Goedkope & gezellige voortuin opvulling
woensdag 18 maart 2015 om 13:55
Het is weer de tijd van het jaar waar ik me vreselijk erger aan mijn voortuin. Het is een gevalletje "dat doe ik nog wel een keer" en er natuurlijk nooit van gekomen.
Ik heb een gezellig doorgeleefd houten tuinhek en fraai pad naar de voordeur. Aan de zijkant liggen tegels en dat was het dan.
In mijn woning heb ik een raam van 3 meter breed van vloer tot plafond en de voortuin is echt een doorn in het oog.
Ik wil graag een leuke bodembedekking waar de tegels nu liggen.
Een gezellige wintergroene plant misschien, maar hij moet snel groeien (ik wil niet nog 2 jaar tegen een kale vlakte aan kijken).
Geen klimop, dat doe ik mezelf niet aan.
Wellicht cacaodoppen of kokosschil maar dat is ook maar saai denk ik.
Belangrijk is dat ik geen strakke tuin wil. Ik hou van groen, gezellig en natuurlijk.
Een beetje onderhoud vind ik helemaal niet erg, maar ik ben geen type wat liefkozend de planten maandelijks verzorgt.
Daarnaast gaan al mijn planten altijd dood.
Ik heb een gezellig doorgeleefd houten tuinhek en fraai pad naar de voordeur. Aan de zijkant liggen tegels en dat was het dan.
In mijn woning heb ik een raam van 3 meter breed van vloer tot plafond en de voortuin is echt een doorn in het oog.
Ik wil graag een leuke bodembedekking waar de tegels nu liggen.
Een gezellige wintergroene plant misschien, maar hij moet snel groeien (ik wil niet nog 2 jaar tegen een kale vlakte aan kijken).
Geen klimop, dat doe ik mezelf niet aan.
Wellicht cacaodoppen of kokosschil maar dat is ook maar saai denk ik.
Belangrijk is dat ik geen strakke tuin wil. Ik hou van groen, gezellig en natuurlijk.
Een beetje onderhoud vind ik helemaal niet erg, maar ik ben geen type wat liefkozend de planten maandelijks verzorgt.
Daarnaast gaan al mijn planten altijd dood.
woensdag 18 maart 2015 om 14:04
Cacaodoppen hebben we een tijdje gehad tegen de katten hier in de buurt (kattenbakeffect). Tegen de katten werkte het perfect, maar het werd een soort pruttige schimmelende bende na een paar regenbuien. Heb je een zonnige voortuin? Wij hebben gras liggen waar twee fruitboompjes op staan. Als je echt fruit teveel gedoe vindt, kan je ook voor sierfruitboompjes gaan? En gras is een kwestie van maaien (die paar vierkante meter is echt geen werk) en een beetje wieden soms (heel meditatief )
woensdag 18 maart 2015 om 14:07
woensdag 18 maart 2015 om 14:13
Ik vind onkruid juist hartstikke leuk!
Klimop vind ik ook hartstikke gezellig, maar het is zo jammer dat het voor je het weet ook op je huis zit met alle gevolgen van dien.
Ik zou dit hartstikke gaaf vinden om het stukje mee op te vullen. http://www.limagrain.nl/u ... 0NGD%20mengsel%2030%20%20(2)%20(Kopie).JPG
Maar ben bang dat het dan in de winter weer een kale dorre bedoeling wordt.
Cacoadoppen vallen dus af.
Gras helaas ook, er lopen hier veel katten en in de achtertuin helaas regelmatig pisvlekken van de katten.
De maagdenpalm vind ik ook hartstikke mooi. Is dat in de winter ook nog mooi? Of wordt het dan een dorre bedoeling?
Klimop vind ik ook hartstikke gezellig, maar het is zo jammer dat het voor je het weet ook op je huis zit met alle gevolgen van dien.
Ik zou dit hartstikke gaaf vinden om het stukje mee op te vullen. http://www.limagrain.nl/u ... 0NGD%20mengsel%2030%20%20(2)%20(Kopie).JPG
Maar ben bang dat het dan in de winter weer een kale dorre bedoeling wordt.
Cacoadoppen vallen dus af.
Gras helaas ook, er lopen hier veel katten en in de achtertuin helaas regelmatig pisvlekken van de katten.
De maagdenpalm vind ik ook hartstikke mooi. Is dat in de winter ook nog mooi? Of wordt het dan een dorre bedoeling?
woensdag 18 maart 2015 om 14:23
quote:nondeju schreef op 18 maart 2015 @ 14:13:
Bedoening (sorry, ff taalpolitie)
De Kleine Maagdenpalm (Vinca Minor) is meer winterhard dan de grote. Bloeit vaak al vroeg (nu) en blijft groen
Bedoening (sorry, ff taalpolitie)
De Kleine Maagdenpalm (Vinca Minor) is meer winterhard dan de grote. Bloeit vaak al vroeg (nu) en blijft groen
woensdag 18 maart 2015 om 14:26
Klimop kun je gewoon bijhouden hoor. Wij hebben een tuinafscheiding van klimop en we snoeien dit (regelmatig). Krijgt geen kans om tegen ons huis aan te groeien.
Skimmia is ook een makkelijke plant en blijft groen, maagdenpalm, een fruitboompje. Voor de wat langere termijn is een catalpa misschien leuk om wat hoogte in je tuin te krijgen. Hosta's zijn altijd mooi, en hortensias zijn ook mooi (alleen heb je dan weinig in de winter).
Skimmia is ook een makkelijke plant en blijft groen, maagdenpalm, een fruitboompje. Voor de wat langere termijn is een catalpa misschien leuk om wat hoogte in je tuin te krijgen. Hosta's zijn altijd mooi, en hortensias zijn ook mooi (alleen heb je dan weinig in de winter).
woensdag 18 maart 2015 om 14:51
Groenblijvende bodembedekkers vind ik wel vaak in de zomer wat saai. Zet er dus wel andere planten tussen de bodembedekker. Heelveel planten zijn heel makkelijk qua verzorging. Bijvoorbeeld de eerder genoemde skimmia en hosta, maar bijvoorbeeld ook een vlinderplant. In het voorjaar een keer kort snoeien en je hebt er het hele jaar geen omkijken naar. Als je halverwege het jaar nog een keer snoeit bloet de plant nog mooier.
Ik ben zelf gek van de Phlox. Ook een makkelijke plant die weinig zorg nodig heeft.
Ik ben zelf gek van de Phlox. Ook een makkelijke plant die weinig zorg nodig heeft.
woensdag 18 maart 2015 om 17:18
Eventueel voor de eerste tijd houtsnippers ertussen, scheelt qua onkruid.
Lavendel. Trekt hommels en bijen, ruikt lekker, paars tot laat in het jaar.
Campanula, grappig paars bloemetje.
Tegels laten liggen en er potten neerzetten (die je dan wel water moet geven).
Vingerhoedskruid. Die heeft graag schaduw.
Een ´schuttingdeel´ dat niet van hout is, maar met zo´n draad. Daar klimplanten tegenop. Clematis doet het meestal prima. Kamperfoelie ook, maar die is wel luisgevoelig.
Aan beide kanten van het pad een rozenboompje, er om heen gewoon cacaodoppen.
Hosta´s trekken slakken aan (en vreten je hosta compleet kaal) dus kijk eerst even of dat wel slim is. Een vlinderstruik wordt na een jaar of tien best wel groot, dat zou ik zelf niet zo snel in een voortuin zetten (tenzij je de inkijk kwijt wilt natuurlijk).
Lavendel. Trekt hommels en bijen, ruikt lekker, paars tot laat in het jaar.
Campanula, grappig paars bloemetje.
Tegels laten liggen en er potten neerzetten (die je dan wel water moet geven).
Vingerhoedskruid. Die heeft graag schaduw.
Een ´schuttingdeel´ dat niet van hout is, maar met zo´n draad. Daar klimplanten tegenop. Clematis doet het meestal prima. Kamperfoelie ook, maar die is wel luisgevoelig.
Aan beide kanten van het pad een rozenboompje, er om heen gewoon cacaodoppen.
Hosta´s trekken slakken aan (en vreten je hosta compleet kaal) dus kijk eerst even of dat wel slim is. Een vlinderstruik wordt na een jaar of tien best wel groot, dat zou ik zelf niet zo snel in een voortuin zetten (tenzij je de inkijk kwijt wilt natuurlijk).
woensdag 18 maart 2015 om 17:49
Voor wat meer kleur (leuk in lente/zomer):
- Engels gras. Mijn ouders hebben dat in de tuin, komen in de zomer mooie roze bloempjes op.
- Lelietjes van Dalen. Planten zichzelf voort (iig bij mijn ouders).
- Longkruid. Doet ook erg zijn best om zelf heul groot en veel te worden.
- Koop een paar zakjes gemengd zaad en pleur dat in een vak waar eerst een of meerdere tegels lagen (Hema heeft goedkope zakjes).
- Stokrozen en zonnebloemen geven in de zomer wat extra kleur.
- Lavendel in de tuin ruikt lekker en is winterhard.
- Hulst zorgt in de winter voor wat kleur en gezelligheid.
Kijk ook een paar keer naar Eigen Huis in Puin, daar geven ze vaak ook tips over winterharde plantjes enzo. Conniferen zijn sowieso winterhard en wintergroen.
- Engels gras. Mijn ouders hebben dat in de tuin, komen in de zomer mooie roze bloempjes op.
- Lelietjes van Dalen. Planten zichzelf voort (iig bij mijn ouders).
- Longkruid. Doet ook erg zijn best om zelf heul groot en veel te worden.
- Koop een paar zakjes gemengd zaad en pleur dat in een vak waar eerst een of meerdere tegels lagen (Hema heeft goedkope zakjes).
- Stokrozen en zonnebloemen geven in de zomer wat extra kleur.
- Lavendel in de tuin ruikt lekker en is winterhard.
- Hulst zorgt in de winter voor wat kleur en gezelligheid.
Kijk ook een paar keer naar Eigen Huis in Puin, daar geven ze vaak ook tips over winterharde plantjes enzo. Conniferen zijn sowieso winterhard en wintergroen.