Hoe oog van kat druppelen?

17-03-2015 01:02 17 berichten
Hallo,

Zit met een probleempje en hoop dat iemand tips heeft: mijn kat heeft een beschadiging aan zijn oogbol, ben toen ik het zag meteen met hem naar de dierenarts geweest en moet nu 2 weken lang 3 x per dag zijn oog druppelen.

Kat is normaal heel lief en rustig en heeft me nog nooit gekrabd of gebeten, maar is nu in een bang, grommend, krabbend beestje veranderd. Druppelen gaat niet, het lukt me niet eens om de kat vast te pakken of in bedwang te houden.

Woon alleen, dus moet het druppelen het grootste deel van de tijd alleen doen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit aan kan pakken?
Alle reacties Link kopieren
geen tips.

ik wens je wel heel veel succes.

Een bijna onmogelijk opgave.
Dank je! Wilde het net proberen toen hij sliep, maar hij had zich binnen no time losgewurmd. Ik geef het op voor vandaag en ga het morgen weer proberen.
katten zijn zo behendig.

vasthouden/klemmen lukt echt niet. die wurmen zich zo los.

Misschien een bordje natvoer neerzetten op tafel/aanrecht. en zonder de kat aan te raken druppel op zijn oog aanbrengen. zal wel niet veel in het oog komen maar beter iets dan niets.

of even de dierenarts bellen of die nog tips heeft. ook ivm dat je alleen bent.
Fijn dat je meedenkt. Kat houdt zijn beschadigde oog steeds dichtgeknepen, dus ik moet echt zijn kopje vasthouden en zijn ooglid omhoog trekken. Dierenarts heeft heel duidelijk laten zien hoe het moest. Dáár was kat een mak lammetje, hier allesbehalve. Eten neerzetten daar trapt mijnheer ook niet in.

Zal morgen dierenarts ff bellen, misschien heeft ze nog een kattenfluisteraar in de aanbieding.
Ik weet niet of je dit nog leest, maar je zou hem (op z'n hoofd na) in een handdoek kunnen wikkelen, dan kan hij in ieder geval met z'n pootjes niks uithalen.
Daar had ik nog niet aan gedacht.

Zal het morgen proberen, ik neem aan dat kat dan niet meer onder mijn bed zit.

Dank je voor de tip!
Ik doe het als volgt. Ik ga zitten op de grond en zet de kat met de rug naar me toe. Zo klem ik hem dan een beetje tussen mijn knieen. Dan pak ik met 1 hand zijn kop vast en hou die naar achter en omhoog, en met duim en wijsvinger hou ik het oog open. En met mijn andere druppel ik het oog, waarbij ik de druppel in het gootje van het onderste ooglid druppel.

Ik heb niet zo'n moeilijke kat maar hij moest er ook aan wennen. Hij had helaas een hardnekkige bacterie in zijn oog en we hebben hem meer dan een jaar tweemaal per dag moeten druppelen met twee soorten druppels. Maar het ging over.

Jaren later, echt 7-8 jaar later, kreeg hij achter hetzelfde oog een abces, dat is operatief verwijderd en tot mijn stomme verbazing was hij na een kuur van een week helemaal opgeknapt. Hij is diabeet maar ondanks dat, ziet hij uit beide ogen nog prima, hij is nu 17.

Ik heb slechte ervaring met katten in een handdoek stoppen. Het probleem is ook, zodra ze die handdoek zien, zetten ze het op een rennen. Maar goed, iedere kat is weer anders.

Maar wat je ook doet, wees vasthoudend, zet door en twijfel niet. Vaak is dat de reden waarom het de dierenarts wel lukt, die heeft geen medelijden met ze. Als je doortastend bent, merken ze dat snel op, dat verzetten geen zin heeft. Als je ze tenminste geen pijn doet. Een oog druppelen doet niet echt pijn, het kan alleen even prikken maar dat kun je ze nu eenmaal niet uitleggen. Succes iig.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Kat inderdaad liefkozend in flinke handdoek wikkelen en dan tussen je knieën klemmen. Maar als het een beetje kat is, weet'ie binnen no time dat een handdoek foute boel is .. Succes!
Geen tips, ondanks een hele stapel katten. Die ruiken de pipetjes tegen vlooien al nog voordat ik ze in de dierenwinkel heb afgerekend, en van twee katten hoop ik gewoon van ganser harte dat ze niks krijgen want dan moet ik ze laten inslapen. Vooropgesteld dat ik ze uberhaubt in het mandje krijg. Het enige wat je nog kunt proberen is om, als de kat slaapt, de druppels op het gesloten ooglid te druppelen en te hopen dat er genoeg doorsijpelt.

Of de kat twee weken lang bij de dierenarts laten logeren. Of misschien heeft de dierenarts nog iets dat je door het voer kunt mengen zodat je kat lekker rustig wordt.

Katten in handdoeken hebben wij EHBO ervaring mee. Maar dat wilde je vast niet horen .
Herkenbaar, onze oude kater was de liefheid zelve. Ik durfde hem bij iedere baby te laten. Onze jongste heeft ooit enorm hard aan zijn haren getrokken en het enige wat het beestje deed was piepen. Maar kom met medicijnen in de buurt en het werd een ware tijger. En dan een kater van7 kilo

Antibiotica gaven wij in spuitvorm want dat ging beter dan pillen. Handdoek lijkt mij nog de beste optie maar voor hoe lang zoiets werkt.....
7 Kilo.... Wij hebben er hier eentje van ongeveer 6 kilo, één bonk spieren. Ook een muisje van 2 kilo, maar die is, als het gaat om pilletjes, misschien nog wel lastiger. Klein en fijn, maar het glipt dus ook zo uit je handen/handdoeken/fleecedekens.

Twee kan ik pilletjes geven door die te verpulveren en ze te mixen met wat slagroom of boter. En bij eentje kan ik de pillen zo achterin de keel mikken. Oftewel, om met de dierenarts te spreken; die weet nog niet dat hij een kater is...
Ik zou ook de handdoek aanbevelen. En dan proberen om zoveel mogelijk patroon aan te brengen in het geheel. Zodat je kat aan de ene kant precies weet wanneer hij zich eens grondig moet verstoppen, maar aan de andere kant ook weet dat hij op de andere momenten niet bang hoeft te zijn om ineens met oogdruppels te worden belaagd.

Mijn oude kat had er in ieder geval baat bij als hij op den duur precies wist was er ging gebeuren, wanneer ongeveer, en wanneer het over was. Dan hoefde hij de rest van de dag niet op zijn hoede te zijn.
Ja was een fors beest in zijn beste dagen. waarschijnlijk een maine coon mix of noorse boskat achtig maar het was een vondeling dus zeker weten doen we het niet. Maar zo'n lieverd. Hij wordt nog steeds gemist.

We hebben er nu twee, een volle maine coon dame, nu bijna een jaar maar ook vrij fors en 1 mix maine coon met iets anders. 8 maanden nu ongeveer. Een zwart slank beestje met een zwarte pluimstaart. Zo glibberig als wat haha.
Ik denk dat het vergelijkbaar is met het geven van een pilletje aan je kat:

http://www.lachjekrom.com ... eef_je_de_kat_een_pil.php

Zoals al eerder gezegd, handdoek of nog beter, een badlaken stevig om de kat wikkelen, in de houdgreep nemen en druppelen. Sterkte, ik ken de ellende, zowel van mijn poes zaliger als van mijn hond.
verba volant, scripta manent.
Gelukt :-) Ben er in geslaagd hem in een badlaken te wikkelen toen hij lag te slapen. Heb hem daarna beloond met iets lekkers, op aanraden van de dierenarts.

Arm beestje. Kat is blind en houdt er al niet van om opgepakt te worden, laat staan om te worden 'aangevallen' door een badlaken. Maar goed, het is voor zijn eigen bestwil.

Werk gelukkig veel thuis, dus kan wel momenten afwachten waarop kat rustig ligt te slapen. Anders is het geen doen.

Iedereen bedankt voor de tips & ervaringen!
aah goedzo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven