken duurt na het stoppen of dat de jeuk nooit stopt en ik de rest van mijn leven veroordeeld ben tot het slikken van een medicijn die zijn werk niet goed doet. Ik had op advies van de arts wel een switch gemaakt van Cetrizine naar (de)Loratidine maar dit helpt niet tegen de algehele lichamelijke jeuk, alleen tegen de hooikoorts dus ik ben weer terug bij de Cetrizine. Wat nu?
quote:marana schreef op 16 maart 2015 @ 12:37:

Blijkbaar ben je ergens allergisch voor, en daarvan krijg je jeuk. De cetirizine/reactine/xyzal bestrijd die jeuk maar niet de oorzaak, dus als je stopt met die tabletten keert de jeuk terug. Je moet uitzoeken waar je allergisch voor bent en dat dan vermijden. Kan bijv je nieuwe wasmiddel zijn, of bodylotion of iets wat je eet of een nieuwe plant in huis, etc etcNee dat is het niet, ik gebruik al Neutral producten en echte planten heb ik niet in huis. Het is echt een reactie op het stoppen van het medicijn. Net al met neusdruppels kun je daar blijkbaar na een tijd niet meer zonder en ben je bijna verplicht het je leven lang te gebruiken. De huisarts weet ook niet wat je eraan moet doen.
Als ik een test laat doen in het ziekenhuis moet ik soms ook stoppen en na een dag of 2 begint het dan inderdaad overal te jeuken. Sorry, weet ook niet hoe je daar vanaf komt. Misschien inderdaad eens informeren bij een allergoloog?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven