Zoontje bijna 7 mnd maar wil alleen de fles..

13-08-2008 22:12 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi

Mijn zoontje is 6,5 maand en ik ben al vanaf 4 mnd bezig met fruithapjes, liga en noem het maar op maar hij eet het niet..

Zodra de lepel komt dan doet hij zijn lippen stijf op elkaar.

Fles wilt hij wel en drinkt hij ook zo leeg, pap vanaf een lepel wilt hij niet maar vanuit een fles wel.

Nu geef ik hem elke ochtend geprakte liga met water aangemaakt omdat hij zijn medicatie moet geven en met moeite krijg ik het erin. Dan moet ik echt blazen in zijn gezicht zodat hij het doorslikt.

Nu loopt hij bij een kinderarts en die zei als hij volgende maand nog niks wil eten vanaf een lepel dan stuur ik hem door naar een logopedist..

Ik had al aangegeven dat het misschien door de medicijn komt, het is een hele vieze smaak, dat hij denkt ielgh komt de medicijn weer..

Heeft iemand hier ervaring mee of tips ???

Hij loopt al bij zoveel doktoren dat ik wil proberen om niet nog 1 op zijn lijstje toe te voegen.
Waarschijnlijk steekt hij wel vanalles in zijn mond? In dat geval werkt Rapley misschien wel: geef hem gewoon stukjes die hij zelf kan eten zoals broccoli, wortel, bloemkool en banaan (het kan praktisch met alles, maar dit is makkelijk om mee te beginnen). Wellicht wil hij het wel als hij het zelf kan eten?
jeetje, ik zou willen dat ik een antwoord voor je had!

wel denk ik dat je de spijker op zn kop slaat. als hij al zo 'gedwongen' zijn medicatie moet binnenkrijgen... voor geen goud dat ik dan mn mond nog zou open doen voor een lepel!

gebruik je dezelfde(soort)lepel bij de pap? misschien als je het eens met n vinger probeert ipv een lepel? gewoon voor t idee dat t niet persee uit n fles hoeft te komen. en als dat lukt n stapje verder...

heel veel succes!
Mijn dochtertje (7,5 maand) moet ook niets van een lepel hebben hoor, en hier geen medicijnen. Wij geven hier stukjes, die ze soms zelf in haar mond stopt en soms helpen wij even en dan helpt ze mee met haar handjes .

Maar waarom naar een logopedist? Mijn dochtertje eet niets van een lepel, wil ook niet drinken uit iets anders dan fles of borst (al schijnt de borst en stukjes te eten geven wel goed te zijn voor de spraakontwikkeling). We proberen het wel eens met een lepel, maar die slaat ze weg of ze gaat huilen. Zelfde bij een beker, ze wil het absoluut niet. Eigenlijk wil ze alleen maar borstvoeding, als het uit de fles komt is het ook wel oke. Ze wordt echt boos als er iets anders dan melk in de fles blijkt te zitten.
Heel herkenbaar. Mijn dochter is inmiddels 10 maanden en drinkt alleen maar flesvoeding. Fruit (potje) en groentepotje ze schudt heftig nee en houdt haar lippen stijf op elkaar. Wat ze wel eet is stukjes aardappel, broccoli, bloemkool. Maar tussendoortjes zoals soepstengel of koek nee hoor.

Afgelopen dinsdag bij het cb geweest en daar zeggen ze dat je niet kan dwingen om iets naar binnen te krijgen. Aangezien ze wel groeit moet ik me geen zorgen maken. Wel blijven aanbieden maar nee is nee. Ze heeft genoeg aan alleen flesvoeding en als ze meer wil dan zal ze dat op den duur wel doen.

Waar ze wel gek op is is yohurt zodra die lepel eraan komt gaat haar mond wijdt open. Heb je dat al eens geprobeert? Als dat wel lukt kun je daar dan de medicijnen hoorheen doen.

Wat ik ook geprobeert heb is rijstepap, nou vergeet het maar, ook dat wil ze echt niet.

En een 1/2 boterham gaat er op zich ook wel goed in.
He Brab, ze zitten er wel bovenop he? Ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt in nog meer gedokter met Kaj. Ik denk dat je gelijk hebt trouwens, het zou heel goed kunnen dat hij hij de lepel met een vieze smaak associeert. Kun je niet een knaloranje lepel voor het medicijn gebruiken en dan voor andere dingen wat anders? En gewoon een stukje liga geven en zelf laten kwijlen? Of een stuk banaan? Zodat ie ontdekt dat dat eigenlijk best lekker is?

Succes!
Thanks voor de reacties, doet mij wel goed dat Kaj niet de enige is die niet wil eten.

Ik geef idd wel een koekjes of een stukje brood zo in de hand, en dan sabbelt hij ff maar even later ligt het naast hem op de stoel.

@ Snoopy ze willen dan kijken of hij wel weet wat hij met een lepel moet doen, maar dat weet hij wel want hij krijgt wel eens VSM druppels op een lepel en vind hij heerlijk.

Hmm yoghurt heb ik nog niet geprobeerd, kan ik wel eens doen ja.

Idd rijstepap gaat er ook niet in vanaf het bordje. En hij slaapt er ook niet langer van als ik een extra schep in zijn fles doe.

Volgens de kinderarts heeft het nik te maken dat hij de medicijn krijgt vanaf een lepel, ik zelf denk van wel..

Het is zo goor..
Bij veel baby's wordt pas bij 6 maanden begonnen met bijvoeden en dan duurt het vaak nog een tijdje voordat het goed gaat dus dat het bij jouw zoontje met 6,5 maand nog niet goed gaat lijkt me niet zorgelijk.

Tot de leeftijd van een jaar is bijvoeding echt alleen maar bijvoeding en hebben ze vooral melk nodig.

Onze dochter heeft vanaf 6 maanden eerst een paar keer gepureerd eten gehad maar ze wil echt niet dat iemand anders een lepel in haar mond doet.

We zijn toen gaan "rapleyen" dus alles in hapklare stukken aanbieden. Het duurt bij de meeste kinderen vaak wel een tijdje voordat ze door hebben dat die grappige stukjes om te eten zijn en niet om te spelen.

Volgens mij was onze dochter een maand of 7,5 a 8 voordat ze het aardig door had maar het kan ook wel tot 9 of 10 maanden duren. Een logopedist lijkt me persoonlijk nog lang niet nodig.

Voordelen van het rapleyen zijn er best veel: het stimuleert de motoriek, de hand-oog (mond) coordinatie, ze voelen dat eten verschillende structeren heeft, ze leren de smaak per product kennen en niet per "prakje", ze eten zelfstandig wat aan tafel een stuk meer ontspannen is, je hoeft niet apart te koken of te pureren.

De truc is wel om niks te forceren en het gewoon voor zijn neus neer te leggen (wel rechtop laten zitten) en hem zelf laten bepalen of hij wat eet en hoeveel. Zodra je het gaat opdringen wordt het toch weer verplicht dingen eten die hij misschien (nog) niet wil.

Banaan en broodkorstjes vond ze in het begin het lekkerst trouwens.
Eens met Pebbles Brab! Laat het hem maar lekker zelluf doen, misschien vindt hij het dan interessanter.

Broodkorstje sabbelen en op liga sabbelen is ook niet verkeerd hoor, hij gaat echt niet ineens kauwen Hij leert echt wel te textuur en smaak kennen, die is hij nu gewoon aan het verkennen door erop te sabbelen.

Nog een dokter zit je inderdaad niet op te wachten
Ik moest ineens denken aan de keer dat we haar een babyrijstewafeltje hadden gegeven, ze was toen zo'n 6,5 maand volgens mij.

Normaal sabbelde ze die helemaal zacht en moest ik daarna alle stukjes uit de wipstoel vissen.

Die keer "miste" ik echter een heel stuk en nadat ik de wipstoel en haar kleren drie keren ondersteboven had gehaald bedacht manlief ineens dat ze het misschien wel opgegeten had .

Dat was de eerste keer dat ze iets doorgeslikt had.
Dat is ook een goeie Brab, misschien lust hij wel een rijstewafel.
Kan je de lepel niet bannen voor de medicatie en de medicatie met een spuitje in zijn mond doen? Dan is de link met een lepel misschien sneller weg, en is een lepel puur nog voor het eten.

Verder zou ik hem misschien inderdaad zelf dingen laten eten, laten spelen met een lepel, en kijken of er wat binnenkomt als hij het zelf mag doen. ;-P

Zes maanden is nog erg jong, dat kan nog heel erg bijtrekken hoor!
Ik zou me geen zorgen maken, zes en een halve maand is nog heel erg jong en niet alle kinderen willen meteen eten in het begin. Veel mensen beginnen pas met zes maanden met bijvoeden, en als die kinderen het niet meteen 'pakken' zitten ze ook zo al op zeseneenhalve maand... Laat je zoon, zoals anderen al zeggen, lekker zelf proberen.

Succes er mee!
@ Pebbles thanks voor je tips. Rijstewafles heb ik ook geprobeerd. En op broodkorstjes en liga sabbelt hij inderdaad en dat geef ik idd ook aan hem en leg het voor hem neer.

@ sunlight nee met een spuitje hebben we al geprobeerd en zo deden we het ook in het ziekenhuis, in het z`huis ging het goed maar toen was hij ook echt nog klein maar nu gaat hij echt kokhalsen en overgeven dan is het op een lepeltje nog het makkelijkst hoe moeilijk dat ook gaat hahah snap je hem nog

Misschien maak ik mij er ook te druk over.. wil gewoon nog een arts vermijden.
Pebbles, wat herken ik veel in jouw verhaal! Hier ook banaan en broodkorst favoriet en wij doen ook Rapley. Vanavond potje geprobeerd, maar ze begon te kokhalzen en te hoesten, dat doen we dus niet meer (ik vind het sowieso al niets). Maar soms wel frustrerend, ze lijkt heel goed te snappen wat de bedoeling is, maar ze wil het niet, begint al te huilen als ze een lepel ziet (behalve bij de vit. D druppels). Ik ben soms bang dat als ze een jaar is alleen nog maar de borst en banaan wil
De borst heeft ze inderdaad tot 14 maanden nog gehad maar met een jaar waren de banaan en broodkorst al flink uitgebreid.

Ik ben heel blij dat we het zo hebben gedaan in plaats van hapjes gepurereerd eten naar binnen probreren te werken.
Ik ben ook van plan om voorlopig nog borstvoeding te geven, de 14 maanden gaan wel redden zoals het er nu naar uitziet.

Fijn om te lezen dat jouw dochter toch ook lekker is gaan eten, geeft weer moed! Want soms... maar ik ben ook blij dat we het zo doen. Ze eet alleen maar als ze zelf wil en ik denk dat dat goed is. Ze wordt in ieder geval al vrolijk bij het woord 'banaan', maar vooralsnog wordt ze nog veel vrolijker als je zegt: 'wil je drinken bij mama?'. Dat is dan ook wel weer heel leuk! En toch wel een beetje vleiend .
en 't medicijn in de fles doen?
Dan wil hij straks misschien de fles niet meer en dan heb je een veel groter probleem...
Wij begonnen vanaf 6 maanden met bijvoeding, maar pas vanaf 8 maanden begon ze vast voedsel een klein beetje te accepteren. Voor die tijd hield ze de mond bijna altijd stijf dicht. Terwijl wij nooit iets viezigs zoals medicijnen hebben moeten geven. Zelf stopte ze ook nooit wat in haar mond (zoals speelgoed) dus ze was er denk ik gewoon nog niet aan toe. Flessen melk gingen er goed in (ook met pap).

Ik deed in het begin soms een klein beetje gepureerde hap door haar melkfles heen, zodat ze voorzichtig aan andere smaakjes kon wennen.

Nog steeds (nu 1,5 jaar) is ze een voorzichtige eter. Maar ze is kerngezond en haar gewicht zit altijd netjes op de middenlijn, dus ga ik er geen probleem van maken.
quote:SnoopySnoopy schreef op 16 augustus 2008 @ 23:19:

Dan wil hij straks misschien de fles niet meer en dan heb je een veel groter probleem...

Hij moest toch gewoon gaan eten ipv de fles, dus dan wordt het toch omgewisseld?

Zou trouwens eerst bij de dokter vragen of het betreffende smerige medicijn er ook in zetpilvorm is, dan ben je in elk geval van één probleem vanaf.
Tot een jaar hebben ze nog fles/borstvoeding nodig, het eten wat ze tot die tijd krijgen is bijvoeding. Al eten ze daar het eerste jaar haast niets van, is het ook niet erg.
@Elninjoo nee in de fles gaat ook niet... Zodra hij al een slok neemt proeft hij het al, het is heel sterk spul. We hebben het laten maken met een smaakje maar dat hielp ook niet. Was het nog viezer..

Het smaakt heel bitter.. Hele nare nasmaak, het is net of je gespogen heb.. heel vies dus !!

Nou de suggestie van zetpil is wel een goeie, ik zal het ff navragen.. Thanks
Ik zou het ook nog even de tijd geven hoor. Echt eten is pas nodig vanaf 1 jaar.

De mijne wilde ook geen potjes of gepureerd eten. Pas zo rond 9 maanden ging hij wel eten, maar dan alleen grote stukken, zelf uit de hand.

Als je al met hem bij het ziekenhuis loopt, zou ik er niet nog eens een logopediste bij halen. Tenzij het natuurlijk een medische oorzaak kan hebben. Vermoed de kinderarts dat?
@ Elninjoo.. We hebben het gevraagd aan de apotheker maar kan helaas niet in zetpil vorm, anders komt het niet zijn endeldarm in ofzoiets.. Was wel een goede vraag vonden ze..

Thanks

@ Kabouter ze had het niet over een medisch oorzaak.

Ik zal het wel zeggen tegen haar in sept. dat ik er nog mee wil wachten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven